Rönninge har jag vart i några dussintal ggr, helt okej. De jag kände bor fortf kvar.
 
R Radhussemlan skrev:
Rönninge har jag vart i några dussintal ggr, helt okej. De jag kände bor fortf kvar.
Rönninge tror jag är väldigt fint och har en egen gymnasieskola. Jag känner också folk där som verkar trivas. En liten egen "bubbla". Nackdelen är väl att det är långt bort och nära Södertälje... Eller. Inte super nära Södertälje, men det är det närmaste "stora" som finns så troligen åker "ungdomar" dit ibland, näst närmaste är väl Kungens Kurva som väl inte är det roligaste stället på planeten... Men det tar 30 min med tåg till Sthlm, och några minuter kortare om man nöjer sig att hamna på Söder... Men det finns många fina sekelskifteshus där. Har varit på ett par visningar när vi började leta hus. Då var de "prisvärda" men inte "billiga". Utan att veta gissar jag det går att få ett sekelskifteshus för kring 8M där...
 
Skilj på tåg och tåg:
SJ till Centralen = bra
Pendeltåg och tunnelbana = bra eller halvbra
Tåg till Östra eller Slussen = dåligt
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Skilj på tåg och tåg:
SJ till Centralen = bra
Pendeltåg och tunnelbana = bra eller halvbra
Tåg till Östra eller Slussen = dåligt
Sj tåg är snabba men ofta dyra. Dessutom har de en tendens att inte gå varje kvart. Och ofta kan de gå flera gånger i timmen men inte jämnt spritt över timmen. Och utanför högtrafik än mer sällan. Så även om tex tunnelbana är långsammare är väntevärde på väntetid så mycket kortare att man inte behöver passa tider eller oroa sig för att en glömd mössa eller gråtande barn ska få någon större inverkan på restiden.

Byten och låg och oregelbunden turtäthet är döden för pendlingstid, speciellt om man har mindre barn och därmed krav på flexibilitet.
 
Om man inte jobbar i det direkta närområdet vid centralstation så måste man ju byta till tunnelbanan för att åka sist biten ändå. Då är det helt klart en fördel att åka tunnelbana hela vägen.
 
J JohanLun skrev:
Sj tåg är snabba men ofta dyra.
Man kan jobba ombord på SJ-tåg. Finns bord m.m. Det är svårt på tunnelbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan.
J JohanLun skrev:
Dessutom har de en tendens att inte gå varje kvart. Och ofta kan de gå flera gånger i timmen men inte jämnt spritt över timmen. Och utanför högtrafik än mer sällan.
Ja, det måste kollas för berörd sträckning. Även pendeltågen är luriga. De var nere på varannantimmestrafik för några år sedan när Citypendeln tog över och totalt överfulla i rusningstrafik.
J JohanLun skrev:
Byten och låg och oregelbunden turtäthet är döden för pendlingstid, speciellt om man har mindre barn och därmed krav på flexibilitet.
Helt riktigt. Det är ingen poäng med kollektivtrafik som går för sällan.
 
RoTe
All upphandlad trafik havererar vid varje operatörsbyte. Kontrakten är vanligtvis på 10 år och det sista och första ett eller två åren är vanligtvis skit för resenärerna.
 
S Staffan-N skrev:
Om man inte jobbar i det direkta närområdet vid centralstation så måste man ju byta till tunnelbanan för att åka sist biten ändå. Då är det helt klart en fördel att åka tunnelbana hela vägen.
Jag har många gånger funderat över varför inte tåg kan stanna på nån station utanför Stockholm så man skulle kunna byta från tåg->pendeltåg men slippa t-centralen. Tex att tågen stannar i Helenelund. Ska man då från Uppsala till Kista så kan man klliva av där. Ska man till Solna så kan man byta. Som det är nu så måste många åka förbi det de ska till, göra ett tidsödande byte på T-centralen (lång gångväg). För äldre, handikappade och barnvagnar är T-centralen med alla hissar krångliga. Några av stationerna får ju olika slags tvärbanor och där vore det lämpligt att iallafall vissa av SJ-tågen också stannade. Så enkelt att bara byta på samma perrong.
 
S Staffan-N skrev:
Om man inte jobbar i det direkta närområdet vid centralstation så måste man ju byta till tunnelbanan för att åka sist biten ändå. Då är det helt klart en fördel att åka tunnelbana hela vägen.
Ja, enorm fördel i närförort. Längre ut på tunnelbanan är restiden längre och resenärerna inte så roliga. Medresenärer med Gucci, machete och kalashnikov försämrar pendlingsupplevelsen... 😟
 
  • Haha
Clarken37 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har många gånger funderat över varför inte tåg kan stanna på nån station utanför Stockholm så man skulle kunna byta från tåg->pendeltåg men slippa t-centralen. Tex att tågen stannar i Helenelund. Ska man då från Uppsala till Kista så kan man klliva av där. Ska man till Solna så kan man byta. Som det är nu så måste många åka förbi det de ska till, göra ett tidsödande byte på T-centralen (lång gångväg). För äldre, handikappade och barnvagnar är T-centralen med alla hissar krångliga. Några av stationerna får ju olika slags tvärbanor och där vore det lämpligt att iallafall vissa av SJ-tågen också stannade. Så enkelt att bara byta på samma perrong.
Tågen stannar i Sundbyberg, iofs annan linje. Snart stannar de även i Barkarby.
 
RoTe
J JohanLun skrev:
Jag har många gånger funderat över varför inte tåg kan stanna på nån station utanför Stockholm så man skulle kunna byta från tåg->pendeltåg men slippa t-centralen. Tex att tågen stannar i Helenelund. Ska man då från Uppsala till Kista så kan man klliva av där. Ska man till Solna så kan man byta. Som det är nu så måste många åka förbi det de ska till, göra ett tidsödande byte på T-centralen (lång gångväg). För äldre, handikappade och barnvagnar är T-centralen med alla hissar krångliga. Några av stationerna får ju olika slags tvärbanor och där vore det lämpligt att iallafall vissa av SJ-tågen också stannade. Så enkelt att bara byta på samma perrong.
Tanken är att Mälartåg ska stanna i Upplands Väsby men det fattas växlar där mellan pendelspåren och de yttre snabbare spåren så vilket århundrade det blir av får vi se...
 
Jag har haft samma typ av "problem" med min fru och accepterade inte renoveringsobjekt eller ja - större jobb öht, det slutade med att vi skulle köpa nytt hus som hade det där man ville ha ändå: stor tomt, inga grannar inom räckhåll, och byggt i gammal stil. Det är gjort nu, men tog många år att hitta. :D
 
RoTe RoTe skrev:
Tanken är att Mälartåg ska stanna i Upplands Väsby men det fattas växlar där mellan pendelspåren och de yttre snabbare spåren så vilket århundrade det blir av får vi se...
Det hade ju varit bättre att stanna där det finns tvärbana eller liknande... Och närmare Stockholm. Ska man mellan Uppsala och Upplands Väsby kan man ju åka pendeltåg. Ungefär som att vissa tåg stannar i Flemingsberg. För långt kvar till sthlm, bättre de stannar där det finns något att byta till...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tågen stannar i Sundbyberg, iofs annan linje. Snart stannar de även i Barkarby.
Ja, tyvärr hjälper det inte alla som åker mellan Uppsala och Kista tex. Men det kanske är tåg som går vidare till Västerås eller nåt där?
 
J JohanLun skrev:
Ja, tyvärr hjälper det inte alla som åker mellan Uppsala och Kista tex. Men det kanske är tåg som går vidare till Västerås eller nåt där?
Ja Enköping och Västerås och vidare åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.