R Robbman1 skrev:
Hur gör den "lilla" hantverkaren när han behöver pris från sitt led då? Ska den som säljer material till han säga samma "jag har inte tid, det tar för lång tid att hjälpa dig med vad det kostar, du får chansa"
Den "lilla" hantverkaren har sitt rabattbrev och ser i appen när han handlar vad sakerna kostar.
Som liten kund är det i princip meningslöst att diskutera priser och av den anledningen kan man lika gärna handla på bauhaus för det lönar sig ofta.

Grossisterna vill inte heller spilla sin tid på offerter om du inte är en stor kund.
Håller du på och stör dom med konsumentofferter för några tusenlappar så kommer dom hugga till i sina priser så du slutar fråga i fortsättningen.
Hade du varit företagare så hade du vetat hur det funkar.

Du vill ju inte heller jobba gratis, det är ju därför du kräver lön av din arbetsgivare.
Din arbetsgivare måste av den anledningen dra in deg så du kan få betalt, därför har han inte heller tid att slösa bort tiden på sådant som är olönsamt.

Zixten Zixten skrev:
Mina erfarenheter de senaste åren.....

Finns många olika sorters hantverkare, gäller att man har lite tur och hittar en som är bra på att kommunicera och som håller vad dom lovar.

Om dom skall återkomma med ett svar / offert så brukar jag fråga hur lång tid det kommer att ta, så att jag vet vad jag kan förvänta mig.
Oj, det råkade kanske bli ett långt svar med en massa svammel.... 🤔🤔🤔

Hantverkare ett:
Har gjort ett par lite större grejer åt mig, han har uppskattat kostnaden lite grovt och vi har diskuterat vilka alternativ jag haft på hur jobbet skall utföras, sen när jag bestämt mig har han lagt in det i sin planering, typ mellan 2 - 12 månader frammåt, beroende på när jag har velat att jobbet skall göras och när han har tid.
Någon gång har han kommit och mätt och kollat vad det skall beställas för material och sen kommit med "offert" på detta som jag har godkänt.
Allt han sagt har stämt, ett projekt lovade han att han skall börja någon gång efter semestern, och vara klart senast i mitten på oktober, och detta löftet höll han, jobbet var klart i mitten på september.

Inte en enda extra resa för att hämta material, varje kväll innan hemgång kollade han över vad han behövde till morgondagen, och hade med sig detta dagen efter.
Lite större material levererades med lastbil, och en del kom vi överens om att jag skulle åka och hämta.

Och hans prisuppskattningar ha stämt bra, till och med oftast blivit billigare.

Hantverkare Två:
Gjorde ett bra jobb, hade rätt material med sig inga onödiga resor.
Men.... total katastrof på tidsplanering, kommer så fort våren kommer, sen var det innan semestern, följt av kommer direkt efter semestern, och till sist så blev jobbet utfört i december...

Sen stämde hans prisuppskattning inte riktigt överens med fakturan, utan det blev lite dyrare, typ +25 - 30%, då jobbet verkade bra utfört och det inte rörde sig om stora summor så betalade jag bara och såg glad ut, men är förstås väldigt tveksam till att anlita honom igen.

Hantverkare Tre:
Svarade bra på frågor, kom med en bra offert, var smidig i sin tidsplanering då jag ändå hade byggställning uppe så klämde han in mig lite snabbare och utförde det jobb som krävde byggställning, sen fick jag vänta någon vecka på att dom gjorde färdigt jobbet, men det var helt enligt vår överenskommelse.

Offerten tolkade jag som fastpris, men när fakturan kom så var den några tusen billigare än offerten vilket jag inte klagade på. 😀😀😀

Hantverkare Fyra:
Ett pågående projekt, han kom hit i April och kollade på jobbet. Jag framförde mitt önskemål om att få jobbet utfört till hösten, att det skulle vara klart i oktober, och detta skulle funka, kanske någon vecka in i november.
Han skulle återkomma med prisuppskattning, jag frågade hur lång tid det skulle ta, fick svaret runt 4 veckor, kontaktar honom efter 6 - 8 veckor, han lovar återigen att återkomma.
Nästa gång jag kontaktar honom var i mitten på augusti, då återkom han med prisuppgifter efter någon vecka, men det uppkom lite mer frågor på materialval som han skulle återkomma med, men svaret har dröjt, han skyller på sin leverantör som aldrig kommer med svar....
I slutet på November började vi få klarhet i allt, men då var det försent att börja med jobbet, vill inte göra det nu när det är vinter och kallt, så det får bli till våren istället.

Hade jag haft bra alternativ till hantverkare här hade jag valt någon annan, men tyvärr så vet jag inte om någon annan som jag tror kommer att göra ett bra jobb...
Din hantverkare 3 blir man ju nyfiken på-vem var det?

L lars80 skrev:
Den "lilla" hantverkaren har sitt rabattbrev och ser i appen när han handlar vad sakerna kostar.
Som liten kund är det i princip meningslöst att diskutera priser och av den anledningen kan man lika gärna handla på bauhaus för det lönar sig ofta.

Grossisterna vill inte heller spilla sin tid på offerter om du inte är en stor kund.
Håller du på och stör dom med konsumentofferter för några tusenlappar så kommer dom hugga till i sina priser så du slutar fråga i fortsättningen.
Hade du varit företagare så hade du vetat hur det funkar.

Du vill ju inte heller jobba gratis, det är ju därför du kräver lön av din arbetsgivare.
Din arbetsgivare måste av den anledningen dra in deg så du kan få betalt, därför har han inte heller tid att slösa bort tiden på sådant som är olönsamt.
Sedär.. min erfarenhet säger något helt annat. Tråkig inställning..

Hej alla! En liten uppdatering.

Vi ska ju dra om en elen i huset. Har rivit el i tre rum själv idag, och i veckan sätter en firma igång.

Firman vi valde är en mindre firma med ett fåtal anställda men gott rykte. Har tagit in offert från dem, och Stora Firman på orten.

Stora Firmans kontakt har varit jättetrevlig på telefon. Han föreslog att köra på löpande pris och ha veckovisa avstämningar. Lilla firman satte ett tak på jobbet, men att det också kan bli under det priset. Det tyckte vi lät bra, då har vi kontroll.

Jag lovade Stora Firman att höra av mig med vem vi ville gå vidare med. Så jag mailade och tackade för god kontakt och trevligt bemötande, men att vi valde att gå vidare med en annan aktör som gav ett lite lägre fast pris. Och att jag gärna håller kontakten med Stora Firman framöver vid fler projekt.

Hans mailsvar gjorde mig först helt paff. Blev han så sur?! Nu vet jag att han är jätte-jättetrevlig och sannolikt inte är arg alls, men om man inte vet det så kan man ju lätt tolka texten som rätt butter i tonen. 😅

”Okej , så kan det vara !
Alla väljer ju själva vilka man vill samarbeta med,

Så om ni valt en annan entreprenör så håll er till honom även i fortsättningen .
Det är enklast!
Vi stöttar de som tror på oss och vi prioriterar våra stamkunder i alla väder även med jour, 24-7
Så hoppas ni valt rätt !”

Min fru tolkade det som att han blev arg. När jag läste andra gången så förstår jag att det inte alls är så. Men, med tanke på ämnet, så kan man förstå att det ibland uppstår rätt så rejäla kommunikationsmissar mellan hantverkare och kunder.

jag tolkar det att bästa är ju att den som gör jobbet först vet i framtiden vad som behöver göras

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.