18 146 läst · 230 svar
18k läst
230 svar
Hur välja mellan värmepump och solceller....
Den dagen det ösregnar och blåser storm, strömmen går och vattnet stiger i källaren så räddar elverket och länspumpen huset.A AG A skrev:
Det är guld värt att kunna ha el oavsett elnätet och investeringen är liten i förhållande till nytttan.
Jag gav 2990 för det här för ett år sedan och det räddade mitt morgonkaffe vid förra strömavbrottet:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...maskiner/elverk/inverterelverk/elverk-004965/
Det handlar om att mitigera extremfallen som tas upp.. självfallet har jag koll på att man kan egenförbruka och hitta andra sätt att tillgodogöra sig energin från taket.H Harald Blåtumme skrev:Det låter oklokt från ett privatekonomiskt perspektiv att stänga av solcellsanläggningen vid minuspriser.
Dels har du en egenkonsumtion av den el som anläggningen producerar, det är el du inte behöver köpa vilket betyder att du slipper betala elöverföringsavgifter, elskatt, moms, ev effektavgifter på denna el. Själva elpriset från din elleverantör är bara en liten del i vad du betalar.
Dels så minskar du din årsproduktion och får färre kWh producerad el att räkna av mot den el du behöver köpa till 60 öre rabatterat pris.
För att utveckla går mjukvaran att ställa in så den endast gör det vid ett visst pris så jag inte går miste om 60öringen.
Turligt lever man i goda tider för hem automation också.
Det man framförallt vill med solceller är att sälja elen dagtid och köpa tillbaka billigare på natten, förutsatt att man handlar per timme och kan styra stora förbrukare nattetid/billigare timmar med elbil och VV med smart styrning.
Många skribenter som inte förstår hur systemet som mikroproducent fungerar, överskottet säljs alltså. Bra månader så får man ett överskott som sedan kan kvittas mot vintermånaderna. Så även om man inte kan nyttja elen av sin egna produktion så säljs den elen vilket man kan köpa tillbaka för.
Tror man att elen kommer fortsatt vara extremt volatil och dyr i framtiden så kan solceller vara bra, tror man elen istället kommer bli billigare och mindre volatil så köp inte solceller.
Rent generellt skulle jag säga att solceller är något man kan investera i om man redan har en bra VP, huset är såpass försvarligt välisolerat det kan bli.
Kör tills VPn rasar, köp ny VP. Sen fundera på solceller. Dock kan man få väldigt bra pris på solceller nu och kommande år PGA överskott och låg konjunktur, men det gäller även värmepumpar.
Många skribenter som inte förstår hur systemet som mikroproducent fungerar, överskottet säljs alltså. Bra månader så får man ett överskott som sedan kan kvittas mot vintermånaderna. Så även om man inte kan nyttja elen av sin egna produktion så säljs den elen vilket man kan köpa tillbaka för.
Tror man att elen kommer fortsatt vara extremt volatil och dyr i framtiden så kan solceller vara bra, tror man elen istället kommer bli billigare och mindre volatil så köp inte solceller.
Rent generellt skulle jag säga att solceller är något man kan investera i om man redan har en bra VP, huset är såpass försvarligt välisolerat det kan bli.
Kör tills VPn rasar, köp ny VP. Sen fundera på solceller. Dock kan man få väldigt bra pris på solceller nu och kommande år PGA överskott och låg konjunktur, men det gäller även värmepumpar.
Jag hänger inte med. Skulle du få mer över på din lön om staten inte subventionerade 60 öre till alla med solceller?F fribygg skrev:Om du vill leverera ut 1kWh solel på nätet den kommande timmen måste vi andra betala dig 0,6kr i subvention även om elpriset bara är kanske 5 eller 20 öre nu, otroligt att du skulle ha så stor anläggning så att du kan producera och lagra de 15 kWh el jag kanske vill köpa i kväll/ natt.
Jag ser det som att DINA solceller kostat mej 1,8kr i dag pga 60 öringen trots att det blåst och elpriset varit lågt, kanske har du också vid installationen fått nått stöd för att installera dem men de gör ju nytta många andra soliga ljusa timmar på året då elpriset är kanske 50 öre eller mer så ditt bidrag för installationen eller om du haft ett avdrag tycker jag INTE är bortkastade pengar eller en tung kostnad att ta på skattsedeln.
Ju fler som köper solsceller ju billigare bör de ju bli i framtiden, jag hoppas att de blir så överkomliga att de klarar sig utan subventioner och kan mycket väl tänka mig att skaffa egna när det lönar sig och de kan bära sina egna kapitalkostnader utan bidrag/ avdrag.
Har man ett relativt vanligt hus är jag skeptisk till att tex. bergvärme heller lönar sig. Såg min IVT, 11år gammal som var helt slut efter 11år.sunnis skrev:Det man framförallt vill med solceller är att sälja elen dagtid och köpa tillbaka billigare på natten, förutsatt att man handlar per timme och kan styra stora förbrukare nattetid/billigare timmar med elbil och VV med smart styrning.
Idag kostar det c:a 200 000kr att investera och jag tror FTX + elpatron går typ jämnt upp. Iaf om man investerar pengarna på börsen. Så ja det är inte lätt att prioritera vad man skall göra. Men jag tror som någon skrev, stor tank, elpatron, smart styrning och FTX. Elpatron är dessutom enkelt och driftsäkert.
Skatten minskar inte om bidraget försvinner, det hamnar i ett annat hål. Din elkostnad ökar inte heller, däremot kan nätavgifterna påverkas i längden om du bor i ett område där näten måste förstärkas om många ansluter sig.F fribygg skrev:
Att ta bort onödiga bidrag bör vara viktigare än att behålla 60öringen, kan inte solcellerna betala sina egna kapitalkostnader får väl ägarna skjuta till penningar.D Dilato skrev:
Får jag ihop kalylen för egen elproduktion utan bidrag/ avdrag och skaffar tex solceller gissar jag att sol och vindkraftsel i framtiden kommer att värderas lägre per kWh om inte ägarna skaffar lagringsmöjlighet så att situationer med minuspris på elen minskar eller upphör helt.