11 770 läst · 89 svar
12k läst
89 svar
Hur väljer du maskiner?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 921 inlägg
Jag är lite sugen på att sammanställa en lista med olika märken, maskinutbud, inköpsställen, genomsnittspris, %bedömning av maskinernas "brahet" för att bättre rangordna systemen och beräkna det optimala systemet för en användare.
Svårast är fortfarande att bedömma vad good enough hamnar, jag vill ju undvika skräpmaskiner men samtidigt hålla nere kostnaden då det känns lite onödigt med proffsmaskiner för en weekend warrior.
Någon som har erfarenhet av maskiner att verkligen undvika? Den där prisvärda som var så kass att du blev tvungen att åka och köpa en dyr ändå.
Svårast är fortfarande att bedömma vad good enough hamnar, jag vill ju undvika skräpmaskiner men samtidigt hålla nere kostnaden då det känns lite onödigt med proffsmaskiner för en weekend warrior.
Någon som har erfarenhet av maskiner att verkligen undvika? Den där prisvärda som var så kass att du blev tvungen att åka och köpa en dyr ändå.
Verktygstokig
· Halland
· 7 596 inlägg
Det skulle vara B&D då, där är rådet, med 1-2 undantag som dokumenterats i annan tråd, att undvika allt tillverkat i modern tid som pesten.
Har haft otur med två AEG-dragare, eller snarare deras batterier som snabbt dog, för ca tio år sedan.
Inget märke är bäst på allt men rent objektivt gör Hitachi/Hikoki damn good batterimaskiner. Det enda som givit upp var härom året ett av 14v-batterierna jag köpte 2007. Har heller inte upplevt någon kvalitetsförsämring ännu på maskiner efter produktion flyttats från Japan till Kina.
Har haft otur med två AEG-dragare, eller snarare deras batterier som snabbt dog, för ca tio år sedan.
Inget märke är bäst på allt men rent objektivt gör Hitachi/Hikoki damn good batterimaskiner. Det enda som givit upp var härom året ett av 14v-batterierna jag köpte 2007. Har heller inte upplevt någon kvalitetsförsämring ännu på maskiner efter produktion flyttats från Japan till Kina.
Det verkar så, har inte fått hem min ännu men för mina 1000 m2 tror jag att barriären att faktist använda den kommer minska rejält. Förhoppningsvis behövs inte hörselskydd.Frustrator skrev:
Bensintrimmern får flytta till fritidshuset som smidigare komplement till röjsåg. Har en deal med bonden som slår ängen och tar ut EU-bidraget och grannen som brukar klippa gräset för att slippa våra maskrosor så egentligen oförskämt lite för oss själva att fixa
Jag är helt klart en blandning av 3 och 4. Tyvärr skulle jag säga. Idag står jag där att jag har maskiner av alla olika märken. Olika förvaring. Olika batterier mm. I början spelar det ingen roll, men när det bygger på blir det lätt jobbigt.
Jag har tagit beslutet att försöka renodla framöver, men det finns ju så mycket roligt från flera tillverkare
Så att bara ta beslutet vilket märke jag till slut ska landa i är ett helvetes kval och ångestladdat beslut.
FN borde gå in och besluta om standardiserade batterier och systainers!!!
Jag har tagit beslutet att försöka renodla framöver, men det finns ju så mycket roligt från flera tillverkare
Så att bara ta beslutet vilket märke jag till slut ska landa i är ett helvetes kval och ångestladdat beslut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 921 inlägg
Kanske läge för en verktygsbytestråd för alla som köpt olika fabrikat?
Det finns alltid möjligheten att ha vilket märkes maskiner som helst i valfritt systainersystem. Lite krångligare än att köpa allt från ett märke men det är ändå ofta, tycker jag, man vill ha tex fler verktyg i en låda snarare än som de kommer packade i orginal. Tex en sys med laddare och batterier, en med dyckertpistoler och spik, en med slipark, block och slang m.m.Bart skrev:Jag är helt klart en blandning av 3 och 4. Tyvärr skulle jag säga. Idag står jag där att jag har maskiner av alla olika märken. Olika förvaring. Olika batterier mm. I början spelar det ingen roll, men när det bygger på blir det lätt jobbigt.
Jag har faktiskt efter det att antalet olika förvaringar växte i mängd och storlek börjat de vanligast använda verktygen på en hylla utan förvaring för att enklare komma åt dem. Tillbehören ligger dock i lådorna fortfarande. Försöker klura ut ett bra system som tar minimalt med plats där jag enkelt når verktygen trots att de fortfarande är skyddade.
Det är sällan jag släpar med mig verktygen nu för tiden, så … Ska adoptera nåt av alla förslag på U-tuben för att förvara verktyg och byta alla maskiner till ett batterisystem.
Det är sällan jag släpar med mig verktygen nu för tiden, så … Ska adoptera nåt av alla förslag på U-tuben för att förvara verktyg och byta alla maskiner till ett batterisystem.
Hej Robert-san01!R Robert-san01 skrev:
Jag kände att det var DAGs för lite musik under arbetet så det blev en radio i alla fall!
Givetvis i samma system som mina sladdlösa maskiner!
Det går kanske fortare att lägga trall om man trallar med!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 894 inlägg
Jag får in lite olika DAB-stationer ute på Värmdö där jag bor. Väldigt bra kvalitet på mottagningen. Radion har också vanligt FM-band. Ljudet är överraskande bra med tanke på storleken efter lite justering av bas och diskant.
Kan köras på elnätet med adapter eller AEG-batteri.
Kör du Spotify över telefonen så finns det ett USB uttag som laddar telefonen under tiden.
Väldigt smidig liten radio!
Kan köras på elnätet med adapter eller AEG-batteri.
Kör du Spotify över telefonen så finns det ett USB uttag som laddar telefonen under tiden.
Väldigt smidig liten radio!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto