tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det låter som att grunden i din uppvärmning är två luftvärmepumpar (och ev kamin).
I dessa stoppar du in 1kWh el och får värme motsvarande 2-3-4 kWh el, det är inte direktverkande.
Ok, fel av mig, jag viker mig.
Min poäng är dock att det finns mycket man kan göra även om man sitter i den typen av hus
 
TRJBerg
Till Borgen2021s försvar måste jag säga att om han skulle sälja sitt hus skulle informationen om direktelen stå ut markant.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Till Borgen2021s försvar måste jag säga att om han skulle sälja sitt hus skulle informationen om direktelen stå ut markant.
Det var så jag tänkte, men det var till synes fel
 
B Borgen2021 skrev:
Ok, fel av mig, jag viker mig.
Min poäng är dock att det finns mycket man kan göra även om man sitter i den typen av hus
Absolut!
Jag tror att ganska många skulle kunna göra mer än de tror, men det är nog inte alla som är villiga att anstränga sig för det.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut!
Jag tror att ganska många skulle kunna göra mer än de tror, men det är nog inte alla som är villiga att anstränga sig för det.
Tror många förväntar sig att det "ska lösa sig"
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
Attitudeswe
Upptäckte denna sidan idag för att snabbt ta reda på när disk och tvätt bör schemaläggas billigast Skärmdump av webbsidan elklocka.se visar elpriser och rekommenderade tider för energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Tror många förväntar sig att det "ska lösa sig"
Snittet för spotpriset under juli var 80 öre de senaste två veckorna har snittat på strax under två kronor. Det börjar bli lite hårigt. Jag har inga förhoppningar, men jag hoppas de får rätt i att "det löser sig".
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Upptäckte denna sidan idag för att snabbt ta reda på när disk och tvätt bör schemaläggas billigast[bild]
Ekonomiskt påverkar det bara dig om du har spotpris
Kapacitetsmässigt för nätet är det dock positivt
 
M MiaV skrev:
Snittet för spotpriset under juli var 80 öre de senaste två veckorna har snittat på strax under två kronor. Det börjar bli lite hårigt. Jag har inga förhoppningar, men jag hoppas de får rätt i att "det löser sig".
Allt under ett snitt på 10kr/kwh under höst / vinter ska vi vara glada åt
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Allt under ett snitt på 10kr/kwh under höst / vinter ska vi vara glada åt
5kr flera månader i sträck så ryker nog en del ur arbetarklassen, med 10kr så börjar till och med övre medelklass att få evakuera kåkarna.. detta efter att småföretagare har fått klappa igen betydligt tidigare så klart. Det blir billigt för samhället :beer:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
5kr flera månader i sträck så ryker nog en del ur arbetarklassen, med 10kr så börjar till och med övre medelklass att få evakuera kåkarna.. detta efter att småföretagare har fått klappa igen betydligt tidigare så klart. Det blir billigt för samhället :beer:
Gud nej, det är vinna eller försvinna närmaste Månaderna
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har tibber.

Bild på min styrning av antik VVB som kostade under 300kr och får göras utan elektriker:

[länk]
Nice

Jag lyxade till det med en shelley 3m, kontaktor samt en fin liten låda, blev några tusen, men snyggt och prydligt

Vvb (de äldre) är nån jävla as på att "läcka" underhållsström
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, alla investeringar är väl spekulation mot osäkra framtida värden?

Gällande energi så ser jag inte att den kommer bli mindre eftertraktad framöver, snarare tvärtom, detta i kombination med en omställning där fossilt måste bort kommer hålla uppe priserna. Sen kan det såklart ske ett mirakel och en ny gratis och oändlig energikälla upptäcks men det får vi nog se som en svart svan i sammanhanget.
Svarta svanar är inga mirakel, finns fler än du tror. Vätgas är en svart svan enligt din definition. Kanske inte gratis och oändlig men nästan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
TRJBerg
B Bjogre skrev:
Svarta svanar är inga mirakel, finns fler än du tror. Vätgas är en svart svan enligt din definition. Kanske inte gratis och oändlig men nästan.
Nej.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.