Det är ju så sant som aprilskämt kan vara. Som ni ser har man inte lyckats att dra ut en kabel efter 2 år. Har vi sett röken av Vattenfall, nää och inte ens några vattenångor. Man hade ju kunnat hoppas på röksignaler i alla fall för kommunicera över något annat media klarar de inte av .....
Så stående skämtet är hur mycket av Sverige ska leva när de försöker bygga ett nytt kärnkraftverk. Ja de kan driva ett befintligt ... men det är kanske lite annorlunda att bygga ett nytt..
Och för er som funderar på att bygga nytt hus i Vattenfalls distributionsområden , rekommendationen GÖR DET INTE.
Här syns det att de är absolut sämst i klassen och de har inte blivit bättre enligt Ei när jag har prata med dem. Så kände att jag behövde avsluta med en Meme för bolaget, och jag skämtar inte EI visar hur de är absolut sämst i klassen nedan.
https://ei.se/download/18.508b96821...-för-anslutning-till-elnätet-Ei-PM2021-05.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så stående skämtet är hur mycket av Sverige ska leva när de försöker bygga ett nytt kärnkraftverk. Ja de kan driva ett befintligt ... men det är kanske lite annorlunda att bygga ett nytt..
Och för er som funderar på att bygga nytt hus i Vattenfalls distributionsområden , rekommendationen GÖR DET INTE.
Här syns det att de är absolut sämst i klassen och de har inte blivit bättre enligt Ei när jag har prata med dem. Så kände att jag behövde avsluta med en Meme för bolaget, och jag skämtar inte EI visar hur de är absolut sämst i klassen nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ei.se/download/18.508b96821...-för-anslutning-till-elnätet-Ei-PM2021-05.pdf
Mällarområdet. Vad jag vet så styrs det från Stockholm fast vi är på andra sidan Mälaren. Så vi får ta all skit som händer där. Men sen litar jag inte på Vattenfall över huvud taget och i bland undrar man om man behöver göra "extra tjänster" för att de ska göra något. Organisationen känns som en blandning av Trump och Stalin. Du måste antingen vara kompis med dem eller betala dem vid sidan av för att få de du ska.
Gjordes en föranmälan 2022, skrev på offert 2023 i mars. Detta är en ny tomt som har en liten bit från en substation. Kabeldragning efter grusväg Ca 220m fågelvägen. Efter påskriven offert så tog det 6 månader innan någon sorts av för arbete började. Efter det så blev det ytligare 10 månader innan Vattenfall skickade ut ett gäng underkonsulter som gjorde sitt jobb väldigt snabb. Dessa ska ha all Cred. På 2 månader under sommaren så hade de allt klart. Sen skickas allt tillbaka till Vattenfall som tappade bort alla dokument under 2 månader och skylde på alla andra. Då är vi ca September förra året.
FYI , elkabeln går över en annans mark , så kontraktet var påskrivet och inskickade. Där pekade Vattenfall på att de inte hade fått. Jag tror inte på Vattenfall, de är som Trump. De tappade bort saker som vanligt.
Då gjorde jag en anmälan till EI och de tyckte att detta var inte acceptabelt tid för att göra denna installation. Då sa Vattenfall att de skulle göra det i December förra året. NU är vi i April. Som sagt , totalt inkompetenta. Ingen kontakt ingen diskussion men totalt inkompetenta.
De har inte ens börjat gräva, ingen dialog med någon. Ursäkta att jag spyr ur mig galla men ja det finns inget tekniskt i detta utan en inkompetent organisation uppifrån och ner. Jag vet att det finns delar som fungerar då jag känner folk som jobbar inom andra delar av Vattenfall. Men totalt värdelösa, som sagt se upp om ni som funderar på att bygga nytt och Vattenfall har distrubitionsnätet. Det finns kartor som visar vem som äger näten.
FYI , elkabeln går över en annans mark , så kontraktet var påskrivet och inskickade. Där pekade Vattenfall på att de inte hade fått. Jag tror inte på Vattenfall, de är som Trump. De tappade bort saker som vanligt.
Då gjorde jag en anmälan till EI och de tyckte att detta var inte acceptabelt tid för att göra denna installation. Då sa Vattenfall att de skulle göra det i December förra året. NU är vi i April. Som sagt , totalt inkompetenta. Ingen kontakt ingen diskussion men totalt inkompetenta.
De har inte ens börjat gräva, ingen dialog med någon. Ursäkta att jag spyr ur mig galla men ja det finns inget tekniskt i detta utan en inkompetent organisation uppifrån och ner. Jag vet att det finns delar som fungerar då jag känner folk som jobbar inom andra delar av Vattenfall. Men totalt värdelösa, som sagt se upp om ni som funderar på att bygga nytt och Vattenfall har distrubitionsnätet. Det finns kartor som visar vem som äger näten.
Föresten glömde skriva med i detta. Mitt i allt så blir jag fakturerad för någons annan anslutning till elnätet av vattenfall. Så en bluff fakturering och brott med GDPR eftersom jag fick den andra anslutningsägarens personuppgifter som ett brev på posten och i portalen. Och ja, jag var i kontakt med vattenfall innan dess när jag fick alla uppgifter men vattenfall svarar genom att köra strutsmanövern.
Vill bara trösta genom att säga att jag har samma erfarenhet av Vattenfall i Mälarområdet och då Strängnäs Eskilstuna i synnerhet. Första gången för fem år sedan tog det 2 år. De placerade då en ny transformatorstation en bit från huset men de är ju förbyggda och ingen större operation. De slarvade dock bort den och fick beställa en ny. Nästa gång, i februari 2024, beställde jag nyanslutning till ett torp. 200 meter över ett fält där man ser transformatorstationen från torpet. Efter tjat och diverse sanningar till handläggarna fick jag ström i slutet av december efter flera dagar med minusgrader inuti torpet! Inga problem med de som gör jobbet men den administrativa planeringen fungerar icke! Jag kunde dessutom se i appen på ”mina sidor” att anslutningen skulle vara klar i juni 2024 och planerade naturligtvis efter det.Gick inte bra. Fick 10% avdrag på fakturan men det verkar vara standard bara man hör av sig.Man blir inte gladare av det
Vattenfall är ett statligt bolag. De sysslar naturligtvis inte med bluff-fakturering.P petlund skrev:Föresten glömde skriva med i detta. Mitt i allt så blir jag fakturerad för någons annan anslutning till elnätet av vattenfall. Så en bluff fakturering och brott med GDPR eftersom jag fick den andra anslutningsägarens personuppgifter som ett brev på posten och i portalen. Och ja, jag var i kontakt med vattenfall innan dess när jag fick alla uppgifter men vattenfall svarar genom att köra strutsmanövern.
Det har så klart blivit ett fel. Förstår att du är frustrerad och besviken men det blir inte bättre av att fara med osanningar.
Det som fungerar är att gå uppåt i organisationen.
Jag kallar det bluff fakturering när jag har varit i kontakt med både support och kundtjänst om felet i deras system , vad som kommer att ske och inget görs. Man har fått det så tydligt påpekat. Men jag förstår vad du menar. Dock när man vet om felet och ändå gör det så vad ska man kalla det?mexitegel skrev:
Ett stort problem det finns ingen väg upp i Vattenfalls organisation. Det är en stängd dörr. Du får inte tag i projektansvarig, du får ingen annan kontakt. Ringer du kundtjänst som vi har gjort ett dussin, ja 2 gånger i månaden i ett halvårs tid (minst 40 min väntetid),gånger så åker man på tysta muren. Vi skickar information till ansvarig säger supporten men sen är det döds tyst.
Jag hade tanker förut att bra att de finns statliga bolag som har koll och ger oss en rättvis marknad. Men inte längre. Inte efter detta.
Ring inte kundservice ,sök reda på växelnummret och begär att bli kopplad till ansvarig för kundservice och stå på dig om att inte kopplas till den. Hamnar du på kundservice, så begär du att kopplas till deras chef. Håll reda på namnet som svarar och vägrar dom, så är nästa nivå upp i huset, i steg upp till VD. I olika sammanhang ska man inte tala med baken på en person, utan gå till huvudet. Det har alltid fungerat för mig.
Fungerar inte. Vattenfall ger inte ut namn, de klara inte ens i växeln att koppla dig till ansvarig för din inkoppling. "Nej den personen finns inte". Det är en vägg. Tillslut ger man upp för det är bara en sak om många att slås om. Och ja, jag har provat mer än en gång.
Ett tips från sidan men publik skam kan funka och ger inte växeln namnet så kan man antingen använda LinkedIn för att antingen hitta namnen eller skicka meddelande till folk som i sin profil uppger att de jobbar med något relevant på företaget och speciellt om de är aktiva på eländesforumet linkedin kan kommentarsfältet på deras inlägg vara användbart 😎
För övrigt har linkedin blivit skräp men det får bli ämnet i en annan tråd
För övrigt har linkedin blivit skräp men det får bli ämnet i en annan tråd