180 läst · 1 svar
180 läst
1 svar
Hur styra ljuskällor i trapp så att inte alla tänds?
Har en 4 våning trapp med en ljussensor på varje våning, när en aktiveras så tänds alla. Allting är kopplat paralellt till en dosa, dvs, från dosan går ett rör till varje uttag och varje ljuskälla.
Går det att implementera några regler? Exempelvis:
När våning 1 aktiveras så tänds våning 1 & 2 (personen är påväg upp)
Når våning 2 aktiveras så tänds våning 1 & 2 & 3 (Är personen på vägg upp eller ned)
Når våning 3 aktiveras så tänds våning 2 & 3 & 4 (Är personen påväg upp eller ned)
Når våning 4 aktiveras så tänds 3 & 4
Finns det något enkelt sätt/ smart sätt? Finns lite energivinst att göra känner göra, men energin det tar mig att implementera detta kan bör ägnas åt något annat?
Går det att implementera några regler? Exempelvis:
När våning 1 aktiveras så tänds våning 1 & 2 (personen är påväg upp)
Når våning 2 aktiveras så tänds våning 1 & 2 & 3 (Är personen på vägg upp eller ned)
Når våning 3 aktiveras så tänds våning 2 & 3 & 4 (Är personen påväg upp eller ned)
Når våning 4 aktiveras så tänds 3 & 4
Finns det något enkelt sätt/ smart sätt? Finns lite energivinst att göra känner göra, men energin det tar mig att implementera detta kan bör ägnas åt något annat?
Glöm det hela med dina önskemål, då fodras någon form av PLC som ska programeras. Beroende på vilka armaturer som tänder allt. Är det lika på alla plan med att gå förbi. Tändes allt upp är det en tändtråd mellan armaturerna och då kopplas den ur i varje armatur, då blir varje armatur en egen individ. Sen om det lyser ner eller upp i trappen är en annan sak, för att gå i den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag styra två olika ljuskällor med Plejd DIM-01?
Belysning -
Kan flera ljuskällor/armaturer styras med samma brytare?
El -
Dubbel-trapp brytare som skall styra två olika belysningar som matas från två olika g
El -
Återfjädrande dubbeltrapp för att styra Nexa LED-dimmer samt vanlig 220V taklampa?
El -
Styra olika typer av ljuskällor
El