Krilleman
Och föga förvånande så är här är en mäklare (En del av Svensk Fastighetsförmedling) som vill påvisa att allt är i nästan normalläget...

Räntorna är "normala" med andra ord från artikeln...

https://www.aftonbladet.se/brandstudio/a/abOvxd/bolaneexperten-det-har-kan-handa-med-rantorna-framat

<CITAT ON FRÅN AB>
Efter Riksbankens senaste räntebesked om att höja styrräntan med 0,75 procentenheter till 2,5 procent är det många som befarar ytterligare räntehöjningar i februari. Men på bolånetjänsten Ordna Bolån gör man en annan bedömning.

– Vi tror att inflationen kommer ha toppat snart och att Riksbanken, och andra centralbanker, inte kommer behöva skapa än mer återhållsamhet genom höjda räntor. Riksbanken har inflationsmålet i sikte - förstås - men om sanningen ska fram så är det inte Sveriges Riksbank som bestämmer den globala inflationen. Effekten av globalt mycket högre räntor under 2022 syns ännu inte i inflationssiffrorna, men det gör det snart tror vi, säger Hemad Razavi, vd och grundare av Ordna Bolån.
</CITAT OFF FRÅN AB>

Jag är av en annan åsikt som tror att riksbanken kommer höja styrräntan även i februari.

Om ingen räntehöjning ska ske i just februari så ska inflationen ha landat på 2% redan efter nyår. Och det har jag väldigt svårt att se i min spåkula...

Men jag är ju bara rörmokare och inte mäklare....
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
T
Utdrag från artikel på SvD 26/11-2022
Räntehöjningarna slår hårt mot bomarknaden och många bedömare spår ett prisras med 20 procent från toppen. Men än så länge bromsar bostadssäljarna utvecklingen. ”Säljarna har svårt att acceptera det nya läget” [...] Det sitter långt inne för säljarna att gå med på att grannen fick en halv miljon mer för sin bostad för ett halvår sedan, enligt Mats Bergman, professor i nationalekonomi vid Södertörns högskola.
https://www.svd.se/a/KnrPwe/bopriserna-faller-men-langt-kvar-till-botten

Som köpare är det väl inte svårare än att avvakta i dagsläget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.