34 665 läst · 63 svar
35k läst
63 svar
Hur skulle Lantmäteriet agera i en sådan sak?
Att ägaren av en fastighet "inte vill" är inte ett argument. De borde ha styckat av 1:39 i två delar innan de började tjafsa, då hade det funnits argument.G Gunnar Seidel skrev:
(dvs i praktiken återställt "gamla 1:124")
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 128 inlägg
Nej, det hade det inte. Redan då fanns möjlighet att anlägga väg som inte gick över 1:5. Det gick att ansluta direkt till 1:17 redan då.
Giriga, småaktiga och otacksamma barn som inte förtjänar arvet. Är verkligen en liten värdeökning av fastigheten värd förstörda relationer inom familjen? Är sorgen redan över så att barnen orkar bråka om materiella saker?G Gunnar Seidel skrev:Hejsan!
Jag har en fråga om vägservitut som är lite komplicerad, men jag vill gör ett försök på att förklara den.
Vi är ett dödsbo på sex syskon som vill sälja fastigheten 1:5 och vi står i en arvstvist.
Över tomten på 1:5 går en gammal väg (ca 100 år gammal) som förutom 1:5, används av 1:126 och 1:39. 1:126 har delvis rätt till vägen (officialservitut). Vid avstyckningen av 1:39 år 2000 blev det inte utfärdat något servitut för denna fastighet och 1:39 har ingen laglig rätt på användandet av vägen just nu.
Ett av syskonen i dödsboet äger 1:39 och han vill att vi ska skriva ett avtalsservitut så att 1:39 fortsatt kan använda vägen. Samma syskon äger också vägen 1:17 och han är ägare av vägen till det norra huset på 1:39.
För att få bäst möjliga pris för 1:5, skulle det vara en fördel, att 1:39 inte fick användanderätt av vägen men att det anläggs en ny väg från 1:17 eller från hans egen väg på den norra delen av tomten 1:39. Detta är dock ägaren till 1:39 inte enig i, utan vill ha servitut på den gamla vägen.
Är det någon i forumet som känner till en liknande sak?
Det jag undrar är nämligen: om denna ägare skulle beställa en lantmäteriförrättning för att söka officialservitut på vägen genom 1:5 - skulle Lantmäteriet ge honom detta, hänvisande till att det är en gammal tillfartsväg, eller skulle Lantmäteriet kunna yrka på, att ägaren skulle bygga en tillfartsväg till det sydliga huset på 1:39, antingen från den nordliga tillfartsvägen eller från 1:17?
Jag har försökt att hitta ett exempel på något liknande på internet, men har inte lyckats göra det.
Jag skulle vara mycket tacksam för att få hjälp i denna sak!
VH
Gunnar
Sedan kan man undra vilken uppfostran och värderingar som finns inom den här familjen? Äpplet faller inte långt från trädet!
Liknande trådar
-
Istället för grund -- en mur. Hur skulle det funka idag?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp, Lantmäteriet verkar gå grannens ärenden
Juridik -
Hur skulle ni agera om besökande barn förstörde saker för tusentals kr i ert hem?
Övrigt husrelaterat -
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?
Övrigt husrelaterat -
Hur skulle ni reagera??
Juridik