P pjkw skrev:
Såg ut att vara som plywood men med reglar istället för fanér.
Man såg nån gång i programmet att dom reglat på utsidan typ 120 eller 145mm skulle jag tro för isolering
Kl-trä eller CLT. Korslimmat trä. Modern trästomme.

Var inte 7 Mkr inkl tomt då?

Kul att se en proffsig byggare. Alltså inte familjen utan företaget dom anlitat.

• Gilla
andreasge och 1 till
  • Laddar…
Tomten var "bara" 2,1 miljoner.

M
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kl-trä eller CLT. Korslimmat trä. Modern trästomme.

Var inte 7 Mkr inkl tomt då?

Kul att se en proffsig byggare. Alltså inte familjen utan företaget dom anlitat.
7Msek borde inkludera tomten som kostade 2,02Msek.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[länk]
Räcker det inte att föra diskussionen i en tråd?

HOBBY ARCHITECT
R roli skrev:
Räcker det inte att föra diskussionen i en tråd?
Jo men vill bara påminna om att det finns (redan) en tråd om Husdrömmar.

Är det inte samma snickare som själv är med i Husdrömmar den 5:e april med sitt eget projekt?

Andreas Vinterthun på Massiva trähus.

• Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Alla här som tror att de får tillbaka dessa 7 miljoner för detta hus om 10-20 år - räcker upp en hand.
NU!

Ingen?
Trodde inte det heller...
Lär inte vara några problem. Inflation och närheten till Göteborg gör att de enkelt får tillbaka varenda krona...

• Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
För stort för att kallas compact-living alltså! Jisses, det är ju över 100 m2! Möjligen är det ett compact-living för ett helt fotbollslag!

I övrigt älskar jag lite lada-look rent utseendemässigt :) och huset i sig blev trevligt och fint.

Själv skulle jag valt helt andra ytskikt och färger, men det är ju bara en smaksak!

Dock tyckte jag det var snordyrt :thinking: för relativt ”enkelt”, inte superlyxigt bygge.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I del 5 av Husdrömmar 2021 får vi följa Daniel och Jeanette som bygger en arkitektritad minimalistisk lada som smälter in i den stora naturtomten utanför Göteborg. Huset är utformat med så få kvadratmeter som möjligt med compact living i åtanke. Det är härligt att se ett så välprojekterat husbygge där det mesta går som på räls.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Bygger lada för compact living
Sorry, men kallar ni det där för en artikel? Ni gör ju inget annat än att skriva ett referat och bara upprepa allt det som sades i programmet. Artikeln tillförde ingenting. Kunde ni åtminstone inte ha försökt kontakta dem och ställa lite följdfrågor?

• Gilla
oliva
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ett av mitt och min fästmös mest skräckinjagande TV-ögonblick hittills var att se på när han körde cirkelsågen i grishuset samtidigt som det lilla barnet kröp ca 1,5 dm bort.
Håller med, kan inte förstå att men låter barn vara så nära maskiner. Även att dom kunde gå lite fritt runt kranbil osv. Även anmärknigsvärt att TV1 inte reagerade

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alla som gillar gulliga grisar räcker upp en klöv!

:heart::heart::heart:

• Gilla
sinclairhacker och 5 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Håller med, kan inte förstå att men låter barn vara så nära maskiner. Även att dom kunde gå lite fritt runt kranbil osv. Även anmärknigsvärt att TV1 inte reagerade
Tyckte på riktigt att det här var väldigt läskigt.
Person bygger trädhus och placerar babyleksak bredvid verktyg på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joellernej och 7 till
  • Laddar…
M
L larka742 skrev:
Alla här som tror att de får tillbaka dessa 7 miljoner för detta hus om 10-20 år - räcker upp en hand.
NU!

Ingen?
Trodde inte det heller...
Ett hus lite längre in på gatan gick för 5,510,000 för knappt ett år sedan, 520,000 över utgångspris. Byggt 1987, 1500m2 tomt.
Ett annat hus 100-talet meter österut gick för 4,950,000 för 4 år sedan, 800,000 över utgångspriset, Byggt 1984, 1300m2 tomt.

Så jag räcker upp min hand!

• Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
U UniktLik skrev:
Daniels självironi var klockren, en sympatisk far som verkade ha hjärtat på rätta stället.
Jag tyckte också om hans inställning (och samspelet mellan paret). De hade en ödmjuk attityd inför projektet, lyssnade på råd, hade insikt om att de inte klarade allt själv och växte med uppgiften. Mycket trevligare i jämförelse med den kaxiga ”hur svårt kan det va?” attityden som jag har aningen svårt med.

Redigerat:
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
C
Gillar Daniels transformation från "Alex" i Solsidan till självsäker gör-det-själv-snickare. :crysmile:(y)

• Gilla
craftsboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.