Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, men jag har svårt att tänka mig att vi sänker tex moms eller andra punktskatter för att ta bort 60-öringen till solcellsägarna ;)
Haha, nej, men pengarna kanske räcker till annat som behövs bättre, typ kriminalvårdens podverksamhet 😠
https://skattebetalarna.se/avs/1-poddar-for-miljoner/
😆
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Allt som går till mig är bättre än till svarta hålet, som Churchill aldrig sa…
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
sunnis
P PHPersson skrev:
Har man ett relativt vanligt hus är jag skeptisk till att tex. bergvärme heller lönar sig. Såg min IVT, 11år gammal som var helt slut efter 11år.
Idag kostar det c:a 200 000kr att investera och jag tror FTX + elpatron går typ jämnt upp. Iaf om man investerar pengarna på börsen. Så ja det är inte lätt att prioritera vad man skall göra. Men jag tror som någon skrev, stor tank, elpatron, smart styrning och FTX. Elpatron är dessutom enkelt och driftsäkert.
Aktiebörserna har historiskt gett mycket hög avkastning, världen över. Ska man hårdra så kan man knappt investera i något annat eftersom börsen över tid avkastar bättre 😂.

Men något som är lätt att missa är att energibesparande investeringar direktavkastar och har en tendens att även öka fastighetens värde. Frågan man kanske ska ställa sig är hur mycket mer jag kan spara på börsen varje månad med solceller eller med en fräsch VP.

Nu finns de som förstås påstår att hus med solceller tvärtom istället sänker värdet på huset eller inte påverkar alls, jag är inte lika säker då jag förutspår en mycket värre elhandel i framtiden än vad vi har idag. Men samma gäller en bra VP-lösning.

Hus med direktverkande el i SE04 eller i SE03 ses inte direkt som en fördel bland budgivare i dagens läge. Men samtidigt är husköpare som grupp alltid lite ”korkade”, man köper inte hus på enbart teknisk knockout (förutom i Japan) utan det är annat som styr som läget, känslor och rena tillfälligheter.
 
Redigerat:
Karrock
Har inte läst allt riktigt, men har solfångare varit uppe?
Med en luft-vattenvärmepump så står den ju och väsnas utomhus då och då även på sommaren när man vill vara ute. Att få tyst på utedelen och ännu billigare varmvatten under ca 8 mån/år kanske blir ett bra komplement till nuvarande system. Särskilt om man har intressenter i plaskpool sommartid.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Förra året hade det inte varit för 60öre tillbaka på skatten skulle min anläggning ta cirka 45år att återbetala....
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varifrån tror du 60 öringen kommer, är det "manna från himlen" eller måste det betalas av oss skattebetalare på nått sätt?
Det är en del funderingar kring vad denna 60-öring kommer ifrån, och en del tycker att detta är orättvist och belastar andra skattebetalare.

I grund och botten tror jag, utan att direkt veta, att det handlar om en pragmatisk lösning som är billig att administrera.

Alternativet vore att jag som mikroproducent momsregistrerar mig som tex enskild firma, och debiterar utgående moms på den el jag säljer till elbolaget. Denna kvittar jag sedan mot ingående moms på det jag köper från elbolaget. Att köra detta "en masse" på alla mikroproducenter blir tungrott och dyrt, därav har man landat i en enkel och administrativt billig lösning.

Rätta mig gärna om jag har fel. Systemet är inte perfekt i alla lägen tex vid minuspriser men kanske kan anses "bra nog" för sitt syfte?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Frågan man kanske ska ställa sig är hur mycket mer jag kan spara på börsen varje månad med solceller
Ja, det är nog tur för solcellsbranschen att just den frågan aldrig är på bordet.
 
Sittställning
H Harald Blåtumme skrev:
Det är en del funderingar kring vad denna 60-öring kommer ifrån, och en del tycker att detta är orättvist och belastar andra skattebetalare.

I grund och botten tror jag, utan att direkt veta, att det handlar om en pragmatisk lösning som är billig att administrera.

Alternativet vore att jag som mikroproducent momsregistrerar mig som tex enskild firma, och debiterar utgående moms på den el jag säljer till elbolaget. Denna kvittar jag sedan mot ingående moms på det jag köper från elbolaget. Att köra detta "en masse" på alla mikroproducenter blir tungrott och dyrt, därav har man landat i en enkel och administrativt billig lösning.

Rätta mig gärna om jag har fel. Systemet är inte perfekt i alla lägen tex vid minuspriser men kanske kan anses "bra nog" för sitt syfte?
Bra vinkel !
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är en del funderingar kring vad denna 60-öring kommer ifrån, och en del tycker att detta är orättvist och belastar andra skattebetalare.

I grund och botten tror jag, utan att direkt veta, att det handlar om en pragmatisk lösning som är billig att administrera.

Alternativet vore att jag som mikroproducent momsregistrerar mig som tex enskild firma, och debiterar utgående moms på den el jag säljer till elbolaget. Denna kvittar jag sedan mot ingående moms på det jag köper från elbolaget. Att köra detta "en masse" på alla mikroproducenter blir tungrott och dyrt, därav har man landat i en enkel och administrativt billig lösning.

Rätta mig gärna om jag har fel. Systemet är inte perfekt i alla lägen tex vid minuspriser men kanske kan anses "bra nog" för sitt syfte?
Det är ju möjligt att man valt det för att det är lätt att administrera, jag hoppas att det är lik lätt att ta bort 60 öringen som det var att införa den.

Om solcellerna och värmepumpen har samma livslängd tänker jag att värmepumpen är betydligt enklare att räkna hem på egna meriter och skulle därför välja den.

Icke nätanslutna solceller för egen konsumtion vore trevligt, då slipper skattebetalarna betala 60 öringen för min elproduktion jag skapar inget problem för elnätet och jag behöver köpa mindre energi men det är så vitt jag förstår ovanligt på annat än husvagnar/ husbilar, det är väl riktig mikroproduktion som inte fodrar nån administration alls?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju möjligt att man valt det för att det är lätt att administrera, jag hoppas att det är lik lätt att ta bort 60 öringen som det var att införa den.

Om solcellerna och värmepumpen har samma livslängd tänker jag att värmepumpen är betydligt enklare att räkna hem på egna meriter och skulle därför välja den.

Icke nätanslutna solceller för egen konsumtion vore trevligt, då slipper skattebetalarna betala 60 öringen för min elproduktion jag skapar inget problem för elnätet och jag behöver köpa mindre energi men det är så vitt jag förstår ovanligt på annat än husvagnar/ husbilar, det är väl riktig mikroproduktion som inte fodrar nån administration alls?
Men varför tycker du att denna 60-öring ska tas bort?

Inga som helst problem för mig att dra detta via en firma med momsregistrering, problemet är att det sannolikt blir dyrare för samhället om alla mikroproducenter tvingas göra så här.

Ser det som rent vansinne, och min gissning är att "60-öringen" är här för att stanna, möjligen i en modifierad form uppåt eller neråt. Blir den för klen som ersättning för alternativet att dra det via momskvittning så kommer folk att välja detta istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Har inte läst allt riktigt, men har solfångare varit uppe?
Med en luft-vattenvärmepump så står den ju och väsnas utomhus då och då även på sommaren när man vill vara ute. Att få tyst på utedelen och ännu billigare varmvatten under ca 8 mån/år kanske blir ett bra komplement till nuvarande system. Särskilt om man har intressenter i plaskpool sommartid.
Lägg brine slang under takpannorna. Nibe har det iallafall som tillval till sin bvp
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Det är ju möjligt att man valt det för att det är lätt att administrera, jag hoppas att det är lik lätt att ta bort 60 öringen som det var att införa den.

Om solcellerna och värmepumpen har samma livslängd tänker jag att värmepumpen är betydligt enklare att räkna hem på egna meriter och skulle därför välja den.

Icke nätanslutna solceller för egen konsumtion vore trevligt, då slipper skattebetalarna betala 60 öringen för min elproduktion jag skapar inget problem för elnätet och jag behöver köpa mindre energi men det är så vitt jag förstår ovanligt på annat än husvagnar/ husbilar, det är väl riktig mikroproduktion som inte fodrar nån administration alls?
Det ska inte mycket än 60 öre för att göra bitter?

Jag får också en fjuttig summa för nätnytta, jag tror faktiskt att jag gör nytta ♥️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För mig låter det inte som du har något val, solceller värmer ju inte kåken så pumpen måste du antagligen byta snart ändå. Vi stod i samma val för några år sedan.

Mitt råd;
Byt till bergvärme eller jordvärme när du nu ändå har vattenburen värme i kåken. Det gjorde vi...
Sen kan du skaffa solceller vid ett senare tillfälle om du känner för det.

Vi gick från 16,000 kWh till 10,000 kWh när vi installera bergvärme. Sedan från 10,000 kWh till 7,000 kWh när vi skaffa solceller. I samma veva klassa vi om energiklassen från C till A vilket gav rabatt på bolånet.
Sedan säljer vi ungefär 9,000 kWh om året, tjänar in anläggningen på ungefär 10 år med räntor inbakat.

Men som sagt, pumpen hade vi fått byta oavsett...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
För mig låter det inte som du har något val, solceller värmer ju inte kåken så pumpen måste du antagligen byta snart ändå. Vi stod i samma val för några år sedan.

Mitt råd;
Byt till bergvärme eller jordvärme när du nu ändå har vattenburen värme i kåken. Det gjorde vi...
Sen kan du skaffa solceller vid ett senare tillfälle om du känner för det.

Vi gick från 16,000 kWh till 10,000 kWh när vi installera bergvärme. Sedan från 10,000 kWh till 7,000 kWh när vi skaffa solceller. I samma veva klassa vi om energiklassen från C till A vilket gav rabatt på bolånet.
Sedan säljer vi ungefär 9,000 kWh om året, tjänar in anläggningen på ungefär 10 år med räntor inbakat.

Men som sagt, pumpen hade vi fått byta oavsett...
Varför byta något som fungerar, den kan lätt hålla 10år till.
 
Sittställning Sittställning skrev:
Det ska inte mycket än 60 öre för att göra bitter?

Jag får också en fjuttig summa för nätnytta, jag tror faktiskt att jag gör nytta ♥️
Vänta tills han får reda reseavdrag ;) samt upp till 3.1 miljarder i fusk.

Vi fick 700kr nätnytta 2023, så något rätt gjorde man :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.