52 285 läst · 201 svar
52k läst
201 svar
Husdrömmar: Bygger lada för compact living
Ja, många konstiga val och dyrt för de dom fick.. Förra avsnittets par hade hunnit bygga grishus på hela tomten för 7 miljoner
Jag förstår inte vad grejen med taket var? Kan någon berätta för mig varför de inte la någon som helst skydd? Tjärade dom direkt på råsponten?
Jag förstår inte vad grejen med taket var? Kan någon berätta för mig varför de inte la någon som helst skydd? Tjärade dom direkt på råsponten?
Jag personligen tyckte följande.
En massa trä ger mig bastu och fjällstugevibes. Det blir för mycket.
40kkr/kvm kändes otroligt dyrt.
Barnrum om 5kvm är nästintill sadistiskt. Hade hellre gjort huset lite längre, struntat i vinkeln på framsidan samt gästrummet och gett barnen normalstora rum (>8kvm).
Jag gillade det tjärade.
Jag gillade att man inte måste bo på en strandtomt.
Jag gillade Daniels inställning och Jeanettes piska
En massa trä ger mig bastu och fjällstugevibes. Det blir för mycket.
40kkr/kvm kändes otroligt dyrt.
Barnrum om 5kvm är nästintill sadistiskt. Hade hellre gjort huset lite längre, struntat i vinkeln på framsidan samt gästrummet och gett barnen normalstora rum (>8kvm).
Jag gillade det tjärade.
Jag gillade att man inte måste bo på en strandtomt.
Jag gillade Daniels inställning och Jeanettes piska
Det såg ut som någon slags stående panel utanpå spontenA arpearp skrev:
Varför var man så rädd för ett något större hus? Bygga ett nytt hus med två mikrorum och ett obefintligt vardagsrum? Tomten kändes helt fel och vattensjuk. Trevligt par och hoppas de trivs. Man bygger ett massivhus utan att beröra det alls? Fullt fokus på grisarna och dess hus.
I naturen med grannar inpå... märkligt val av tomt om man önskar mörker och tystnad.
Jag tycker att faltak verkar vara komplicerat att själv tilverka. Man ska tydligen göra en urfasning, så det bildar en kanal. När man läger taket så måste kanalen vara precis. Se https://www.moelven.com/se/se/tra-utomhus/tratak/tratakspanel-klassisk/Johan886 skrev:
Man får väl gratulera till ett fint hus med trevlig utsikt över naturen från köksbordet.
Vikdörrarna gjorde susen.
De närmsta åren kommer det vara perfekt för hela familjen men om 5-10 år när barnen inte vill umgås längre i köket utan vill vara på sina rum med sina kompisar blir det väl lite jobbigt!? Alla bygger som de vill men varför trycka in barnen i så små rum, samtidigt som man drar till med ett stort gästrum med dubbelsäng?
Hoppas verkligen planen då är att riva väggen mellan barnrummen och låta det ena barnet ta över gästrummet istället.
Med ytterligare ett barn blir det väldigt minimalistiskt och downsized, men sådana planer finns inte förhoppningsvis.
Vikdörrarna gjorde susen.
De närmsta åren kommer det vara perfekt för hela familjen men om 5-10 år när barnen inte vill umgås längre i köket utan vill vara på sina rum med sina kompisar blir det väl lite jobbigt!? Alla bygger som de vill men varför trycka in barnen i så små rum, samtidigt som man drar till med ett stort gästrum med dubbelsäng?
Hoppas verkligen planen då är att riva väggen mellan barnrummen och låta det ena barnet ta över gästrummet istället.
Med ytterligare ett barn blir det väldigt minimalistiskt och downsized, men sådana planer finns inte förhoppningsvis.