84 921 läst · 230 svar
85k läst
230 svar
Hus från 1936 - renoveringsresa deluxe, återskapa funkis?
Tror att det är väldigt mycket mer jobb med att bygga en ny… Nu räknar jag med att lägga ca 5000 kr på material… skulle gissa att det är ganska så mycket mer för att bygga en ny plus att tiden som krävs för att bygga en ny trapp troligtvis är avsevärt längre….M mrsnhp skrev:Är du helt säker på att du inte bara ska riva trappan och göra ny? 😮 Jag vet inte hur mycket jobb det är att bygga en ny betongtrappa på befintligt hus med armering och allt, men det känns som att det åtminstone skulle hålla längre. De lagningar vi gjorde på trappan i förra huset höll varierande länge, och alla små sprickor som vi inte lagade fortsatte att falla sönder med tiden.
Sen är jag lite osäker på om trappen skulle överleva en dränering… oklart när vi ska göra dräneringen och då känner vi ändå att det vore nice med en schysstare trapp… kanske blir en ny trapp efter dräneringen….
Roddat en massa saker på sista tiden så inte riktigt hunnit putsa på trappen än. Målet är att göra det bästa helg!
Har dock hunnit med ett delmål gällande vår rockad av sovrum - slipa mer fiskbensparkett!
Äldsta sonen har flyttat ut från sitt sovrum en våning upp så vi flyttar vårt sovrum dit.
Behandlat två ggr med hårdvaxolja 👌🏼 samma som tidigare behandlingar…
Vi har också en tanke att bygga en garderobsvägg längs hela denna vägg… tror det skulle kunna bli bra!
Har dock hunnit med ett delmål gällande vår rockad av sovrum - slipa mer fiskbensparkett!
Äldsta sonen har flyttat ut från sitt sovrum en våning upp så vi flyttar vårt sovrum dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behandlat två ggr med hårdvaxolja 👌🏼 samma som tidigare behandlingar…
Logga in
Skapa konto
Vi har också en tanke att bygga en garderobsvägg längs hela denna vägg… tror det skulle kunna bli bra!
Logga in
Skapa konto
Ytterligare ett delmål klart! Tätning av skorsten och installation av kamin!
Sotaren proveldar vid besiktningen - nästan 9 meter upp till toppen av skorstenen!
Ved inburen och på plats i min ”egentillverkade” vedförvaring - en modifierad gabion! 😃
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sotaren proveldar vid besiktningen - nästan 9 meter upp till toppen av skorstenen!
Logga in
Skapa konto
Ved inburen och på plats i min ”egentillverkade” vedförvaring - en modifierad gabion! 😃
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Vacker eldstad!M magnusos skrev:
Tack, ja, vi gillar den skarpt! Den har fått sätta tonen lite kring färgsättning på första våningen! Enligt sotaren så är det en nederdel av en kakelugn de satt dit runt öppna spisen… å så är det nog! Vore kul att vet mer om kakelugnstillverkaren! Ngn som känner igen utseendet?TRJBerg skrev:
Då var trappen i rätt schysst form efter en hel del jobb….
Återstår att gjuta en liten platta längst ner… får se om det blir till våren 😀
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återstår att gjuta en liten platta längst ner… får se om det blir till våren 😀
Projekt sovrum en våning upp tar sig också… har hjälp av snickare och elektriker… kommer gå lite saktare när vi själva ska fixa alla ytskick… 🙉😀
Ett gammalt vardagsrum på dryga 20 kvm blir nu två sovrum a 10 kvm styck. Utanför
Sovrummen blir det ett genomgångsrum om ca 10 kvm. Byter elen till Renova serien och installerar Plejd till takbelysningen.
Lite oklart hur vi kommer använda ytan utanför sovrummen… kanske en bäddsoffa? Eller mer garderober?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett gammalt vardagsrum på dryga 20 kvm blir nu två sovrum a 10 kvm styck. Utanför
Sovrummen blir det ett genomgångsrum om ca 10 kvm. Byter elen till Renova serien och installerar Plejd till takbelysningen.
Lite oklart hur vi kommer använda ytan utanför sovrummen… kanske en bäddsoffa? Eller mer garderober?
Snickarna har kommit lite längre nu och spackling pågår för fullt!
I veckan ska vi titta på tapeter och färgval…
I veckan ska vi titta på tapeter och färgval…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slipa och spackla är kul…. Poppis med damm i hela huset 😀
Köpte mig en riktigt ansiktsmask - vilken skillnad att andas 😂
Tapeter i barnens rum är valda! Färgsättning i lilla hallen och genomgångrummet också bestämt, blir samma ljusa rose kulör som i hallen en våning upp… Dörrfoder och golvsockel blir samma färg som på nedervåningen.
Master bedroom processas tapet och färgval…
Vecka 44 kommer golvsliparen och då hoppas vi kunna vara klara med övriga ytskick… Får se om vi lyckas…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tapeter i barnens rum är valda! Färgsättning i lilla hallen och genomgångrummet också bestämt, blir samma ljusa rose kulör som i hallen en våning upp… Dörrfoder och golvsockel blir samma färg som på nedervåningen.
Vecka 44 kommer golvsliparen och då hoppas vi kunna vara klara med övriga ytskick… Får se om vi lyckas…
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 878 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 878 inlägg
Nu kanske du redan har slipat klart, men jag kan inte nog rekommendera: https://www.bauhaus.se/startkit-mirka-handy-80x230mm-for-dammfri-slipningM magnusos skrev:Slipa och spackla är kul…. Poppis med damm i hela huset 😀
[bild][bild]
Med hjälp av den där är slipandet av min spackling i stort sett dammfri och jag slipper få skäll av frun och slipper också svettas med ansiktsmask.
Efter lite höstlov så kommer vi hem till ett helt klart och färdigbehandlat golv…
Måste säga att jag tycker inlägget där vi tog vort en del av väggen blev mycket bra!
Får se hur länge golven håller sig så här fina 🙉😂 Nästan så man inte vill möblera upp rummen…
Måste säga att jag tycker inlägget där vi tog vort en del av väggen blev mycket bra!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får se hur länge golven håller sig så här fina 🙉😂 Nästan så man inte vill möblera upp rummen…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto