För batteridrivet
7. Ska passa min befintliga batteri/laddarpark

I övrigt så blir det en blandning. Låganvända maskiner köps billigt (tex biltema borrhammare)
Högfrekvent användning så är det prestanda och ergonomi som styr tex Makita skruvdragare som passar mina händer
 
Jag är helt klart en nummer 3 med viss dragning mot nummer 4 i vissa fall.
Största delen av mina maskiner är begagnade och en del nyköpta och en del av egen tillverkning. På det viset har jag råd med bättre kvalitet än om jag skulle köpa nytt hela vägen.

Mitt systemtänkande innebär att alla elektriska maskiner utom batteriborrmaskinen och ficklampan skall ha sladd. Då blir det bara två sorters batterier att hålla på med. Stationära maskiner skall om möjligt gå på trefas för då blir det mindre snedbelastning och färre säkringsbyten. Vertikalfrässpindlarna är 30 mm och överhandsfräsbetten har metriska skaft och hålsågarna har Morse system. Borrsvängen har fått en 13mm chuck från en skrotad borrmaskin så samma borrar och bits fungerar i båda. Den mesta mätutrustningen är metrisk. Tumsmått används bara på sågat virke och på gängor och på vattenledningsrör och vissa andra saker som är standardiserade i tum. Allt annat är metriskt.
Handmaskinerna förvaras i skåp så då behöver man inte hålla på och stapla olika transportlådor i verkstaden. Till många av mina handmaskiner finns det inga transportlådor att köpa. Det vore ju dumt att köpa fel maskiner för behovet eller fel maskiner för plånboken bara för att lådorna skall passa.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Är nog en blandning mellan 1, 3 och 5, även om nr 1 brukar spricka emellanåt. Som nr 6 blir att verktygshandlares utlåtande angående kvalité. Jag har tre säljare från olika butiker jag brukar rådfråga. Det var utifrån deras rekommendationer jag köpte min grunduppsättning, vilket var en blandning mellan Festool och Dewalt.
 
När det kommer till batterimaskiner gäller helt klart 1 (eller 7?). Känner jag mig helt klart fast i ett märke, komplettera med en naken maskin, och en till, sen några fler batterier och helt plötsligt är det "för dyrt" att byta.

För sladdanslutna är det 4 & 3, kan jag inte komma överens med mig själv går jag på sladdens längd!
 
I verkstan är det #3 (bäst för ändamålet) och ute på fält #3 samt #7 för batterimaskinerna (kompatibilitet batterier).
 
Jag är 4 eller ibland 3. Numera mycket sällan 2 eftersom jag lärt mig av mina misstag.
 
Om det är en ny typ av verktyg som jag inte har erfarenhet av sen tidigare och inte vet om jag kommer nyttja särskilt mycket så försöker jag ligga så nära 2 som möjligt.
Fullt medveten om att det är något som kommer göra ett sämre jobb och gå sönder.
*Men* då har jag skaffat mig de erfarenheter som krävs för att lägga rätt värderingar i nästa köp, som då blir en 3:a.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Eftersom jag har kommit upp i ett antal maskiner från blå Bosch håller jag mig till deras 18 voltsserie, i mina ögon finns det inget där som underlevererar. Alltså kommer nästa batterimaskin att bli en blå Bosch också. Av ekonomiska skäl bla.

Det här handlar om att jag inte vill ha flera olika batterisystem och jag hävdar inte att blå Bosch är det optimala valet. Annat märke som har mycket bra produkter är ju Makita. Men av ekonomiska skäl håller jag mig till blå Bosch när det gäller batteridrivet.

När det gäller nätdrivet är ju saken annorlunda och jag kan inte tänka mig att ersätta min Festool TS55 med något annat. Och eftersom jag gillar blå Bosch är det obegripligt och trist att de inte har klyvkniv till sin sänksåg.
När det gäller sladdrivet vill jag ha det som är bäst, med andra ord helt otrogen.

När det gäller stationära maskiner ser jag ingen mening med att vara märkestrogen över huvudtaget. Har man för mycket pengar och kan köpa allt på en gång blir det väl lite smidigare men vanliga människor köper väl i första hand en funktion och i andra hand en märkesmaskin? Och då blir det lite olika, beroende på vad som dyker upp på Blocket och andra ställen.

//Ronnie
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Batteridrivet så är jag märkestrogen till Ryobi One+ eftersom allt började med en skruvdragare och grästrimmer av det mräket.
Enkelheten med samma batteri till flera maskiner som jag förstår dom var först med till "vanliga konsumenter" iaf.
 
Jag sitter djupt i Festoolträsket, undantaget är tigersågen och dyckertpickorna som är Makita, vinkelslipar från Bosch. Sen verkar jag hamnat i Bosch 12V system då jag skaffade en krysslaser med 12 batteri. Här även en Festool 10V CSX.....tror tre olika batterisystem får räcka.
Men en 18V mutterknack skulle jag vilja ha:sweat:
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Resan började med Festool. Blev helt begeistrad första gången jag använde en Festool skruvdragare för en 25 år sedan. Så klart blev det Festool för hela slanten och lite mer. Dom var inte billiga då heller men dagens prisutveckling blir det bara för dyrt. Lådstapeln växte mer och mer och en positiv effekt av prishöjningarna var att när jag började sälja ut maskinerna/lådorna fick man ganska, ibland till och med , väldigt bra betalt.
Bosch 10,4 (12) föll jag som en fura för. Små starka maskiner och hela tiden pumpade dom ut nyheter. Det blev som att samla frimärken!
När det sen blev dags för 18v blev ett lyckat köp på Tradera av en Bosch 18v skruvdragare med alla olika chuckar det som bestämde vägen. Efter att ett antal Solomaskiner hittat hem från tillbud på nätet så ”plötsligt händer det”!
När min lokala Julabutiks tokreade AEG masiner (-50%, -75%) i vintras halkade jag så klart in på det spåret också! Egentligen saknades det bara ett antal Bosch 18v maskiner men ”En man är ju inte lyckligare än sin sista pryl”!
Så nu sitter jag med två 18v system och ärligt talat så är väl det ett för mycket men vad gör man?
Är man verktygstokig så är man, eller?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Efter några dagars funderingar har jag tagit ett beslut. Kollade igenom vad jag hade i dom bägge systemen och kom fram till att satsa på AEG 18v.
Så nu ligger det lite prylar ute på Blocket. För BH- medlemmar fins det så klart förhandlingsutrymme!
Skicka PM om något kittlar!

Bosch professionella elverktyg, borr och batteriladdare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch Professional slipmaskin GSS 18V-10 med Microfilter System, upplagd för försäljning, tillsammans med tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch Professional 18v elhyvel på en arbetsbänk, till salu och förhandling för medlemmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd Bosch-såg och 18V batteri på en arbetsbänk, indikerar byte till AEG 18V system, föremål till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch Professionell verktygsdammsugare på arbetsbänk omgiven av diverse verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Skruvdragaren med alla möjligheter försvann som en avlöning till Skåneland!
Känns bra att den kom till rätt person som bytte otur mot tur!
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
P
Går mot strömmen ja :oops:.. Har 5 olika batteri system och går det som det bruka gå så är det snart ett sjätte med! :rolleyes:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Går mot strömmen ja :oops:.. Har 5 olika batteri system och går det som det bruka gå så är det snart ett sjätte med! :rolleyes:
Hej!

Du tycks verkligen hylla mångfalden!
Jag tror knappt att jag hade haft plats för 5-6 olika laddare i snickerboa!
Att gå ner till två system känns bra och kommer att ge rymd eller frilagt utrymme att fylla med något annat.
Är man verktygstokig så är man!

Dag

Ps. Otroligt fin sågstation du har skapat! Den har satt griller i huvudet och antagligen blir det något liknande till hösten!
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.