Vi som har LLVP och kyler under soliga sommardagar, kan tacka grannarna som köpt solceller för att vi får nästan gratis el att driva våra LLVP med 🐴!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi som har LLVP och kyler under soliga sommardagar, kan tacka grannarna som köpt solceller för att vi får nästan gratis el att driva våra LLVP med 🐴!
Men du måste betala grannens 60öring alla timmar solen skiner sommartid även om du själv inte har nått kylbehov. Nu i februari kanske grannen själv kan förbruka den el hans solcellsanläggning producerar och vi slipper betala 60 öre för varje kWh han vill leverera till nätet.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi som har LLVP och kyler under soliga sommardagar, kan tacka grannarna som köpt solceller för att vi får nästan gratis el att driva våra LLVP med 🐴!
Drar dina grannar ner elpriset i hela den regionen?
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Drar dina grannar ner elpriset i hela den regionen?
På gruppnivå drar solcellsanläggningar ner elpriset när de producerar mycket, ja. En enskild granne har ytterst marginell påverkan, om vi ska uttrycka oss bokstavligt, vilket tydligen är viktigt.
Jag ber om ursäkt för att jag förenklade orsakssambanden för mycket. Tänk om någon skulle gå över till sin granne, flina brett och tacka för att deras skitdyra solceller ger i princip gratis el till personens AC!? Snacka om socialt knepig situation. Jag avråder bestämt!
 
  • Gilla
  • Haha
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Drar dina grannar ner elpriset i hela den regionen?
Om min granne skaffar solceller och levererar ut på nätet i dag tror jag att det höjer elpriset efter som kärnkraften levererar 6400MW som vanligt och vinden dessutom ger 11 000MW efter som det blåser lagom just nu. Utan 60öringen skulle solelen sänka elpriset i dag men förmodligen göra solcellsinstallationen olönsam.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På gruppnivå drar solcellsanläggningar ner elpriset när de producerar mycket, ja. En enskild granne har ytterst marginell påverkan, om vi ska uttrycka oss bokstavligt, vilket tydligen är viktigt.
Jag ber om ursäkt för att jag förenklade orsakssambanden för mycket. Tänk om någon skulle gå över till sin granne, flina brett och tacka för att deras skitdyra solceller ger i princip gratis el till personens AC!? Snacka om socialt knepig situation. Jag avråder bestämt!
Hehe, jag undrar hur mycket dessa privatägda solceller påverkar elpriset , finns det fakta och forskning på detta ännu ?
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, jag undrar hur mycket dessa privatägda solceller påverkar elpriset , finns det fakta och forskning på detta ännu ?
Jag har inte gjort någon forskningsöversikt i ämnet, men det är så NordPool är tänkt att fungera. Tillgång och efterfrågan...
Sen är frågan var det produceras mest sol-el i dagsläget, privata tak eller solcellsparker?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte gjort någon forskningsöversikt i ämnet, men det är så NordPool är tänkt att fungera. Tillgång och efterfrågan...
Sen är frågan var det produceras mest sol-el i dagsläget, privata tak eller solcellsparker?
Jag tror inte att det sänker priser för oss ännu, kanske inte ens märkbart även om det byggs ut då det utgör en så pass liten del av helheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte gjort någon forskningsöversikt i ämnet, men det är så NordPool är tänkt att fungera. Tillgång och efterfrågan...
Sen är frågan var det produceras mest sol-el i dagsläget, privata tak eller solcellsparker?
Varför skulle någon behöva forska? Din magkänsla verkar väl aldrig svika, eller? Fakta ställer nog bare till det för dig....
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Varför skulle någon behöva forska? Din magkänsla verkar väl aldrig svika, eller? Fakta ställer nog bare till det för dig....
Du hade att välja på
A) Fakta som visar att jag har fel
B) Personangrepp

Det hade varit god debatteknik att välja A, men nu gjorde du inte det, och jag är inte intresserad av att brottas med grisar. Ha en trevlig dag!
 
  • Gilla
  • Haha
fisgris8 och 4 till
  • Laddar…
När jag räknat på det (med en bergvärmepump från 2010) är den bästa affären att låta pumpen gå så länge som möjligt. Även om en ny pump är 20% effektivare matchar det inte en längre avskrivning.
Risken att pumpen går sönder under vintern och tidigare års leveranstider behöver dock värderas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du hade att välja på
A) Fakta som visar att jag har fel
B) Personangrepp

Det hade varit god debatteknik att välja A, men nu gjorde du inte det, och jag är inte intresserad av att brottas med grisar. Ha en trevlig dag!
Det är vanligt att väl god ton att den som påstår något styrker det med fakta?
Tror du att dina inlägg hjälper TS på något sätt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag som trygghetsnarkoman skulle byta pumpen. Sedan anser jag även att den bästa kWh är den som inte behöver produceras. Börja energieffektivisera först, sedan kika på solceller om det fortfarande behövs.

Vi har funderat på solceller men med energisnål kåk (7-8k kWh om året på 180m2) så känns det inte riktigt motiverat om man jämför med andra investeringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Den var rolig, att grannarnas solceller skulle förändra elpriset. Inte ens om alla grannarna skaffade solceller skulle det påverka elpriset.
Sen är det värt att tänka på oavsett värmepump eller solceller man sparar inga pengar eller tjänar innan man betalat av investeringen. Hur långtid det tar beror på kostnaden. Idag tjänar du mer för elen du säljer. Det är naturligtvis ingenting som kommer hålla i sig i längden.
När folk berättar i kronor vad de tjänar är det viktigt att tänka på är att storleken på anläggningen påverkar förtjänsten i kronor och ören. Däremot om man räknar om det i procent blir det annorlunda. En mindre anläggning kostar mindre naturligtvis.
Läget på solcellerna påverkar också.

Solceller producerar el under den tid solen är uppe. Men den leverer inte lika bra när det är mulet.

Tänk på att vill ni tjäna massa pengar håll er till reklamen. Det finns ett citat. " han ser bra ut men så fort han öppnar munnen går det åt helvete"
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
K kurlakarl skrev:
Låter väldigt billigt med 80k för en hel solcellsinstallation? Ganska liten anläggning?

Jag tolkar det du skriver som att solceller är en väldigt osäker installation. Att ni "tjänade" 20k kr ett år vet jag inte hur det går ihop, dels är det nog besparing du menar, och dels förstår jag inte hur du räknat fram siffran. Vi förbrukade förra året el för 13000kr inkl allt och då har vi också ac på sommaren. Vad är det som gör att ni får in många tusen kr på solcellerna? Är det 60 öringen som gör det? Inte alls säkert att den finns kvar under hela avräkningstiden för solceller. Och priserna på el på börsen i somras i övrigt var ju ofta negativa eller nära negativa.
10kw med tjäna menar jag totalen efter avdrag, 60 öring, egen förbrukning och så vidare.

Jag är ändå 40 tusen till 0, så om ett tar 4 år till är ok för min del. Vissa jämför med börsen och det är väl vettigt men där finns ändå ett sparande.

I en katastrof värld där dom tar bort 60 öre och ger oss skit ersättning sommartid får jag väl satsa på andra sätt att lagra energi. Jag gillar teknik så en utsäkt att optimera är nästan kul :p
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.