S spik&son skrev:
Tänker att jag behöver in 6,25 K i veckan för att kunna betala lön till mig själv. Tänker söka enskild firma med momsbefrielse som man har rätt till om man omsätter under 100K. Överskottet som blir går till att succesivt (när jag har råd) köpa utrustning, material och förbrukningsvaror.

Tänker att man kanske kan köpa tjänsterna som du listar (ansvarsförsäkring ska jag ha)

Revisonen hoppas jag kunna lösa själv då jag läst på en del om det.
man säger att en anställd skall omsätta 1 million per år för att det skall gå runt
revision behöver du inte om du omsätter så lite som 100tkr
ägna dig åt kärnverksamheten -trädgårdsskötsel 24/7 du kommer inte ha ork och tid med löpande bokföring, fakturering, betala leverantörer. på sommaren så räkna med 10-12h arbetsdagar utan raster, och huvuddelen av helgerna.
lär dig marknadsföra på sociala media. svara aldrig aldrig aldrig på en telefonförsäljare, köp aldrig något över mobilen.
Telefonförsäljarna kommer piska dig långsamt det första året plåga dig säg aldrig "ja".
gå inte på katalogtjänster motsv,
Köp inte en flådig firmabil köp en bättre begagnad som du kan överösa med reklam. och ett släp
köp inga googletjänster eller marknadföringstjänster
hitta kompisar i närbesläktade branscher som kan rekommendera dig och viceversa.
nätverka smörj kommunen

Jag kan nog komma på mera
 
S spik&son skrev:
Tänker att jag behöver in 6,25 K i veckan för att kunna betala lön till mig själv. Tänker söka enskild firma med momsbefrielse som man har rätt till om man omsätter under 100K. Överskottet som blir går till att succesivt (när jag har råd) köpa utrustning, material och förbrukningsvaror.

Tänker att man kanske kan köpa tjänsterna som du listar (ansvarsförsäkring ska jag ha)

Revisonen hoppas jag kunna lösa själv då jag läst på en del om det.
Du behöver inte ha ansvarsförsäkring, revisor eller bokföringsprogram. Du behöver inte heller ett extra affärskonto med bankgiro utan kan låta gå betalningarna via ditt lönekonto. Skaffa en seriös fakturamall, från nätet eller hemmasnickrad, så blir det bra.
Läs på på nätet men va försiktigt med kommersiella sidor. Dom vill naturligtvis att du anlitar deras tjänster.
Allt det ekonomiska kan vara lite knöligt och om man inte gillar att ta till sig komplicerade texter bör man ändå överväga att be någon om hjälp.
 
S spik&son skrev:
Tänker att jag behöver in 6,25 K i veckan för att kunna betala lön till mig själv. Tänker söka enskild firma med momsbefrielse som man har rätt till om man omsätter under 100K. Överskottet som blir går till att succesivt (när jag har råd) köpa utrustning, material och förbrukningsvaror.

Tänker att man kanske kan köpa tjänsterna som du listar (ansvarsförsäkring ska jag ha)

Revisonen hoppas jag kunna lösa själv då jag läst på en del om det.
Så du siktar på cirka 17-18k i lön. jag skulle personligen inte driva eget med den prognosen på lön och det magra utrymmet för expansion i utrustning och dylikt.

Det är mer jobb än man tror, tycker du ska fundera mer på förtjänst och vilka utgifter du kommer ha och vad du vill investera i och en plan för dessa investeringar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har fått en del lappar i brevlådan om trädgårdsarbete, små lappar i fyrfärgstryck där saluför man som jag uppfattar det "rubbet" inom trädgårdsskötsel. Allt från trädfällning av stora träd till beskärning av buskar mm. Även plantering och småjobb inom plattsättning etc.

Kanske svårt att göra allt detta med en enmansfirma.
Ja, har tryckt upp material på ett tryckeri för ett tag sen så jag vet vart jag ska vända mig.

Dom sysslorna tas med i marknadsundersökningen, tack för förslagen. :)
 
C cpalm skrev:
Firman vi anlitar är en enmansfirma med samma "breda" profil. Sen samarbetar han mycket med andra på de jobb som kräver särskild kunskap, utrustning eller att man helt enkelt är fler.

Glömde att skriva det till TS, men just nu är det givetvis lövhantering som är aktuellt.
Men där är det ju verkligen läge att fundera på hur man löser frågan med bortforslingen.
Bra, jag har inga direkta kontakter i branschen men kanske kan dra i några trådar på Linkedin. Tack för tips.

Tror jag håller på att lösa bilfrågan inom mitt nätverk men kanske blir aktuellt att hyra från vanlig uthyrare eller bilpool som Kinto share ex.
 
returen returen skrev:
man säger att en anställd skall omsätta 1 million per år för att det skall gå runt
revision behöver du inte om du omsätter så lite som 100tkr
ägna dig åt kärnverksamheten -trädgårdsskötsel 24/7 du kommer inte ha ork och tid med löpande bokföring, fakturering, betala leverantörer. på sommaren så räkna med 10-12h arbetsdagar utan raster, och huvuddelen av helgerna.
lär dig marknadsföra på sociala media. svara aldrig aldrig aldrig på en telefonförsäljare, köp aldrig något över mobilen.
Telefonförsäljarna kommer piska dig långsamt det första året plåga dig säg aldrig "ja".
gå inte på katalogtjänster motsv,
Köp inte en flådig firmabil köp en bättre begagnad som du kan överösa med reklam. och ett släp
köp inga googletjänster eller marknadföringstjänster
hitta kompisar i närbesläktade branscher som kan rekommendera dig och viceversa.
nätverka smörj kommunen

Jag kan nog komma på mera
Ja jag har som riktmärke 100 K, med tanke på momsen är det gynsamt att hålla sig där.
Om jag budgeterar för 4 klippningar om dagen så får jag helt enkelt jobba på tills det är färdigt för dagen. Ibland kanske det går på 6 h och ibland på 12 h.

Har någon koll på hur man blir viral i sociala medier (kanske fel forum för den frågan)
Har en bekant som håller på med fotografering och marknadsföring så ska höra mig för där framåt våren om jag får tummen ur. Tack för tips hur hantera telefonförsäljare.

Är det lönt att lägga ner tid och pengar på att ha en hemsida, kostar en del med att ha domän osv. Har enkompis som har lite kunskap inom det...

Vad har jag utav att va på god fot med kommunen, det ända jag kan komma på är att man kan få in en feriejobbare som dom betalar lönen för.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du behöver inte ha ansvarsförsäkring, revisor eller bokföringsprogram. Du behöver inte heller ett extra affärskonto med bankgiro utan kan låta gå betalningarna via ditt lönekonto. Skaffa en seriös fakturamall, från nätet eller hemmasnickrad, så blir det bra.
Läs på på nätet men va försiktigt med kommersiella sidor. Dom vill naturligtvis att du anlitar deras tjänster.
Allt det ekonomiska kan vara lite knöligt och om man inte gillar att ta till sig komplicerade texter bör man ändå överväga att be någon om hjälp.
Känns som man kan spara en del pengar genom att göra som du föreslår. Ska ta ett beslut på dessa punkter när jag har vägt in helheten och vet vad som känns nödvändigt och inte.
Tror jag har tålamodet för att sätta mig in i dom långa texterna om ekonomin.
 
L Lutte skrev:
Så du siktar på cirka 17-18k i lön. jag skulle personligen inte driva eget med den prognosen på lön och det magra utrymmet för expansion i utrustning och dylikt.

Det är mer jobb än man tror, tycker du ska fundera mer på förtjänst och vilka utgifter du kommer ha och vad du vill investera i och en plan för dessa investeringar.
Oj, det där räknestycket blev inte som jag tänkt mig. Jag glömde att jag ska betala skatt så får ha som riktmärke 35K istället. Men då har jag bara räknat med skatt inga sociala utgifter så jag kanske måste sikta ännu högre (40K).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
extra affärskonto med bankgiro
Fast bankgiro kostar några hundralappar per år. Är väl småsnålt att skippa det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
S spik&son skrev:
Oj, det där räknestycket blev inte som jag tänkt mig. Jag glömde att jag ska betala skatt så får ha som riktmärke 35K istället. Men då har jag bara räknat med skatt inga sociala utgifter så jag kanske måste sikta ännu högre (40K).
Som enskild näringsidkare tar man inte ut lön på traditionellt sätt, utan man brukar säga att företagets plånbok är din plånbok, sen får man betala inkomstskatt + egenavgift 28,97% på överskottet av näringsverksamheten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Green Guillotine ;)
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S spik&son skrev:
Oj, det där räknestycket blev inte som jag tänkt mig. Jag glömde att jag ska betala skatt så får ha som riktmärke 35K istället. Men då har jag bara räknat med skatt inga sociala utgifter så jag kanske måste sikta ännu högre (40K).
tänker som så att nu är det hög tid att du tar kontakt med kommunen och pratar med en affärsutvecklare om din affärsplan.
Bra om du redan nu tar tag i en redovisningskonsult du har lite mycket luckor i detta ämne
ha bg det är seriöst
hemsida är väl inte det du behöver men om du betalar för en domän får du ett seriösare mailkonto än hotmai. gmail, outlook etc
varför är du rätt för momsen skall du köra allt svart??
du får ju göra avdrag för alla inköp, bilar , klippare , drivmedel you name it.
anställda kräver bättre försäkringar även om kommun aviserar detta samt att du får hela arbetsmiljöbalken på halsen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om jag ska skulle ha eget bolag fokuserat på att klippa gräs så skulle jag sikta in mig på samfälligheter (eller kanske brf).

Villaområden har ofta robotar till egna tomter, men det finns grönytor som behöver klippas regelbundet utanför de egna tomterna. Fixa några såna kunder och ha dem på schema.

Att ha kommunen som kund är väl det som ger pengar, men det klarar du inte ensam.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
tänker som så att nu är det hög tid att du tar kontakt med kommunen och pratar med en affärsutvecklare om din affärsplan.
Bra om du redan nu tar tag i en redovisningskonsult du har lite mycket luckor i detta ämne
ha bg det är seriöst
hemsida är väl inte det du behöver men om du betalar för en domän får du ett seriösare mailkonto än hotmai. gmail, outlook etc
varför är du rätt för momsen skall du köra allt svart??
du får ju göra avdrag för alla inköp, bilar , klippare , drivmedel you name it.
anställda kräver bättre försäkringar även om kommun aviserar detta samt att du får hela arbetsmiljöbalken på halsen
Yes ska boka ett möte. :)

Behöver inte vara någon värsting-hemsida men tydlig och infromativ.

Hade bara glömt räkna med moms, glömde ta med det i beräkningarna.

Kommer inte va registrad för moms då jag omsätter under 100 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.