TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du medveten om att det är bara 1:a september än?

Vi kan ju starta en tråd om vilken person med villa som startar sin värme sist vinner
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Vi kan ju starta en tråd om vilken person med villa som startar sin värme sist vinner
Hörde nu på radion att Norge inför kompensation för höga elpriser redan från 70öre kWh...
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Men var bor ni? Jag bor i Göteborg och har inte startat en enda värmekälla. Har över 20 grader i huset. Enda som är igång är FTX. Huset blir varmt (för varmt) Genom gkasrutorna under dagtid
Just nu är det 9 grader ute och 18 grader inne (06.30). Ingen värme genereras av bergvärmepumpen. Solen går sakta upp och inom ett par timmar kommer temperaturen i huset ligga på minst 22 grader.
Bor i Östergötland.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Låter utifrån en den inlägg som vinter/vår kommer att ge en större mängd vattenskador pga sönderfrusna värmesystem.
Ni som har äldre hus med vattenburen värme ska undersöka om ni kan sänka temperaturen i vissa rum beroende av hur värmerören går. I t.ex. dåligt isolerade bjälklag mot ytterväggar kan det frysa sönder annars.
Och försäkringen riskerar att inte bli till någon hjälp, se länk om fritidshus men effekten blir samma för bostäder.
https://www.villaagarna.se/radgivni...i/villaforsakring/ersattning-vid-vattenlacka/
 
N Nordsjö skrev:
Hörde nu på radion att Norge inför kompensation för höga elpriser redan från 70öre kWh.
Det är inget nytt, det som ändrat sig är hur stor del av den resterande kostnaden som staten täcker. Den var tidigare 55%, höjdes till 80% och nu senast till 90%.
 
A alfista skrev:
Det är inget nytt, det som ändrat sig är hur stor del av den resterande kostnaden som staten täcker. Den var tidigare 55%, höjdes till 80% och nu senast till 90%.
Meanwhile, in Sweden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=946849

"Under årets första sex månader fick Kronofogden in 545 000 krav på obetalda räkningar. Det är en ökning med drygt 5 procent jämfört med samma period förra året, rapporterar TV4 Nyheterna.

Allra mest ökade elskulderna, knappt 20 procent, även om de bara står för en liten del av det totala inflödet."
 
Hur står sig fjärrvärmepriserna mot standard värmepump ? När blir/blev det billigare med fjärrvärme ?
 
Idag fick jag min gasolvärmare som ska bidra med lite värme under kalla dagar. 18 grader borde kunna räcka som temp i huset när elen är dyr/dyrare.
Fler som tänker som jag?
Är gasolvärmare ett alternativ för er?
Portabel gasolvärmare i svart med synlig värmepanel och skyddsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nordsjö skrev:
Idag fick jag min gasolvärmare som ska bidra med lite värme under kalla dagar. 18 grader borde kunna räcka som temp i huset när elen är dyr/dyrare.
Fler som tänker som jag?
Är gasolvärmare ett alternativ för er?
[bild]
Visst är det väl så att en sån här genererar en hel del co2 som måste ventileras bort om man nu inte går igång på att kväva sig självt?
 
T
Tror starkt på att EU hittar en lösning innan vintern kommer.
Det måste gå snabbt nu att lösa och då problemet är politiskt och över hela EU så borde det prioriteras.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Tror starkt på att EU hittar en lösning innan vintern kommer.
Det måste gå snabbt nu att lösa och då problemet är politiskt och över hela EU så borde det prioriteras.
Tror det egentligen, på kort sikt, bara finns en lösning med två komponenter;
- Ransonering (frivillig) av el likt tyskland, att vi oavsett ekonomi eller fasta elpriser sänker tempen inne och stänger av spabad och annat onödigt
- Justerar prismodellen så att elbolagen inte gör övervinster men att ändå elpriset avspegla hur ont om el det är
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Idag fick jag min gasolvärmare som ska bidra med lite värme under kalla dagar. 18 grader borde kunna räcka som temp i huset när elen är dyr/dyrare.
Fler som tänker som jag?
Är gasolvärmare ett alternativ för er?
[bild]
Är det nån skillnad värmemässigt på att använda en sån och lämna Muurikkan på tomgång i köket?
 
T
J JohanLun skrev:
Tror det egentligen, på kort sikt, bara finns en lösning med två komponenter;
- Ransonering (frivillig) av el likt tyskland, att vi oavsett ekonomi eller fasta elpriser sänker tempen inne och stänger av spabad och annat onödigt
- Justerar prismodellen så att elbolagen inte gör övervinster men att ändå elpriset avspegla hur ont om el det är
Men det är ju inte någon brist tydligen.

Prismodellen är föråldrad och driver upp priset.
Det är våra elproducenter och staten som gör miljardvinster på detta.

Ändra hur prismodellen ska vara bara så är det löst sen.
Sen kan staten och elproducenterna betala tillbaka till oss det dom tjänat alt gratis el i 10 år.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vad ska det ändras till menar du??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.