990 760 läst · 801 svar
991k läst
801 svar
Hus & Tak till Robotgräsklippare [bilder]
Riktigt fina kreationer, vi övervägde länge att skaffa hus till vår men skippade tillslut, nu efter 6 år är roboten fortfarande i kanske inte nyskick men långt över förväntan. Roboten jobbar ca varannan dag runt 10-12 timmar och stationen står lite skyddat iallafall mot blåst. Självklart rengörs den och plockas in under kalla månader.
Såg att det fanns frågor om hur heltäckande det måste vara och svaret är, inte särkilt. Står robot mycket i stationen och den är placerad på en utsatt plats så kan det vara vettigt att ha ett tak iallafall.
Såg att det fanns frågor om hur heltäckande det måste vara och svaret är, inte särkilt. Står robot mycket i stationen och den är placerad på en utsatt plats så kan det vara vettigt att ha ett tak iallafall.
Redigerat:
Det är nog solen som sliter värst på dem.I Ironside skrev:Riktigt fina kreationer, vi övervägde länge att skaffa hus till vår men skippade tillslut, nu efter 6 år är roboten fortfarande i kanske inte nyskick men långt över förväntan. Roboten jobbar ca varannan dag runt 10-12 timmar och stationen står lite skyddat iallafall mot blåst. Självklart rengörs den och plockas in under kalla månader.
Älskar detaljen men blomkrukor i fönstret 😅Lord Vader skrev:Dottern och mitt lilla sommarprojekt till "Ferdinand", en Husqvarna Automower 430X NERA.
Mycket målning och många passbitar senare...
I huset får, förutom Ferdinands krukväxter, överspänningsskyddet till laddstationen plats.
Taket blev lite väl tungt dock, med råspont under takpappen...
Tack för alla inspirerande bilder i forumet!
Hur gick du tillväga för att göra denna uppfinning? 🤩 hur gjorde du överdelen? Vad planterade du örterna i? 😊S str2der skrev:
Jag tänkte lägga upp lite bilder på hur jag gjorde tak till min Luba 2 AWD 1000.
Den har fått dålig mottagning på robotklipparen så jag vill inte säga att det här sättet fungerar till 100%. Om den inte har bra mottagning kommer den inte köra ut från stationen. Så gör detta på egen risk.
Har försökt lära mig svetsa så jag såg en bra möjlighet till att öva lite. Har en billig "pinnsvets" från Jula (tror jag...)
Köpte sådana här L-formade metallstavar på Biltema (2,5mm tjocklek).
Mkt viktigt att ha en sån här 90-gradersgrej. Annars blir det inte rakt. Det blir ändå inte helt rakt (för mig) men det blir rakare. Svetsa INGENTING utan att använda den.
Så här blev ramen. Försökte få till en lätt lutning för regnvattnet.
Svetsade dit några små hållare till plywood som jag tänkte ha som skiva i taket. Borrade hål så man kan skruva.
Takpapp hade jag över
The grinder and paint make me the welder I ain't!
Fick använda en träram och tvingar för att få dit takpappen i kanterna. Plywooden är 3 (?) mm högre än ramen. Fäste allt med tjära eller vad det heter. Helvete att jobba med. Och sen värmde med gasol också.
Har heller aldrig arbetat med LED-lister men ville lära mig så jag satte en sån i den också (kopplat till en Shelly RGBW2 för styrning). Oklart om jag kommer behålla det eller inte men just nu gillar jag det 😬
Måtten på taket är 105x60 cm. Som sagt, egen risk. Jag är beredd på att arbetet är ogjort alternativt att jag manuellt får köra ut roboten när den ska klippa. Just nu har den bra mottagning men igår hade den inte det.
Den har fått dålig mottagning på robotklipparen så jag vill inte säga att det här sättet fungerar till 100%. Om den inte har bra mottagning kommer den inte köra ut från stationen. Så gör detta på egen risk.
Har försökt lära mig svetsa så jag såg en bra möjlighet till att öva lite. Har en billig "pinnsvets" från Jula (tror jag...)
Köpte sådana här L-formade metallstavar på Biltema (2,5mm tjocklek).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mkt viktigt att ha en sån här 90-gradersgrej. Annars blir det inte rakt. Det blir ändå inte helt rakt (för mig) men det blir rakare. Svetsa INGENTING utan att använda den.
Logga in
Skapa konto
Så här blev ramen. Försökte få till en lätt lutning för regnvattnet.
Logga in
Skapa konto
Svetsade dit några små hållare till plywood som jag tänkte ha som skiva i taket. Borrade hål så man kan skruva.
Logga in
Skapa konto
Takpapp hade jag över
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
The grinder and paint make me the welder I ain't!
Logga in
Skapa konto
Fick använda en träram och tvingar för att få dit takpappen i kanterna. Plywooden är 3 (?) mm högre än ramen. Fäste allt med tjära eller vad det heter. Helvete att jobba med. Och sen värmde med gasol också.
Har heller aldrig arbetat med LED-lister men ville lära mig så jag satte en sån i den också (kopplat till en Shelly RGBW2 för styrning). Oklart om jag kommer behålla det eller inte men just nu gillar jag det 😬
Logga in
Skapa konto
Måtten på taket är 105x60 cm. Som sagt, egen risk. Jag är beredd på att arbetet är ogjort alternativt att jag manuellt får köra ut roboten när den ska klippa. Just nu har den bra mottagning men igår hade den inte det.
Uppdatering: den klipper som den ska. Kör in och ut under taket fint. Vet inte varför den klagade först.
Besserwisher
· The Great North
· 980 inlägg
Besserwisher
· The Great North
· 980 inlägg
Snyggt att skippa de främre stolparna och bygga en konsol👍