Gick ut i garaget o konstaterade att jag har:
Festool
Bosch
AEG
Skil
Elu
Makita
Hitachi
CTS Berger
Milwaukee
Forsthoff
Hilti
Handlar när det finns nått bra till bra pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Du tycks ofta hitta något till bra pris med tanken på mångfalden!
Antagligen många inlägg från dig i tråden ”Verktyg till bra pris”!
Det tackar vi för!
 
stigen stigen skrev:
Du tycks ofta hitta något till bra pris med tanken på mångfalden!
Antagligen många inlägg från dig i tråden ”Verktyg till bra pris”!
Det tackar vi för!
Ja jag t.o.m kollar runt när jag ska handla maskiner på jobbet, istället för att rycka första bästa på tex Ahlsell.
Då blir chefen glad, och en glad chef är en bra chef
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Efter några dagars funderingar har jag tagit ett beslut. Kollade igenom vad jag hade i dom bägge systemen och kom fram till att satsa på AEG 18v.
Så nu ligger det lite prylar ute på Blocket. För BH- medlemmar fins det så klart förhandlingsutrymme!
Skicka PM om något kittlar!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Så är Bosch 18v delarna borta! Till stor glädje får dom ett nytt liv hos två andra BH-medlemmar och givetvis blev det extrarabatt på dom redan låga Blocketpriserna.
I fortsättningen kör jag två linjer och två laddstationer.
12v blå Bosch
18v AEG
Nu blir det att komplettera med nya AEG 18v delar i tomrummen och kanske lite utökning.
Det bevingade uttrycket ”Jag handlar = Jag lever” ligger rätt i tiden!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Så är Bosch 18v delarna borta! Till stor glädje får dom ett nytt liv hos två andra BH-medlemmar och givetvis blev det extrarabatt på dom redan låga Blocketpriserna.
I fortsättningen kör jag två linjer och två laddstationer.
12v blå Bosch
18v AEG
Nu blir det att komplettera med nya AEG 18v delar i tomrummen och kanske lite utökning.
Det bevingade uttrycket ”Jag handlar = Jag lever” ligger rätt i tiden!

Dag
Jag väntar med spänning på dragaren och tigersågen. Och tack @stigen! Blir till att sälja min sladdkopplade tigersåg. Men med stor tomt och många buskar och träd blir det nog en bra uppdatering. Måste dock fixa bra blad för beskärning och kapning. Någon som har tips?

//Ulf
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Jag väntar med spänning på dragaren och tigersågen. Och tack @stigen! Blir till att sälja min sladdkopplade tigersåg. Men med stor tomt och många buskar och träd blir det nog en bra uppdatering. Måste dock fixa bra blad för beskärning och kapning. Någon som har tips?

//Ulf
Bör nog vara vara på en plats nära dig!
” Intet är som väntans tider”
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Såg bra ut. Såg att Hornbach hade dessa så jag får sticka dit och handla. Tack!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
För mig blev det en kombination av behov, rimligt pris, kvalitet och funktion som spelade in. Hade inte lust att kosta på festo-verktyg. Så jag sneglade åt Makita som har funnits länge som företag samt att jag hade positiva erfarenheter av batterimaskinerna sen innan. Blev således en toolbag med diverse maskiner, som jag haft väldigt stor nytta av under den gångna renoveringen och som får fortsätta bo kvar hos mig. Rätt som det är behöver man en battericirkel någonstans.
 
Bosch 12v Blue County & AEG 18v Orange County

Nu är det nya oranga 18v laget på plats och kommer i framtiden att samspela med det inarbetade
blåa 10,8v - 12v laget. Spännandet kombination!

Efter att valet var klart var det bara att sätta igång. Mina Bosch 18v maskiner och tillbehör åkte ut på Blocket och tanken att samtidigt också byta ut några sladd maskiner och ersätta dom med 18v sladdlösa började gro i huvudet. Varför inte göra det ordentligt nu när det ändå var på gång?
I AEG programmet fanns det ersättare till mina vinkelslipar med sladd och även min bandslip med sladd skulle gå att ersätta. Hilti TE5 hamnade också på transferlistan.

Den tilltänkta listan med ersättnings- och nya maskiner blev längre och längre.

Den nya önskelistan blev lång. Det här skulle inte bli ett ”nollsummespel” utan det här skulle kräva lite extra investeringar.

Sedan tidigare hade jag redan AEG batterikap/gersågen med 254mm klinga och plats för dubbla batterier. Dyckertpistolen, cirkelsågen, mulltiverktyget och en borr/skruvdragare med slag hade också hamnat i verkstaden tillsammans med lite batterier och laddare under dom veckorna i vintras när min lokala Jula butik reducerade sina maskinmärken med väldigt bra rabatter.

Befintliga AEG maskiner:
Kap/gersåg
Dyckertpistol
Cirkelsåg
Multiverktyg
Borr/skruvdragare med slag
1 st. 2Ah batteri
3 st. 3Ah batterier
2 st. 4Ah batterier
3 st. Laddare

Orange och grå AEG batteridriven såg monterad på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18v orange och svart dyckertpistol på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange och svart AEG 18V batteridriven sticksåg på ett verkstadsbord med träklämmor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18V multiverktyg i orange och svart på en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18v sladdlös borr/skruvdragare med orange och svart färgschema på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staplar av AEG Pro litiumjonbatterier i olika kapaciteter på en verkstadsbänk, inklusive 2.0Ah, 3.0Ah, 4.0Ah och 9.0Ah.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 12V och 18V batterier samt en laddare på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så till AEG önskelistan:
Sticksåg
Bandslip
Elhyvel
Rondell puts125mm=X2. Har man två och kör olika kornstorlek slipper man skifta papper/papper.
Vinkelslip 125mm
Vinkelslip 230mm
Borrhammare SD+
Tigersåg
Ett 9Ah batteri till sågen för att frigöra dom två 4Ah som användes där.

En orange och grå AEG sticksåg på ett arbetsbord, del av en uppdaterad verktygspark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange och svart AEG bandslip med borstlös motor och AEG-logotyp på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En AEG Elhyvel placerad på ett verktygsbord med en AEG-väska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två AEG slipsmaskiner på ett arbetsbänk med märkeslogotyper synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En orange och grå AEG 18v sladdlös vinkelslip som ligger på ett svart arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18v orange och grå vinkelslip samt sticksåg på en arbetsbänk med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En orange och svart AEG borstlös borrhammare placerad på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18v sladdlös borstlös tigersåg på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väldigt lägligt hade välsorterade Bauhaus just nu/då -20% på hela AEG-sortimentet och deras redan bra priser hämmade inte köplusten och naturligtvis blev det en stor beställning där!

Vad blev då kostnaden för detta märkesbyte och reducering av batterityperna till två?
Efter reducering av nyanskaffningspriset med försäljningen av tidigare maskiner hamnade nyinvesteringen på ca.8000kr.

Och vad har jag fått för dessa pengar?
Helt nya maskiner och batterier.
De flesta har borstlösa motorer.
En väldigt kompetent maskinpark med samma 18v batterisystem.
Billigare priser i jämförelse med övriga färgglada maskinmärken på den svenska marknaden.
Marknadens bästa garantivillkor. 6 år på maskinerna och 3år på batterier och laddare efter registrering! I USA säljs många av maskinerna under namnet Ridgid och där ingår livstidsgaranti! Troligtvis är det därför man erbjuder 6 år i Sverige då maskinerna håller hög kvalité. Släktskapet med USA märks tydligt då dom är lite större, kantigare och tyngre. Inga problem för mig då jag föredrar lite tyngd i verktygen. Skönt att hålla i när åskan går!

Så nu är det bara att sätta igång nya projekt där alla dom nya maskinerna kan testas och användas. Skall bara se till att få igång mitt helrenoverade högra landningsställ så fort som möjligt.

Det är bra att ha Mål att sträva mot!
Dag
 
  • Gilla
calibramicke och 6 till
  • Laddar…
Alltid varit mkt av en #3, men just nu är det ganska mkt #1 p.g.a kompatibilitet och systemtänk. Sen är det en del maskiner som inte nödvändigtvis har en direkt nytta av/passar in i nåt "system" även om man köper av befintligt märke och då blir det helt klart #3. Och en del maskiner finns ju bara hos vissa tillverkare, t.ex. lackfräs. Men i huvudsak är det blå Bosch och Makita häromkring. Mer än två batteriparker skulle jag dra mig för att gå upp till.

EDIT
Fråga mig inte hur... men nånstans glömde jag nog bort de sex Dewaltdragarna med 4 laddare och 8 batterier som huserar i garaget också....Ok, jag skulle dra mig för mer än TRE batteriparker..... (Dom ska dock avvecklas och ersättas av gissningsvis blå maskiner, kanske därför jag redan förträngt dom...)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag förstår inte varför folk gör sig av med sladdmaskiner för att byta till batterimaskiner över hela linjen.
Man förlorar i kapacitet och arbetseffektivitet samtidigt som man blir fånge i ett system.
Det förbättrar ju ingenting....... om man inte är till exempel fönstermontör som aldrig kör tungt med maskinerna och far omkring från bygge till bygge varje dag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
I sommarstugan utan el är batteriverktyg bra, trots elverk. Men att gå helt på batteri passar inte mig heller. HKC:n är dock en gudagåva
 
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte varför folk gör sig av med sladdmaskiner för att byta till batterimaskiner över hela linjen.
Man förlorar i kapacitet och arbetseffektivitet samtidigt som man blir fånge i ett system.
Det förbättrar ju ingenting....... om man inte är till exempel fönstermontör som aldrig kör tungt med maskinerna och far omkring från bygge till bygge varje dag.
Förbättrar ingenting? Kör du skruvdragare med sladd också? Fördelarna är rätt uppenbara.

När man väl skaffat batterier till tex skruvdragaren är nakna maskiner inte speciellt dyrt och i flera fall är det ju supersmidigt att inte vara sladdbunden.

Som vanligt är ju en kombination bäst.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte varför folk gör sig av med sladdmaskiner för att byta till batterimaskiner över hela linjen.
Man förlorar i kapacitet och arbetseffektivitet samtidigt som man blir fånge i ett system.
Det förbättrar ju ingenting....... om man inte är till exempel fönstermontör som aldrig kör tungt med maskinerna och far omkring från bygge till bygge varje dag.
Jag delade din uppfattning under lång tid och gör det delvis fortfarande. Vändningen kom så sent som 2017 då jag hittade ett Makita jubileumskit med deras starkaste 481 skruvdragare + en av de bättre slagskruvdragarna + laddare och 2 5Ah-batterier, allt för strax under 4000.

Tidigare hade jag använt enstaka batterimaskiner ända tillbaka till Bosch 9,6V skruvdragare med NiCd-batterier (som jag fortfarande har kvar, superb byggkvalitet) och en blå Bosch 12V skruvdragare med NiMh-batterier. Samtliga dessa hade stora brister på ett eller annat sätt, främst batterierna och vridmomentet.

Med Makitas nya grejer fick jag helt plötsligt brutalt starka maskiner och batterier som närmast är odödliga. Räcker hur länge som helst och kan utan vidare ligga orörda 6 månader utan att tappa speciellt mycket laddning eller ta skada. Det gjorde att jag snabbt köpte en 285 mutterknack för fordonsmeckande bl a och den är det bästa batterimaskinsköp jag gjort någonsin, otroligt användbar när man ska plocka loss hjul eller fastrostade bultar på saker som står utspridda på lite större ytor. Likaså en vinkelslip av bättre modell som trots rimligt pris orkar mycket. Första jobbet med slipen var att fixa till en gammal snöslunga som stod utan strömuttag i närheten.

1. "Nya" Li-batterierna hos kvalitetsmärkena är förvånansvärt bra, på alla sätt faktiskt. Mycket bättre än jag föreställt mig.
2. Nakna maskiner hos Makita är rätt billigt (iaf utomlands) och eftersom batterierna håller så bra kan jag spara in på dem med mitt användarmönster.

Edit: Vill klargöra att jag inte gjort av med någon sladdmaskin pga detta. Har fortfarande flera vinkelslipar, plåtnibbler, cirkelsågar, sticksågar osv med sladd.
 
  • Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.