"compact living" = innebär smarta lösningar, yteffektiva möbler eller platsbyggda finurligheter. Utnyttja takhöjd osv.

Här... fanns det nånting av det? Detta var ett litet hus - som var litet....

• Gilla
GreenYoda och 13 till
  • Laddar…
Är det bara jag som inte riktigt får ihop 120 kvadrat med uttrycket "compact living"?

• Gilla
H_kan@88 och 13 till
  • Laddar…
Tyckte det verkade som hela projektet gick berömvärt okomplicerat.
Kändes som det var riktigt duktiga hantverkare också.
Normalläget brukar ofta vara det omvända i programserien.

• Gilla
curtsson och 4 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Är det bara jag som inte riktigt får ihop 120 kvadrat med uttrycket "compact living"?
Med dålig planlösning så...

• Gilla
Sbsten och 1 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Någon som vet vilken fönsterlev. som kan leverera fönster med som det ser ut synlig ek på insidan?
Ekstrands?

M maxiq skrev:
45 minuter husbygge, 15 minuter grishusbygge :rolleyes:
Grishuset blev större än barnens rum.

• Gilla
  • Haha
Nybben86 och 10 till
  • Laddar…
Ett av mitt och min fästmös mest skräckinjagande TV-ögonblick hittills var att se på när han körde cirkelsågen i grishuset samtidigt som det lilla barnet kröp ca 1,5 dm bort.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Joellernej och 31 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Jag tycker att faltak verkar vara komplicerat att själv tilverka. Man ska tydligen göra en urfasning, så det bildar en kanal. När man läger taket så måste kanalen vara precis. Se [länk]
Ja, det där såg bökigt ut, är verkligen ingen expert men dom jag sett så har lockbrädan också haft spåren på ovansidan, ingen aning vad som är vanligast. Taket i programmet lades utan lock så antar att det bara är ett estetiskt val, vore väldigt märkligt om det inte är pappa under.

Ja vart ska man börja?

120m2 hus är faktiskt inte så litet MEN då måste man planera huset bättre. Gästrummet va ju största rummet.
Slå ut väggen mellan barnrummen och låt 1 barn ta gästrummet så är problemet löst.
Taket tyckte jag va annorlunda och bra men et hade ju inte gjort något om dem berättade om varför de gjorde detta val.
Och en insida i bara trä,trän och trä va inget för mig men som någon annan va inne, alla har inte samma smak.
Tänk om cirkelsåget huggt till och stuckit iväg......

• Gilla
ami39 och 1 till
  • Laddar…
U UniktLik skrev:
Daniels självironi var klockren, en sympatisk far som verkade ha hjärtat på rätta stället.
Hjärtat verkade vara på rätt ställe.
Men på något vis andades karln livskris.
Plötsligt skulle stadslivet bytas ut till "landet". Och allt skulle plötsligt va naturligt och se naturligt och orört ut. Och grisar skulle in!
Ödmjuk, självironisk men ändå väldigt ängslig på något vis

Jag tyckte väl huset såg okej ut. Men det lilla, på gränsen till obefintliga vardagsrum, samt de små sovrummen, var genuint hål i huvudet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mysig familj och söta grisar. Gillar att taket och fasaden kommer smälta ihop men håller med Gert om vinkeln; vore snyggare med längre ”lada” och de har de ju plats för. Gillade inredningen men hade nog valt att ha polerat betonggolv istället för trä. Badrummet såg fantastiskt fint ut. Markplaneringen och trädgårdsdesignen kommer bli extremt viktig för detta huset. Med rätt planteringar och utomhusytor, särskilt på entresidan, kan det bli ljuvligt. Med fel disponering av tomten kan det kännas rörigt och ogenomtänkt. Om ni läser detta, snälla lägg inte ett eventuellt framtida grishus invid uteplatsen eller sovrummen! Skulle även föreslå plantering av ädellövträd (lönn eller bok) på den låga delen av tomten, dels för inramning/estetik och dels för att minska fukten som kommer vilja ligga där. Skulle även förlängt den lilla dungen vid vägen på entresidan med en mer anlagd men ändå naturlig plantering, återigen med ädellövträd blandat med dekorativa men ändå anspråkslösa buskar, typ bondsyren och häggmispel, samt lökar och marktäckare (någon typ av näva plus snödroppar, tulpaner och liknande). Skulle försöka plantera marktäckare (murgröna kan också fungera) överallt där man vill hålla stilen till naturtomt för att förhindra att nya invasiva ogräs tar över. Hoppas de gör ett återbesök nästa säsong!

• Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Någon som vet vilken fönsterlev. som kan leverera fönster med som det ser ut synlig ek på insidan?
Enligt deras Instagram är fönstren från westcoast windows.

• Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Jag tycker om deras inställning att bygga litet. Iden var god men men men... Var umgås familjen i detta pyttevardagsrum? Knepig arkitekt som tydligen ritat huset. Mitt eget hus är bara på 106 kvm men ger mycket större känsla av rymd. Nej, detta blev inte lyckat. Man bör dessutom tänka på att det - förr eller senare - skall vara säljbart.

Den största fördelen är väl att det finns utrumme för ett attefallshus när småttingarna blir tonåringar.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Gillar idén med litet vardagsrum. Alla har inte behov av ett klassiskt vardagsrum. Vem kollar skräp tv flera timmar om dagen nu förtiden? Håller med om att barnrummen så dom stack ut på byggnaden kunde gjorts bättre, såg standard-hus ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.