Då vi ska göra en liten stensättning med plattor här under trädet så kom vi fram till att ”stenen” är ivägen.
Började därför gräva för att sen med hjälp av snigeldynamit spräcka av toppen..
Börjar nu fundera om det går att borra rakt uppifrån och låta den spricka åt sidorna?
Känns enklare o borra så också nämligen då jag bara kommer hyra utrustning för en dag.
Hur hade ni gjort?
Började därför gräva för att sen med hjälp av snigeldynamit spräcka av toppen..
Börjar nu fundera om det går att borra rakt uppifrån och låta den spricka åt sidorna?
Känns enklare o borra så också nämligen då jag bara kommer hyra utrustning för en dag.
Hur hade ni gjort?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 4 272 inlägg
Fortsätt gräv och peta ner stenen mer.
/W
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 272 inlägg
Typisk sten, slå på den med slägga och se om det svarar.
/W
/W
Kanske att det är toppen på en fornnordisk pyramid.
Om du ska hyra borrmaskin så kan du kanske även hyra stenkilar och klyva stenen. Då borrar du några rader med hål där du hoppas att stenen ska delas. Jag gissar att några rader behöver vara horisontella för att få bort det översta på stenen.
Om du ska hyra borrmaskin så kan du kanske även hyra stenkilar och klyva stenen. Då borrar du några rader med hål där du hoppas att stenen ska delas. Jag gissar att några rader behöver vara horisontella för att få bort det översta på stenen.
Ett alternativ är att spräcka stenen med kilar. Köp, låna eller hyr kilar. Hyr den största elborrhammaren uthyrningsfirman har. Men först gräv ner runt stenen så att det inte finns mottryck från jorden. Det finns flera bra trådar här på Bygga hus om stenspräckning
Är kilar bättre än o köra med finja snigeldynamit och sen hyra en bergborrmaskin?M Maxitupla skrev:
Tänker en sån med rejäl kompressor till?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Putsa murstock enklaste tipset tack
Byggmaterial & Byggteknik -
Enklaste sättet att sortera ut 0-32
Grund & Markarbeten -
Hur tar jag bort dessa ”plattor” enklast?
Byggmaterial & Byggteknik -
Spräcka bort 20 cm från sten på enklast sätt
Utbyggnad och tillbyggnad -
Enklaste sättet att spräcka betongklumpar?
Grund & Markarbeten