V varpan1 skrev:
Är det små företag så tänker jag att det är ju oftast hantverkare var svagbegåvade i skolan så att få ihop en offert antagligen känns som det där historiaprovet man struntade i under högstadiet. Är det ett större företag så tänker jag att den som varit ute hos dig skiter i att ta det vidare av samma anledning, men kanske inte är han som behöver räkna på offerten, men han ser det som grupparbetet i kemi där han höll låg profil och flitiga Lisa ändå löste det, så principen att smyga sig har lite grann satt sig.
hahaha, man blir ju lite nyfiken när man läser ditt inlägg om du har någon personlig erfarenhet av skolan eller om du ”hört” detta av någon som faktiskt gått i skolan 😅
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Med risk för upprepning:

Tyvärr är det långa väntetider ibland, särskilt såhär års när dem flesta har deadlines att ta hänsyn till för att kanske kunna ta lite ledigt.

Sen är det viktigt att vara tydlig även som konsument, tex. ”Önskvärt om vi kan ha en offert inom 14 dagar för att kunna ta snabbt beslut, känner ni att ni klarar av det? ”

Till hantverkares försvar, väldigt många ber om offert på allt möjligt och många av dem bokar heller inte in sig. Dem förstår inte att det kostar ”så mycket” och som grädde på moset är ingen villig att betala en hantverkare för den servicen som att få en offert….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
1 19magnus skrev:
Med risk för upprepning:

Tyvärr är det långa väntetider ibland, särskilt såhär års när dem flesta har deadlines att ta hänsyn till för att kanske kunna ta lite ledigt.

Sen är det viktigt att vara tydlig även som konsument, tex. ”Önskvärt om vi kan ha en offert inom 14 dagar för att kunna ta snabbt beslut, känner ni att ni klarar av det? ”

Till hantverkares försvar, väldigt många ber om offert på allt möjligt och många av dem bokar heller inte in sig. Dem förstår inte att det kostar ”så mycket” och som grädde på moset är ingen villig att betala en hantverkare för den servicen som att få en offert….
Då ska man svara det. Gör man det så är det tydligt vad alla kan förvänta sig. Framförallt den som redan svarat en gång tidigare..
 
röda varnings flaggor om kunden vill ha svar på bara efter en vecka jag hade inte valt den kunden
 
Redigerat:
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
M maria01 skrev:
röda varnings flaggor om kunden vill ha svar på bara efter en vecka jag hade inte valt den kunden
Hur många veckor ska kunden vänta?
Visste inte du var hantverkare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur många veckor ska kunden vänta?
Visste inte du var hantverkare.
några veckor och det är jul nu så många har ju fullt upp med annnat hemma med familjen prata med en bekant om just jobbiga kunder han driver byggfirma i stockholm jag fråga hur han väljer kunder och då var det på känns från första kontakten och dom som tjatar på mail eller ringer direkt gick bort direkt

nej jag är inte hanverkare men vad spelar det för roll och jag mins inte om du var en?
 
  • Gilla
Jansing
  • Laddar…
Debatten har gått snett. Det är ett problem året runt, inte bara vid jul!
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Många hantverkare är väl trötta på att lämna offeter som inte leder till något, och tar jobb som beställs direkt istället.
 
  • Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Många hantverkare är väl trötta på att lämna offeter som inte leder till något, och tar jobb som beställs direkt istället.
Jag tror att det ligger något i detta, särskilt om det rör mindre jobb. Stora jobb är väl oftast värt att räkna på.
 
Vi svarar inte på alla offert/mailförfrågningar vi får , dom främsta anledningarna är att jag vet att vi inte kommer vara billigast , snarast dyrast . Utifrån mailen vi får så kan man läsa ganska snabbt mellan raderna om kunden verkligen vill ha ett arbete gjort eller om han redan bestämt sig för en offert och bara vill något att jämföra med. Sedan är det många som frågar saker , som att hur man knäcker ett fönsterbleck eller hur skall stupröret sitta . Det är ingen rättighet för en kund att förvänta sig svar från alla som man frågar.
Alla servicejobb vi gör så går vi enbart löpande.
Man kan säga att allt över ett förväntat ordervärde på 50000 är det värt att åka ut och titta på och lämna ett fast pris. ( för oss iallafall )
Det är sällan vi åker ut och lämnar ett pris på att byta 2 stuprör , det finns liksom inte ekonomi i det.

edit . Sen är det ju så att vi har nästan fullt upp hela tiden.
 
  • Gilla
  • Arg
swagmeikster21 och 8 till
  • Laddar…
Det känns som att många är dåliga på att planera och kanske lovar för mycket? Varför vet jag inte. Men det måste ta längre tid att hålla på att tjafsa och bli tjatade på av folk än att bara göra det man har lovat.

Jag skulle anlita någon för ett enkelt eljobb nyligen. Hade kunnat göra det själv men ville inte då det handlade om en pool. Men jag visste då exakt vad som behövdes och skrev en detaljerad offertförfrågan till en elektriker jag fått rekommenderad. Fick svar med ett pris som kändes hutlöst (8500:) men accepterade då jag bara ville få det gjort.

Tog en vecka till och han hörde av sig på måndagen och sa att han skulle höra av sig mer under veckan (?). Det gjorde han inte så jag hörde av mig på måndagen veckan efter men fick inget svar. Han hörde sedan av sig en vecka senare (dvs 10 dagar senare än lovat).

Då hade jag redan kontaktat en ny elektriker som inte ville lämna en offert men sa att det var ett enkelt jobb (och den första elektrikern blev arg för att jag gick vidare med en annan trots att "han bara var någon dag senare än lovat). Den nya killen lovade att komma kl 8 på måndagen och fixa det. Vid kl 10 hade han inte dykt upp och jag ringde och frågade vart han var. Han ursäktade sig och sa att han kommer om tio minuter. En timme senare rullade han in utan att be om ursäkt eller något. Då tittade han bara lite på vad som behövdes (vilket jag redan hade beskrivit). Sedan åkte han igen och sa att han skulle komma tillbaka senare i veckan. Det handlade alltså om 15m kabel, ett uttag och en strömbrytare, inga konstiga grejer direkt.

Det gjorde han såklart inte och jag försökte ringa honom under veckan efter. Svarade inte först men fick tag på honom på onsdagen. Då sa han att han kommer på måndag (dvs två veckor efter första mötet).

På måndagen dök han upp och det första han gjorde var att åka tillbaka till kontoret då han hade glömt en sak. Sedan fixade han installationen på två timmar (inklusive trippen till kontoret).

Jag hade inte haft en kund om jag betedde mig såhär mot mina kunder. Det var inte heller någon panikgrej så hade inte haft några problem om de sagt "vi kommer om en månad den 29e kl 10:00 typ". Men nu blir man istället arg när de lovar massa saker som de sedan inte håller.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Det känns som att många är dåliga på att planera och kanske lovar för mycket? Varför vet jag inte. Men det måste ta längre tid att hålla på att tjafsa och bli tjatade på av folk än att bara göra det man har lovat.

Jag skulle anlita någon för ett enkelt eljobb nyligen. Hade kunnat göra det själv men ville inte då det handlade om en pool. Men jag visste då exakt vad som behövdes och skrev en detaljerad offertförfrågan till en elektriker jag fått rekommenderad. Fick svar med ett pris som kändes hutlöst (8500:) men accepterade då jag bara ville få det gjort.

Tog en vecka till och han hörde av sig på måndagen och sa att han skulle höra av sig mer under veckan (?). Det gjorde han inte så jag hörde av mig på måndagen veckan efter men fick inget svar. Han hörde sedan av sig en vecka senare (dvs 10 dagar senare än lovat).

Då hade jag redan kontaktat en ny elektriker som inte ville lämna en offert men sa att det var ett enkelt jobb (och den första elektrikern blev arg för att jag gick vidare med en annan trots att "han bara var någon dag senare än lovat). Den nya killen lovade att komma kl 8 på måndagen och fixa det. Vid kl 10 hade han inte dykt upp och jag ringde och frågade vart han var. Han ursäktade sig och sa att han kommer om tio minuter. En timme senare rullade han in utan att be om ursäkt eller något. Då tittade han bara lite på vad som behövdes (vilket jag redan hade beskrivit). Sedan åkte han igen och sa att han skulle komma tillbaka senare i veckan. Det handlade alltså om 15m kabel, ett uttag och en strömbrytare, inga konstiga grejer direkt.

Det gjorde han såklart inte och jag försökte ringa honom under veckan efter. Svarade inte först men fick tag på honom på onsdagen. Då sa han att han kommer på måndag (dvs två veckor efter första mötet).

På måndagen dök han upp och det första han gjorde var att åka tillbaka till kontoret då han hade glömt en sak. Sedan fixade han installationen på två timmar (inklusive trippen till kontoret).

Jag hade inte haft en kund om jag betedde mig såhär mot mina kunder. Det var inte heller någon panikgrej så hade inte haft några problem om de sagt "vi kommer om en månad den 29e kl 10:00 typ". Men nu blir man istället arg när de lovar massa saker som de sedan inte håller.
så vad fick du betala i slutändan ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vi svarar inte på alla offert/mailförfrågningar vi får , dom främsta anledningarna är att jag vet att vi inte kommer vara billigast , snarast dyrast . Utifrån mailen vi får så kan man läsa ganska snabbt mellan raderna om kunden verkligen vill ha ett arbete gjort eller om han redan bestämt sig för en offert och bara vill något att jämföra med. Sedan är det många som frågar saker , som att hur man knäcker ett fönsterbleck eller hur skall stupröret sitta . Det är ingen rättighet för en kund att förvänta sig svar från alla som man frågar.
Alla servicejobb vi gör så går vi enbart löpande.
Man kan säga att allt över ett förväntat ordervärde på 50000 är det värt att åka ut och titta på och lämna ett fast pris. ( för oss iallafall )
Det är sällan vi åker ut och lämnar ett pris på att byta 2 stuprör , det finns liksom inte ekonomi i det.

edit . Sen är det ju så att vi har nästan fullt upp hela tiden.
Ja, det var ju också en anledning till att inte svara. Hur kan/ska alla veta att ni är dyrast. Problemet med sådana som ni är att man som kund sitter och väntar på svar. Till slut tvingas man ringa/skriva igen, och höra om ni ens fått förfrågan. Då får man höra att ni inte hade tid/lust till arbetet. VARFÖR I HELSIKE KAN NI INTE KLÄCKA UR ER DET DIREKT?
Som jag sagt är jag själv föredetta hantverkare i egen firma, så jag vet hur det är med offertförfrågningar. Men jag skulle aldrig komma på tanken att bete mig som ni.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man kan också se det från andra hållet. Man köper kontaktuppgifter på diverse sajter till säg 10 kunder som har olika jobb dom vill ha gjorda. Det kostar runt 6000 kr.
Man skickar ut 10 mail till kunderna och säger att man vill komma och titta på projektet för att kunna ge en offert.
Med lite tur svarar två.
 
Min erfarenhet är om möjligt sämre. Jag ville för några år sedan bygga ett garage i suterräng, så inte ett struntjobb, och kontaktade 25 byggare utan att få napp. Så det blev inget garage, men min nya bil har i alla fall parkeringsvärmare, så jag slipper skrapa rutan svärandes över alla j*a hantverkare.

Min tanke var att byggaren skulle hjälpa till att ta fram ritning till bygglov, men efter att inte fått några svar, så prata jag med en byggare svärfar anlitat tidigare som sa att han kunde göra jobbet, men ville att jag fixade bygglovet först. Det gjorde ju att jag under några månader fick leta fram massa information så jag kunde göra en ritning och fixa bygglov, som sedan byggaren fick ta del av. Efter flera förfrågningar om hur det gick med beräkning av ungefärligt pris och möjlig tid för bygget, så sa han till sist att han inte ville göra det. Så då fick jag börja leta andra. Det hade då gått lite över ett år sedan jag började jakten.

Så under de följande 1.5 åren (och en eftersläntare lite senare efter ett tips, som jag hoppades skulle gå använda även om det var över 2 år sedan bygglovet beviljats) kontaktade jag massa byggare. Av dessa tackade sju nej (ofta pga tidsbrist, trots att jag inte angett någon tidsram), tio svarade inte alls, tre ville ha mer info men återkom aldrig efter det, och tre tog sig tid att komma hit och titta på plats, och sa att dom skulle lämna offert, men gjorde det aldrig. Och en skickade en offert utan att ha varit här, som såg ut som jag vet inte vad. Inte för att man kan bedöma byggare efter word-kundkap, men det var inte bara utseendet utan t.ex att den enda specifikationen var antal takstolar, vilket inte verkade vara rätt antal (om det inte skulle vara över 1.2m cc) och priset kändes för lågt mtp schaktarbete etc. Hur som helst försvann hemsidan och dom gick inte kontakta igen så jag behövde inte bekymra mig om dom. Ibland har jag gett upp direkt, ibland påminnt med varierad intensitet.

Jag har inte varit ute efter att pressa ner lägsta pris, och tror inte det verkat så, bara sagt att jag vill veta ungefär vad det kommer att kosta. Och har i förfrågningarna sagt att jag är medveten om att det kan bli överraskningar vid grävning så priset på det momentet kan behöva justeras i efterhand. Där var hyfsat mycket detaljer i underlaget, men det är ju för att jag var tvungen att ta reda på allt möjligt från väggtjocklekar till garagedörrsmodell för att kunna göra bygglovsritningen, men jag skrev också att så länge det inte strider mot bygglovet kan dom lösa det på annat sätt om dom tycker det skulle vara bättre. Speciellt är man ju förvånad över dom tre som ödslade tid att åka hit och prata och kolla, men sen bara lät det rinna ut i sanden, inte ens ett "överpris" som garanterat vinst även om dom inte hunnit räkna så noga.

Även andra erfarenheter under åren har nog varit negativa oftare än positiva, allt från hantverkare som inte kommer när dom lovat, till bristfälligt arbete med mera. Men min nuvarande elektriker är jag nöjd med i alla fall, dom svarar på förfrågningar och fakturan har varit rimlig även om jag inte bett om pris först. Larmnissarna är jag också nöjd med. Så dom finns, men himla svåra att hitta. Tur man kan göra lite själv.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.