Hej!
Vårt torp är byggt i slutet av 1800/början av 1900 och har blivit ”sönderrenoverat” under bland annat 80-talet, med spånskivor på alla väggar (och även under plastgolv). Nu vill vi fixa huset sakta men säkert, en plan är att tapetsera övervåningen. Jag ville se hur det ser ut bakom spånskivorna, om de satt direkt reglade på timmerstommen eller om det fanns ngn typ av isolering bakom. Min förhoppning var att INTE hitta isolering som ej hör hemma i gammalt hus. Tyvärr visade det sig att hela övervåningen är isolerad med glasfiberull.
Hur skulle ni ha tänkt? Är det bäst att helt enkelt riva bort alla spånskivor, sätta ny isolering (tänker tex hunton träfiberisolering) och sen nya skivor, eller skulle ni låtit det vara som det är med glasfiberull?
Det finns inga indikationer på att huset skulle må dåligt, men samtidigt har vi ju inte tittat helt bakom alla väggar.
Vårt torp är byggt i slutet av 1800/början av 1900 och har blivit ”sönderrenoverat” under bland annat 80-talet, med spånskivor på alla väggar (och även under plastgolv). Nu vill vi fixa huset sakta men säkert, en plan är att tapetsera övervåningen. Jag ville se hur det ser ut bakom spånskivorna, om de satt direkt reglade på timmerstommen eller om det fanns ngn typ av isolering bakom. Min förhoppning var att INTE hitta isolering som ej hör hemma i gammalt hus. Tyvärr visade det sig att hela övervåningen är isolerad med glasfiberull.
Hur skulle ni ha tänkt? Är det bäst att helt enkelt riva bort alla spånskivor, sätta ny isolering (tänker tex hunton träfiberisolering) och sen nya skivor, eller skulle ni låtit det vara som det är med glasfiberull?
Det finns inga indikationer på att huset skulle må dåligt, men samtidigt har vi ju inte tittat helt bakom alla väggar.
Det är ett fritidshus. Finns ingen egentlig uppvärmning, vedspis och en luftvärmepump på nedervåningen bara.U Utsliten och utdömd skrev:
Så hela vinterhalvåret står det i princip kallt
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
När ni är färdiga så kommer det att vara tapeten ni ser. Skriver jag att ni ska sätta gips för det är lätt att tapetsera på så sparkar ni väl bakut. Hunton blir väl inte tidstypiskt heller, det kanske ska vara linisolering för att matcha, eller kutterspån/sågspån. Hunton var det meningen att isolera min stuga med men efter att isolerat taket så blev det rockwool i golv och väggar, hunton är ganska tungjobbat.
Protte
Protte
Det handlar enbart om vad huset mår bra av, dvs material som kan andas osv. Glasfiberullen har ju som sagt suttit bakom väggarna (och i vissa golv) i många år innan vi tog över.prototypen skrev:
När ni är färdiga så kommer det att vara tapeten ni ser. Skriver jag att ni ska sätta gips för det är lätt att tapetsera på så sparkar ni väl bakut. Hunton blir väl inte tidstypiskt heller, det kanske ska vara linisolering för att matcha, eller kutterspån/sågspån. Hunton var det meningen att isolera min stuga med men efter att isolerat taket så blev det rockwool i golv och väggar, hunton är ganska tungjobbat.
Protte
Det här huset värms främst upp genom eldning i vedspis (och så småningom en kamin) och står kallt halva året (luftvärmepumpen ger inte mkt värme när minusgraderna slår till).
Så frågan var inte vad som är ”rätt”/tidtypiskt, utan vad som funkar för huset utan att det blir skador i timmerstommen.
Så är det.prototypen skrev:
Protte
Men, känslan av att veta vad som sitter bakom tapeten är inte att undervärdera.
Det kokar väl ner till vad TS har för långsiktigt mål med torpet och hur mycket tid som finns tillgänglig för att få det i det skick de vill ha.
Jag hade rivit bort det och ersatt med organisk isolering men det är jag.
Precis.K KMNelhas skrev:Så är det.
Men, känslan av att veta vad som sitter bakom tapeten är inte att undervärdera.
Det kokar väl ner till vad TS har för långsiktigt mål med torpet och hur mycket tid som finns tillgänglig för att få det i det skick de vill ha.
Jag hade rivit bort det och ersatt med organisk isolering men det är jag.
Vi vill att torpet ska må bra, och kanske i framtiden kunna göras om till permanent boende.
Men tror du att glasfiberullen är skadlig som det är nu?
Det är mycket som ska göras på huset så ju mer pengar och jobba vi kan spara i på desto bättre.
Men som sagt, vill att huset ska fortsätta vara friskt.
I nuläget finns inga indikationer på att det är sjukt men vi har ju heller inte tittat bakom spånskivorna
Jag håller på med ett hus där det suttit glasfiber i minst 30 år, kanske mer. Inte märkt en enda skada av det. Värre är det när man använt betong på fel sätt, då går det snabbt.H Hufsa skrev:Precis.
Vi vill att torpet ska må bra, och kanske i framtiden kunna göras om till permanent boende.
Men tror du att glasfiberullen är skadlig som det är nu?
Det är mycket som ska göras på huset så ju mer pengar och jobba vi kan spara i på desto bättre.
Men som sagt, vill att huset ska fortsätta vara friskt.
I nuläget finns inga indikationer på att det är sjukt men vi har ju heller inte tittat bakom spånskivorna
Kan du ta dig in på strategiska ställen (dvs ställen som kan döljas/lagas hjälpligt) och göra stickprov så kanske du/ni får större ro att ta det stegvis och i den takt ni kan. Tro mig, att renovera hus tär på kropp, själ, relationer och plånbok. Men fan vad roligt det är. 😀
Nej, det är så jag tänker också, att göra stickprov var en bra idé! Vore skönt att ”enkel kunna fixa de här rum en och lägga ner krut och slantar på övrigt som behövs göras 😅K KMNelhas skrev:Jag håller på med ett hus där det suttit glasfiber i minst 30 år, kanske mer. Inte märkt en enda skada av det. Värre är det när man använt betong på fel sätt, då går det snabbt.
Kan du ta dig in på strategiska ställen (dvs ställen som kan döljas/lagas hjälpligt) och göra stickprov så kanske du/ni får större ro att ta det stegvis och i den takt ni kan. Tro mig, att renovera hus tär på kropp, själ, relationer och plånbok. Men fan vad roligt det är. 😀
Men ja, fantastiskt roligt är det!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 072 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 072 inlägg
Är det obebott och varmare inne än ute så kommer det alltid va torrt inne. Det är när människor bor i hus som det tillförs mycket fukt, men i fritidshus har ju tid att torka ut emellanåt om man har lite värme på.
Jag skulle inte alls vara orolig för mineralull som huset används nu. Vet du om det sitter ångspärr i väggarna?
Jag skulle inte alls vara orolig för mineralull som huset används nu. Vet du om det sitter ångspärr i väggarna?
När jag köpte mitt hus hade de innan mig isolerat med mineralull och sen gipsat, utan ångspärr. Det var enbart på de ställen som det också var skador på timret på insidan. På andra ställen, där det inte va isolerat va det friskt under. Mitt råd till dig, är att kolla med byggnadsvårdsforum som finns på många ställen. Sök på byggnadsvård nääs tex så kan du ta del av kostnadsfri rådgivning av en expert samt ta del av flera inspelade avsnitt om isolering av gamla hus, insatser som är värda att göra för bättre inomhuskomfort.
Det sitter någon form av tunn svart papp, men vet inte om den fungerar som ångspärr?U Utsliten och utdömd skrev:Är det obebott och varmare inne än ute så kommer det alltid va torrt inne. Det är när människor bor i hus som det tillförs mycket fukt, men i fritidshus har ju tid att torka ut emellanåt om man har lite värme på.
Hej! Okej, då ska jag göra så. Tack för tipset!B Brotorpet skrev:När jag köpte mitt hus hade de innan mig isolerat med mineralull och sen gipsat, utan ångspärr. Det var enbart på de ställen som det också var skador på timret på insidan. På andra ställen, där det inte va isolerat va det friskt under. Mitt råd till dig, är att kolla med byggnadsvårdsforum som finns på många ställen. Sök på byggnadsvård nääs tex så kan du ta del av kostnadsfri rådgivning av en expert samt ta del av flera inspelade avsnitt om isolering av gamla hus, insatser som är värda att göra för bättre inomhuskomfort.