MathiasS MathiasS skrev:
Förbättrar ingenting? Kör du skruvdragare med sladd också? Fördelarna är rätt uppenbara.

När man väl skaffat batterier till tex skruvdragaren är nakna maskiner inte speciellt dyrt och i flera fall är det ju supersmidigt att inte vara sladdbunden.

Som vanligt är ju en kombination bäst.
Jag har en mindre batteriborrmaskin..... som förövrigt skall förnyas inom de närmaste månaderna efter 19 års trogen tjänst varav 3 år heltid på byggen och mycket hemmapulande och många extraknäck i snickeriet och på byggen.....men nu är den totalt fullkomligt kaputt.....efter okänt antal reparationer under åren.

Resten går med sladd. Det skall vara så mycket kraft i dem som det går att få. Skall man kapa 20mm plåt med vinkelslipmaskinen eller klyva 2 1/2 tums plankor med handcirkeln eller hyvla rundningen på översidan av väggtimmer med elhandhyveln så krävs det mycket motorkraft och god strömförsörjning.

Ja som sagt, en kombination är bäst.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
19 år är bra jobbat!

använder bara Milwaukee batteri maskiner .
av den enkla anledningen att jag arbetar som hantverkare och det inte alltid finns el på plats där vi jobbar , är då en förutsättning att alla maskiner är samma märke så man kan rotera batterierna
använder 12 amp batterier till dom tunga grejorna , borrhammare ,230 mm vinkelkap & kap & gir såg
annars 4 - 5 amp till skruvdragare och de mindre maskinerna .
har haft makita innan , men bytte för drygt 2 år sen när jag tyckte kvaliten bara blev sämre och sämre .

• Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Alltid varit mkt av en #3, men just nu är det ganska mkt #1 p.g.a kompatibilitet och systemtänk. Sen är det en del maskiner som inte nödvändigtvis har en direkt nytta av/passar in i nåt "system" även om man köper av befintligt märke och då blir det helt klart #3. Och en del maskiner finns ju bara hos vissa tillverkare, t.ex. lackfräs. Men i huvudsak är det blå Bosch och Makita häromkring. Mer än två batteriparker skulle jag dra mig för att gå upp till.

EDIT
Fråga mig inte hur... men nånstans glömde jag nog bort de sex Dewaltdragarna med 4 laddare och 8 batterier som huserar i garaget också....Ok, jag skulle dra mig för mer än TRE batteriparker..... (Dom ska dock avvecklas och ersättas av gissningsvis blå maskiner, kanske därför jag redan förträngt dom...)

Förträngning är väldigt användbart när man känner att man måste utöka maskinparken! Risken med förträngning är också att man, som av en händelse, plötsligt har ännu fler batterisystem att sköta om.

MultiMan
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
använder bara Milwaukee batteri maskiner .
av den enkla anledningen att jag arbetar som hantverkare och det inte alltid finns el på plats där vi jobbar , är då en förutsättning att alla maskiner är samma märke så man kan rotera batterierna
använder 12 amp batterier till dom tunga grejorna , borrhammare ,230 mm vinkelkap & kap & gir såg
annars 4 - 5 amp till skruvdragare och de mindre maskinerna .
har haft makita innan , men bytte för drygt 2 år sen när jag tyckte kvaliten bara blev sämre och sämre .
Eftersom du har erfarenhet, exakt vad är det som försämrats hos Makita?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Intressant fråga!
Vi har väl alla någon gång råkat ut för att ett speciellt märke av någonting under/över tid har gjort oss besvikna. Det kan vara kvalitet, service, förbättringar, prisutveckling eller vår egen oförmåga att hänga med. Det behöver inte bara vara inom verktygsområdet utan gäller nog alla dom saker och prylar vi använder för att underlätta och berika våra liv. Dessa verktygsresor skulle vara intressant att ta del av.
Men man bör nog starta en ny tråd för alla dessa ”reseskildringar” när det gäller maskiner och verktyg.

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Eftersom du har erfarenhet, exakt vad är det som försämrats hos Makita?
tyckte då maskinerna blivit klenare rent generellt jämfört med 3-4 år tidigare . Och batterierna höll inte inte lika länge som tidigare . Främsta skälet var dock supporten på Makita som var värdelös.
Dessutom har milwaukee 3 års garanti & makita bara 2 år . Det spelar också roll

• Gilla
stigen
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
tyckte då maskinerna blivit klenare rent generellt jämfört med 3-4 år tidigare . Och batterierna höll inte inte lika länge som tidigare . Främsta skälet var dock supporten på Makita som var värdelös.
Dessutom har milwaukee 3 års garanti & makita bara 2 år . Det spelar också roll

Ja, den resan har man varit med om några gånger. Bra maskiner/verktyg med fungerande support/service som blir populära och så börjar hjulen snurra. Expanderar kraftigt, köper upp konkurrenter, flyttar tillverkning utanför huset/landet och ”räknenissarna” går bananas. Ökar markant modeller i varje segment och jagar marknadsandelar. Resultatet blir tyvärr oftast sämre kvalitet. Service blir ett långtidsprojekt och man tappar förtroende som kund och söker nya vägar.
Och så är det åter frid och fröjd med nya saker ett tag men så en dag...........börjar Cirkusen om igen!

Då var det dags för slutsummering av ”downsizing” till två olika batterisystem.

Kort resumé. Under årens lopp har jag samlat på mig väldigt många olika Bosch 10,8v-12v maskiner och tycker dom är väldigt bra att jobba med. När batterierna till min gamla trotjänare Festool la av för något år sedan köpte jag en Bosch 18v billigare än två nya batterier till Festool.

Så långt allt frid och fröjd. Under årets lopp hamnade lite Bosch solo 18v prylar i inkorgen så klart.

Tidigt i våras halkade jag som på bananskal in på AEG 18v. Lokal Julabutik slumpade iväg maskiner för -75%! Vad hände? Jo, jag handlade så klart! Till exempel två dyckertpistoler för 1870kr! Givetvis hamnade det lite mer i vagnen.

Efter ett tag insåg jag att jag nog hade ett 18v system för mycket. Även som verktygstokig finns det gränser. I mitt fall utrymme! Ett måste bort! Ut på Blocket med Bosch 18v delarna och ett antal nätanslutna maskiner av olika fabrikat som kunde ersättas med AEG 18v följde också med.

Sagt och gjort! Det fortsatte att dyka upp olika väldigt bra tillfällen att få ihop ett slagkraftigt 18v system och efter lite paketköp där vissa delar behölls och dom överblivna delarna snabbt hamnade hos svärsöner och bekantar för struntpriser gick det rätt fort att ställa om. Ett och annat ”lappkast” blev det också under resans gång.

Sista spiken i ”transformeringen” slogs i slutet av förra veckan. Fick då möjlighet att köpa dom sista resterna AEG i min lokala butik. Konstigt nog hade dom under en längre tid åter legat kvar på normalpris?

Fem 18v 3Ah batterier a’ 175kr styck och en borrskruvdragare med två 1,5Ah batterier, laddare, borrsats samt verktygslåda för 500kr köptes också.

Så nu är omställningen till två batterityper klart!

Det nya AEG 18v systemet har numera följande komponenter:

Kap/gersåg 254mm för två batterier

Dyckerpistol

Hyvel

Bandslip

Cirkelsåg

Borr/skruvdragare med slag

Borr/skruvdragare

Multimaskin

Vinkelkap 125mm

Vinkelkap 230mm för två batterier

Borrhammare

Tigersåg

Två stycken 125mm slipmaskiner

Sticksåg

Fyra laddstationer

Två 4Ah, åtta 3Ah, ett 2Ah och två 1,5Ah batterier som tillsammans ger 37Ah i kapacitet.

Samtliga maskiner är registrerade för 6 års garanti och batterier och laddare har 3 år.

Tyvärr får jag vänta med att testa alla delarna ordentligt tills nästa år då mitt nyligen helrenoverade knä inte tillåter gymnastiska snickeriövningar men den tiden kommer!

Då är det faktiskt bara 5 års garanti kvar! Det är smällar man får leva med!

• Älska
VidarH
  • Laddar…
Men.. grästrimmer då?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Men.. grästrimmer då?
Har bara grus/sten!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tycker du missat det viktigaste när du bytte till AEG. Vad blev det för radio?? ;)

R Robert-san01 skrev:
Tycker du missat det viktigaste när du bytte till AEG. Vad blev det för radio?? ;)
Kan så tyckas men brukar aldrig ha radion igång i verkstaden. Föredrar verktygens sång/kamp med materialet.
För mig är det tjuvliga toner!

Jag är så kluven i denna frågan. Kan inte bestämma mig för vilket batterisystem jag ska ha. Har idag en 14,4v AEG skruvdragare som duger till det mesta, nätanslutet en B&D 115mm vinkelslip, meec tigersåg och en Bosch GCM8SJL Typ det. Tänker mig ett 18v batterisystem med kanske en skruvdragare, sticksåg, grästrimmer och multiverktyg kanske en mutterdragare för hjulskifte också? frågan är hur bra man egentligen behöver, skulle hittat en vettig guide

Rangordning? Tar bara med de som även har batteridriven grästrimmer i sortimentet..

Milwaukee
Makita
Dewalt
Hikoki/Hitachi
Ryobi
Bosch grön
Black&Decker

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.