Offerter till konsument tar oerhört mycket tid i anspråk som istället kan läggas på debiterbar tid hos andra kunder som prioriterar snabb hjälp före fast pris.

"ungefärligt pris" blir enligt lag bindande och leder till många missförstånd.
Av den anledning vill många inte lämna uppskattat pris då en tvist är till fördel för konsument i det fallet.

Små företag har inte alltid råd med personal som sitter och räknar på jobb, dels pga väldigt dyra licenser för beräkningsprogram men också kostnaden i arbetstid.

Om du får 1 av 4 jobb genom offerter i bästa fall så inser många att arbetsinatsen ger för lite tillbaka och att man då måste höja priset i offerterna för att få lönsamhet vilket i sin tur leder till färre jobb.
Nästa problem är att när kunden väl accepterat efter flera veckor så finns kanske inte tiden ändå pga andra jobb.

Du behöver ha ganska många arbetare som producerar ute hos kund för att ha råd med en kalkylator som lämnar offerter.

L lars80 skrev:
Offerter till konsument tar oerhört mycket tid i anspråk som istället kan läggas på debiterbar tid hos andra kunder som prioriterar snabb hjälp före fast pris.

"ungefärligt pris" blir enligt lag bindande och leder till många missförstånd.
Av den anledning vill många inte lämna uppskattat pris då en tvist är till fördel för konsument i det fallet.

Små företag har inte alltid råd med personal som sitter och räknar på jobb, dels pga väldigt dyra licenser för beräkningsprogram men också kostnaden i arbetstid.

Om du får 1 av 4 jobb genom offerter i bästa fall så inser många att arbetsinatsen ger för lite tillbaka och att man då måste höja priset i offerterna för att få lönsamhet vilket i sin tur leder till färre jobb.
Nästa problem är att när kunden väl accepterat efter flera veckor så finns kanske inte tiden ändå pga andra jobb.

Du behöver ha ganska många arbetare som producerar ute hos kund för att ha råd med en kalkylator som lämnar offerter.
Hur gör den "lilla" hantverkaren när han behöver pris från sitt led då? Ska den som säljer material till han säga samma "jag har inte tid, det tar för lång tid att hjälpa dig med vad det kostar, du får chansa"

Det är då inte lätt att göra rätt, i denna tråden så är man en väldigt jobbig kund om man frågar efter ett pris, vill ha svar på frågor, och det är väldigt synd om hantverkaren för han måste lägga väldigt mycket tid på att räkna på pris, för att sen eventuellt inte få jobbet.

I andra trådar där man beställt ett jobb utan att fråga efter priset, utan mest bara antagit att det kommer att kosta XX kr, och sen får en faktura på XXkr x5 eller kanske till och med x10, så får man frågan om man kommit överens om ett pris, och har man inte det så får man stå sitt kast, för det råder "fri prissättning".
Och nu är man bara en jobbig privatkund som bara skall ifrågasätta allting.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Robbman1 skrev:
Hur gör den "lilla" hantverkaren när han behöver pris från sitt led då? Ska den som säljer material till han säga samma "jag har inte tid, det tar för lång tid att hjälpa dig med vad det kostar, du får chansa"
Det vore rätt konstigt om säljaren sa så, men det är inte rättvis jämförelse.

Om du inte kan räkna ut varför det inte är en rättvis jämförelse så säger det en del om hur du ser på hantverkare.

Har enmansfirma som snickare och jobbar mestadels åt privatpersoner. Jag väljer kunder med omsorg. Och det är inte bara för min skull utan för bådas. Känner jag att det inte kommer bli bra så räknar jag inte jobbet. Brukar alltid ge ett enkelt svar dock. Tror många hantverkare gör lika och istället för att säga det så slutar man svara istället.

Offerter tar lång tid att skriva. Inom en månad brukar jag försöka lova. Beror dels på hur snabb leverantörerna är på att svara.

Återkommande kunder som litar på en och vill boka in en tid och få jobbet gjort går såklart före. Ofta hinner dessa fylla kalendern under tiden man väntar på svar på ivägskickad offerter och när väl offerten accepteras har man svårt att hålla tidsplanen man lovat i offerten.

• Gilla
L Jan och 2 till
  • Laddar…
1 19magnus skrev:
Det vore rätt konstigt om säljaren sa så, men det är inte rättvis jämförelse.

Om du inte kan räkna ut varför det inte är en rättvis jämförelse så säger det en del om hur du ser på hantverkare.
Ok

Zixten Zixten skrev:
Det är då inte lätt att göra rätt, i denna tråden så är man en väldigt jobbig kund om man frågar efter ett pris, vill ha svar på frågor, och det är väldigt synd om hantverkaren för han måste lägga väldigt mycket tid på att räkna på pris, för att sen eventuellt inte få jobbet.

I andra trådar där man beställt ett jobb utan att fråga efter priset, utan mest bara antagit att det kommer att kosta XX kr, och sen får en faktura på XXkr x5 eller kanske till och med x10, så får man frågan om man kommit överens om ett pris, och har man inte det så får man stå sitt kast, för det råder "fri prissättning".
Klart man skall ha svar, men man kan släppa det med, skit i den hantverkaren och ta en annan.

Hur gör du om det är slut på toapapper på ICA? Står du där och väntar eller går du till Coop och kollar?

Om man antar ett pris, utan att ha vetskap om kostnaden så ligger det på kunden och inte hantverkaren om det blir dyrare.

1 19magnus skrev:
Klart man skall ha svar, men man kan släppa det med, skit i den hantverkaren och ta en annan.

Hur gör du om det är slut på toapapper på ICA? Står du där och väntar eller går du till Coop och kollar?

Om man antar ett pris, utan att ha vetskap om kostnaden så ligger det på kunden och inte hantverkaren om det blir dyrare.
Om man redan varit i kontakt med hantverkaren och han säger att han skall återkomma, hur länge är det då rimligt att vänta innan man ringer upp igen och frågar? En vecka? Två? tre?
Själv så väntar jag fortfarande på ett pris på ett nytt expansionskärl, tror att jag hade sista kontakten med Rörmokaren runt 2011 där han lovade att kolla upp och återkomma.

Om pappret är slut i butiken så frågar jag ju givetvis om det är slut, eller om det finns mer på lager, då får man alltid ett svar, om det är slut och jag tvunget behöver har hem mer toapapper så går jag ju till en annan butik.

Och om att anta ett pris, finns ju givetvis exempel på där TS är helt ute och seglar i sina antaganden, men lika ofta är deras antaganden ganska så rimliga och ändå är fakturan typ x5.

Faktiskt nästan så att man hoppas på att det bli lite lågkonjunktur så de oseriösa hantverkarna som aldrig håller vad dom lovar, gör halvtaskiga jobb, är väldigt kreativa i sin fakturering och hittar många mer eller mindre fantasifulla poster på fakturan, kryddar timmarna och tar hutlöst betalt för material rensas ut från marknaden.
Idag verkar det inte riktigt finnas detta urvalet, för det finns alltid jobb...

• Gilla
Robbman1
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Om man redan varit i kontakt med hantverkaren och han säger att han skall återkomma, hur länge är det då rimligt att vänta innan man ringer upp igen och frågar? En vecka? Två? tre?
Själv så väntar jag fortfarande på ett pris på ett nytt expansionskärl, tror att jag hade sista kontakten med Rörmokaren runt 2011 där han lovade att kolla upp och återkomma.

Om pappret är slut i butiken så frågar jag ju givetvis om det är slut, eller om det finns mer på lager, då får man alltid ett svar, om det är slut och jag tvunget behöver har hem mer toapapper så går jag ju till en annan butik.

Och om att anta ett pris, finns ju givetvis exempel på där TS är helt ute och seglar i sina antaganden, men lika ofta är deras antaganden ganska så rimliga och ändå är fakturan typ x5.

Faktiskt nästan så att man hoppas på att det bli lite lågkonjunktur så de oseriösa hantverkarna som aldrig håller vad dom lovar, gör halvtaskiga jobb, är väldigt kreativa i sin fakturering och hittar många mer eller mindre fantasifulla poster på fakturan, kryddar timmarna och tar hutlöst betalt för material rensas ut från marknaden.
Idag verkar det inte riktigt finnas detta urvalet, för det finns alltid jobb...
Fråga hantverkaren vid första kontakt, hur lång tid kan vi förvänta oss att det tar för er att lämna en offert? Där har du tidsramen för återkoppling på icke lämnad offert. (Samma gäller löpande tjänster.)

Att ha väntat på återkoppling för ett expansionskärl sedan 2011 låter inte bra, låter inte heller som att det var ett jättejobb? Kunde kört på löpande när hantverkaren hade tid?
Sen kan man ju undra hur bråttom det var om du inte behövt ringa annan hantverkare sedan 2011.
(Toalettpappret fanns inte på lagret!)

Antagande av pris, det är bara det som skrivs på olika forum som du får läsa om, det är lite av en hetsjakt där det nästintill är omöjligt för hantverkaren att göra kunden nöjd.
(Många hantverkare kör fula knep, det vet vi, men använd någon på rekommendation, inte lägst timdeb eller billigast arbetskraft )

Det är och har varit en lågkonjunktur ett tag, kanske kommer det hänga i ett tag till, det får vi se.

Zixten Zixten skrev:

Intressant tråd. Ditt inlägg ovan och en del andras. Undrar man så detaljerat som du skriver ovan eller vill ha både hängsle och livrem, så är det nog bättre att man har en hyresrätt.
Om man gör rätt har man i sig, så som jag ser det.

det är konstigt att det klagas så mycket på hanverkare jag har samma problem med att det tar lång tid att få fram Offerter på andra tjänster all från it till bilmekaniker

V varpan1 skrev:
Är det små företag så tänker jag att det är ju oftast hantverkare var svagbegåvade i skolan så att få ihop en offert antagligen känns som det där historiaprovet man struntade i under högstadiet. Är det ett större företag så tänker jag att den som varit ute hos dig skiter i att ta det vidare av samma anledning, men kanske inte är han som behöver räkna på offerten, men han ser det som grupparbetet i kemi där han höll låg profil och flitiga Lisa ändå löste det, så principen att smyga sig har lite grann satt sig.
Jag tror mest du är lite självkränkt att du behöver anlita "svagbegåvade" till en uppgift du inte klarar av själv.
/Workingclasshero

• Gilla
Joak
  • Laddar…
1 19magnus skrev:
Fråga hantverkaren vid första kontakt, hur lång tid kan vi förvänta oss att det tar för er att lämna en offert? Där har du tidsramen för återkoppling på icke lämnad offert. (Samma gäller löpande tjänster.)

Att ha väntat på återkoppling för ett expansionskärl sedan 2011 låter inte bra, låter inte heller som att det var ett jättejobb? Kunde kört på löpande när hantverkaren hade tid?
Sen kan man ju undra hur bråttom det var om du inte behövt ringa annan hantverkare sedan 2011.
(Toalettpappret fanns inte på lagret!)
Jag brukar alltid fråga vad jag kan förvänta mig för tid på återkoppling, brukar lägga på en vecka eller två innan jag ringer och stöter på....

Och angående rörisen som inte ringt sedan 2011, han skulle kolla hur stort kärl vi skulle sätta in och vad det skulle kosta, installation skulle gå på timme.
Och nej, det var inte bråttom, och jag ringde annan röris efter ett antal månader när jag tröttnat på att vänta, tror det tog två tre veckor från första samtal till jobbet var utfört.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tror mest du är lite självkränkt att du behöver anlita "svagbegåvade" till en uppgift du inte klarar av själv.
/Workingclasshero
Varför skriver du under med ditt användarnamn här? Det står ju i fetstil precis ovanför ditt inlägg. Ser rätt dumt ut.
Jag har anlitat hantverkare en gång, när elen skulle kopplas i gästhuset jag byggt (utan en enda hantverkare fö) och skulle jag stå inför samma beslut igen hade jag alla gånger gjort det själv, valde att ta in hjälp pga lagkrav men hade idag skitit i det.
Hur kan tex snickare med 15 år i yrket vara sämre än en amatör på att foga runt plåtar? Inte kunna kapa foderbrädor i perfekt längd? Osv. Har inte mycket förtroende för hantverkare.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ville ha en mindre 2a 30 tals lgh ommålad och vid kontakt i slutet på november så fick jag specificerad offert av en större målerifirma efter mindre än en vecka, osedd, (dock bilder) otillträdd lgh. Drygt 36t e rot. Men bara målning 2 ggr tak o väggar 2 rum, kök, badrum och hall , enklare spackling hål och borttagande av inbyggda garderober hall. Tillkom en del arbeten som t ex att det var limfärg i tak, flera tapetlager fick rivas bort, målning runt fönster och toalettdörr. Det togs på löpande. Tror timdebitering var 640kr. Mycket bra kommunikation om arbetet och om saker som dök upp skulle åtgärdas. Jobbet gjordes precis nu, tog 8 arbetsdagar, bra städning och väldigt ordentligt utfört jobb. Väggar och tak helt utan minsta miss. Sluträkningen blev 54t e rot. Snabbt utställd för hinna m ROT. Tittar jag mig runt vad andra etablerade kostar, så föreföll priset inte alls fel och jag har nog aldrig varit så nöjd med en hantverkare. Har en tanke att det kanske var lite brist på jobb men vet ej,

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.