Reyhn Reyhn skrev:
Är det nån som kan förklara väggarna för mig?

Denna typ av väggar har jag inte sett förut så jag blev nyfiken. :) Jag tyckte det såg ut att vara ca 2 dm tjocka massiva träväggar. Kan det stämma?

Jag såg inte heller någon isolering nånstans. Ligger den inuti väggarna? Det kanske inte visades (eller så missade jag det), men den borde ju vara fäst på utsidan av väggarna för att behålla träet synligt på insidan.

Det verkade ju gå oerhört snabbt och enkelt att få upp huset och dra all el och rör med denna typen av väggar, men hur är det med brandsäkerhet och vattensäkerhet?
Såg ut att vara som plywood men med reglar istället för fanér.
Man såg nån gång i programmet att dom reglat på utsidan typ 120 eller 145mm skulle jag tro för isolering

• Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Jag förstår inte att forumskribenter här gång på gång blir upprörda över att det är för lite fokus på byggteknik.

Programserien har över en miljon tittare vid varje avsnitt, jag tror majoriteten bor i lägenhet och på sin höjd monterat Ikeabyråer.

Många uppskattar nog designen, miljön, dramatiken och familjeskildringen.

Tyvärr kommer nog alla byggtekniknördar i fortsättningen också bli besvikna om och om igen, i fall de inte ändrar sina förväntningarna på programmet.

Som tur är finns ju klassiker som till exempel "hur gör snickaren" på youtube. Eller varför inte tillbringa måndagskvällen med att hänga på https://www.svenskttra.se/, underbar hemsida!

• Gilla
Poiuytr och 5 till
  • Laddar…
E Erile skrev:
Jag förstår inte att forumskribenter här gång på gång blir upprörda över att det är för lite fokus på byggteknik.

Programserien har över en miljon tittare vid varje avsnitt, jag tror majoriteten bor i lägenhet och på sin höjd monterat Ikeabyråer.

Tyvärr kommer nog alla byggtekniknördar i fortsättningen också bli besvikna om och om igen, i fall de inte ändrar sina förväntningarna på programmet.det jag saknar är garage och carport och ett förråd för verktyg maskiner etc ingen altan och varför ingen braskamin virke har dom ju

Som tur är finns ju klassiker som till exempel "hur gör snickaren" på youtube. Eller varför inte tillbringa måndagskvällen med att hänga på [länk], underbar hemsida!

E Erile skrev:

Tyvärr kommer nog alla byggtekniknördar i fortsättningen också bli besvikna om och om igen, i fall de inte ändrar sina förväntningarna på programmet.

Som tur är finns ju klassiker som till exempel "hur gör snickaren" på youtube. Eller varför inte tillbringa måndagskvällen med att hänga på [länk], underbar hemsida!
Välkommen som ny på forumet. Byggahus har trots allt ett stort fokus på det tekniska kring byggnation, renovering och underhåll och ganska naturligt.
Personligen håller jag med dem som tycker att relationssåpor, familjeproblem, dramatik, ekonomiproblem, etc, finns i en sådan omfattning att det skulle vara trevligt med lite ombyte med mera faktabaserat.;)
Svenska Grand Design trampade också på i de spåren.
Att begära ett mera faktainriktat program är väl inte alltför förmätet utav alla de relationsprogramen som sänds även om det verkar finnas ett stort underhållningsvärde:rofl:
Men iochförsig fick jag veta hur man bygger ett väderskydd till grisar och hur man kan göra fel.:crysmile:

• Gilla
ami39 och 2 till
  • Laddar…
E Erile skrev:

Programmet heter "Husdrömmar", men jag tycker det är för mycket fokus på just dramatiken, familjeskildringen, försök till videoestetik m.m.

Alla avsnitt börjar med anläggningsarbetet (eller senare), men vid ett husbygge är ju merparten av arbetet redan avklarat i det skedet. Jag saknar "drömmarna" - både före och efter. Vad motiverar dem? Hur resonerar de? Varför gör de teknik/materialvalen de gör i relation till läget/klimat/ekonomi/hållbarhet/underhåll/framtid osv? Vad valde de bort? Vilka förväntningar har de på bygget 10 år senare? Vad är framtidsplanerna? Var hämtades inspirationen? Hur fungerade samarbetet med arkitekterna? Vad motiverar dem att betala så mycket för att få ut så lite? Varför upptäcktes markhöjningen så sent? Vilka fler misstag gjorde de? Vilka ändringar skulle de gjort nu i efterhand?

Både jag och många på detta forumet har massor med obesvarade "hur tänkte de där?"-frågor efter varje avsnitt.

Att bygga hus är så mycket mer än bara implementationsfasen.

Både Gert och familjerna har ofta intressanta synpunkter på byggena, men de presenteras bara som ett dramaturgiskt inslag i programmet - inte som nånting som behandlas.

• Gilla
chrmrn och 4 till
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Programmet heter "Husdrömmar", men jag tycker det är för mycket fokus på just dramatiken, familjeskildringen, försök till videoestetik m.m.

Alla avsnitt börjar med anläggningsarbetet (eller senare), men vid ett husbygge är ju merparten av arbetet redan avklarat i det skedet. Jag saknar "drömmarna" - både före och efter. Vad motiverar dem? Hur resonerar de? Varför gör de teknik/materialvalen de gör i relation till läget/klimat/ekonomi/hållbarhet/underhåll/framtid osv? Vad valde de bort? Vilka förväntningar har de på bygget 10 år senare? Vad är framtidsplanerna? Var hämtades inspirationen? Hur fungerade samarbetet med arkitekterna? Vad motiverar dem att betala så mycket för att få ut så lite? Varför upptäcktes markhöjningen så sent? Vilka fler misstag gjorde de? Vilka ändringar skulle de gjort nu i efterhand?

Både jag och många på detta forumet har massor med obesvarade "hur tänkte de där?"-frågor efter varje avsnitt.

Att bygga hus är så mycket mer än bara implementationsfasen.

Både Gert och familjerna har ofta intressanta synpunkter på byggena, men de presenteras bara som ett dramaturgiskt inslag i programmet - inte som nånting som behandlas.
Jag håller med dig, det hade varit mycket intressant upplägg!

Som sagt tror jag det finns risk för fortsatt besvikelse med dessa förväntningar.

Det hade varit intressant om SVT hade haft en efteranalys på play, med en panel bestående av en snickare, arkitekt, VVS:are mfl som analyserade kvällens program.

• Gilla
ami39 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan ni använda begreppet "Compakt living" i detta fall. 120 kvm är långt ifrån kompakt.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
C CJPR skrev:
Hur kan ni använda begreppet "Compakt living" i detta fall. 120 kvm är långt ifrån kompakt.
För en familj på fyra personer så anser i alla fall jag att 120 kvm är "compact living". Lägg därtill de anspråkslösa valen av material och inredning.

Var har de teknikrum, värmepump? Tvättstuga behövs med småbarn.

• Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
N Nick&Wald skrev:
För en familj på fyra personer så anser i alla fall jag att 120 kvm är "compact living". Lägg därtill de anspråkslösa valen av material och inredning.
Genomsnittsytan per person är 42kvm så huset är åt det mindre hållet men gränsfall att det kan klassas som compact living. Väldigt många vanliga barnfamiljer bor mindre än så och kallar det vanligt villaliv, inte compact living.

Som många andra tycker jag husets ytor var annorlunda disponerade. Jag skulle gissa att gästrummet finns till för barnpassande far- och morföräldrar och sedermera för ett av barnen. Det känns som familjen var väldigt mån att göra allt tillsammans vilket kan förklara att man inte byggt arbetsrum—man tycker kanske att hela familjen kan arbeta tillsammans vid det stora matbordet? Kul med folk som frångår normer när det gäller hur man föreställer sig villalivet (inget egentligt vardagsrum, ostrukturerad tomt/trädgård, små sovrum, osv.).

• Gilla
IAmNobody
  • Laddar…
richardtenggren
Min frus kusin har ett arkitektritad sommarstuga med en snarlik planlösning, om än generösare, förutom blindtarmen då. Man har lagt barnrummen precis som master och gästrum här, sen är vardagsrummet större.
Idén med en garderobsvägg har de också, som huserar tvättmaskin, torktumlare och även värmepump tror jag.
Jag gissar att man har en snarlik lösning på vp och tvätt här? Noterade inget i badrummet i alla fall.

Jag tycker det som var synd med det här huset var, tomten, snålheten med ytan, blindtarmen med barnrum och att vissa saker såg ut att vara lämnade åt slumpen, så som termostat, friskluftsventiler och blandningen av fasta och öppningsbara fönster.

Förväxla inte "compact living" med "minimalism".

L larka742 skrev:
"compact living" = innebär smarta lösningar, yteffektiva möbler eller platsbyggda finurligheter. Utnyttja takhöjd osv.

Här... fanns det nånting av det? Detta var ett litet hus - som var litet....
Det är stor skillnad på att ha få saker och stilren inredning, jämfört med att utnyttja volymen maximalt (som larka742 påpekar).

• Gilla
ergonomen
  • Laddar…
M
Smaken är som baken men jag har lite svårt för detta "vi har inte gipsat och målat ännu-konceptet".

HOBBY ARCHITECT
J jocke31 skrev:
Ett av mitt och min fästmös mest skräckinjagande TV-ögonblick hittills var att se på när han körde cirkelsågen i grishuset samtidigt som det lilla barnet kröp ca 1,5 dm bort.
Samma här. :surprised:

• Gilla
UniktLik
  • Laddar…
U UniktLik skrev:
Daniels självironi var klockren, en sympatisk far som verkade ha hjärtat på rätta stället.
Och jobbade i skjorta! Unikt.

• Gilla
elinw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.