Jag tror du har rätt i att lönespannet, i alla fall efter skatt, är väldigt tajt i Sverige. Min uppfattning är att många tjänar lite mindre (lärare, sjuksyrror osv) än det du säger, men kanske har inflationen lyft de som hade sämre betalt så de kommit ikapp. Jag har tyvärr själv tappat senaste åren, min lön har inte hängt med inflationen.

Mora kanske är billigt, men Falun känner vi lite folk och där är det näst intill stockholmspriser i centrum, då de har både domstol och stort sjukhus. Mycket jurister och läkare….

Rotebro är tyvärr (enl min smak) inte lika kul som Norrviken – färre fina hus, längre till vatten, större andel lägenheter, men pendling och närhet till fritidsaktiviteter är bra och det är trots allt inte några miljonprogramshus a la malmvägen där… Även om jag hört att det är lite stök.

Även Häggvik är bra, dock få gamla hus kvar. Edsviken är nog lika dyrt som Norrviken, men färre sekelskifteshus. Läget är dock väldigt fint. Sollentuna har ju också hus i Sjöberg och liknande som ligger väldigt nära Danderyd, dock är vad jag förstår pendlingsläget inte bra där.

Täby kyrkby tror jag är er sweetspot. Priset något lägre, pendlingen, beroende på var man ska, något knökigare. Men fina hus och vad jag förstår långt till ”bus”. Med bil nära till de aktiviteter du efterfrågar.

1850-talshuset du länkade till tror jag inte ligger så bra till pendlingsmässigt. 17-1800-talshus är jättefina, men ofta blir det lite av museum om man ska ta hand om dessa hus. 1890->1925 är min favoritperiod. Ofta var det stående plank, rejäl takhöjd, bra grundläggning osv, speciellt på det byggt 1905->1915. 1920-> är en annan stil, men ofta väldigt välbyggda och mest praktiska i detta spann…

Egentligen tror jag du bara kan kolla SLs spårkarta. De områden som finns på denna är realistiska att pendla till och från smidigt. De som kom till på förra sekelskiftet och inte gjorts om för mycket är ofta fina. Titta sen på priser och skolbetyg. Ta bort de du inte har råd med. Det kommer nog bli 5-6 st stationer kvar. Stretcha så långt du kan för att slippa flytta igen. Ligger inte huset vid en station så kan man ofta direkt lägga på 20 minuter i pendlingstid….
 
A
7ender 7ender skrev:
Har följt tråden. Ni måste ju uppenbarligen kompromissa på kraven.

Om Norrviken blir för dyrt skulle jag föreslå att titta i Gillbo i Rotebro. Finns en hel del gamla fina kåkar blandat med nyare. I min mening ett "bra" område. Har man tur hittar man nåt med gångavstånd till stationen.

Du tyckte ju inte att Rotebro C var det sexigaste du sett, men som sagt, ni måste ju jämka nånstans.
Tack men har varit där och hela Rotebro med stationen och Centrumet känns väldigt sjaskiga. Man blir också väldigt nära kopplad till detta centrum via villorna. Förmodligen därför priserna där är så låga trots den smidiga pendlingen.

Tar hellre ett område som är mer off men mindre sjaskiga i så fall. Typ Täby Kyrkby eller andra sidan gränsen till Vtuna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
detta skulle nog sambon gå igång rejält på;

[länk]

Jag hade möjligen, ytterst motvilligt och enkom för hennes skull, kunnat acceptera om priset låg runt 6-7. (Huset är väl pyttigt dock)
Precis intill Norrortsleden - nja…
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag tror du har rätt i att lönespannet, i alla fall efter skatt, är väldigt tajt i Sverige. Min uppfattning är att många tjänar lite mindre (lärare, sjuksyrror osv) än det du säger, men kanske har inflationen lyft de som hade sämre betalt så de kommit ikapp. Jag har tyvärr själv tappat senaste åren, min lön har inte hängt med inflationen.

Mora kanske är billigt, men Falun känner vi lite folk och där är det näst intill stockholmspriser i centrum, då de har både domstol och stort sjukhus. Mycket jurister och läkare….

Rotebro är tyvärr (enl min smak) inte lika kul som Norrviken – färre fina hus, längre till vatten, större andel lägenheter, men pendling och närhet till fritidsaktiviteter är bra och det är trots allt inte några miljonprogramshus a la malmvägen där… Även om jag hört att det är lite stök.

Även Häggvik är bra, dock få gamla hus kvar. Edsviken är nog lika dyrt som Norrviken, men färre sekelskifteshus. Läget är dock väldigt fint. Sollentuna har ju också hus i Sjöberg och liknande som ligger väldigt nära Danderyd, dock är vad jag förstår pendlingsläget inte bra där.

Täby kyrkby tror jag är er sweetspot. Priset något lägre, pendlingen, beroende på var man ska, något knökigare. Men fina hus och vad jag förstår långt till ”bus”. Med bil nära till de aktiviteter du efterfrågar.

1850-talshuset du länkade till tror jag inte ligger så bra till pendlingsmässigt. 17-1800-talshus är jättefina, men ofta blir det lite av museum om man ska ta hand om dessa hus. 1890->1925 är min favoritperiod. Ofta var det stående plank, rejäl takhöjd, bra grundläggning osv, speciellt på det byggt 1905->1915. 1920-> är en annan stil, men ofta väldigt välbyggda och mest praktiska i detta spann…

Egentligen tror jag du bara kan kolla SLs spårkarta. De områden som finns på denna är realistiska att pendla till och från smidigt. De som kom till på förra sekelskiftet och inte gjorts om för mycket är ofta fina. Titta sen på priser och skolbetyg. Ta bort de du inte har råd med. Det kommer nog bli 5-6 st stationer kvar. Stretcha så långt du kan för att slippa flytta igen. Ligger inte huset vid en station så kan man ofta direkt lägga på 20 minuter i pendlingstid….
Jag har källor som bekräftar de spann jag nämner. Drar inte siffrorna ur arslet :)

Jag fick som sagt en väldigt negativ känsla när jag var i Rotebro. Förstod varför priserna var så låga när jag var där. Sollentuna är verkligen kontrasternas kommun. Finns otroligt fina men också otroligt risiga områden som inte finns i Täby/Vtuna.

Täby Kyrkby är kolugnt. De flesta äldre hus som finns är magnifika och väldigt stora med stora tomter. Finast är det på sidan mot Vtunasjön. Priserna hamnar långt över 10 msek. Du kan däremot få en trist 70-tals kåk väldigt renoverad för 9 msek. Men sambon hatar ju dessa.

Hade ett samtal till med sambon och hon KAN tänka sig VISSA radhus OM de är relativt fina OCH ligger bra till. Typ Enebyberg eller ännu närmre stan. Dock så hamnar de ju då likt förbannat runt 9 msek och det utan renoveringar :-/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tyvärr är det ju så att de finare husen hamnar precis utom räckhåll för majoriteten av målgruppen som vill till ungefär det området. Om jag frågar runt bland vänner och kollegor så har nog relativt många köpt hus som idag ligger i spannet 6-9MSEK, kanske medel är 8 (om jag räknar bort de som inte bor i sthlm). De med hus för 11-12 har ofta extraordinära inkomster jämfört med oss andra. Sen har jag bekanta som har väldigt god ekonomi och ändå bor i ett rätt ordinärt hus i ett ordinärt område.

När jag åkt runt i Täby har jag sett otroligt själlösa områden, dock inte sjaskiga eller otrygga. Dessutom tror jag stora delar av Täby inte alls har bra pendling. Jag kan inte hålla med om att allt i Täby är fantastiskt. Jag skulle själv aldrig byta mitt hus mot en skolåda i Täby långt från en tågstation.

Jag skulle råda dig till att verkligen åka på visningar i olika områden, även där du kanske inte tror du vill bo (du kan bli positivt överraskad). Skit i exakt objekt, titta på området i sig. När du hittat ett område där du har råd och kan tänka dig bo så söker ni superaktivt inkl pratar med mäklare om kommande objekt i just det området. Mycket säljs idag utan att komma ut på Hemnet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kollar man på Medlingsinstitutets hemsida hittar man:

[länk]

Medellönen år 2023 är 39.900 kr och medianlönen 35.600 kr. Då är alla löner uppräknade till heltid och eventuell rörlig lön är medräknad.
Om man sen skulle bara räkna akademiker i Stockholm så kan nog TS ha hyfsat rätt i sitt antagande.

Skulle vara intressant att se fördelningskurvan, hur många har säg 50, 60, 70 resp 80.000. för villor i 10M klassen borde två inkomster på 80 krävas känns det som. Med två inkomster på 60 så är det snarare 7 mille, där jag tror ofta gränsen för vanliga tjänstemannaakademiker verkar ligga. Sen varierar det enormt iom man kan ha olika insats man kan fått via arv, sparande, bostadskarriär osv.
 
J JohanLun skrev:
Skulle vara intressant att se fördelningskurvan, hur många har säg 50, 60, 70 resp 80.000. för villor i 10M klassen borde två inkomster på 80 krävas känns det som. Med två inkomster på 60 så är det snarare 7 mille, där jag tror ofta gränsen för vanliga tjänstemannaakademiker verkar ligga. Sen varierar det enormt iom man kan ha olika insats man kan fått via arv, sparande, bostadskarriär osv.
Fördelningskurvan finns i länken. Det finns t.o.m. en Excel att ladda hem med datat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
...och fördelningen fanns i länken. Väldigt få tjänar över 80. Väldigt många ligger kring 50. Förklarar att de finare husen kostar 10M i en vanlig förort.
 
Z ZipLock skrev:
Kollar man på Medlingsinstitutets hemsida hittar man:

[länk]

Medellönen år 2023 är 39.900 kr och medianlönen 35.600 kr. Då är alla löner uppräknade till heltid och eventuell rörlig lön är medräknad.
Tråkig trunkering vid 80k, men är man över det är man alltså top 3%, men hade varit kul att veta var gränsen för top 1% går, jag misstänker avsevärt högre.
Tidigare i tråden framgick det ju att ca 1.5% av befolkningen är dollarmiljonärer (och där brukar man inte ens räkna in värdet på den primära bostaden)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, vem vet. Kanske fortsätter höjden över 80 vara ungefär samma fram till 150. Då kan det vara ganska många ändå.

Värt att notera att medelvärdet är en bit högre än medianen, att spridningen uppåt av förklarliga skäl är mycket större än nedåt.

Har för mig ungefär hälften i Sverige bor i lägenhet. Ganska många bor i Stockholmsområdet. Vore kul att se fördelningen på löner i förorter som Bromma, Täby, Sollentuna. Tar man bort de som inte jobbar (pensionärer, hemmafruar mfl) så misstänker jag att de villaboende har ganska stor lön.

Likaså är priserna högre nu än för både 10, 20 och 30 år sedan, så de som bott länge behöver sannolikt inte haft lika bra lön som de som är unga och nyinflyttade i första bostaden.
 
Enligt excelfilen är det
J JohanLun skrev:
Ja, vem vet. Kanske fortsätter höjden över 80 vara ungefär samma fram till 150. Då kan det vara ganska många ändå.

Värt att notera att medelvärdet är en bit högre än medianen, att spridningen uppåt av förklarliga skäl är mycket större än nedåt.

Har för mig ungefär hälften i Sverige bor i lägenhet. Ganska många bor i Stockholmsområdet. Vore kul att se fördelningen på löner i förorter som Bromma, Täby, Sollentuna. Tar man bort de som inte jobbar (pensionärer, hemmafruar mfl) så misstänker jag att de villaboende har ganska stor lön.

Likaså är priserna högre nu än för både 10, 20 och 30 år sedan, så de som bott länge behöver sannolikt inte haft lika bra lön som de som är unga och nyinflyttade i första bostaden.
Enligt Excelfilen är det 3% som tjänar över 80k, men hur fördelningen ser ut där framgår tyvärr inte
 
Hej det är jag igen, jag vet att jag skrev att jag inte skulle ge mer förslag i Nyköping för du vill inte pendla så långt. Så råka jag se en stor villa för fyra miljoner i närheten där jag bor och vad som är bra med den är att den ligger tre stenkast från alla skolor som dina barn kan tänkas gå i, plus ett stenkast från vår jättestora idrottsanläggning, men så mindes jag vad jag lova. Sen råka jag se en ännu större villa för ung samma peng inte långt ifrån, båda utan att behöva reparera på tjugo år minst. Nåväl jag minns, sen råka jag bara se detta otroliga objekt och nu kan jag inte hålla mig ifrån att visa vad jag hittat, för jag tror att ni kommer få aningens svårt att hitta nåt med er kravlista, så vad sägs om en gammal stationsbyggnad? Jättestor med jättestora ytor och massa potential för din fru att tapetsera och måla å greja, stor trädgård, allt för bara tre å en halv mille. Som hittat, och inget vad man kan se i annonsen som kräver dyra reparationer på länge. Det ligger dessutom lite närmare sthlm än Nyköping, strax söder om Trosa. Du kommer nu säga jag vill inte bilpendla 45 min på E4an och riskera fastna i köer några ggr i månaden, då säger jag från detta hus kör du förbi å lämnar ungarna i förskola å låg- å mellanstadium precis innan motorvägen som du är ute på inom 10 min, sen en trekvart bilkörning, startar du 06.00 kommer du innan köerna å är på jobbet kanske strax efter halvåtta? Det kan jag inte säga hur lång tid det tar väl i sthlm det kan du bättre. Nu har ni sparat flera miljoner å kan ha råd att köpa två st Volvo V60 med automat så blir det skönt att köra. Å så får du sitta över nån dag så du kan va hemma på fredagarna. Tänk på att du till skillnad från mig är ledig alla helger det är en massa ytterligare dagar du inte behöver pendla, speciellt på våren då folk är mer lediga än jobbar. Är det ett så stort offer, finns säkert många tusental som har längre pendlingstider? Å vännerna i sthlm kommer älska komma över på helgerna å bo över. Nu höll jag ju nästan på att glömma vad är det för liten - nej jättestor - pärla jag hitta, här beskåda vad ni kan få för en tredjedel, kanske fjärdedel, t o m femtedel, mot Stockholm:
https://www.erikolsson.se/bostader-...um=referral&utm_campaign=Hemnet_bostadsannons
 
Redigerat:
Jag vet var lästringe ligger och tyvärr är det inte realistiskt om man har små barn och jobbar i city, om man inte offrar allt för ett liv på landet...

Man fastnar tyvärr inte heller några gånger i månaden utan snarare några eller alla dagar i veckan. Jag har tyvärr för mycket erfarenhet av den här sträckan...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.