5 231 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Hur undviker man 10 mm² PEN vid installation av ny parallell undercentral?
Jag håller med dig. Den kommer aldrig upp i närheten av max drifttemperatur med de förutsättningar som råder.
Dock så utgår man från max drifttemperatur vid beräkning av jordfelsströmmen (och även lägsta kortslutningström) i Sek handbok 421. Hängslen och livrem antar jag. Man vill ha de mest ogynnsamma förhållandena då skyddet ska fungera.
Jag missade tyvärr att trafon stod inpå husknuten. Det ger garanterat inga 800 mOhm förimpedans
Här finns marginal att hämta.
Vattenkokarmetoden är underskattad och fungerar väldigt bra.
Dock så utgår man från max drifttemperatur vid beräkning av jordfelsströmmen (och även lägsta kortslutningström) i Sek handbok 421. Hängslen och livrem antar jag. Man vill ha de mest ogynnsamma förhållandena då skyddet ska fungera.
Jag missade tyvärr att trafon stod inpå husknuten. Det ger garanterat inga 800 mOhm förimpedans
Här finns marginal att hämta.
Vattenkokarmetoden är underskattad och fungerar väldigt bra.
Tack för tipsen om vattenkokarmetoden!
Jag har nu varit ute på landstället och kokat vatten.
Mätningarna gjorde jag vid ett eluttag 1 meter under den nuvarande huvudcentralen.
U1: 238V
U2: 234V
I: 9A
Zför = (238 - 234) / 9 * 1.3 = 0.577
För skojs skull gjorde jag också en mätning i båthuset, som har en lampa och ett uttag, och som är matad med en gammal matning från en annan undercentral. Där fick jag: (238 - 226) / 8.7 * 1.3 = 1.793
Jag har nu varit ute på landstället och kokat vatten.
Mätningarna gjorde jag vid ett eluttag 1 meter under den nuvarande huvudcentralen.
U1: 238V
U2: 234V
I: 9A
Zför = (238 - 234) / 9 * 1.3 = 0.577
För skojs skull gjorde jag också en mätning i båthuset, som har en lampa och ett uttag, och som är matad med en gammal matning från en annan undercentral. Där fick jag: (238 - 226) / 8.7 * 1.3 = 1.793
Ledsen att dra upp det här igen efter så lång tid, men el-dragningen blev uppskjuten till kommande sommar. Jag har dock funderat mer på det du sa om atttommib skrev:
Du kan inte göra som något av alternativen i din sista post, eftersom du fortfarande behandlar PE som PEN i och med att du tar ut en nolla från den i UC (din benämning).
Givet avståndet så behöver inte 10 kvmm vara fel, det beror på styrkan i matande nät. Vad har du för förimpedans? Visst blir 6 kvmm billigare men det är inte säkert att du klarar utlösningsvillkoren med det om du har svagt nät. Där måste man också fundera på längden på gruppledningarna från UC.
För övrigt så har du inte ritat någon UC. Du har i alla fall ritat en parallell huvudcentral, vilket också är att föredra. Helst skulle du grena av matningen redan innan den nuvarande huvudcentralen men att lägga dubbelt på ingångssidan på huvudbrytaren är inte helt fel det heller. Det blir bara kluddigare på PEN-skenan i centralen.
I din nya central, den du kallar UC, ska du ha två (eller fler) nollplintar och en PE-plint. Inkommande PE till PE, inkommande nolla till N1. Från N1 drar du sedan nolla till JFB (och PSA) ingångssida. Från JFB utgångssida drar du nolla till N2. Då har du en nollplint innan JFB och en efter.
Hela det här resonemanget finns redan beskrivet i detalj på forumet, av Bo Siltberg. Tror kanske att det är i artikeln om elen i huset men det kan också vara en forumtråd. Sök, det finns fina bilder.
JFB eller inte i huvudcentralen har ingenting med frågan om TN-C eller TN-S att göra så länge du lägger den nya centralen parallellt. Det är dock en vanlig missuppfattning att JFB skulle "skapa" uppdelningen från PEN till PE och N. Skulle du lägga den som en UC, efter JFB, är du tvingad till strikt TN-S men det är ett olämpligt sätt att bygga av andra skäl. Det låter som att elanläggningen som betjänas av den nuvarande huvudcentralen behöver ses över. Om JFB löser pga "gamla ledningar" så måste man åtgärda de gamla ledningarna eftersom det föreligger fel i dem. Att bara skita i JFB är inte en lämplig lösning.
och insett att det kanske är det smidigaste alternativet.tommib skrev:
Men jag är osäker när det gäller val av kabel, eftersom det då blir ett TN-C-system, vilket kräver en 4G10-kabel eftersom PEN-ledaren måste vara minst 10 mm². Eller menar du att man kan gå över till ett TN-S-system i ett skåp utanför huset och då mata både den nuvarande huvudcentralen och den nya parallella huvudcentralen som TN-S och då tillåta en 5G6-kabel som planerat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Ja det går bra. Förr fanns regler om att uppdelning TN-C till TN-S skulle göras i en elcentral eller annan kopplingsutrustning. Man ville troligen ha lite ordning och reda. Men att dela upp i en A-box ser jag inte som fel.
Wow! Du hann nästan svara innan jag ens frågade.Bo.Siltberg skrev:
Okej, en A-box säger du. Jag antar att det fortfarande behövs 10mm² i plinten vid uppdelningen?
Har du något tips på en A-box som funkar? Tänker att det kan bli trångt med inkommande PEN 6mm², 10mm²-förbindelsen och sedan två 6mm² till respektive central som ska kopplas ihop.
Kikade snabbt på elbutik.se och såg att de har en A-box 160 5-pol plint 4x16mm² som kanske skulle funka, men det kanske finns något billigare/bättre alternativ?
A-box är en bra produkt, men du kan lika gärna köpa godtycklig kopplingsdosa på Biltema, sätta en DIN-skena i botten och sen använda t.ex: en sån här plint för anslutningen. Så länge materialet är CE-märkt, godkänt för 400V och minst 10 mm² så går det bra.S S0ft skrev:
Sen finns det betydligt mer robusta lösningar som t.ex.:
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...alsystem-gpk/anslutningslador/ansl-lada-21-sp
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Ja, fram till plinten och även plinten i sig.S S0ft skrev:
A-box 100. Den är avsedd för 10 mm² och är rymlig. Den A-box 160 du länkar till är onödigt stor. Jag tror faktiskt det skulle gå med mindre en A-box 060 också, men det är väldigt trevligt med lite plats när man ska bocka till grova ledare. Obs att den på elbutik som jag länkar till inte är avsedd för utomhusbruk. Vill du ha en tåligare och inte har tillgång till en grossist så har Conrad ett bättre utbud, A-box 100.S S0ft skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Okej, perfekt. Tack!
Då kör jag på den här Spelsberg Abox-i 100-10².
Jag tänkte köpa N1XV-R jordkabeln på Elbutik, men ser att den är mångtrådig istället för solid i 6 mm², vilket kanske är normalt för den storleken. Men jag har också läst att det kan vara svårt att få en bra kontakt med mångtrådiga ledare i skruvterminaler, eller gäller det kanske bara MK och mindre skruvterminaler?
Kommer kabeln funka ihop med plinten i boxen utan att jag behöver använda ändhylsor? Är det kanske en hissklämma i den?
Då kör jag på den här Spelsberg Abox-i 100-10².
Jag tänkte köpa N1XV-R jordkabeln på Elbutik, men ser att den är mångtrådig istället för solid i 6 mm², vilket kanske är normalt för den storleken. Men jag har också läst att det kan vara svårt att få en bra kontakt med mångtrådiga ledare i skruvterminaler, eller gäller det kanske bara MK och mindre skruvterminaler?
Kommer kabeln funka ihop med plinten i boxen utan att jag behöver använda ändhylsor? Är det kanske en hissklämma i den?
Det är en fåtrådig kabel i area 6mm2 så den passar bra utan ändhylsor i den där kopplingsboxen
Ett alternativ till ABOX i fall det finns plats i matande central är att använda denna plint
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsplint-eks525-5-p
Ett alternativ till ABOX i fall det finns plats i matande central är att använda denna plint
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsplint-eks525-5-p
Redigerat:
Klicka här för att svara