Har äldre släkting som behöver detta så det finns efterfrågan
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
Tänk på att det går ganska fort att klippa en villagräsmatta så du behöver många kunder per dag och det blir en del restid mellan kunderna
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tänk på att det går ganska fort att klippa en villagräsmatta så du behöver många kunder per dag och det blir en del restid mellan kunderna
kan klippa min den tar >8h med en större åkgräsklippare
 
C
S spik&son skrev:
Tänker lite tvärtom att det är smart att sticka ut lite för att bygga ett unikt varumärke efter som det är en unik affärsidé men cykel kanske jag ska skippa, du har en poäng!
Precis, inget fel i sig med ett namn som sticker ut, bara det funkar bra alla sammanhang du kan tänka dig att jobba med i framtiden. Som företagare har man ju ofta initialt en rätt specifik bild av sin affärsidé, men med tiden kan man hamna rätt långt ifrån vad man ursprungligen tänkt sig.
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, inget fel i sig med ett namn som sticker ut, bara det funkar bra alla sammanhang du kan tänka dig att jobba med i framtiden. Som företagare har man ju ofta initialt en rätt specifik bild av sin affärsidé, men med tiden kan man hamna rätt långt ifrån vad man ursprungligen tänkt sig.
typ
sexig klippare söker matta/matte
 
returen returen skrev:
kan klippa min den tar >8h med en större åkgräsklippare
Enkelt om det är heldagsuppdrag. Fast det kanske blir långt att cykla om din tomt är lika stor som en mindre stad.
 
P Pin skrev:
Enkelt om det är heldagsuppdrag. Fast det kanske blir långt att cykla om din tomt är lika stor som en mindre stad.
inte stad men by
 
H
S spik&son skrev:
Har en affärsidé där jag ska cykla runt i villaområden och erbjuda min tjänst som är klippning av gräsmatta, buskar och träd. Jag ska ha ett släp efter cykeln som ska lastas med gräsklippare och grästrimmer (har hört med cykelhandlare och bör funka). Tanken att jag ska köra verktyg som drivs av bensin så att jag kan vara iväg hela dagen utan att behöva ladda batteri. Tänker att jag ska köra gräsklippning majoriteten av tiden och hyra bil en vecka i taget för att kunna ha med mig häcksax mm. och forsla bort klippet. Det ska drivas som en enskild firma. Nu till mina frågor:

1. Vad är ni beredda att betala för tjänsten?
2. Vad är bra namn?
A - Cykelklipp *stadens namn*
B - *efternamn* trädgrådsservice *stad*
C - *efternamn* trädgårdsklipp
3. Hur stor är er gräsmatta i kvm?

Hör gärna era synpunkter!
Ring Skatteverket, ta reda på vad som gäller för ditt företag, ska du ha enskilt bolag, är du 18 år kan du inte ha ett AB. Fråga om Rutavdrag, vilka rättigheter och skyldigheter du har. Moms osv. F-skatt. Fråga så mycket som möjligt, spela gärna in samtalet så du kan gå tillbaka och lyssna.
Namn kan vara ditt namn och t.ex. trädgårdstjänst. Den typ av arbete får gärna kännas personlig för kunden. Bra att du gör en undersökning, gör ett underlag med frågor först, så att du ställer samma frågor då blir det lättare att utvärdera sedan. Vilken område, kvinna eller man, vilket ålderspann, storlek på tomten, hur stor del av den är gräsmatta, vad kan de tänkas betala och hur ofta, kratta grus, ta bort ogräs, från t.ex. plattor, rensa rabatter, sätta växter, lökar. Tvätta plattor, altan. osv. Fundera sen på om du ska köpa, hyra eller om kunden har maskiner. Det är många saker att tänka på men när du har klart för dig, fått frågetecknen till utropstecken så är det mycket lättare för dig att bestämma hur du ska driva företaget. Vet vad du har bestämt hur du går vidare och något skulle bli fel då är det lättare att rätta till felet när du vet vad du gjort. Utifrån din grund är det också lättare att pröva nya sidospår.
Sen får du sätta dig ner och sammanställa gärna men någon kunnig. Ny företagarecentrum kan vara en väg att få tips. Intervjua trädgårdsmästare, det behöver ju inte vara på orten där du bor givetvis, ring dem och berätta ditt ärende och fråga om de kan ge dig några tips!
Gå en bokföringskurs eller om du har någon som kan lära dig, ett bokföringsprogram behöver du också! Kolla med Skatteverket vad de fodrar för underlag för rutavdrag. Måste man skicka in underlag digitalt t.ex? Du kan anlita en bokföringsbyrå för detta, fråga pris innan du anlitar dessa, en del har vettiga priser en del tar bra betalt. Lycka till!
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Ring Skatteverket, ta reda på vad som gäller för ditt företag, ska du ha enskilt bolag, är du 18 år kan du inte ha ett AB. Fråga om Rutavdrag, vilka rättigheter och skyldigheter du har. Moms osv. F-skatt. Fråga så mycket som möjligt, spela gärna in samtalet så du kan gå tillbaka och lyssna.
Namn kan vara ditt namn och t.ex. trädgårdstjänst. Den typ av arbete får gärna kännas personlig för kunden. Bra att du gör en undersökning, gör ett underlag med frågor först, så att du ställer samma frågor då blir det lättare att utvärdera sedan. Vilken område, kvinna eller man, vilket ålderspann, storlek på tomten, hur stor del av den är gräsmatta, vad kan de tänkas betala och hur ofta, kratta grus, ta bort ogräs, från t.ex. plattor, rensa rabatter, sätta växter, lökar. osv.
Sen får du sätta dig ner och sammanställa gärna men någon kunnig. Lycka till!
bolagsverket
 
"Nu e de klippt!"
 
  • Haha
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
H
returen returen skrev:
bolagsverket
Ja, dem kan man ringa också. Dock får man mer information från Skatteverket gällande, skatt, moms, avdrag, Rut osv. Det är ju inte bara att starta bolag ju mer kunskap man skaffar sig före start desto bättre. Man kan aldrig få nog av kunskap!
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
Om man inte vill sitta en timme i telefonkö med skatteverket så kan man läsa sig till det mesta man behöver veta på www.verksamt.se ..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Gröna mattan
 
Allt om företaget lär du dig snabbt. Utmaningen blir marknadsföring och försäljning.
 
Döp det till Förnamn:s Gräs, eller Efternamn:s Gräs. Då kan du både klippa gräs och sälja marijuana
 
  • Haha
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.