7 839 läst · 59 svar
8k läst
59 svar
Hur väl kommunicerar era hantverkare och entreprenörer?
Tack för alla svar!
Det här verkar vara ett frustrationsmoment för bägge parter:
- Kunder blir irriterade på hantverkare som inte svarar eller tar lång tid på sig att svara.
- Hantverkare blir irriterade på kunder som förväntar sig svar "snabbt" eller vill få småjobb gjorda.
Jag fattar att våra jobb kanske är små i jämförelse med vissa andra grejer. Dra om el i ett hus, lägga om ett tag, renovera ett par skorstenar. Det kanske är småpotatis jämfört med stora byggprojekt som tar flera månader av ens tid.
Men. Här måste jag ändå lägga den största delen av ansvaret på hantverkarna. Annonsera inte ut tjänster som inte kan utföras. Säg inte att man kan ge en offert på ett jobb för att sedan bara försvinna. Det är liksom inte roligt i dejtingvärlden, i företagsvärlden eller när en privatperson frågar ett företag om de kan göra ett jobb.
Säg "tyvärr, vi har för mycket att göra" eller "det du ber oss om är för litet för att vara intressant". Hellre vara ärlig från start, än att få kunden att tro att utannonserade tjänster faktiskt kan utföras.
Visst kan vi privatpersoner vara tydligare i beställningarna, men det åligger också utförarna att vara tydliga i hur de vill ha en beställning i så fall.
Min personliga tanke om det hela! 🙂
Det här verkar vara ett frustrationsmoment för bägge parter:
- Kunder blir irriterade på hantverkare som inte svarar eller tar lång tid på sig att svara.
- Hantverkare blir irriterade på kunder som förväntar sig svar "snabbt" eller vill få småjobb gjorda.
Jag fattar att våra jobb kanske är små i jämförelse med vissa andra grejer. Dra om el i ett hus, lägga om ett tag, renovera ett par skorstenar. Det kanske är småpotatis jämfört med stora byggprojekt som tar flera månader av ens tid.
Men. Här måste jag ändå lägga den största delen av ansvaret på hantverkarna. Annonsera inte ut tjänster som inte kan utföras. Säg inte att man kan ge en offert på ett jobb för att sedan bara försvinna. Det är liksom inte roligt i dejtingvärlden, i företagsvärlden eller när en privatperson frågar ett företag om de kan göra ett jobb.
Säg "tyvärr, vi har för mycket att göra" eller "det du ber oss om är för litet för att vara intressant". Hellre vara ärlig från start, än att få kunden att tro att utannonserade tjänster faktiskt kan utföras.
Visst kan vi privatpersoner vara tydligare i beställningarna, men det åligger också utförarna att vara tydliga i hur de vill ha en beställning i så fall.
Min personliga tanke om det hela! 🙂
Det återstår att se 😅 Har ej fått någon faktura ännu, men han har lovat att det ej skulle bli så dyrt.. Borde bli mindre än 8000:- som den förste offererade iallafall (arbetstid+restid max 3h och en 1000:- i materialkostnad är väl vad som borde vara rimligt).pelle plåttak skrev:
Vi har samma erfarenheter. Borde vara självklart att man som företag besvarar mail och telefon? Det tar 30 sek att skriva "Nej tack, vi är inte intresserade av jobbet pga fullbokad".
Och be inte kunden att maila om du inte har någon avsikt att svara på mailet.
Det handlar om grundläggande hyfs och inget annat.
Hantverkarbranschen är riktigt märklig på så många sätt och vis.
Jag räknar på jobb och får jag en fråga om ett pris som folk vill ha veckan efter så brukar det bli svårt att få ihop något bra om det inte är något väldigt simpelt. Men det är sällan jag räknar på jobb under miljonen.
Men vi har också att göra 100%.
Håller med att det är ganska enkelt att säga nej för vi hinner inte och hoppas ni tänker på oss i kommande projekt eller något.
Men vi har också att göra 100%.
Håller med att det är ganska enkelt att säga nej för vi hinner inte och hoppas ni tänker på oss i kommande projekt eller något.
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Jag har fått för mig att vissa (många) hantverkare gärna håller sig med en "backlog" av tänkbara uppdrag som de troligen inte vill åta sig, men ändå försöker hålla för att snabbt kunna ta om ett av de planerade uppdragen ramlar bort. Det är ganska fult mot kunden.
Jag anlitade för några år sedan en betonghåltagningsfirma som var öppna med det. "vi har inte tid" men i morgon eftermiddag har vi ett jobb som är lite osäkert, om det "skiter sig" så kan vi komma till dig. De kom inte, men ringde sent och bad om ursäkt och undrade om det var OK att de kom tidigt nästa morgon. Det framgick att det osäkra jobbet de prioriterade över mitt jobb var åt någon av byggjättarna. Och det får man förstå, tycker jag. De kan inte tacka nej till Skanska, och kanske försena en tunnelbanestation för att de först skall borra ett hål hos mig.
Jag anlitade för några år sedan en betonghåltagningsfirma som var öppna med det. "vi har inte tid" men i morgon eftermiddag har vi ett jobb som är lite osäkert, om det "skiter sig" så kan vi komma till dig. De kom inte, men ringde sent och bad om ursäkt och undrade om det var OK att de kom tidigt nästa morgon. Det framgick att det osäkra jobbet de prioriterade över mitt jobb var åt någon av byggjättarna. Och det får man förstå, tycker jag. De kan inte tacka nej till Skanska, och kanske försena en tunnelbanestation för att de först skall borra ett hål hos mig.
Det är även väldigt kortsiktigt tänk. "Min elektriker" bor tio min bort och vi båda är i samma ålder och bor lite avsides i en by en bit utanför en större stad. Så även om det första jobbet var litet så hade han fått alla eljobb jag haft kommande 30 år, förutsatt att vi båda bor kvar, om han bara betett sig normalt.C Conqvist skrev:Vi har samma erfarenheter. Borde vara självklart att man som företag besvarar mail och telefon? Det tar 30 sek att skriva "Nej tack, vi är inte intresserade av jobbet pga fullbokad".
Dvs dyk upp när man bestämt ett möte eller hör åtminstone av dig och säg att du fått förhinder. Inga skyhöga krav.
Angående att svara på offerter så kan man ju ha färdiga mallar med svar. "Tack för sitt mejl, tyvärr har vi fullt upp nu och hinner inte med jobb av den storleken" typ. Tar lika lång tid som att öppna och läsa mejlet och jag som kund vet hur det ligger till.
Vi prioriterar hantverkare som är bra på att kommunicera, både när det gäller att förstå vad som ska utföras och när det gäller offerter. Allt går så mycket smidigare då.
Jag har inte sett någon nämnvärd korrelation mellan arbetets storlek och hur snabba de är på att ge offert. Golvslipning som tar två dagar för en kille fick vi offerter på med vändande mail. Byte av tre fönster (också ett par dagar för 2-3 hantverkare) fick vi svar från två av fyra, och bara en av dem kom ut och tittade. För ommålning av gammal ovårdad träfasad som var flera veckors jobb för flera målare jagade vi en av offerterna i en månad innan vi faktiskt gav upp. Företagets kontaktperson (sekreterare eller nåt) sa att killen som skulle räkna på offerten brukar vara "lite långsam". Jotack.
Bäst hittills var killen som gjorde vårt badrum, både bra på att skicka offert och på att kommunicera före och under själva arbetet. Han var så bra att han fick göra köket också. Inför köksrenoveringen var han lite långsam med offerten (kanske tre veckor), men det var okej när vi visste att han är så bra att jobba med i övrigt. Man förstår ju att en enmansfirma kan ha svårt att klämma in administrationen om de är mitt uppe i ett jobb.
Nu har vi försökt ta in offerter för bergvärmepump. En Thermia-återförsäljare kom förbi och kollade nästan direkt och skickade offert inom ett par dagar. Tystnad råder från Nibe-återförsäljaren trots att vi har varit på dem ett par gånger. Det var ett par månader sedan vi bad om offerten, så de har fått en rejäl chans. Vi ska göra nytt försök i januari, kanske med annan återförsäljare. Här handlar det inte om någon enmansfirma eller ens svåra beräkningar, så de har ingen ursäkt att dra ut på det.
Jag har inte sett någon nämnvärd korrelation mellan arbetets storlek och hur snabba de är på att ge offert. Golvslipning som tar två dagar för en kille fick vi offerter på med vändande mail. Byte av tre fönster (också ett par dagar för 2-3 hantverkare) fick vi svar från två av fyra, och bara en av dem kom ut och tittade. För ommålning av gammal ovårdad träfasad som var flera veckors jobb för flera målare jagade vi en av offerterna i en månad innan vi faktiskt gav upp. Företagets kontaktperson (sekreterare eller nåt) sa att killen som skulle räkna på offerten brukar vara "lite långsam". Jotack.
Bäst hittills var killen som gjorde vårt badrum, både bra på att skicka offert och på att kommunicera före och under själva arbetet. Han var så bra att han fick göra köket också. Inför köksrenoveringen var han lite långsam med offerten (kanske tre veckor), men det var okej när vi visste att han är så bra att jobba med i övrigt. Man förstår ju att en enmansfirma kan ha svårt att klämma in administrationen om de är mitt uppe i ett jobb.
Nu har vi försökt ta in offerter för bergvärmepump. En Thermia-återförsäljare kom förbi och kollade nästan direkt och skickade offert inom ett par dagar. Tystnad råder från Nibe-återförsäljaren trots att vi har varit på dem ett par gånger. Det var ett par månader sedan vi bad om offerten, så de har fått en rejäl chans. Vi ska göra nytt försök i januari, kanske med annan återförsäljare. Här handlar det inte om någon enmansfirma eller ens svåra beräkningar, så de har ingen ursäkt att dra ut på det.
Absolut, det håller jag med om. Försvarar inte den delen av kommunikationen.R Robbman1 skrev:
Men ändock, ställ frågan direkt till hantverkaren så visar du tydligt vad du förväntar dig, det är lättare att jobba mot en ”deadline”.
Ställer själv den frågan när jag frågar om offerter, tycker det funkar bra för mig.
Sen skall jag tillägga att det ändå skiter sig ibland och man får jaga lite😅
Ser ut som att du bor i Sthlm eller liknande. Har bott i Sthlm några år och jobbat som hantverkare, typ. De kunder som man skötte snyggt var de som körde på löpande räkning och möjligtvis en prisindikation innan. Vi kollade alltid i taxeringskalendern innan, om det var en ny kund.C ConnyN skrev:Hallå!
Risk för lite gnällvarning - men jag är mest intresserad av att förstå bättre.
Mina erfarenheter är att hantverkare oftast har väldigt mycket att göra och prioriterar ned kommunikationen. Svara på sms, i telefon eller mail har det inte varit många genom åren som varit så flitiga på tycker jag.
Ofta har jag dragit ett likhetstecken mellan projektets storlek och hur aktiva de varit.
När jag frågat om mindre grejer har jag fått tjata lite mer för att få svar. Renovera om badrummet eller borra brunn? Då har svaren kommit snabbare.
Nu har vi ett nytt hem som det ska grejas ganska mycket med. Och åter undrar jag hur mycket jag ska tjata. Här är erfarenheterna för de gångna månaderna:
- Ringer runt efter offert för att renovera två skorstenar. En svarar och återkommer som utlovat.
En annan ber mig maila, vilket jag gör. Inget svar. Påminner - inget svar.
En tredje vill helst inte åka ut och titta eftersom jag redan fått offert av en firma redan.
- Kontaktar väldigt lokal firma för rördragning. Kommer ut och tittar, supertrevlig. Lovar att återkomma med offert. Radiotystnad. Funderar nu 1½ vecka senare om det är läge att påminna.
- Söker offert för att dra om elen i bostadshuset. En firma är snabba och kommer ut och kollar - supertrevliga, påpekar att det är ett trivsamt jobb att ta sig an. Mailar sedan infon, därefter radiotystnad. Jag får påminna och fråga efter offerten efter en vecka (är jag för otålig?).
Firma nummer två svarar och är trevlig, ber mig maila. Jag frågar när de kan komma ut och titta - tystnad. Ett par dagar senare påminner jag. Inget svar.
- Kontaktar en större firma som ska ha totalentreprenad. Förklarar att vi har många projekt på gång inom de kommande åren. Ny el, skorstenar, tak, på sikt badrumsrenoveringar och vatten/avloppsjobb. Det mesta är på längre sikt, men att vi gärna tar en kontakt tidigt och får lite koll på vilka projekt de vill ta sig an och vilka tidsramar det kan gälla. Trevlig kille, ber mig maila vilket jag gör. Radiotystnad. Jag påminner efter ett par veckor, får svaret "tyvärr, vi har mycket att göra och ingen tid". Så kan det ju vara.
Är jag alldeles för otålig? Det kanske är helt normalt att offerter ramlar in först efter 2-3 veckor. Våra projekt är kanske små i jämförelse med jobb som görs åt t.ex. nybyggnationer, bostadsområden och andra stora grejer?
När jag jobbade som säljare under ett par år fick jag ju jaga efter mina kunder, köra ett införsäljningsmöte, uppföljande "tack för mötet"-mail och offert inom ett par dagar. Nu får jag göra samma jobb - fast tvärtom! 😅
Åter igen - det ska inte ses som gnäll. Försöker mest få koll på hur det "normala" ser ut.
Vi flyttade tillbaka ut på landet. Vi stod inte ut i Sthlm. Fundera på det!
Du glömde kanske att bjuda på kaffe och bulle? Och sitta ned och snacka.
eller bäst:
Använd djungeltelegrafen istället. Då brukar man få bra hantverkare. Man behöver dock jobba upp ett bra rykte hos de sina.
Va?L L Jan skrev:
Intressant analys som jag ändå tror rätt mycket på. Men det stämmer inte riktigt.L L Jan skrev:Ser ut som att du bor i Sthlm eller liknande. Har bott i Sthlm några år och jobbat som hantverkare, typ. De kunder som man skötte snyggt var de som körde på löpande räkning och möjligtvis en prisindikation innan. Vi kollade alltid i taxeringskalendern innan, om det var en ny kund.
Vi flyttade tillbaka ut på landet. Vi stod inte ut i Sthlm. Fundera på det!
Du glömde kanske att bjuda på kaffe och bulle? Och sitta ned och snacka.
eller bäst:
Använd djungeltelegrafen istället. Då brukar man få bra hantverkare. Man behöver dock jobba upp ett bra rykte hos de sina.
Detta gäller en mindre kommun på under 20 000 invånare. Har främst kontaktat företag i kommunen, men även något från intilliggande större kommun.
Djungeltelegrafen ja, flera företag var rekommenderade av den föregående ägaren. Två av dem har varit trevliga att ha och göra med, de har kommit ut och tittat men några offerter har jag fortfarande inte sett röken av. Gissar att de är väldigt upptagna med allt annat nu.
Åter en liten reflektion från mitt tidigare liv inom sälj - hade jag inte hunnit med att skicka en mer komplicerad offert så hade jag absolut hört av mig och sagt "ursäkta att det dröjer - jag har absolut inte glömt er!". Det tar ju maximalt två minuter av ens tid. Lätt att säga för mig, svårt att göra när man har en miljon saker på att göra-listan.
Men ja. Kaffe och bulle är faktiskt något som ingår i förfarandet. Vi bjöd fiberinstallatören på hembakt frukost sist..
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Jag vill inte riktigt försvara dåligt beteende. Men jag tror inte man riktigt kan jämföra mer normal försäljning med färsäljning av hantverkartjänster.
Om du säljer en produkt, så är i princip alla kunder i någon mån av intresse, även om vissa är mer intressanta än andra. och man kan ha en fast gräns för vilka man "stänger ute" för att de är för små.
Om du har en förfrågan från en lågprioriterad kund, som du just nu prioriterar ned, så kommer du iallafall att vilja ta hand om den kunden, men inte just nu. Du har troligen möjlighet att sälja och leverera.
Men hantverkaren har en ändlig resurs att sälja. Hantverkaren har bara ett viss antal timmar tid per vecka att sälja. Och måste prioritera sina kunder efter det. I många fall har en liten hantverkarfirma samarbeten med någon större firma som kan komma och kräva insats med extremt kort varsel, och dessa sambarbeten är ofta livsavgörande för de mindre firmorna. Sammantaget gör det planeringen till en mardröm för mindre hantverkarfirmor.
Så jag förstår problemet, men sedan är olika hantverkare olika duktiga på att lösa problemet.
Men även i "vanligt" näringsliv kan kunder hanteras så illa. Även väldigt stora kunder. Ett företag jag arbetade på för dygt 30 år sedan sumpade en i princip garanterad order på 5 miljarder genom att inte skicka offert. Det fanns inte utrymme i vår budget för kostnaden att skriva ihop offerten (handlade iofs om något 10 tal miljoner i skrivkostnad).
Om du säljer en produkt, så är i princip alla kunder i någon mån av intresse, även om vissa är mer intressanta än andra. och man kan ha en fast gräns för vilka man "stänger ute" för att de är för små.
Om du har en förfrågan från en lågprioriterad kund, som du just nu prioriterar ned, så kommer du iallafall att vilja ta hand om den kunden, men inte just nu. Du har troligen möjlighet att sälja och leverera.
Men hantverkaren har en ändlig resurs att sälja. Hantverkaren har bara ett viss antal timmar tid per vecka att sälja. Och måste prioritera sina kunder efter det. I många fall har en liten hantverkarfirma samarbeten med någon större firma som kan komma och kräva insats med extremt kort varsel, och dessa sambarbeten är ofta livsavgörande för de mindre firmorna. Sammantaget gör det planeringen till en mardröm för mindre hantverkarfirmor.
Så jag förstår problemet, men sedan är olika hantverkare olika duktiga på att lösa problemet.
Men även i "vanligt" näringsliv kan kunder hanteras så illa. Även väldigt stora kunder. Ett företag jag arbetade på för dygt 30 år sedan sumpade en i princip garanterad order på 5 miljarder genom att inte skicka offert. Det fanns inte utrymme i vår budget för kostnaden att skriva ihop offerten (handlade iofs om något 10 tal miljoner i skrivkostnad).
Djungeltelegrafen avser enligt mig vänner, släktingar, kollegor. Inte tidigare ägare.C ConnyN skrev:Intressant analys som jag ändå tror rätt mycket på. Men det stämmer inte riktigt.
Detta gäller en mindre kommun på under 20 000 invånare. Har främst kontaktat företag i kommunen, men även något från intilliggande större kommun.
Djungeltelegrafen ja, flera företag var rekommenderade av den föregående ägaren. Två av dem har varit trevliga att ha och göra med, de har kommit ut och tittat men några offerter har jag fortfarande inte sett röken av. Gissar att de är väldigt upptagna med allt annat nu.
Åter en liten reflektion från mitt tidigare liv inom sälj - hade jag inte hunnit med att skicka en mer komplicerad offert så hade jag absolut hört av mig och sagt "ursäkta att det dröjer - jag har absolut inte glömt er!". Det tar ju maximalt två minuter av ens tid. Lätt att säga för mig, svårt att göra när man har en miljon saker på att göra-listan.
Men ja. Kaffe och bulle är faktiskt något som ingår i förfarandet. Vi bjöd fiberinstallatören på hembakt frukost sist..
En annan vinkling är att den digitala eran nu pajar tyvärr mkt av den. Speciellt många yngre fattar inte det. De får stå med vacker tass.