778 läst · 29 svar
778 läst
29 svar
Hur skulle ni ha tänkt? Fel isolering i torp
Det där är en riskkonstruktion.
Fukt som vandrar inifrån utåt genom väggen vintertid kondenserar där den möter det kalla och relativt täta timret. Glasull tillåter inte fuktvandring och så samlas fukten.
Om isoleringen är högst 5cm tjock och inomhustemperaturen hög eller om fukttillförseln inne är mindre än vanligt brukar det ofta kunna fungera helt enkelt genom att det läcker så mycket värme att timret är så varmt att det inte blir kondens.
Fast hur man än vänder det så är det en riskabel konstruktion.
I arbetet håller jag just nu på och reparerar en glasullsskadad timmervägg. Det blev mycket nytt timmer. Ungefär en femtedel av hela timmerstommen. Jag upptäckte skadan då jag drog ut en spik ur väggen och så knakade det till och blev ett par cm lägre till tak. Timret var så ruttet att det inte tålde tilläggsbelastningen av att jag satte halva kroppsvikten på kofoten.
Fukt som vandrar inifrån utåt genom väggen vintertid kondenserar där den möter det kalla och relativt täta timret. Glasull tillåter inte fuktvandring och så samlas fukten.
Om isoleringen är högst 5cm tjock och inomhustemperaturen hög eller om fukttillförseln inne är mindre än vanligt brukar det ofta kunna fungera helt enkelt genom att det läcker så mycket värme att timret är så varmt att det inte blir kondens.
I arbetet håller jag just nu på och reparerar en glasullsskadad timmervägg. Det blev mycket nytt timmer. Ungefär en femtedel av hela timmerstommen. Jag upptäckte skadan då jag drog ut en spik ur väggen och så knakade det till och blev ett par cm lägre till tak. Timret var så ruttet att det inte tålde tilläggsbelastningen av att jag satte halva kroppsvikten på kofoten.
Hej! Okej, tack för svar! Med det svaret känner jag att vi behöver plocka bort spånskivorna och titta hur timret ser ut, sedan isolera med naturull/träisolering. Vi vill att huset ska må bra för lång tid framöver!H heimlaga skrev:Det där är en riskkonstruktion.
Om isoleringen är högst 5cm tjock och inomhustemperaturen hög brukar det ofta kunna fungera helt enkelt genom att det läcker så mycket värme att timret är så varmt att det inte blir kondens.
Något som jag tycker förbigås ofta i vissa byggnadsvårdskretsar är att tilläggsisolering i sig är en risk oavsett vilken typ av isolering man använder. Ju bättre isoleringen är desto större är risken för fuktproblem. Gamla hus var inte i första hand förskonade från fuktskador för att det var fuktupptagande material utan för att de var så dåligt isolerade.
Man vet inte alltid vad resultatet blir av en tilläggsisolering. Det är en risk att det blir fuktproblem. Om ert hus tilläggsisolerades på 80-talet och inte har drabbats av några fuktskador än så har ni ju facit. Det blev bra i ert fall. Man behöver inte för husets skull riva det som har fungerat i 40 år.
Det jag skulle försöka åstadkomma vid renovering är att få allt tätt. Då syftar jag alltså inte på en plastfilm som gör det ogenomträngligt för fukt utan att se till att det inte finns några springor där det är fritt drag för den fuktbärande inomhusluften.
Man vet inte alltid vad resultatet blir av en tilläggsisolering. Det är en risk att det blir fuktproblem. Om ert hus tilläggsisolerades på 80-talet och inte har drabbats av några fuktskador än så har ni ju facit. Det blev bra i ert fall. Man behöver inte för husets skull riva det som har fungerat i 40 år.
Det jag skulle försöka åstadkomma vid renovering är att få allt tätt. Då syftar jag alltså inte på en plastfilm som gör det ogenomträngligt för fukt utan att se till att det inte finns några springor där det är fritt drag för den fuktbärande inomhusluften.
Innan du bestämmer hur du ska göra så kolla med något byggnadsvårdsforum eller bygghantverkare. Vet att isolera på insida eller utsida är viktigt att ta ta reda på också. Kul att du ser värdet av och vill satsa så huset kan må bra länge 😄 Trevlig resa ni har framför er!H Hufsa skrev:
Nej, enda grejen är ju att vi inte vet hur det ser ut bakom spånskivorna och isoleringen, dvs vi har inte sett timmerstommen där bakom så vi vet inte om den tagit skada eller inte.A Avemo skrev:Något som jag tycker förbigås ofta i vissa byggnadsvårdskretsar är att tilläggsisolering i sig är en risk oavsett vilken typ av isolering man använder. Ju bättre isoleringen är desto större är risken för fuktproblem. Gamla hus var inte i första hand förskonade från fuktskador för att det var fuktupptagande material utan för att de var så dåligt isolerade.
Men finns inga tecken i huset på fukt/svamp eller liknande. Förutom en viss ”sommarstugelukt”
Ja, vi har en granne tvärs över åkern som renoverar gamla hus, ska så be honom komma och kika tror jag! Han renoverar visserligen inte exakt så som vi gillar (förespråkar betongpannor istället för taktegel osv) men han vet ju vad som behövs för att ett äldre hus ska må bra iafB Brotorpet skrev:
Känner igen villrådigheten! Köpte mitt hus 2012 och hade inte så mycket koll. Frågade olika personer om råd och tog till mig en del, förkastade andra. Det är lätt bli förvirrad för det finns många åsikter och tyckande också. Jag har kvar mineralull i taket men där finns ångspärr och det har fungerat sen 80 talet. Som någon skrev så har det ju bevisligen funkat. Mitt arbete startade med att byta ut hela grunden för där var det mycket fukt så då behövde jag öppna väggarna och fick då se hur det såg ut. Har också gjort en del fel, eftersom jag inte var tillräckligt påläst. Därav mitt råd till dig/er!
Vilket län ligger huset?
Vilket län ligger huset?
Om det bara använts som fritidshus skulle jag säga att det är osannolikt att något tagit skada eller kommer ta skada av fortsatt likadan användning.
Ska huset användas som permanentboende så måste ni såklart fixa det där plus en massa andra saker som moderna levnadsvanor kräver.
Ska huset användas som permanentboende så måste ni såklart fixa det där plus en massa andra saker som moderna levnadsvanor kräver.
Ja, vi är i huset mycket under sommarhalvåret och sedan till och från under vintern om det inte är för kallt (och isf bara under 1-2 nätter i taget)useless skrev:
Det ligger i Gävleborgs län!B Brotorpet skrev:Känner igen villrådigheten! Köpte mitt hus 2012 och hade inte så mycket koll. Frågade olika personer om råd och tog till mig en del, förkastade andra. Det är lätt bli förvirrad för det finns många åsikter och tyckande också. Jag har kvar mineralull i taket men där finns ångspärr och det har fungerat sen 80 talet. Som någon skrev så har det ju bevisligen funkat. Mitt arbete startade med att byta ut hela grunden för där var det mycket fukt så då behövde jag öppna väggarna och fick då se hur det såg ut. Har också gjort en del fel, eftersom jag inte var tillräckligt påläst. Därav mitt råd till dig/er!
Vilket län ligger huset?
Ja jäklar vad man velar fram och tillbaka!😂 visst är det inte hela världen att öppna upp genom att plocka bort alla spånskivor och isolering, då kan man göra det rätt från start så att säga! Å andra sidan, vore ju skönt att slipp göra det om det funkar som det är nu. Svårt och alla tycker och tänker olika. Plus, alla hus är olika antar jag.
Precis så är det! Man måste ju prioritera det som är viktigast också. 😊H Hufsa skrev:Det ligger i Gävleborgs län!
Ja jäklar vad man velar fram och tillbaka!😂 visst är det inte hela världen att öppna upp genom att plocka bort alla spånskivor och isolering, då kan man göra det rätt från start så att säga! Å andra sidan, vore ju skönt att slipp göra det om det funkar som det är nu. Svårt och alla tycker och tänker olika. Plus, alla hus är olika antar jag.
https://lansmuseetgavleborg.se/kulturmiljo/byggnadsvard/H Hufsa skrev:
Kolla in länken ovan. Är det mycket att göra så är ju grundprinciperna om tätt tak och grundläggning som fungerar viktigast. Du kanske skall kolla in Robert Danielssons kurser, de är prisvärda och beskriver vad man gör med olika delar av hus, visserligen ödehus men ofta är det samma som skall göras.
https://www.instagram.com/_robert_danielsson_?igsh=ampsNGNvY3F6eWQ5
Förra året stod vi inför samma val som du. Vår stuga var isolerad med glasfiberull och ångspärr (plast som för övrigt bara var upphäftad och inte ordentligt tätad dvs. fuktig luft kunde ta sig igenom). Vi valde då att ta bort all isolering och märkte i samband med det att mössen skapat sig en koloni i isoleringen. Vi mus-säkrade varenda springa och valde sen att isolera med träfiberisolering och ångbroms, trots att det inte verkade som att huset tagit skada. Med det sagt, menar jag att det kan finnas fler anledningar till att plocka ner isoleringen och kolla hur det ser ut, även om det är mer jobb.
Absolut, att vi har möss vet vi redan, däremot tror jag det skulle behöva mussäkras i hela huset för att bli av med dem. De är heller inget egentligt problem, vi har aldrig hört dom och bara sett en mus sedan vi köpte. Enda man märker är att det är ordentligt med musskit när vi inte varit o huset under några månader 🙃L Lunatuna skrev:Förra året stod vi inför samma val som du. Vår stuga var isolerad med glasfiberull och ångspärr (plast som för övrigt bara var upphäftad och inte ordentligt tätad dvs. fuktig luft kunde ta sig igenom). Vi valde då att ta bort all isolering och märkte i samband med det att mössen skapat sig en koloni i isoleringen. Vi mus-säkrade varenda springa och valde sen att isolera med träfiberisolering och ångbroms, trots att det inte verkade som att huset tagit skada. Med det sagt, menar jag att det kan finnas fler anledningar till att plocka ner isoleringen och kolla hur det ser ut, även om det är mer jobb.
Men ja, klart det skulle kännas skönt också att ha sett hur det ser ut där bakom och veta att man har ”bra” isolering.
Ingen plast i våra väggar hoppas jag dock, vi har bara sett den här svarta pappen
Klicka här för att svara