tommib
halper halper skrev:
Ja okej. I så fall tänker jag att batteriet blir lönsamt när variationerna är stora. Enkelt exempel: pris natt 1 kr, dag 5 kr, effektiv kapacitet 10 kWh => 40 kr per dag. Kan du göra 2000 cykler får installationen kosta 80 000 netto innan du förlorar pengar.
Nej, tvärt om. Du börjar tjäna pengar när du gjort 2 k cykler om det kostade 80 kkr.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det man även bör tänka på då det gäller batteri är antal cykler batteriet håller för beror på hur mycket man laddar ur det
[länk]
Personligen börjar jag luta åt ett 2kw vindkraftverk
Fanns ingen ekonomi i det innan, men om dessa priser stabiliseras (vilket allt talar för) kan det vara värt
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Personligen börjar jag luta åt ett 2kw vindkraftverk
Fanns ingen ekonomi i det innan, men om dessa priser stabiliseras (vilket allt talar för) kan det vara värt
Mmm skulle själv vilja bygga en egen Savonius VaWT typ vindkraft och sätta på kåken.
Mest bara liksom för att jag kan.
Har inte kommit dit än ... för många andra projekt innan jag ens kan börja kolla på det ... men drömma kan man :D
Undrar om man måste ha tillstånd för den typen av vindkraftverk, vanliga måste man ha det för.
Farsan kollade för en 8-10 år sen och då var reglerna för vindkraftverk ... snåriga och dyra att följa
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mmm skulle själv vilja bygga en egen Savonius VaWT typ vindkraft och sätta på kåken.
Mest bara liksom för att jag kan.
Har inte kommit dit än ... för många andra projekt innan jag ens kan börja kolla på det ... men drömma kan man :D
Undrar om man måste ha tillstånd för den typen av vindkraftverk, vanliga måste man ha det för.
Farsan kollade för en 8-10 år sen och då var reglerna för vindkraftverk ... snåriga och dyra att följa
Nope, inte för ett 2kw
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, tvärt om. Du börjar tjäna pengar när du gjort 2 k cykler om det kostade 80 kkr.
Ja precis. Fort och otydligt var det, men så menade jag :rofl:
 
tommib
M MrDizzy skrev:
Det man även bör tänka på då det gäller batteri är antal cykler batteriet håller för beror på hur mycket man laddar ur det
[länk]
Förvånansvärt ärliga där. De skriver rakt ut att batteri inte är lönsamt. Det är iofs väldigt enkelt att räkna ut att det är så men ändå uppfriskande med den hållningen.
 
En svensk är ju konflikträdd så vem vågar ta upp saken med frugan? Hilfe
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför blir du @SågspånPappspikEternit arg?
Därför att det är absurt att det finns gott om klimatsmart el för att bl a värma sitt hus i vinter - men folk kan tvingas använda fossilbränslen istället, eftersom elen är för dyr här i landet där den produceras.
 
B Borgen2021 skrev:
Personligen börjar jag luta åt ett 2kw vindkraftverk
Fanns ingen ekonomi i det innan, men om dessa priser stabiliseras (vilket allt talar för) kan det vara värt
Lite mindre men ändå ett vindkraftverk
 
20000kr i elräkning för en månad...men blir inte förvånad när jag läser det markerade i artikeln.
:surprised: Artikel på skärm om höga elpriser med en hushålls elräkning på 20 275 kr under vintermånad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nordsjö skrev:
20000kr i elräkning för en månad...men blir inte förvånad när jag läser det markerade i artikeln.
:surprised:[bild]
Terminerna för nästa år säljs för över 10kr/kwh i snitt, så det kommer bli dyrare än så
 
  • Wow
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Liten god nyhet så här nu när kylan börjar krypa in i våra hus:

https://www.ft.com/content/02f848fc-3b80-4ddc-ba4f-26109d79db89

EU har börjat vakna och de förbereder ett förslag där gasen frikopplas från övriga marknaden då det är gasen som nu dikterar priset på elmarknaden.

Lite oklart hur det ska göras, men det spekuleras i att gasen får fortfarande buda in sig på nordpool men med ett pristak.

Hur de som bränner gas kompenseras är också oklart. Kanske förstatligande eller något?
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Liten god nyhet så här nu när kylan börjar krypa in i våra hus:

[länk]

EU har börjat vakna och de förbereder ett förslag där gasen frikopplas från övriga marknaden då det är gasen som nu dikterar priset på elmarknaden.

Lite oklart hur det ska göras, men det spekuleras i att gasen får fortfarande buda in sig på nordpool men med ett pristak.

Hur de som bränner gas kompenseras är också oklart. Kanske förstatligande eller något?
Redan försent

https://ledarsidorna.se/2022/08/blomgren-orosanmalan-skenande-elpriser-i-tyskland/
 
B Borgen2021 skrev:
Redan försent

[länk]
Jag vet inte vad du menar med för sent, terminspriserna har gått bärsärkagång ja, men som jag förstår det måste elproducenterna kunna motivera sina priser på nordpool och om gasen cappas till ett visst pris så blir det de facto max på marknaden. Sen kan kol och olja också dra iväg men vi får väl se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.