C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man inte vill sitta en timme i telefonkö med skatteverket så kan man läsa sig till det mesta man behöver veta på www.verksamt.se ..
+ att man kan skicka in alla blanketter där online. Perfekt.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
S spik&son skrev:
1. Vad är ni beredda att betala för tjänsten?
2. Vad är bra namn?
A - Cykelklipp *stadens namn*
B - *efternamn* trädgrådsservice *stad*
C - *efternamn* trädgårdsklipp
3. Hur stor är er gräsmatta i kvm?

Hör gärna era synpunkter!
  1. Max 500kr/h, men då vill jag också ha kvalitet. Inte någon som inte vet hur man beskär träd eller får häcken att gå i vågor.
  2. <efternamn> trädgårdsservice. Det täcker in allt.
  3. 10000m2 ungefär. Två robotar, en tar runt 4-5000m2 och en tar 1300m2. Resten klipps sporadiskt med åkgräsklippare.
 
P Pin skrev:
änk på att det går ganska fort att klippa en villagräsmatta så du behöver många kunder per dag och det blir en del restid mellan kunderna
För att täcka mina kostnader (lön, inköp av maskiner (har en del redan), bensin) behöver jag klippa 3 gräsmattor á 500 kr inkl. rutavdrag om jag jobbar 5 dagar i veckan. :)
 
H HEM2121 skrev:
Ring Skatteverket, ta reda på vad som gäller för ditt företag, ska du ha enskilt bolag, är du 18 år kan du inte ha ett AB. Fråga om Rutavdrag, vilka rättigheter och skyldigheter du har. Moms osv. F-skatt. Fråga så mycket som möjligt, spela gärna in samtalet så du kan gå tillbaka och lyssna.
Namn kan vara ditt namn och t.ex. trädgårdstjänst. Den typ av arbete får gärna kännas personlig för kunden. Bra att du gör en undersökning, gör ett underlag med frågor först, så att du ställer samma frågor då blir det lättare att utvärdera sedan. Vilken område, kvinna eller man, vilket ålderspann, storlek på tomten, hur stor del av den är gräsmatta, vad kan de tänkas betala och hur ofta, kratta grus, ta bort ogräs, från t.ex. plattor, rensa rabatter, sätta växter, lökar. Tvätta plattor, altan. osv. Fundera sen på om du ska köpa, hyra eller om kunden har maskiner. Det är många saker att tänka på men när du har klart för dig, fått frågetecknen till utropstecken så är det mycket lättare för dig att bestämma hur du ska driva företaget. Vet vad du har bestämt hur du går vidare och något skulle bli fel då är det lättare att rätta till felet när du vet vad du gjort. Utifrån din grund är det också lättare att pröva nya sidospår.
Sen får du sätta dig ner och sammanställa gärna men någon kunnig. Ny företagarecentrum kan vara en väg att få tips. Intervjua trädgårdsmästare, det behöver ju inte vara på orten där du bor givetvis, ring dem och berätta ditt ärende och fråga om de kan ge dig några tips!
Gå en bokföringskurs eller om du har någon som kan lära dig, ett bokföringsprogram behöver du också! Kolla med Skatteverket vad de fodrar för underlag för rutavdrag. Måste man skicka in underlag digitalt t.ex? Du kan anlita en bokföringsbyrå för detta, fråga pris innan du anlitar dessa, en del har vettiga priser en del tar bra betalt. Lycka till!
Bra tips med att spela in! Kan tänka mig göra mer än gräsklipp som du är inne på men är lite begränsad då all utrustning ska transporteras på cykel men har insett att jag inte klarar det utan bil. Så ska försöka låna bil på kvällarna framförallt för att transportera bort klipp och gräs. Men kan ju vara aktuellt att ändra affärside efter marknadsundersökningen. Ska höra mig för med både revisorer och trädgårdsmästare.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
P Pin skrev:
Allt om företaget lär du dig snabbt. Utmaningen blir marknadsföring och försäljning.
Tänker att jag ska etablera mig på alla social plattformar, facebook till tiktok. Sen får det bli en del dörrknackning / cold calls :) Men utmaningen består ju!
 
C
S spik&son skrev:
För att täcka mina kostnader (lön, inköp av maskiner (har en del redan), bensin) behöver jag klippa 3 gräsmattor á 500 kr inkl. rutavdrag om jag jobbar 5 dagar i veckan. :)
Den kalkylen är lite väl naiv, men för all del. Det viktiga är nog att inse att det är helt omöjligt att försörja sig enbart på gräsklippning i Sverige med tanke på säsongens begränsade längd och det varierande klippbehovet över säsongen.

Om jag förstått branschen rätt så jobbar de flesta med fasta uppdrag och ett i grunden fast schema. Dvs. man avtalar om en säsong och man klipper med fasta intervall efter säsongens behov. Det innebär att du redan när säsongen börjar har din kalender klar för dig. Måndagar kör du område X, Tisdagar område Y osv. Eftersom klippintervallet varierar över säsongen får du fylla på med andra jobb de veckor du inte klipper, alternativt ta in en extragubbe under högsäsong. Men då vet du redan från början vilka dagar som är tillgängliga för att boka in andra jobb av engångskaraktär.

Med det upplägget får du lite struktur på verksamheten så att du får en rimlig beläggning och minimerar ställtiden mellan jobben.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Har du någon utbildning i trädgårdsskötsel? Hur stor erfarenhet har du av sådant här arbete?
År du mer eller mindre nybörjare kan det vara en god idé att lära sig jobbet innan man etablerar en firma i branschen. Det gäller generellt alla branscher.

En smart variant är då att jobba i en firma inom branschen för att lära sig. Dvs att se kunskapen man får som den viktigaste lönen.

Om jag skulle anlita någon att klippa något i min trädgård skulle jag välja den med längst erfarenhet eller bäst rekommendationer. Jag skulle inte anlita dig. För om du kunde jobbet hade du inte behövt fråga här.

När det gäller att klippa en gräsmatta är det inte så komplicerat, så det jobbet kanske jag skulle anlitat dig till. Vilket alltså betyder att jag tycker att du gör helt rätt i att fokusera på det och skippa allt annat klippande till att börja med.

I det sammanhanget är det vettigt att ha en ansvarighetsförsäkring. Som betalar om du (personal i firman) råkar skada något eller någon i jobbet. Kolla upp det!

Med det sagt skulle jag satsa på att ha med mig en egen (batteridriven) grästrimmer (med klinga) men att i första hand använda kundens gräsklippare (istället för en egen) för att slippa släpa runt på för mycket grejor.

Men även om det är vettigt att lyssna in vad andra säger är det ändå de egna valen och besluten som kommer göra din firma annorlunda och äkta. Det som ger dig kunder. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Haha Trädgårdsfrisören, hade tveklöst kunnat teckna en sådan tjänst som abonnemang. Avskyr att klippa våra 1000m².
 
  • Gilla
spik&son
  • Laddar…
H
S spik&son skrev:
Bra tips med att spela in! Kan tänka mig göra mer än gräsklipp som du är inne på men är lite begränsad då all utrustning ska transporteras på cykel men har insett att jag inte klarar det utan bil. Så ska försöka låna bil på kvällarna framförallt för att transportera bort klipp och gräs. Men kan ju vara aktuellt att ändra affärside efter marknadsundersökningen. Ska höra mig för med både revisorer och trädgårdsmästare.
I de allra flesta fall tar det lång tid att arbeta upp ett företag för att få det bli lönsamt. Räkna med 5 år, du bör ha en annan sidoinkomst under tiden du arbetar upp din firma. Brinner du för det, för det måste du göra om du ska ha ork och vilja att lyckas. Jag tror att du har förutsättningarna för det. Ställ frågor, ingen fråga är oviktig oavsett om du eller andra tycker att den kan upplevas dum eller naiv. Upparbetningen, låt den ta tid så att du får en fast kunskapsgrund att stå på. Någon medlen föreslog att du skulle jobba hos en trädgårdsmästare eller liknade för att lära dig grunderna, det är ett mycket bra förslag. Tror inte att du klarar dig på en inkomst på ”bara” gräsklippning. Det finns många som har robotgräsklippare och många som klipper själv.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Den kalkylen är lite väl naiv, men för all del. Det viktiga är nog att inse att det är helt omöjligt att försörja sig enbart på gräsklippning i Sverige med tanke på säsongens begränsade längd och det varierande klippbehovet över säsongen.

Om jag förstått branschen rätt så jobbar de flesta med fasta uppdrag och ett i grunden fast schema. Dvs. man avtalar om en säsong och man klipper med fasta intervall efter säsongens behov. Det innebär att du redan när säsongen börjar har din kalender klar för dig. Måndagar kör du område X, Tisdagar område Y osv. Eftersom klippintervallet varierar över säsongen får du fylla på med andra jobb de veckor du inte klipper, alternativt ta in en extragubbe under högsäsong. Men då vet du redan från början vilka dagar som är tillgängliga för att boka in andra jobb av engångskaraktär.

Med det upplägget får du lite struktur på verksamheten så att du får en rimlig beläggning och minimerar ställtiden mellan jobben.
Okej! Då måste jag med andra ord ligga på under vinter/våren med försäljning och få en bra orderingång. Jag har identifierat 6 områden som är nedbrutna i 28 "kvarter". Så kan ju vara en dag i veckan per område. GIllar tanken av att ha alla jobb planerade innan det är dags och bara kunna fokusera på att utföra klippningar.
 
O O skrev:
Har du någon utbildning i trädgårdsskötsel? Hur stor erfarenhet har du av sådant här arbete?
År du mer eller mindre nybörjare kan det vara en god idé att lära sig jobbet innan man etablerar en firma i branschen. Det gäller generellt alla branscher.

En smart variant är då att jobba i en firma inom branschen för att lära sig. Dvs att se kunskapen man får som den viktigaste lönen.

Om jag skulle anlita någon att klippa något i min trädgård skulle jag välja den med längst erfarenhet eller bäst rekommendationer. Jag skulle inte anlita dig. För om du kunde jobbet hade du inte behövt fråga här.

När det gäller att klippa en gräsmatta är det inte så komplicerat, så det jobbet kanske jag skulle anlitat dig till. Vilket alltså betyder att jag tycker att du gör helt rätt i att fokusera på det och skippa allt annat klippande till att börja med.

I det sammanhanget är det vettigt att ha en ansvarighetsförsäkring. Som betalar om du (personal i firman) råkar skada något eller någon i jobbet. Kolla upp det!

Med det sagt skulle jag satsa på att ha med mig en egen (batteridriven) grästrimmer (med klinga) men att i första hand använda kundens gräsklippare (istället för en egen) för att slippa släpa runt på för mycket grejor.

Men även om det är vettigt att lyssna in vad andra säger är det ändå de egna valen och besluten som kommer göra din firma annorlunda och äkta. Det som ger dig kunder. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
Tack för din uppriktighet, jag uppskattar att vissa folk här på forumet är kritiskt lagda. Om man frågar vänner och familj får man mest glada tillrop, det kan hjälpa med motivationen men inte med att få till en bra affäridé och undvika fallgropar.

Som jag nämnt tidigare vill jag mest fokusera på gräsklippning. Men ska lägga in i markandsundersökning om kunden vill att jag använder deras gräsklippare eller min egen. Kan ju lägga in en avgift på 100 kr om jag behöver ha egen gräsklippare. Ska vara tydlig med att jag är nybörjare när jag gör undersökningen så får kunden ta det i beaktning och dömma mig utefter det.

Vad är fördelen med klinga jämfört med plasttråd?

Ska kolla upp ansvarsförsäkring!

Överväger att gå en amatörkurs till vintern i busk och trädbeskärning, det blir ju lite erafenhet av det. Har klippt gräsmatta och häck ganska många gånger i famlijs trädgårdar.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla vad andra firmor som gör liknande tjänster erbjuder och se vad som du kan/vill utföra. Trädgårdsmart är en jag har fått upp reklam för på fb.

[länk]
Dom verkar vara riktiga proffs, inspirerande!
 
namnbyte namnbyte skrev:
Haha Trädgårdsfrisören, hade tveklöst kunnat teckna en sådan tjänst som abonnemang. Avskyr att klippa våra 1000m².
Gillar namnet! :)

Det är precis den typen av kund jag vill ha som vill ha klippt gräsmatta vecka efter vecka!
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
M
De som inte gillar att klippa sin gräsmatta har köpt robotklippare för länge sedan, återstår de som tycker det är kul och de som är för snåla för att vilja betala, vilka av dessa är det du skall sälja in dig till?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.