Sittställning
P Pligg85 skrev:
Jag ska nog också skaffa solceller och stoltsera att jag minsann håller kyla i hela kåken helt "gratis”.

Här är en av två LLVP som kyler hela kåken hos oss. Tillsammans drar de 500-600 kWh för att kyla en hel säsong. Då har vi 19 meter bred kåk i söderläge med mycket fönster.


[bild]

Årskostnaden för kyla hela säsongen 2023 var ca 610 kronor.

Helt oacceptabelt. Nu blir det solceller för 200.000kr så vi slipper dessa kostnader.
Å grannarna ska minsann få höra hur smart det är.

Tack för din sarkasm, poängen var att det finns mer vinning än bara kw kronor och annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Tack för din sarkasm, poängen var att det finns mer vinning än bara kw kronor och annat.
Bidra till överproduktion och volatilitet i elnätet så Svenska kraftnät behöver hjälp med batterilagring att kompensera med?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag lutar åt att pengarna är bättre spenderade på ny värmeanläggning...frun vill gärna ha solceller eftersom alla vi känner skriver om hur mycket pengar de tjänar på sina....
Ny värmepump är att slänga pengarna på soptippen. Låt den gå så länge den fungerar. De har blivit bättre men förbättringar är främst vid riktigt kalla temperaturer så för er kommer det knappast göra någon mätbar skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror att det är en bättre affär att köpa ett bensindrivet elverk, än att skaffa solceller.
Det kan tänkas att dina barn får en biligare månadskostnad om de tar över huset, när du är borta. Men troligtvis har solcellerna gjort sitt då.
Säg att du investerar 200.000kr i solceller. Det kostar då minst 1000kr/månad i ränta och amortering. Du kommer aldrig någonsin spara 12000kr/år i elkostnader. Dessutom kommer 90% av "besparingen" när du har låg förbrukning, och ingen vill köpa överskottet då.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
S sepani skrev:
Ok slutsats verkar relativt klar att man inte tjänat på byta VP. Har en del bekanta som menar att de sparat väldigt mycket energi på byte av VP trots att de haft en version i ålder med min som ju trots allt är 17 år. Den fungerar bra dock och har vid köldknäpparna i vinter gått nära 24 h/dygn. i övrigt är det t ex FTX som drar en del.
Bor du i Skåne skall FTX förbruka försumbart. Max 100W med EC fläktar.

Har man donen på vettiga ställen så kan man slå av elpatronen. Funkat fint i Göteborg vid -14 utan elpatron.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
B
P Pligg85 skrev:
Jag ska nog också skaffa solceller och stoltsera att jag minsann håller kyla i hela kåken helt "gratis”.

Här är en av två LLVP som kyler hela kåken hos oss. Tillsammans drar de 500-600 kWh för att kyla en hel säsong. Då har vi 19 meter bred kåk i söderläge med mycket fönster.


[bild]

Årskostnaden för kyla hela säsongen 2023 var ca 610 kronor.

Helt oacceptabelt. Nu blir det solceller för 200.000kr så vi slipper dessa kostnader.
Å grannarna ska minsann få höra hur smart det är.
Jaså. Jag som trodde det var bergvärme du skulle skaffa för den förnämliga frikylan, som bara kostar 40000kr, utöver bergvärmeinstallationen.
 
Något man även kan fundera på är bufferbatterier, verkar som man kan få hyfsad ersättning för nätbalanserande uppkoppling
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel
A AG A skrev:
Jag tror att det är en bättre affär att köpa ett bensindrivet elverk, än att skaffa solceller.
Det kan tänkas att dina barn får en biligare månadskostnad om de tar över huset, när du är borta. Men troligtvis har solcellerna gjort sitt då.
Säg att du investerar 200.000kr i solceller. Det kostar då minst 1000kr/månad i ränta och amortering. Du kommer aldrig någonsin spara 12000kr/år i elkostnader. Dessutom kommer 90% av "besparingen" när du har låg förbrukning, och ingen vill köpa överskottet då.
Amortering är ingen kostnad, likväl som utbetalning av ett lån inte är en intäkt.

Räntan efter ränteavdrag är TS kostnad.
Därtuöver tillkommer skattereduktionen TS får för såld el.

Har svårt att ett bensindrivet elverk skulle vara mer lönsamt, du kanske kan ta fram en beräkning som bevisar detta?

Tror TS får svaret i en kalkyl, sen är det ofta svårt att ta beslut eftersom det finns osäkerheter i form av ränta, pris på el, inflation mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
När TS gamla värmepump vill käka 100kwh/dygn hjälper det föga att solcellerna genererar 4kwh samma dygn.
Läser ingenstans att TS VP drar 100kWh/dygn…och vet bara att årsförbrukning är 18000 i stort hus med källare….och ber om råd att minska den.

Mitt inlägg var mer riktat till påståendet ang Solcellernas påverkan ”inget man riktigt kan tillgodo göra sig”…det beror ju på vilka krav man ställer på Sollcellstekniken (som ständigt utvecklas)
Inte alla har ju möjlighet att ha stora Solcellsanläggningar som helt ersätter en basförbrukning i hushållet, utan man kan ibland vara nöjd att bara ersätta några få kWh med egenproducerad jmf med att köpa. (Eller se det som att det då blir mer El över åt andra i nätet)

Jag var hos en kompis igår som precis installerat en 9,7kw anläggning och gårdagens produktion (ej optimalt väderförhållanden) gav 6,4kwh…som han då ej behövde köpa för att tex antingen ladda bilen/värma huset/poolen/basta etc.

Däremot så håller jag med jonaserik om osäkerheten för framtiden gällande Batterianvändning, Effekttariffer etc med Regelverk och Kostnader där vi får sitta still i båten och se hur det utvecklas👍
 
Det med solceller har i landet tagit oanade propotioner och alla ( nästan ) ska ha det. Till företagens stora lycka och fina inkomster. Klart beror på hur stort som ska sättas på taket och till vilken kostnad. Har inga själv och kommer inte att sätta upp det. Det som jag tänker är att på ett ungefär beräkna hur stort ett flak ska kunna vara, kan man få till det med att ha det och sätta patroner som konstant ligger till är nog kanske ingen dålig ide. Då får man tillskott i en tank varje timma som solen skiner, som hjälper till att få VV och värme. Sen vad det ger i energi är inget att bry sig om, den ger vad den ger och en patron bryr sig inte vad den får från utsidan. Det med ett elverk, så ska det vara ett större med vattenkylning och då ta överskottsvärmen från motorn in till en tank. Solceller är inte gratis och återbetalningen är helt beroende på hur solen skiner. Det är så jag tänker, men vi är alla olika om det med solceller. Att tänka på att leverera till nätet med någon kalkyl går nog inte att få riktigt kläm på det ger, utan bara en osäker faktor.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bor du i Skåne skall FTX förbruka försumbart. Max 100W med EC fläktar.

Har man donen på vettiga ställen så kan man slå av elpatronen. Funkat fint i Göteborg vid -14 utan elpatron.
Min FTX drar ca 300w?
 
J jonaserik skrev:
Det med solceller har i landet tagit oanade propotioner och alla ( nästan ) ska ha det. Till företagens stora lycka och fina inkomster. Klart beror på hur stort som ska sättas på taket och till vilken kostnad. Har inga själv och kommer inte att sätta upp det. Det som jag tänker är att på ett ungefär beräkna hur stort ett flak ska kunna vara, kan man få till det med att ha det och sätta patroner som konstant ligger till är nog kanske ingen dålig ide. Då får man tillskott i en tank varje timma som solen skiner, som hjälper till att få VV och värme. Sen vad det ger i energi är inget att bry sig om, den ger vad den ger och en patron bryr sig inte vad den får från utsidan. Det med ett elverk, så ska det vara ett större med vattenkylning och då ta överskottsvärmen från motorn in till en tank. Solceller är inte gratis och återbetalningen är helt beroende på hur solen skiner. Det är så jag tänker, men vi är alla olika om det med solceller. Att tänka på att leverera till nätet med någon kalkyl går nog inte att få riktigt kläm på det ger, utan bara en osäker faktor.
Om du är ute efter varmvatten så är termiska solfångare ett bättre val särskilt om du har stort behov av varmvatten eller en pool att dumpa överskottet i.
Dom är otroligt bra till en billigare peng än att gå via solceller.
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du är ute efter varmvatten så är termiska solfångare ett bättre val särskilt om du har stort behov av varmvatten eller en pool att dumpa överskottet i.
Dom är otroligt bra till en billigare peng än att gå via solceller.
Inga problem, har solfångare för VV och pool. lite klent just nu med 2 st paket 20 rör , ska dit med ett paket till, när andan faller på. Tänker mera på det som kallas effekttaxa, fångarna måste kylas hela tiden för att inte koka. Så antagligen så blir vi med fångare straffade då uttaget blir rätt stort med olika pumpar för att kyla. För när VV är klart, så måste pumpen till poolen gå och dumpa värmen, den går inte gratis. Gör av med mer el på sommaren än under vintern, då veden tar hand om värmen och VV på vintern. Snacka om murphys lag.
 
S sepani skrev:
Min FTX drar ca 300w?
Oavsett är det väl ok. 100w låter orimligt lite till ditt hus så 300w skall du vara nöjd med.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
ag var hos en kompis igår som precis installerat en 9,7kw anläggning och gårdagens produktion (ej optimalt väderförhållanden) gav 6,4kwh…som han då ej behövde köpa för att tex antingen ladda bilen/värma huset/poolen/basta etc.
Det var en sällsynt illa vald tidpunkt att jämföra med, i går kostade elen 1 öre här i SE4, så han tjänade kanske 3 kronor inkl överföring, skatt, moms på egenproduktionen. 😎

Anläggningen kostade säkert det dubbla/dag i investeringskostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.