Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E

För mig:
Mitt Sovrum
Barn/gäst sovrum
Kök modell stort (om man ska kunna ha större middagar)
två förrådsrum inomhus (det fattas tamefan alltid förråd inomhus!!, mindre men ska vara designade för att vara just förråd )
Ett större vardagsrum med eldstad
1 badrum med badkar & dush, toalett etc etc
1 liten toalett (dvs med endast liten kommod och toalett )
1 verkstad
1 dubbel garage
1 hobbyrum
1 arbetsrum
1 tvättstuga
1 pannrum

Nu har jag inte:
dubbel garage & hobby rum och bara ett förrådsrum samt normal stort kök för 4 pers
men 2 barn/gäst sovrum
Detta på 180kvm (90 kvm bostad och 90kvm källare)

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Beror väldigt mycket på ens livsstil, så generella råd är vanskligt. Man kan lätt ha hobbies och annat hemma som tar hundratals m2 av plats, som en annan person tycker är helt onödigt då de tillbringar halva året i Spanien, alltid äter ute och köper in alla tjänster och reparationer som behövs.

Jag är intresserad av i stort sett allting sedan jag föddes, är aldrig sysslolös även som ensamstående, så därför har jag alltid brist på plats.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Kanske @yonna vill ge input till den här tråden?

• Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Hej,
Jag har börjat planera för att så småningom bygga ett enplanshus till mig själv, men med utrymme för att kunna ha större middagar och såklart barnen på besök evt. med resp, familj. Jag tänker att huset ska byggas ca 10 år innan jag går i pension, men vara planerat så att det är rimligt att bo där under pensionen och, om allt går väl, tills jag inte längre finns till.

Jag bor idag på 248 kvm + källare och tror att min bild av vad som är "normal" storlek på ett hus är något rubbad. Jag har helt enkelt svårt att avgöra vad som passar för en person.

Om ni skulle planera hus för er själva - hur många kvadrat skulle ni tycka var rimligt att husera på?
Vad upplevs lagom för en person?

Förstår att det är individuellt, men vill gärna ha input från olika håll innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand,

/E
Det beror som sagt på vad man har för intressen och behov. En kompis som byggde hus för några år sen var först inne på att bygga Väääldigt minimalt men valde på inrådan av både vänner och bank att bygga ett hus som efter lite anpassning ändå skulle kunna funka för et par eller mindre famlij. Inte så mycket merkostnad för driften men potentiellt mycket bättre andrahandsvärde med bättre värdering och bättre utrymme för lån.

Kompisens val föll på Älvsbyhus Lasse. 1,5 plan med det mesta man behöver för en person på entreplanet. Valde att starta med oinredd vind men trappan finns där och goda möjlighet att inreda ett eller ett par gästrum på vindsplanet.

https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/lasse/

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Lite spontana tankar:

Vi kommer från 350+ kvm hus på lantbruk, har flyttat till 210 kvm enplansvilla efter pensionering. Saknar ändå garage. Är egentligen lite för stort för oss två, men det är svårt att gå ner i storlek, man vänjer sig vid yta.

Klokt att du väljer enplan. Håller med ovanstående att inomhusförråd får man inte för mkt av.

Gästrum/extra sovrum är viktigt. Skall man verkligen bara planera för en person när man bygger nytt hus?

Badrum + gästtoalett.

Uteplats tycker vi är en viktig bit. I sydvästläge gärna med hus i vinkel. Inglasat är trevligt, men större trädäck går lika bra.

Garage är trevligt men fungerar för väldigt många som förråd med bilen ute nerisad/nersnöad. Satsa hellre på carport om du inte skruvar mkt med bil själv.

Skall jag säga kvm, så kanske 150.

• Gilla
egestaal
  • Laddar…
Jag skulle gott och väl nöja mig med ett enplans hus på drygt 100 kvm, kanske 110 ? Då får man en rymlig 4 r.o.k. med två extra sovrum för övernattande gäster och som även kan vara hobbyrum under andra tillfällen. Skapligt stort vardagsrum plats för middagsbord och öppet mot köket.

• Gilla
davveno1 och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kanske @yonna vill ge input till den här tråden?
😀 ... tror inte jag tidigare skrlvit att jag/vi under ett par år hyrde en slottsflygel på 500 kvm men har också bott i en studentlya på 28 kvm. Att downzisa är riktigt roligt och en utmaning.

Min ambition inför pensionen var att bygga långsiktigt ekonomiskt - så smått som möjligt - för mig och min hund.

Fann ingen färdig lösning och anlitade arkitekt för litet hus där varje kvadratdecimeter är planerad. 106 kvm i två plan (byggkrav på orten) - men inkluderar atelje på 16 kvm. Fiffig rumslösning (genomgångskök, rundgång, glasskjutdörrar till ateljen för möjlighet att festduka för 18 personer mm mm) gör rumskänslan mycket rymlig. Stort gästrum och mitt sovrum finns på övervåningen och trappen är kan lätt bli handikappvänlig på ålderns höst.

Som tidigare nämnts i tråden resulterar klyftiga driftinstallationer mycket ekonomiska boendekostnader men andrahandskostnaden är inte lika positiv (det var min intention från början men egendomligt nog vill mäklarna sälja större hus - trots att vi ensamstående blir en alltstörre grupp husköpare).

Barn och barnbarn (totalt 8 pers) kan övernatta under helgerna och det funkar utmärkt men då är det trångt och ateljen blir då matrum.

Mitt hus skulle kunna vara mindre utan atelje såvida 2 personer inte har mer utrymmeskrävande sysselsättning än bokhyllor 😉 och då är huset perfekt.

Marknadens riktigt små färdighus är planerad för Svenssontyp i allmänhet - en duktig arkitekt kan minimera bostaden än mer genom rumskänslighet, design, materialval och anpassning till byggplatsen vilket på sikt höjer andrahandsvärdet - för att inte tala om trivseln!

I övrigt är TS's tankar liknande de jag själv hade då jag fick chans till yrkesändring strax före pensionen och kunde flytta ut på landet. Jag valde attraktiv liten kustnära by 10 mil från storstaden och med vettiga kommunikationer.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar! 🙏

Huset jag har ritat landar på 140 kvm i dagsläget. Tycker att det är svårt att avgöra om det är rimligt. När jag frågar runt hur stort eller litet man vill bo själv får jag allt från 50 kvm till 130 kvm + gård.

Jag kommer förmodligen komplettera med en snickarbod vid sidan av, så det är enbart själva bostadsytan jag grunnar över. Jag trivs med att kunna "gå omkring" i huset utan att känna att det är en korridor med rum. Samtidigt ska jag orka ta hand om det när jag är 80 år.

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte så mycket om. Jag hoppas att det blir någon annans problem. 😌

• Planritning över ett hus på 140 kvm med vardagsrum, kök/matplats, matrum, sovrum, badrum, entré och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle gott och väl nöja mig med ett enplans hus på drygt 100 kvm, kanske 110 ? Då får man en rymlig 4 r.o.k. med två extra sovrum för övernattande gäster och som även kan vara hobbyrum under andra tillfällen. Skapligt stort vardagsrum plats för middagsbord och öppet mot köket.
Ett av mina alternativ är på 100 kvm. Klart att det hade räckt! Det finns massvis av människor som bor mycket mindre än så.

yonna yonna skrev:
😀 ... tror inte jag tidigare skrlvit att jag/vi under ett par år hyrde en slottsflygel på 500 kvm men har också bott i en studentlya på 28 kvm. Att downzisa är riktigt roligt och en utmaning.

Min ambition inför pensionen var att bygga långsiktigt ekonomiskt - så smått som möjligt - för mig och min hund.

Fann ingen färdig lösning och anlitade arkitekt för litet hus där varje kvadratdecimeter är planerad. 106 kvm i två plan (byggkrav på orten) - men inkluderar atelje på 16 kvm. Fiffig rumslösning (genomgångskök, rundgång, glasskjutdörrar till ateljen för möjlighet att festduka för 18 personer mm mm) gör rumskänslan mycket rymlig. Stort gästrum och mitt sovrum finns på övervåningen och trappen är kan lätt bli handikappvänlig på ålderns höst.

Som tidigare nämnts i tråden resulterar klyftiga driftinstallationer mycket ekonomiska boendekostnader men andrahandskostnaden är inte lika positiv (det var min intention från början men egendomligt nog vill mäklarna sälja större hus - trots att vi ensamstående blir en alltstörre grupp husköpare).

Barn och barnbarn (totalt 8 pers) kan övernatta under helgerna och det funkar utmärkt men då är det trångt och ateljen blir då matrum.

Mitt hus skulle kunna vara mindre utan atelje såvida 2 personer inte har mer utrymmeskrävande sysselsättning än bokhyllor 😉 och då är huset perfekt.

Marknadens riktigt små färdighus är planerad för Svenssontyp i allmänhet - en duktig arkitekt kan minimera bostaden än mer genom rumskänslighet, design, materialval och anpassning till byggplatsen vilket på sikt höjer andrahandsvärdet - för att inte tala om trivseln!

I övrigt är TS's tankar liknande de jag själv hade då jag fick chans till yrkesändring strax före pensionen och kunde flytta ut på landet. Jag valde attraktiv liten kustnära by 10 mil från storstaden och med vettiga kommunikationer.
Har du någon ritning på detta som du vill dela?

N Nils45 skrev:
Lite spontana tankar:

Vi kommer från 350+ kvm hus på lantbruk, har flyttat till 210 kvm enplansvilla efter pensionering. Saknar ändå garage. Är egentligen lite för stort för oss två, men det är svårt att gå ner i storlek, man vänjer sig vid yta.

Klokt att du väljer enplan. Håller med ovanstående att inomhusförråd får man inte för mkt av.

Gästrum/extra sovrum är viktigt. Skall man verkligen bara planera för en person när man bygger nytt hus?

Badrum + gästtoalett.

Uteplats tycker vi är en viktig bit. I sydvästläge gärna med hus i vinkel. Inglasat är trevligt, men större trädäck går lika bra.

Garage är trevligt men fungerar för väldigt många som förråd med bilen ute nerisad/nersnöad. Satsa hellre på carport om du inte skruvar mkt med bil själv.

Skall jag säga kvm, så kanske 150.
Garage tänker jag mig. Jag har det idag och jag använder det som garage också.

Tycker att det är genomgående hos de flesta hustillverkare att planlösningarna saknar förråd, men de kanske tänker att man använder tvättstugan som förråd?

För en person brukar väl någonting mellan 60 och 90 kvadrat vara normalt. Helst planerat så att det antingen finns en kallvind som går att inreda eller en gavel som är förberedd så man enkelt kan bygga ut huset på längden med samma bredd och höjd och taklutning ifall det någon gång skall in en större familj i huset.

140 kvadrat är ju vad man brukar bygga för en familj på 4-5 personer.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
egestaal egestaal skrev:
Garage tänker jag mig. Jag har det idag och jag använder det som garage också.

Tycker att det är genomgående hos de flesta hustillverkare att planlösningarna saknar förråd, men de kanske tänker att man använder tvättstugan som förråd?
Sant. Jag tycker att folk i dag verkar använda bostadsrum som förråd. De bygger överstor bostadsyta och använder den för att förvara saker som man lika bra kunde ha på en kallvind. Bränner en massa pengar i onödan men det är så de vill ha det av någon konstig orsak.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För en person brukar väl någonting mellan 60 och 90 kvadrat vara normalt. Helst planerat så att det antingen finns en kallvind som går att inreda eller en gavel som är förberedd så man enkelt kan bygga ut huset på längden med samma bredd och höjd och taklutning ifall det någon gång skall in en större familj i huset.

140 kvadrat är ju vad man brukar bygga för en familj på 4-5 personer.
Jag förstår det. Samtidigt vill jag ha utrymme för sällskap. Jag kan t ex se att det lätt blir trångt när mina föräldrar bjuder hem barn och barnbarn på middag sedan de flyttade till lägenhet på drygt 80 kvm. De löser det genom att ha tillgång till samlingslokal i huset, men något sånt kommer jag ju inte ha tillgång till om jag inte ser till att ytan finns från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.