990 760 läst · 801 svar
991k läst
801 svar
Hus & Tak till Robotgräsklippare [bilder]
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Som med allt annat så håller saker genrellt bättre om man skyddar dom så gott det går från väder och vind. Man skall inte underskatta UV skydd tex, och står den under tak säg 50% av tiden så är det ju ändå rätt många timmar i slutändan som den är skyddad....Bo arnold skrev:
Min klippare står i direkt anslutning till en trädgårdsgång med rätt mycket spring och hellre än att riskera att familjen snubblar över klipparen så byggde jag en koja.Bo arnold skrev:
Sen tror jag klipparen i längden mår bättre av att stå skyddad. Det är ju bara knappt halva dygnet den är ute och gör sitt jobb.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 008 inlägg
Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.Farstatjej90 skrev:
Så om man ställer två plåtar i 90-graders vinkel och lägger en sträng i innerhörnet så får man en vinkel på 85-87 grader eller så. Mao så måste man ställa plåtarna i lite större vinkel än 90 grader om man vill ha 90 graders slutresultat. (Och inte använder någon annan teknik för att få det rakt.) Ordningen man svetsar spelar också roll.
Här är exv. en video som demonstrerar problemet och grunderna i vad man kan göra.
Tack för tipset!lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.
Så om man ställer två plåtar i 90-graders vinkel och lägger en sträng i innerhörnet så får man en vinkel på 85-87 grader eller så. Mao så måste man ställa plåtarna i lite större vinkel än 90 grader om man vill ha 90 graders slutresultat. (Och inte använder någon annan teknik för att få det rakt.) Ordningen man svetsar spelar också roll.
Här är exv. en video som demonstrerar problemet och grunderna i vad man kan göra.
[media]
Jag menade att man kan inte få 90 grader utan vinkeln, med ögonmått 😅 (jag provade)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 008 inlägg
(Som lars säger vrider sig materialet en hel del av värme. Det avhjälps lättast genom att punkta fast grejerna i hörnen först, åtminstone i motstående hörn/sida.) Tror inte det hade blivit speciellt snyggt oavsett hur duktig svetsaren var, pinne blir inte snyggaste resultatet. Ser ändå ut som att du lyckats rätt bra iom. att det inte är några synliga hål efter slipning.Farstatjej90 skrev:
Vilken härlig liten klippare, den har personlighet! Vad är det för sändare som används? Snabbgooglade "4G & Bluetooth & Wi-F" i manualen och de våglängderna är betydligt kortare än vad största avståndet är i ramen är så borde inte vara något problem (för 433 Mhz som är vanligt på enklare grejer typ fjärrkontroller och bilnycklar har du däremot råkat bygga en perfekt antenn 😉).
Jag fattade nu vad du menade, läste lite snabbt innanlars_stefan_axelsson skrev:Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.
[media]
Kan man förhindra detta genom att svetsa med materialet fastspänt innan bänk eller med någon slags ram som håller fast det? Jag ska kolla på videon sen. Tack för tipset!
Jag 3d-printade mitt tak, designade det för att sitta fast i laddstationen som Mammotions egna: https://www.printables.com/model/875562-garage-for-mammotion-luba-lawmowing-robot
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 008 inlägg
Ja, kolla videon för bra tips. Och som redan nämnts, om man punktar ihop hela konstruktionen först, så kan man åtminstone få ihop det, vilket inte alltid är sant om man svetsat delkonstruktioner först som slagit sig.Farstatjej90 skrev:
Men som sagt, det finns en del saker att göra; punkta, ju mindre svets desto bättre, lägga svetsarna i rätt ordning, m.m.