31 982 läst · 107 svar
32k läst
107 svar
Husdrömmar: Makeover av ett 50-talshus med 70-tals tillbyggnad
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Inte sett nån kalla dom för sämre människor.GustavN skrev:Verkar som folket i tråden är avundsjuka/gnällspikar som Olaf3 skriver ovan.
Bara för att dom är egenföretagare och renoverar upp huset och säljer det med gratis reklam genom svt så är dom inte sämre människor för de. Då borde väldigt många vara de i denna programserien.
Se på Anna och Lars i säsong 4. Dom har renoverat sig genom livet och köpt upp sig. Dom är inte sämre människor.
[länk]
Med ditt sätt att resonera så skulle man inte få ha en åsikt allsA Autodidak1 skrev:Jag såg samma program och såg inget som förstördes, däremot byggdes det om för att vara enkelt och säljbart till högt pris.
Smaken är som baken och vare sig din eller min smak eller synpunkt är den rätta.
Sen hade jag personligen INTE gjort som dom gjorde om jag skulle bo där. Men skulle jag gjort arbetet för att sälja så hade det nog blivit något liknande.
Mona Lisa på Louvren...Varför inte måla dit ett par uppåtgånde munvinklar? Smaken är som baken.
Visst ser hon gladare ut nu?
Det gåtfulla leendet blir ett tydligt.
Om man tar ett genomtänkt arkitektritat hus och gör om det till en dussinvara?
Nog har vi väl rätt att tycka?
Dom gör naturligtvis precis som dom vill och är beredda att ta de
ekonomiska konsekvenserna av det
Smaken är som baken... allt blir då tillåtet.
Riv Kungliga slottet, ersätt med Konsumvaruhus.
Skansen? Gammalt ruttet skräp....asfaltera och utnyttja ytan till ny T-station.
Frank Lloyd Wrights Fallingwater, vad skall vi med det åbäket till?
Där kan man säkert producera åtskilliga kilowatt.
Smaken är som baken... det är ju ett vedertaget uttryck.
Nu ät det ju tyvärr så att bara för att ett uttryck är vedertaget så betyder ju inte det att det är korrekt.
Dom flesta sådana uttryck är ju bara tomma floskler.
-" Man får inte vara nöjd !"
-"Varför då?"
-" Ja då går ju inte världen framåt"
- " Jaha, och varför skall den gå framåt om man är nöjd ?"
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Såg inte hela programmet, men håller med om att det borde gått att lämna någon vägg i rött tegel. Att bryta upp det parkettgolvet verkar också väldigt onödigt, en slipning hade gjort susen.
Insatserna i badrummet var väl närmast antireklam för en plattsättare. Jag funderade över hur han löste tätskiktet, I själva duschen var det ju nytt tätskikt, hur fick han det tätt mot det gamla tätskiktet.
Altanen tycker jag är lite knepigare, den var delvis i rätt risigt skick, svårt att säga hur man skall kunna fräscha upp den. Att det skulle vara så svårt att ha möbler på den är ju lite löjligt.
Köket kan jag förstå att man vill modernisera, visst hade det gått att göra ett modernt kök med 50 tals look. En del av originaltapeterna var lite väl extrema, och inte nödvändigtvis typiska 50 tal.
Om jag skulle vara spekulant på huset så skulle jag nog vilja göra rätt stora ingrepp i det som nu är renoverat, men jag skulle absolut gjort rätt stora ingrepp i originalet också. Och i valet mellan ett hus där halva huset är i mexitegel mot det nya helputsade, så väljer jag nog det nya.
Insatserna i badrummet var väl närmast antireklam för en plattsättare. Jag funderade över hur han löste tätskiktet, I själva duschen var det ju nytt tätskikt, hur fick han det tätt mot det gamla tätskiktet.
Altanen tycker jag är lite knepigare, den var delvis i rätt risigt skick, svårt att säga hur man skall kunna fräscha upp den. Att det skulle vara så svårt att ha möbler på den är ju lite löjligt.
Köket kan jag förstå att man vill modernisera, visst hade det gått att göra ett modernt kök med 50 tals look. En del av originaltapeterna var lite väl extrema, och inte nödvändigtvis typiska 50 tal.
Om jag skulle vara spekulant på huset så skulle jag nog vilja göra rätt stora ingrepp i det som nu är renoverat, men jag skulle absolut gjort rätt stora ingrepp i originalet också. Och i valet mellan ett hus där halva huset är i mexitegel mot det nya helputsade, så väljer jag nog det nya.
Om man som byggarbetare köper hus och renoverar dessa för att sedan sälja, så får man bara reavinstbeskattning.GustavN skrev:Verkar som folket i tråden är avundsjuka/gnällspikar som Olaf3 skriver ovan.
Bara för att dom är egenföretagare och renoverar upp huset och säljer det med gratis reklam genom svt så är dom inte sämre människor för de. Då borde väldigt många vara de i denna programserien.
Se på Anna och Lars i säsong 4. Dom har renoverat sig genom livet och köpt upp sig. Dom är inte sämre människor.
[länk]
Detta är ett bra sätt att undgå skatt. Man får lägre skatt och slipper betala arbetsgivaravgift.
Gör man detta för ofta och i synnerhet om man är professionell byggarbetare så kallas detta Byggmästarsmitta.
Äger man tre hus... Ja, det stinker inte men några små blå flugor surrar .
Vem säger att tanken var att sälja?
Smygreklam vet jag inte heller. Man fick veta deras yrken men inget om vilka firmor eller att de var egenföretagare.
Jag tror snarare såhär utifrån känslan jag fick att hon var en sjukt rastlös själ som lyckats tjata till sig ett köp av detta huset i hopp om att det skulle bli en ny sommar oas. Han var ju inte direkt positiv till köpet som jag förstod det så han hade nog bara gett med sig. Märktes även tydligt att han gillade deras nuvarande sommarställe! Så försäljningen handlade nog mer om att han inte gav vika. Sen kanske han såg en möjlighet att göra lite pengar, vem vet?
Angående renoveringen då?
Att putsa det tycker jag personligen var rätt beslut. Blev mkt mer enhetligt. Trädäcket tycker jag inte var hemskt, gillade dessutom att de lät trappan vara kvar i ölandssten. Inredningsmässigt? Kanske inte det köket jag valt, eller iaf inte den bänkskivan. Golvet kan la diskuteras, hade nog hellre sett ett vitlaserad fiskbensgolv (som då blivit en nytappning av det gamla golvet) men jag tycker inte renoveringen förstörde huset.
Smygreklam vet jag inte heller. Man fick veta deras yrken men inget om vilka firmor eller att de var egenföretagare.
Jag tror snarare såhär utifrån känslan jag fick att hon var en sjukt rastlös själ som lyckats tjata till sig ett köp av detta huset i hopp om att det skulle bli en ny sommar oas. Han var ju inte direkt positiv till köpet som jag förstod det så han hade nog bara gett med sig. Märktes även tydligt att han gillade deras nuvarande sommarställe! Så försäljningen handlade nog mer om att han inte gav vika. Sen kanske han såg en möjlighet att göra lite pengar, vem vet?
Angående renoveringen då?
Att putsa det tycker jag personligen var rätt beslut. Blev mkt mer enhetligt. Trädäcket tycker jag inte var hemskt, gillade dessutom att de lät trappan vara kvar i ölandssten. Inredningsmässigt? Kanske inte det köket jag valt, eller iaf inte den bänkskivan. Golvet kan la diskuteras, hade nog hellre sett ett vitlaserad fiskbensgolv (som då blivit en nytappning av det gamla golvet) men jag tycker inte renoveringen förstörde huset.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Antingen har du inte läst eller förstått vad jag har skrivit. Jag, du och dom andra som skriver i tråden har en åsikt och alla har rätt till den åsikten. MEN som jag skrev:Lars Roth skrev:Med ditt sätt att resonera så skulle man inte få ha en åsikt alls
Mona Lisa på Louvren...Varför inte måla dit ett par uppåtgånde munvinklar? Smaken är som baken.
Visst ser hon gladare ut nu?
Det gåtfulla leendet blir ett tydligt.
Om man tar ett genomtänkt arkitektritat hus och gör om det till en dussinvara?
Nog har vi väl rätt att tycka?
Dom gör naturligtvis precis som dom vill och är beredda att ta de
ekonomiska konsekvenserna av det
Smaken är som baken... allt blir då tillåtet.
Riv Kungliga slottet, ersätt med Konsumvaruhus.
Skansen? Gammalt ruttet skräp....asfaltera och utnyttja ytan till ny T-station.
Frank Lloyd Wrights Fallingwater, vad skall vi med det åbäket till?
Där kan man säkert producera åtskilliga kilowatt.
Smaken är som baken... det är ju ett vedertaget uttryck.
Nu ät det ju tyvärr så att bara för att ett uttryck är vedertaget så betyder ju inte det att det är korrekt.
Dom flesta sådana uttryck är ju bara tomma floskler.
-" Man får inte vara nöjd !"
-"Varför då?"
-" Ja då går ju inte världen framåt"
- " Jaha, och varför skall den gå framåt om man är nöjd ?"
Smaken är som baken och vare sig din eller min smak eller synpunkt är den rätta.
Det enda jag vänder mig emot är skriverier som anser sig vara "den enda sanningen". Den finns inte i då det blir frågan om bedömningar och personligt tyckande. Alla är mycket välkomna att sina åsikter men att nedvärdera andras finns inte i min värld (även om någon tycker "fel" ).
Jodå jag förstod precis vad du menadeA Autodidak1 skrev:Antingen har du inte läst eller förstått vad jag har skrivit. Jag, du och dom andra som skriver i tråden har en åsikt och alla har rätt till den åsikten. MEN som jag skrev:
Det enda jag vänder mig emot är skriverier som anser sig vara "den enda sanningen". Den finns inte i då det blir frågan om bedömningar och personligt tyckande. Alla är mycket välkomna att sina åsikter men att nedvärdera andras finns inte i min värld (även om någon tycker "fel" ).
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det talas mycket om 50-tals hus. Glöm inte att halva huset är 70-tal.H hempularen skrev:Såg inte hela programmet, men håller med om att det borde gått att lämna någon vägg i rött tegel. Att bryta upp det parkettgolvet verkar också väldigt onödigt, en slipning hade gjort susen.
Stickan
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg
Nu har jag sett programmet, och jag tyckte det var "meh"...
Utsidan på huset blev ju betydligt bättre när det blev enhetligt ... Men det var det enda jag gillade... insidan var ju bara konstig ...
Utsidan på huset blev ju betydligt bättre när det blev enhetligt ... Men det var det enda jag gillade... insidan var ju bara konstig ...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 334 inlägg