Excel
D Dilato skrev:
Det var en sällsynt illa vald tidpunkt att jämföra med, i går kostade elen 1 öre här i SE4, så han tjänade kanske 3 kronor inkl överföring, skatt, moms på egenproduktionen. 😎

Anläggningen kostade säkert det dubbla/dag i investeringskostnad.
Borde bli omkring 6kr elöverföring 30öre, skatt 43 öre + moms 25%
 
A
S sepani skrev:
Vi funderar över hur bäst minska energiförbrukningen. Antingen solceller eller byta värmepannan (inkl utedel) från 2007. Värmen är ett luft/vatten system. Har hört många som har väldigt positiva erfarenheter av att byta värmeanläggning då nya har mycket bättre verkningsgrad. Och funderar på att det kanske är bättre att lägga pengarna här än på solcelller...
Om du satte in 250k på börsen 1a jan 23 så var det i snitt 288k den 31a dec.

Slår vänninornas solceller det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
Utan att läst hela tråden, det beror på, har man finanserna till att fixa vad som behöver fixas när det fallerar så solceller med batteri. Om det är snålt med finanserna så utan tvekan pumpen då den är snart 20 år gammal.

För mig är solceller något man köper när allt annat är fixat på huset. Dessutom ser man till att fixa batteri och smart styrning på det annars är risken att det där aldrig betalar sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel
Clarken37 skrev:
Om du satte in 250k på börsen 1a jan 23 så var det i snitt 288k den 31a dec.

Slår vänninornas solceller det?
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Varför inte sätta 250k lånade pengar på börsen och 250k i solceller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Excel Excel skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Varför inte sätta 250k lånade pengar på börsen och 250k i solceller.
Självklart är det så.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Borde bli omkring 6kr elöverföring 30öre, skatt 43 öre + moms 25%
Javisst, du har rätt.
Låt oss nörda in oss i detaljer eftersom jag inte har något vettigt att göra 🤓

Räknat på mina siffror, Eon Syd prislista 2024:

överföring 28,9 öre inkl moms
energiskatt 53,5 öre inkl moms
el 1,25 öre inkl moms
= 83,65 öre/kwh
* 6,4kWh = 5 kronor 36 öre.

Om vi antar att investeringskostnaden på en 10 kWh anläggning är lågt räknat 10 000/kWh = 100 000 kronor.
=274 kronor/dag/år

Priset på solceller är 10 000–15 500 kronor per kW inkl. avdrag.
En genomsnittlig anläggning på 10,4 kW kostar ca 130 000 kr inkl. avdrag.

https://hemsol.se/solceller/pris-a/

Investeringskostnaden/dag:
avskrivning 10 år = 27,4 kronor/dag
avskrivning 15 år = 18,26 kronor/dag
avskrivning 20 år = 13,7 kronor/dag

Så förlusten på att använda 6,4 kWh solpanelsel gentemot att inte ha paneler alls blev igår:
27,4 - 5,36 = 22,04 kronor
18,26 - 5,36 =12,9 kronor
13,7 - 5,36 = 8,34 kronor

Om elen hade kostat 1 krona/kWh ex moms igår (totalkostnaden för 6,4 kWh = 13,27 kronor) hade man fortfarande tjänat på att köpa elen fram till ~14 års avskrivning.

Idag förlorar man också pengar så läge solcellsproduktionen är så låg som den är (mulet och mörkt) och elpriset under kronan.

Till förlusten skall läggas alternativräntan som dom 100K kronorna skulle kunnat generera på räntekonto eller börsen i stället för att bindas i solpaneler.

Om jag räknat fel någonstans blir det ju andra förutsättningar, matte är inte min grej egentligen 😇
 
  • Gilla
Kluffe och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Där sa du något väldigt betydelsefullt. "Frun vill ha".

Man vill generellt göra sin fru till lags, betalar sig i längden...:)
Precis, det måste vara en WAF (wife acceptance factor) på i stort sett 1.0.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det bästa du kan göra för relativt små pengar är att köpa en stor acctank till nuvarande värmepump, och sen kör du pannan mot eltariff på timpris 😊👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst, du har rätt.
Låt oss nörda in oss i detaljer eftersom jag inte har något vettigt att göra 🤓

Räknat på mina siffror, Eon Syd prislista 2024:

överföring 28,9 öre inkl moms
energiskatt 53,5 öre inkl moms
el 1,25 öre inkl moms
= 83,65 öre/kwh
* 6,4kWh = 5 kronor 36 öre.

Om vi antar att investeringskostnaden på en 10 kWh anläggning är lågt räknat 10 000/kWh = 100 000 kronor.
=274 kronor/dag/år

Priset på solceller är 10 000–15 500 kronor per kW inkl. avdrag.
En genomsnittlig anläggning på 10,4 kW kostar ca 130 000 kr inkl. avdrag.

[länk]

Investeringskostnaden/dag:
avskrivning 10 år = 27,4 kronor/dag
avskrivning 15 år = 18,26 kronor/dag
avskrivning 20 år = 13,7 kronor/dag

Så förlusten på att använda 6,4 kWh solpanelsel gentemot att inte ha paneler alls blev igår:
27,4 - 5,36 = 22,04 kronor
18,26 - 5,36 =12,9 kronor
13,7 - 5,36 = 8,34 kronor

Om elen hade kostat 1 krona/kWh ex moms igår (totalkostnaden för 6,4 kWh = 13,27 kronor) hade man fortfarande tjänat på att köpa elen fram till ~14 års avskrivning.

Idag förlorar man också pengar så läge solcellsproduktionen är så låg som den är (mulet och mörkt) och elpriset under kronan.

Till förlusten skall läggas alternativräntan som dom 100K kronorna skulle kunnat generera på räntekonto eller börsen i stället för att bindas i solpaneler.

Om jag räknat fel någonstans blir det ju andra förutsättningar, matte är inte min grej egentligen 😇
Bra med litet uträkningar.

Men det är egentligen ännu mer komplicerat, särskilt när det blir ljusare och ljusare längre tid per dygn och man får en betydande andel solel som man säljer - man får som bekant 60 öre i skatterabatt per varje kWh man behöver köpa under året, upp till vad man sålt under året. Detta kan bli en hel del som bidrar i solcellskalkylen.

Blev litet förvånad över att vi igår, redan så här i början på februari producerade 7,6 kWh, varav 4,4 gick till egenkonsumtion och 3,1 såldes vidare. Kontexten är att vi värmer större delen av huset med LLVP vilket ökar elbehovet. Denna andel och mängd vidaresåld el blir naturligtvis enormt mycket högre under vår-sommar-höstmånaderna och blir helt dominerande.

En ytterligare komplicerande faktor är de effektavgifter som är under införande eller redan är på plats hos många, inklusive hos mig. Beroende på vilka effektbehov man har under olika tider på dygnet så gör solceller att man lättare kan kapa effekttoppar under dygnets ljusa timmar, och på så sätt slippa betala extra i onödan. Hos oss läggs det 42 kr/kW, beräknas på de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20, per månad.

Så det är egentligen bara nu under vintern när solelsproduktionen är litet klen som vi behöver hålla igen på effekten dagtid under veckodagarna, resten av året lär det vara rätt enkelt att hålla nere dessa effekttoppar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bra med litet uträkningar.

Men det är egentligen ännu mer komplicerat, särskilt när det blir ljusare och ljusare längre tid per dygn och man får en betydande andel solel som man säljer - man får som bekant 60 öre i skatterabatt per varje kWh man behöver köpa under året, upp till vad man sålt under året. Detta kan bli en hel del som bidrar i solcellskalkylen.

Blev litet förvånad över att vi igår, redan så här i början på februari producerade 7,6 kWh, varav 4,4 gick till egenkonsumtion och 3,1 såldes vidare. Kontexten är att vi värmer större delen av huset med LLVP vilket ökar elbehovet. Denna andel och mängd vidaresåld el blir naturligtvis enormt mycket högre under vår-sommar-höstmånaderna och blir helt dominerande.

En ytterligare komplicerande faktor är de effektavgifter som är under införande eller redan är på plats hos många, inklusive hos mig. Beroende på vilka effektbehov man har under olika tider på dygnet så gör solceller att man lättare kan kapa effekttoppar under dygnets ljusa timmar, och på så sätt slippa betala extra i onödan. Hos oss läggs det 42 kr/kW, beräknas på de tre högsta timmedelvärdena vardagar 07 - 20, per månad.

Så det är egentligen bara nu under vintern när solelsproduktionen är litet klen som vi behöver hålla igen på effekten dagtid under veckodagarna, resten av året lär det vara rätt enkelt att hålla nere dessa effekttoppar.
Japp, komplicerat blir det.
Om man dessutom tar med den accumulerade förlusten över vintern (dagar utan eller med extremt låg produktion ), låt oss säga 60 dagar med i princip noll produktion så måste man producera ikapp den förlusten ( minst 1600 kronor) också innan man går med vinst alls.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Sittställning
P Pligg85 skrev:
Bidra till överproduktion och volatilitet i elnätet så Svenska kraftnät behöver hjälp med batterilagring att kompensera med?
Det där är politisktfråga och inget jag hanterar så sätt. Har nyligen fått uppgraderad mjukvara som stänger vid minus pris. Över på plus sidan är väl bidragande!? Bättre än att sitta på röven och gnälla på ett forum.
 
D Dilato skrev:
Japp, komplicerat blir det.
Om man dessutom tar med den accumulerade förlusten över vintern (dagar utan eller med extremt låg produktion ), låt oss säga 60 dagar med i princip noll produktion så måste man producera ikapp den förlusten ( minst 1600 kronor) också innan man går med vinst alls.
Fast den låga produktionen under vintermånaderna är redan en del i kalkylen, man måste se detta på årsbasis.

Solceller eliminerar inte behovet att köpa el någon enda dag under året, men man behöver naturligtvis köpa mycket mer el under vintermånaderna där dels produktionen går ner till nära noll, och dels att elbehovet ökar markant och i synnerhet om man sköter uppvärmningen helt eller delvis med värmepump tex.

Kalkyler och jämförelser bör baseras på att anläggningen är dimensionerad någorlunda rätt, så att den el man kan sälja i runda slängar motsvarar den el du behöver köpa över året.

Sedan är det ju inte ordnat som tex Nederländerna där man direkt får kvitta produktion mot konsumtion kWh för kWh sommar-vinter, men skattereduktionen vi har kompenserar prisskillnaden delvis med dessa 60 öre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det där är politisktfråga och inget jag hanterar så sätt. Har nyligen fått uppgraderad mjukvara som stänger vid minus pris. Över på plus sidan är väl bidragande!? Bättre än att sitta på röven och gnälla på ett forum.
Det låter oklokt från ett privatekonomiskt perspektiv att stänga av solcellsanläggningen vid minuspriser.

Dels har du en egenkonsumtion av den el som anläggningen producerar, det är el du inte behöver köpa vilket betyder att du slipper betala elöverföringsavgifter, elskatt, moms, ev effektavgifter på denna el. Själva elpriset från din elleverantör är bara en liten del i vad du betalar.

Dels så minskar du din årsproduktion och får färre kWh producerad el att räkna av mot den el du behöver köpa till 60 öre rabatterat pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Amortering är ingen kostnad, likväl som utbetalning av ett lån inte är en intäkt.

Räntan efter ränteavdrag är TS kostnad.
Därtuöver tillkommer skattereduktionen TS får för såld el.

Har svårt att ett bensindrivet elverk skulle vara mer lönsamt, du kanske kan ta fram en beräkning som bevisar detta?

Tror TS får svaret i en kalkyl, sen är det ofta svårt att ta beslut eftersom det finns osäkerheter i form av ränta, pris på el, inflation mm.
Naturligtvis är det så. Men det hela bygger ju isåfall på att det du amorterar, verkligen ökat värdet. Frågan är om solceller verkligen ger fastigheten ett så högt ökat värde.

Men även om värdet ökar, så att det verkligen är en investering på sikt. Så är det likt förbaskat pengar man får vara utan, tills man säljer huset.

Vad gäller bensindrivet elverk, var det snarast ett skämt, men med visst allvar. Bensinen till ett elverk blir naturligtvis dyrare än elen. Det är därför en dålig investering. Men jag vill ändå mena att solceller är ännu sämre.
Det är dock enbart en egen uppfattning, och saknar både källa och uträkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, jag undrar hur mycket dessa privatägda solceller påverkar elpriset , finns det fakta och forskning på detta ännu ?
Om du vill leverera ut 1kWh solel på nätet den kommande timmen måste vi andra betala dig 0,6kr i subvention även om elpriset bara är kanske 5 eller 20 öre nu, otroligt att du skulle ha så stor anläggning så att du kan producera och lagra de 15 kWh el jag kanske vill köpa i kväll/ natt.
H Harald Blåtumme skrev:
Blev litet förvånad över att vi igår, redan så här i början på februari producerade 7,6 kWh, varav 4,4 gick till egenkonsumtion och 3,1 såldes vidare.
Jag ser det som att DINA solceller kostat mej 1,8kr i dag pga 60 öringen trots att det blåst och elpriset varit lågt, kanske har du också vid installationen fått nått stöd för att installera dem men de gör ju nytta många andra soliga ljusa timmar på året då elpriset är kanske 50 öre eller mer så ditt bidrag för installationen eller om du haft ett avdrag tycker jag INTE är bortkastade pengar eller en tung kostnad att ta på skattsedeln.

Ju fler som köper solsceller ju billigare bör de ju bli i framtiden, jag hoppas att de blir så överkomliga att de klarar sig utan subventioner och kan mycket väl tänka mig att skaffa egna när det lönar sig och de kan bära sina egna kapitalkostnader utan bidrag/ avdrag.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.