31 982 läst · 107 svar
32k läst
107 svar
Husdrömmar: Makeover av ett 50-talshus med 70-tals tillbyggnad
Verktygstokig
· Stockholm
· 265 inlägg
Konstigt projekt hela vägen!
Orginal huset hade en själ och fin känsla ifrån början!
1. Insidan blev bara konstig!
Som 5 olika inredningsidor sammasatta till en tidning som man sem ska bo i! Hade inget med själva huset karaktär att göra!
2. Utsidan av totalförstördes helt och hållet!
Förstår att man villa göra något med 70 tals mexin!
Det hade jag nog gjort med!
Men att putsa in det fina röda 50-tals tegeln med modernt finputs system var ett stort misstag tycker jag och sen måla allt vittvitt! Det Kändes onaturligt!
Åtminstånde kunde dom valt en grövre 50tals aktig puts på mexin! Typ en kalkputs kanske en omålad eller så och absolut sedan behållt den röda tegeln!
Och sist men inte minst! Trallen på den fina natursten!
Man skulle bara lagt om stenen på bättre underlag!
Orginal huset hade en själ och fin känsla ifrån början!
1. Insidan blev bara konstig!
Som 5 olika inredningsidor sammasatta till en tidning som man sem ska bo i! Hade inget med själva huset karaktär att göra!
2. Utsidan av totalförstördes helt och hållet!
Förstår att man villa göra något med 70 tals mexin!
Det hade jag nog gjort med!
Men att putsa in det fina röda 50-tals tegeln med modernt finputs system var ett stort misstag tycker jag och sen måla allt vittvitt! Det Kändes onaturligt!
Åtminstånde kunde dom valt en grövre 50tals aktig puts på mexin! Typ en kalkputs kanske en omålad eller så och absolut sedan behållt den röda tegeln!
Och sist men inte minst! Trallen på den fina natursten!
Man skulle bara lagt om stenen på bättre underlag!
*Tar fram popcornen, lutar mig tillbaka och garvar åt alla som är så upprörda över att ”detta är ingen husdröm”, ”smygreklam!”, ”vad fult så skulle jag aldrig gjort”.
Allt är ju bara subjektiva bedömningar, det går inte att komma fram till något rätt eller fel. Så varför fortsätta gnälla?
Jag tycker det blev helt ok. Riktigt bra gjort om det var så att tanken var att tjäna pengar. Och smart att höra av sig till SVT för att få gratis reklam.
Allt är ju bara subjektiva bedömningar, det går inte att komma fram till något rätt eller fel. Så varför fortsätta gnälla?
Jag tycker det blev helt ok. Riktigt bra gjort om det var så att tanken var att tjäna pengar. Och smart att höra av sig till SVT för att få gratis reklam.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg
Själva tanken om en tråd om programmet är väl att vi ska diskutera det som hände i programmet?V Valen1 skrev:*Tar fram popcornen, lutar mig tillbaka och garvar åt alla som är så upprörda över att ”detta är ingen husdröm”, ”smygreklam!”, ”vad fult så skulle jag aldrig gjort”.
Jag tycker väl att det finns plats för flera olika typer av "husdrömmar", och även för de som bara köper, renoverar och säljer, men jag är ju mer intresserad av själva huset, (och kanske som i det här fallet, arkitekten) än familjesituationen för de som renoverar/bygger/bor etc. .... I det här avsnittet var det oväntat mycket dravel, men å andra sidan så var ju den nya programledaren mer nertonad än det första avsnittet gav sken av, så det var väl positivt ...
Absolut! Bara roligt hur personligt en del verkar ta detDan_Johansson skrev:Själva tanken om en tråd om programmet är väl att vi ska diskutera det som hände i programmet?
Jag tycker väl att det finns plats för flera olika typer av "husdrömmar", och även för de som bara köper, renoverar och säljer, men jag är ju mer intresserad av själva huset, (och kanske som i det här fallet, arkitekten) än familjesituationen för de som renoverar/bygger/bor etc. .... I det här avsnittet var det oväntat mycket dravel, men å andra sidan så var ju den nya programledaren mer nertonad än det första avsnittet gav sken av, så det var väl positivt ...
jag brukar vara kritisk mot onödiga/överdrivna renoveringar men jag tyckte att det blev bra på det stora hela. hade varit kul med lite mer färg, och synd att räcket mellan verandan och uteplatsen rök.
useless skrev:
Precis. Det ser inte ut att ha sålts. De verkar ha varit ute i lokalmedia och säger att det beror på att "vi inte bestämt oss".Christoffer123 skrev:
Det är så uppenbart en "house flip". Men som tur är så kommer nedgången i bostadspriser nu. Att köpa ett hus för 2,9 miljoner. Budgetrenovera (Hon svävade ju på talet om vad det gått på) och sen försöka få ut det till de som betalar bra för sommarhus i Mellbystrand är rätt puckat.
De som betalar bra för sommarhus är ju de som vill ha stil/charm och öga för detaljer. Inte budgetrenoverade badrum och utrivna parkettgolv ersatta med budgetplank.
Insidan har som nämnts inget flov utan är ett hopkok av olika stilar (Typisk för hemmalärda inredare). Sen fick man en i mina ögon snyggare fasad men man fick inte det att hänga ihop med resten av tomten. Här har ju "Grand Designs" otroligt mycket finare exempel på hur helheten av en fastighet är viktig.
Men Mellbystrand med sina små sönderbyggda tomter är inte charmigt nånstanns. Det är en fin strand och sen sönderbyggt.
Husdrömmen i detta fall var "drömmen om det snabba klippet".
Edit: Tanten som stormade in var det bästa i hela programmet Hon verkade tycka det resten av tråden tycker
http://w4.objektdata.se/pregen/748/OBJ31845_1663341748/wp.htm?firmanr=31845TCM skrev:
Med tanke på att "sjönära lägen" har bud på under 4 så...
Gillar även att de pratar om närheten till havet då det ligger bortanför kustvägen i ett själlöst villaområde.
Saxat från annonsen:
”Ett nytt koncept på visningen är att all interiör som finns i huset är helt ny och går att köpa. Stylist är Pernilla Englund från Inredningslust. Gillar du något extra mycket när du varit på visning? Säg till.”
”Ett nytt koncept på visningen är att all interiör som finns i huset är helt ny och går att köpa. Stylist är Pernilla Englund från Inredningslust. Gillar du något extra mycket när du varit på visning? Säg till.”
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg
"uthyrt ett tag"
Sen förra försäljningsförsöket antar man ..
Sen förra försäljningsförsöket antar man ..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg
Märkligt att alla dissar trägolvet på uteplatsen, vem vill ha ett vingligt stengolv att snubbla på? Farligt för både barn och äldre, kallt och obekvämt att gå barfota och slå tårna i... Finns ju en anledning till att varannan svensk bygger stora sköna utegolv i trä nuförtiden
Anledningen är att det är billigt för stunden, lite slit o släng.I Interester skrev: