S
A Argastesnickaren skrev:
Hur många privat kunder med solceller på taket har du hört talas om som har fått betala för att bli av med sin solel??
Är inte vi precis i början av den här masshysterin nu? Det har max gått 2 år sedan folk på riktigt började köpa solceller till höger och vänster.

Effekten kommer framtiden visa vad det blir.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jag kan berätta att bara idag har tre bekanta hört av sig till mig rörande artiklar om familjen som denna tråden handlar om. De har haft lite olika frågeställningar runt problemet:
- Två av dem har velat diskutera med mig rörande varför de skall betala för att de som har solceller skall få leverera el. Den ena var ganska upprörd faktiskt.
- Den tredje ville diskutera om de verkligen skall investera i solpaneler som de tänkt att göra. Till den sista har jag bara sagt att de måste sätta upp ett kalkylark och noga räkna på det med lite olika riskscenarier (bla högt/lågt elpris med uppskattade sannolikheter, höga/låga kostnader med uppskattade sannolikheter).

Jag har själv inte kommit till ett läge där jag ens klarar av att fylla i ett sådant kalkylark, men jag kommer inte att styra dem åt det ena eller åt det andra hållet. Jag är ytterst försiktig med att ge mina vänner råd som påverkar ekonomin, särskilt i detta svåra område. Rörande vindkraft på tomten/marken så har jag dock sagt att om de hittar något prisvärt så blir jag förvånad...

Jag känner flera (några grannar, några nära vänner och rätt så många arbetskamrater) som har solceller och de är nöjda (än så länge, kanske för all framtid?). Grannen som hade vindkraft har monterat ned den. Den kostade mer att underhålla än vad den gav i inkomst.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Dax att retas lite med dom som inte har solceller.
Vinterns elräkningar kommer här.
Mina gamla ligger under mina bilder.
Ca 1150 kr har jag betalat dom sista 2 åren och har kvar 2500 kr till kommande elräkningar.
Fick några tusenlappar i elstöd och några till kommer tillgodo vid deklarationen.[bild] [bild]
Intressant. Hur stor anläggning har du? Batteri också? Hur mycket producerar du per år? Ser att du bor i skåne , när på hösten tappar du märkbart i produktion och när på våren kommer den igång igen?

dof dof skrev:
Intressant. Hur stor anläggning har du? Batteri också? Hur mycket producerar du per år? Ser att du bor i skåne , när på hösten tappar du märkbart i produktion och när på våren kommer den igång igen?
9.7
Inget batteri.
Producerar ca 2000 kwh mer än jag gör av med pga jag är själv största tiden i nytt hus som är nära noll energi hus.
November, december och januari är sämsta månaderna.

G
9.7
Inget batteri.
Producerar ca 2000 kwh mer än jag gör av med pga jag är själv största tiden i nytt hus som är nära noll energi hus.
November, december och januari är sämsta månaderna.
De fyra månader du nämner, använder du då mer eller mindre KWh/månad än vad du producerar?

G OMathson skrev:
De fyra månader du nämner, använder du då mer eller mindre KWh/månad än vad du producerar?
Jag använder mer.

• Gilla
gg_skane2
  • Laddar…
TRJBerg
En kommentar jag har sett i sammanhanget när det gäller påståendet från nätbolagen om att (det lokala) nätet inte har kapacitet att ta emot strömmen från den enskilda (solcells-)produktionsanläggningen är att det ju uppenbarligen går utmärkt att leverera samma/motsvarande kapacitet till samma enskilda konsument. Så därför pratar nätbolagen skit när de påstår det.
Finns det logik i det här resonemanget?

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Ett litet mer seriöst inlägg i kväll:)
När jag byggde för tre år sen så var det inte lika stor efterfrågan på solceller, många sa till mig att vänta, det kommer bättre paneler, dom kommer att bli billigare, elen kommer att bli gratis när du säljer och svindyr när du köper osv.
En del stämde, annat inte:)
Jag resonerade lite som så att ju tidigare dom kommer upp, ju snabbare kommer dom att betala sig och då jag byggde nytt ville jag inte börja riva upp eller lägga utanpåliggande kablar när allt kunde byggas in.
Summa summarum så blev det bättre än väntat.
En del säger ren tur, jag säger som jag sa då.
Dom vill ta bort fossila bränslen.
Stänga kärnkraften.
Lägga ner många små vattenkraftverk.
Samtidigt som vi ska använda mer el i bilar, till det nya stålet osv.
Om jag får gissa så kommer elen att vara dyr i många år framåt, kanske inte lika dyr som ifjol, men definitivt inte lika billig som den har varit tidigare.

• Gilla
Jonas.B och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En kommentar jag har sett i sammanhanget när det gäller påståendet från nätbolagen om att (det lokala) nätet inte har kapacitet att ta emot strömmen från den enskilda (solcells-)produktionsanläggningen är att det ju uppenbarligen går utmärkt att leverera samma/motsvarande kapacitet till samma enskilda konsument. Så därför pratar nätbolagen skit när de påstår det.
Hur ser du själv på den logiken? Om du utsätts för liknande påståenden kan du i princip obesett utgå från att det är okunskap som talar och parat med att det är liten utbyggnad nu. Som du kanske sett i olika trådar på temat utgår vissa från att de ska producera mycket större effektmässigt än det abonnemang de köper nu efter mätarsäkringens storlek. Om du funderar lite ser du säkert att det är väldigt dåligt utnyttjande av resurser att köra så distribuerad produktion i fallet elnät och med överdrivna dimensioneringar på anläggningarna. Helt ok med i stort egenförbruknng och med elfordon eventuellt batterilager för de som ser det lyckat osv och nyttan inom lokala "lokalnätet" sen bär det snabbt utför om det ska ses som ekonomisk mjölkko.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Hm, om jag förstått det rätt, ska man kunna dela/slå ihop sin (sol)elnät med grannar via intranät. Undra hur många som gjort det isåfall.

Det skulle ju vara ett alternativ om flera i ett område vill ha solel …

TRJBerg TRJBerg skrev:
Man har en förlust i transformatorn när man går ned till 230/400V. Man får motsvarande förlust (eller mer) när man transformerar åt andra hållet, dvs här förloras minst dubbla energin mot vanligt om solelen förbrukas av grannarna. Sedan kan inte alla transformatorer ta emot el i upplänk, men de flesta sådana är nog bort nu iofs.

Man får dessutom spänningsförluster i nätet i bägge riktningar.

Sen är det ju inte medeleffekten som är styrande heller, det är momentan maxproduktuon mot momentan minimikonsumtion i lokalnätet.

Med tanke på alla förluster längs vägen så får solpanelsägarna dåligt betalt för elen när den levereras lokalt. Jag misstänker att det är detta som kallas "nätnytta".

Att solpanelerna levererar el lokalt för dock ingen nytta för dimensioneringen av nätet då den högsta lasten blir i nedlänk på vintern och i upplänk på sommaren. Här vinner man inget då maxkapaciteten inte påverkas (annat än den eventuellt måste höjas i lokalnätet för sommarens produktion).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett litet mer seriöst inlägg i kväll:)
När jag byggde för tre år sen så var det inte lika stor efterfrågan på solceller, många sa till mig att vänta, det kommer bättre paneler, dom kommer att bli billigare, elen kommer att bli gratis när du säljer och svindyr när du köper osv.
En del stämde, annat inte:)
Jag resonerade lite som så att ju tidigare dom kommer upp, ju snabbare kommer dom att betala sig och då jag byggde nytt ville jag inte börja riva upp eller lägga utanpåliggande kablar när allt kunde byggas in.
Summa summarum så blev det bättre än väntat.
En del säger ren tur, jag säger som jag sa då.
Dom vill ta bort fossila bränslen.
Stänga kärnkraften.
Lägga ner många små vattenkraftverk.
Samtidigt som vi ska använda mer el i bilar, till det nya stålet osv.
Om jag får gissa så kommer elen att vara dyr i många år framåt, kanske inte lika dyr som ifjol, men definitivt inte lika billig som den har varit tidigare.
Av ren nyfikenhet, hur värmer du upp din bostad och vad har du för ventilation samt hur stor är din bostad?

varför lagrar man inte överskotet på sommaren till kvällen och slår av elen helt från bolaget eller värmer upp poolen med överskotet

M maria01 skrev:
varför lagrar man inte överskotet på sommaren till kvällen och slår av elen helt från bolaget eller värmer upp poolen med överskotet
Varför skulle man koppla bort elbolaget för, känns ju dumt?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför skulle man koppla bort elbolaget för, känns ju dumt?
jag vet inte därför jag fråga om man nu har överskot som inte går att sälja varför inte använda det själv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.