RoTe
J JohanLun skrev:
Det hade ju varit bättre att stanna där det finns tvärbana eller liknande... Och närmare Stockholm. Ska man mellan Uppsala och Upplands Väsby kan man ju åka pendeltåg. Ungefär som att vissa tåg stannar i Flemingsberg. För långt kvar till sthlm, bättre de stannar där det finns något att byta till...
Ja men nu är det politiker som bestämmer sånt här i Sverige.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Clarken37
H HenrikHuslöse skrev:
Man kan jobba ombord på SJ-tåg. Finns bord m.m. Det är svårt på tunnelbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan.

Ja, det måste kollas för berörd sträckning. Även pendeltågen är luriga. De var nere på varannantimmestrafik för några år sedan när Citypendeln tog över och totalt överfulla i rusningstrafik.

Helt riktigt. Det är ingen poäng med kollektivtrafik som går för sällan.
Jag har tittar lite på Österskär. Tåget tar 36 minuter till Stockholm östra. MEN skiten går var 30 minut!! Dvs är du 5 min sen till tåget är det bara att sitta på arslet och glo i 30 minuter. Är det vagnfel (inte ovanligt på Roslagsbanan) så blir det samma sak.

Lycka till att tajma varje dag när du ska lämna barnen på fs (och lycka till för barnen själva när de måste pendla med de miserabla tiderna)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Har bara varit i Åkersberga en gång (vad jag minns) men minns inget av hur det ser ut... Oftast är ju mindre nyare centrum lite sjaskiga om man nu vill använda det uttrycket. Jag skulle snarare säga att de brukar vara själlösa och ofta i äldre stil (nu talar vi inte sekelskifte utan 70-80-tal) - förutom orter där "centrum" är pittoreskt, Sigtuna, Trosa, Vaxholm.

Ska jag vara ärlig är "flashiga" centrum inte speciellt kul heller, inget ställe man jublar om ens tonåringar vill åka till. Täbys Westfield är ju hemskt, kanske inte sjaskigt men förbannat ogästvänligt. Likaså de köpområden jag besökt i Täby, nåt där Cosco ligger. Det är lika sjaskigt eller själlöst som alla andra köpområden.

Fördelen om stället man bor ligger i hotahejti (typ Österskär) är väl att det inte är lika mycket kriminella där som på ett ställe nära Stockholm. Men dessa fjärran ställen som ligger vid vatten, speciellt om där ligger gamla fina sekelskifteshus, de är ju också rätt dyra, troligen över er budget?

Tillslut hamnar man i att man får kompromissa. Med vad är frågan. Du verkar vilja kompromissa med husets stil och storlek. Din fru med i vilken kommun. Ofta blir det ju nåt mittemellan. Då landar man i typ ställen som Täby Kyrkby, Norrviken, Stuvsta, Rönninge osv - ligger lite halvoff eller nära nåt mindre kul. Men när man är där är det fint och det är möjligt att pendla därifrån. Har man barn som ska skjutsas så skulle jag säga att det troligen kvittar. Om de tex börjar spela fotboll så ska man snart spela över halva Stockholm, så man blir likförbannat "bolt-chaffis". Börjar de spela ishockey eller utförsåkning så blir det nog ännu mer åkande.

Närområdet på 2-3 km som barn och vuxna rör sig i dagligen är viktigt. Vilka områden som delar skolor är viktigt. Att det går att ta sig till jobbet på ett rimligt sätt är viktigt - och om man tror man ev byter jobb eller jobbet flyttar så är det bra att man inte är beroende av att det bara går åka till ett enda ställe, men går ett tåg in till stockholm på rimlig tid är man nog hemma där...

Om man utökar cirkeln med 5-6-7-8km eller ett par tågstationer bort så är det otroligt många områden där det finns stök.
Norrviken tycker jag står ut mot annat på din lista. Dyrt men också smidigare pendling.

Att Åkersberga C är sjaskigt handlar faktiskt mest om klientelet där. Vid ingångarna stinker det braj vilket du slipper i tex Täby C. Hela Åkersbergas centrumområde är rejält risigt och det förekommer sprängningar. Min gode vän som är polis och bor i Norrort kallar Vallentuna C och Täby C kolugna men Åkersberga C för Mordor. Bor du i Österskär är det det enda som finns tillgängligt i närheten.

Du är lite off när det gäller barnens aktiviteter. Vill de spela i akademilag finns det nästan ingenting bra i tex Åkersberga eller dylikt. Du måste in mer centralt. Visst, du har en match i veckan långt bort men träningar 6 dagar i veckan 2 km bort istället för 2,5 mil bort gör väldigt stor skillnad. I det första fallet kan barnen bara cykla (vilket jag själv gjorde) till alla träningar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Lycka till att tajma varje dag när du ska lämna barnen på fs (och lycka till för barnen själva när de måste pendla med de miserabla tiderna)
Vad är problemet för barnen att pendla själva med avgångar en gång i halvtimmen? Är barnen stora nog för att kunna åka kollektivt själva är de stora nog att kunna lära sig att passa tider och att ta konsekvenserna av att inte göra det också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Norrviken tycker jag står ut mot annat på din lista. Dyrt men också smidigare pendling.

Att Åkersberga C är sjaskigt handlar faktiskt mest om klientelet där. Vid ingångarna stinker det braj vilket du slipper i tex Täby C. Hela Åkersbergas centrumområde är rejält risigt och det förekommer sprängningar. Min gode vän som är polis och bor i Norrort kallar Vallentuna C och Täby C kolugna men Åkersberga C för Mordor. Bor du i Österskär är det det enda som finns tillgängligt i närheten.

Du är lite off när det gäller barnens aktiviteter. Vill de spela i akademilag finns det nästan ingenting bra i tex Åkersberga eller dylikt. Du måste in mer centralt. Visst, du har en match i veckan långt bort men träningar 6 dagar i veckan 2 km bort istället för 2,5 mil bort gör väldigt stor skillnad. I det första fallet kan barnen bara cykla (vilket jag själv gjorde) till alla träningar.
Jag är enig i din analys av Åkersberga och då är jag uppväxt där.

Vi valde bort det av samma skäl, framförallt att det inte finns något vettigt gymnasium längre...

Inom fotbollen har det dock börjat röra på sig, både Österåker United och Åkersberga FC verkar snäppa upp sina verksamheter.

Sammantaget låter det som ni ska bo i Täby, problemet är nog bara att de flesta äldre hus ligger i Näsbypark och där räcker inte budgeten...

Norrviken mot sjön, där finns fina hus men med järnvägen 100 m bort gick det bort för vår del.

Du har lite av en omöjlig kombination av krav, iaf till den budgeten... Att köpa bostad i Stockholm innebär alltid att man får kompromissa på nån punkt, man får bara bestämma på vilka punkter man kan rucka på...
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Gick bort för det var 100m till järnvägen, två st som varit avig mot det, undrar om ni bott vid en järnväg nångång, jag har bott 30 år 20 meter från en järnväg, inom en vecka hör man den inte, hjärnan kopplar bort sånt.
Å TS klagar på en halvtimme mellan avgångarna... Nu börjar du låta lite väl stockholmsbortskämd, det är ju ingenting. :)
 
Clarken37
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är problemet för barnen att pendla själva med avgångar en gång i halvtimmen? Är barnen stora nog för att kunna åka kollektivt själva är de stora nog att kunna lära sig att passa tider och att ta konsekvenserna av att inte göra det också.
Tja ett problem är att tågen ofta har vagnfel och inte går. Med täta avgångar är det lugnt men inte en gång per halvtimme.

Konsekvenser är en sak men du förstår väl att du sätter barnen i ett underläge med över 1 timmes pendling när deras klasskamrater har knappt 15 min?
 
Clarken37
P PurreP skrev:
Jag är enig i din analys av Åkersberga och då är jag uppväxt där.

Vi valde bort det av samma skäl, framförallt att det inte finns något vettigt gymnasium längre...

Inom fotbollen har det dock börjat röra på sig, både Österåker United och Åkersberga FC verkar snäppa upp sina verksamheter.

Sammantaget låter det som ni ska bo i Täby, problemet är nog bara att de flesta äldre hus ligger i Näsbypark och där räcker inte budgeten...

Norrviken mot sjön, där finns fina hus men med järnvägen 100 m bort gick det bort för vår del.

Du har lite av en omöjlig kombination av krav, iaf till den budgeten... Att köpa bostad i Stockholm innebär alltid att man får kompromissa på nån punkt, man får bara bestämma på vilka punkter man kan rucka på...
Så är det. Jag är öppen för radhus i rätt område medan sambon vägrar och hellre bor i ”rätt” hus i tex Österskär.

Båda hävdar att deras alternativ är ”bäst för barnen” och samsyn är svår
 
Redigerat:
PurreP har huvudet på spiken. Utan mer ekonomiska muskler än genomsnittsakademikern så måste man kompromissa på ett par saker...

Vår kompromiss blev Norrviken och närhet till järnväg (ur den negativa aspekten). Det finns bra skolor, pendling är bra, områden är vackert, det är drägligt långt från de värsta problemområdena.

Vad er kompromiss är kan ingen annan än ni svara på.

Att ekonomin knappt räcker till de områden som du själv säger är sjaskiga och osäkra eller omöjliga att pendla till ens om ni köper ett trist eller orenoverat hus gör att ni måste justera förväntningarna rejält.

Åk runt och kika är mitt råd.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Tja ett problem är att tågen ofta har vagnfel och inte går. Med täta avgångar är det lugnt men inte en gång per halvtimme.

Konsekvenser är en sak men du förstår väl att du sätter barnen i ett underläge med över 1 timmes pendling när deras klasskamrater har knappt 15 min?
På den nivån alltså. Då får du nog börja tjäna lite mer kosing om barnen ska skämmas bort på det viset.
 
Clarken37
R Radhussemlan skrev:
Gick bort för det var 100m till järnvägen, två st som varit avig mot det, undrar om ni bott vid en järnväg nångång, jag har bott 30 år 20 meter från en järnväg, inom en vecka hör man den inte, hjärnan kopplar bort sånt.
Å TS klagar på en halvtimme mellan avgångarna... Nu börjar du låta lite väl stockholmsbortskämd, det är ju ingenting. :)
Nej och det är säkert lugnt när man jobbar i ”landsortstempo”.
J JohanLun skrev:
PurreP har huvudet på spiken. Utan mer ekonomiska muskler än genomsnittsakademikern så måste man kompromissa på ett par saker...

Vår kompromiss blev Norrviken och närhet till järnväg (ur den negativa aspekten). Det finns bra skolor, pendling är bra, områden är vackert, det är drägligt långt från de värsta problemområdena.

Vad er kompromiss är kan ingen annan än ni svara på.

Att ekonomin knappt räcker till de områden som du själv säger är sjaskiga och osäkra eller omöjliga att pendla till ens om ni köper ett trist eller orenoverat hus gör att ni måste justera förväntningarna rejält.

Åk runt och kika är mitt råd.
om man bortser från årtalet huset är byggt en stund så tycker jag flera delar av Tyresö där jag har bekanta som bor är rätt trivsamma. Verkar inte vara stökigt och fin natur. Minus för avsaknad av spårtrafik.

Finns i mina ögon väldigt bra hus där för 7-8m.

Nacka är också bra men upplever det som klart dyrare överlag?

Värmdö/Ingarö för långt ut och Enskede och Mälarhöjden för dyrt. Huddinge tycker jag inte alls om.

Någon med koll på söderort? Har själv järnkoll på väst/norr
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Nej och det är säkert lugnt när man jobbar i ”landsortstempo”.

om man bortser från årtalet huset är byggt en stund så tycker jag flera delar av Tyresö där jag har bekanta som bor är rätt trivsamma. Verkar inte vara stökigt och fin natur. Minus för avsaknad av spårtrafik.

Finns i mina ögon väldigt bra hus där för 7-8m.

Nacka är också bra men upplever det som klart dyrare överlag?

Värmdö/Ingarö för långt ut och Enskede och Mälarhöjden för dyrt. Huddinge tycker jag inte alls om.

Någon med koll på söderort? Har själv järnkoll på väst/norr
För dålig koll på Tyresö, har ett par kompisar där och trevligt där de bor (trollbäcken och tyresö strand) men dålig koll på skolor osv.

Kommunikationer är knappast bättre än Österskär egentligen, om man inte jobbar söderort eller södemalm. Personligen tycker jag det är mycket värre att åka buss än tåg.

Å andra sidan är jag uppväxt i norrort och allt söder om slussen är lika okänt som baksidan av månen...
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Nära till stan
Inom budget med god marginal för renovering och reparationer
Inget stök i området
Äldre hus

- arrende, men du har ju god månadslön så det löpande verkar vara mindre problem än pengar up front via lån och försäljning av nuvarande bostad

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Det finns bättre objekt i området men då långt över budget
 
H HenrikHuslöse skrev:
Skilj på tåg och tåg:
SJ till Centralen = bra
Pendeltåg och tunnelbana = bra eller halvbra
Tåg till Östra eller Slussen = dåligt
På sikt ska ju Roslagsbanan (= tåg till Östra) dras i tunnel in till Centralen, så då förbyts dåligt mot bra. Hus längs banan blir då en bra investering?
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Nej och det är säkert lugnt när man jobbar i ”landsortstempo”.

om man bortser från årtalet huset är byggt en stund så tycker jag flera delar av Tyresö där jag har bekanta som bor är rätt trivsamma. Verkar inte vara stökigt och fin natur. Minus för avsaknad av spårtrafik.

Finns i mina ögon väldigt bra hus där för 7-8m.

Nacka är också bra men upplever det som klart dyrare överlag?

Värmdö/Ingarö för långt ut och Enskede och Mälarhöjden för dyrt. Huddinge tycker jag inte alls om.

Någon med koll på söderort? Har själv järnkoll på väst/norr
Älvsjö är "budgetalternativet" till Enskede/Mälarhöjden. Det kostar några miljoner extra att bo nära tunnelbanan istället för pendeltåget. Med det här med att man ska ha flera kilometer till närmaste område där det bor folk med lägre socioekonomisk status, det får man inte i riktigt söderort. Det beryktade Dalen ligger t.ex. bokstavligt talat i Gamla Enskede. (Ja det är skitförvirrande att Dalen inte ligger i Enskededalen :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.