52 273 läst · 201 svar
52k läst
201 svar
Husdrömmar: Bygger lada för compact living
Jag har inte sett programmet men jag har svårt att tro att huset saknar de utrymmen du nämner av en slump eller av ett misstag. Sannolikt är det andra värden som har prioriterats. Det är många i tråden som är väldigt säkra på hur de hade ritat istället men i den här historien finns en internationellt erkänd arkitekt och ett mycket stort gäng som tror att de skulle kunna överträffa honom. Gör det i så fall. Miljonerna är era att hämta.J Jarlsgård skrev:Det är det absolut.
Jag bor i radhus på 113kvm. Våra sovrum är 9.5, 11.8 och 13.6kvm. Tvättdtuga/groventre om 14kvm. V-rum/kök mäter 45kvm sammanlagt..
Därmed står jag fast vid att jag tycker det är en bedrift att de lyckats rita ett så litet "stort" hus...
Ta eksjöhus Prio 116 som exempel, det är 4kvm mindre men har ändå klk, tvättstuga och allrum. Förvisso bara 3 sovrum, men det minsta är å andra sidan på 10.1kvm
Är deras huset bra ritat? Nä inte i min bok, men det kanske uppfyller deras krav
Är det compact living? Inte en chans!
Kanske borde leda till viss eftertanke.
Att det är en erkänd arkitekt är ju dock inte synonymt med att det är extremt välplanerat.Skumpe skrev:Jag har inte sett programmet men jag har svårt att tro att huset saknar de utrymmen du nämner av en slump eller av ett misstag. Sannolikt är det andra värden som har prioriterats. Det är många i tråden som är väldigt säkra på hur de hade ritat istället men i den här historien finns en internationellt erkänd arkitekt och ett mycket stort gäng som tror att de skulle kunna överträffa honom. Gör det i så fall. Miljonerna är era att hämta.
Kanske borde leda till viss eftertanke.
Har de allt de behöver? No idea, men något compact living handlar det iaf inte om, det är vi flera som kan enas om
Och ja, att rita ett hus själv enligt konstens alla regler och framförallt som compact living är inte helt enkelt, men absolut ingen omöjlighet.
Min kommentar handlar om att när man bygger hus eller andra byggnader är det fler parametrar än "välplanerat" som spelar roll. Du missförstod också; jag skriver att folk i tråden borde fundera över varför de har så diametralt olika uppfattning med en framstående arkitekt när det gäller arkitektur. Kan det vara så att han bara lurats, hans karriär är en bluff, eller kan det vara så att trådens hobbyarkitekter inte är så smarta som de tror?J Jarlsgård skrev:Att det är en erkänd arkitekt är ju dock inte synonymt med att det är extremt välplanerat.
Har de allt de behöver? No idea, men något compact living handlar det iaf inte om, det är vi flera som kan enas om
Och ja, att rita ett hus själv enligt konstens alla regler och framförallt som compact living är inte helt enkelt, men absolut ingen omöjlighet.
Arkitekten i det här fallet är ju en kvinna så det är nog ”hon” du menar. Eller avser du något annan? Är hon för övrigt ”framstående”?Skumpe skrev:Min kommentar handlar om att när man bygger hus eller andra byggnader är det fler parametrar än "välplanerat" som spelar roll. Du missförstod också; jag skriver att folk i tråden borde fundera över varför de har så diametralt olika uppfattning med en framstående arkitekt när det gäller arkitektur. Kan det vara så att han bara lurats, hans karriär är en bluff, eller kan det vara så att trådens hobbyarkitekter inte är så smarta som de tror?
Liknande trådar
-
Snickaren och stylisten bygger stilig herrgård i sten själva – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Så bygger Andreas Forsberg sitt drömhus på Fårö - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Husdrömmar: Bygger om buss till husbil för att leva vanlife – att göra bostad av en buss
Artikelkommentarer