221 153 läst · 1 949 svar
221k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Nej, tvärt om. Du börjar tjäna pengar när du gjort 2 k cykler om det kostade 80 kkr.halper skrev:
Personligen börjar jag luta åt ett 2kw vindkraftverkM MrDizzy skrev:
Fanns ingen ekonomi i det innan, men om dessa priser stabiliseras (vilket allt talar för) kan det vara värt
Mmm skulle själv vilja bygga en egen Savonius VaWT typ vindkraft och sätta på kåken.B Borgen2021 skrev:
Mest bara liksom för att jag kan.
Har inte kommit dit än ... för många andra projekt innan jag ens kan börja kolla på det ... men drömma kan man
Undrar om man måste ha tillstånd för den typen av vindkraftverk, vanliga måste man ha det för.
Farsan kollade för en 8-10 år sen och då var reglerna för vindkraftverk ... snåriga och dyra att följa
Nope, inte för ett 2kwM MrDizzy skrev:Mmm skulle själv vilja bygga en egen Savonius VaWT typ vindkraft och sätta på kåken.
Mest bara liksom för att jag kan.
Har inte kommit dit än ... för många andra projekt innan jag ens kan börja kolla på det ... men drömma kan man
Undrar om man måste ha tillstånd för den typen av vindkraftverk, vanliga måste man ha det för.
Farsan kollade för en 8-10 år sen och då var reglerna för vindkraftverk ... snåriga och dyra att följa
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Förvånansvärt ärliga där. De skriver rakt ut att batteri inte är lönsamt. Det är iofs väldigt enkelt att räkna ut att det är så men ändå uppfriskande med den hållningen.M MrDizzy skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 034 inlägg
Liten god nyhet så här nu när kylan börjar krypa in i våra hus:
https://www.ft.com/content/02f848fc-3b80-4ddc-ba4f-26109d79db89
EU har börjat vakna och de förbereder ett förslag där gasen frikopplas från övriga marknaden då det är gasen som nu dikterar priset på elmarknaden.
Lite oklart hur det ska göras, men det spekuleras i att gasen får fortfarande buda in sig på nordpool men med ett pristak.
Hur de som bränner gas kompenseras är också oklart. Kanske förstatligande eller något?
https://www.ft.com/content/02f848fc-3b80-4ddc-ba4f-26109d79db89
EU har börjat vakna och de förbereder ett förslag där gasen frikopplas från övriga marknaden då det är gasen som nu dikterar priset på elmarknaden.
Lite oklart hur det ska göras, men det spekuleras i att gasen får fortfarande buda in sig på nordpool men med ett pristak.
Hur de som bränner gas kompenseras är också oklart. Kanske förstatligande eller något?
Redan försentJ JockeHX skrev:Liten god nyhet så här nu när kylan börjar krypa in i våra hus:
[länk]
https://ledarsidorna.se/2022/08/blomgren-orosanmalan-skenande-elpriser-i-tyskland/
Jag vet inte vad du menar med för sent, terminspriserna har gått bärsärkagång ja, men som jag förstår det måste elproducenterna kunna motivera sina priser på nordpool och om gasen cappas till ett visst pris så blir det de facto max på marknaden. Sen kan kol och olja också dra iväg men vi får väl se.B Borgen2021 skrev: