M mnils skrev:
De som inte gillar att klippa sin gräsmatta har köpt robotklippare för länge sedan, återstår de som tycker det är kul och de som är för snåla för att vilja betala, vilka av dessa är det du skall sälja in dig till?
Med tanke på att en robotgräsklippare kostar runt 10 000 kr så kan man få rätt många gräsklippningar innan man tjänat in dom pengarna. Just nu tror jag min målgrupp är äldre och personer mitt uppe i karriären.
 
S spik&son skrev:
Tänker att jag ska etablera mig på alla social plattformar, facebook till tiktok. Sen får det bli en del dörrknackning / cold calls :) Men utmaningen består ju!
Tänk på att gamlingar som mig som kanske har största behov att få hjälp med gräsklippning, inte alltid vill läsa sociala medier.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
S spik&son skrev:
Då måste jag med andra ord ligga på under vinter/våren med försäljning och få en bra orderingång.
Om jag skall vara ärlig tror jag inte man når någon större framgång med att snacka gräsklippning på vintern. Man skall smida när järnet är varmt. Jag skulle istället fokusera på "vinterjobb" och naturligtvis nämna den kommande klippsäsongen i förbifarten inklusive den självklara "tipsa gärna om du känner någon som behöver...". I praktiken lär kundstocken på sikt mestadels bestå av stamkunder. Givetvis tar man sedan i slutet av säsongen upp frågan om hur vi gör nästa år. Alltid lättast att sälja till befintliga kunder, förutsatt att de är nöjda så klart. Glöm inte bort företagen, de har lättare att ta en kostnad och har sällan något intresse av att klippa själva.
 
S spik&son skrev:
För att täcka mina kostnader (lön, inköp av maskiner (har en del redan), bensin) behöver jag klippa 3 gräsmattor á 500 kr inkl. rutavdrag om jag jobbar 5 dagar i veckan. :)
Så 7500 ink moms i veckan? Det blir inte många kronor även ex moms så är fortfarande inte mycket.

Betalar runt 15k om året för min ansvarsförsäkring och sjukvårdsförsäkring. Revisor har kostat runt 20k och då både bokför jag och fakturerar själv. Men har en revisor till att kontrollera och sköta deklaration och lite sånt smått.

Fortnox tror jag ligger på kring 6k om året nu med några tilläggstjänst så som anläggningsregister och tolkning av kvitton och sånt.

Sen ska du ha din pension och din semester ovanpå allt detta.

Bara ett par bra arbetsskor kostar runt 3k och räkna med minst 2 om året med 4par sulor. Bara där är du närmare 10k.
Du vill inte spendera dina dagar i ett par bluewear från jula om jag säger så.


Det kostar att driva eget och tycker verkligen att fler ska våga prova driva eget. Men man måste vara realistisk när det kommer till kostnaderna runt omkring att driva eget företag.
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Tips från mig som haft egen firma i trädgårdsbranschen - använd INTE kundens grejer. När du är på plats vill du veta att grejerna funkar, du har inte tid att meka med jox som inte startar. Eller att kunden lovat att det finns bensin men den är slut etc. Om du använder kundens grejer måste du också ha något avtalat för vad som händer om grejen går sönder när du använder den.

Bättre med egen utrustning, du måste inte börja med häcksaxar med rygghängt batteri etc även om det är klart skönast för längre användning. Det går att dra förlängningssladd i början av karriären och jobba sig uppåt i verktygsparken.

Det svåraste enligt mig var utan tvekan marknadsföringen. Jag var tyvärr kass på det, körde lappar i brevlådan etc, fick ju några uppdrag av det varje gång men fick inte tillräckligt med jobb för att kunna ha det ens som halvtidsförsörjning. Det finns en större, väl etablerad, firma i området här som var väldigt svår att konkurrera med. Jag var betydligt billigare men folk valde hellre den mer välkända firman. Jag fick mest pensionärer som ville ha hjälp att klippa hagtornshäckar som inte varit klippta på 15 år. (Det gör ont, hagtorn har dödsmördartaggar)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
S spik&son skrev:
Med tanke på att en robotgräsklippare kostar runt 10 000 kr så kan man få rätt många gräsklippningar innan man tjänat in dom pengarna. Just nu tror jag min målgrupp är äldre och personer mitt uppe i karriären.
Det finns utmärkta robotklippare för halva den summan.
 
C cpalm skrev:
Om jag skall vara ärlig tror jag inte man når någon större framgång med att snacka gräsklippning på vintern. Man skall smida när järnet är varmt. Jag skulle istället fokusera på "vinterjobb" och naturligtvis nämna den kommande klippsäsongen i förbifarten inklusive den självklara "tipsa gärna om du känner någon som behöver...". I praktiken lär kundstocken på sikt mestadels bestå av stamkunder. Givetvis tar man sedan i slutet av säsongen upp frågan om hur vi gör nästa år. Alltid lättast att sälja till befintliga kunder, förutsatt att de är nöjda så klart.
Om man ska smida medan järnet är varmt så borde jag prata med kunderna nu under sensommaren?

Angående vinterjobb, jag har tänkt trappstädning till Bostadsrättsföreningar, damsuga och moppa. Sen finns det ju snöskottning men efterfrågan beror helt och hållet på väderleken. Hur får man stammissar då? Lågt pris och nöjda kunder...
 
S spik&son skrev:
Tack för din uppriktighet, jag uppskattar att vissa folk här på forumet är kritiskt lagda. Om man frågar vänner och familj får man mest glada tillrop, det kan hjälpa med motivationen men inte med att få till en bra affäridé och undvika fallgropar.

Som jag nämnt tidigare vill jag mest fokusera på gräsklippning. Men ska lägga in i markandsundersökning om kunden vill att jag använder deras gräsklippare eller min egen. Kan ju lägga in en avgift på 100 kr om jag behöver ha egen gräsklippare. Ska vara tydlig med att jag är nybörjare när jag gör undersökningen så får kunden ta det i beaktning och dömma mig utefter det.

Vad är fördelen med klinga jämfört med plasttråd?

Ska kolla upp ansvarsförsäkring!

Överväger att gå en amatörkurs till vintern i busk och trädbeskärning, det blir ju lite erafenhet av det. Har klippt gräsmatta och häck ganska många gånger i famlijs trädgårdar.
Du har inte övervägt att börja med snöskottning nu i vinter och samtidigt sälja in gräsklippning, kalk, gödsel, ta maskrosor osv?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Så 7500 ink moms i veckan? Det blir inte många kronor även ex moms så är fortfarande inte mycket.

Betalar runt 15k om året för min ansvarsförsäkring och sjukvårdsförsäkring. Revisor har kostat runt 20k och då både bokför jag och fakturerar själv. Men har en revisor till att kontrollera och sköta deklaration och lite sånt smått.

Fortnox tror jag ligger på kring 6k om året nu med några tilläggstjänst så som anläggningsregister och tolkning av kvitton och sånt.

Sen ska du ha din pension och din semester ovanpå allt detta.

Bara ett par bra arbetsskor kostar runt 3k och räkna med minst 2 om året med 4par sulor. Bara där är du närmare 10k.
Du vill inte spendera dina dagar i ett par bluewear från jula om jag säger så.


Det kostar att driva eget och tycker verkligen att fler ska våga prova driva eget. Men man måste vara realistisk när det kommer till kostnaderna runt omkring att driva eget företag.
Tänker att jag behöver in 6,25 K i veckan för att kunna betala lön till mig själv. Tänker söka enskild firma med momsbefrielse som man har rätt till om man omsätter under 100K. Överskottet som blir går till att succesivt (när jag har råd) köpa utrustning, material och förbrukningsvaror.

Tänker att man kanske kan köpa tjänsterna som du listar (ansvarsförsäkring ska jag ha)

Revisonen hoppas jag kunna lösa själv då jag läst på en del om det.
 
Om du ska täcka ett område inom cykelavstånd och inte planerar att starta en rikstäckande kedja så skulle jag satsat på att rikta reklamen till de aktuella området.
Vad folk är villiga att betala spelar egentligen ingen roll.
Räkna på dina kostnader och vilken lön du behöver och sen har du en bra start på priset.


Men om du ska ge sig in i en bransch men saknar erfarenhet så kämpar du i motvind...

Men jag kan tänka mig att du "sommarjobbar" för att få lite start...


Eller varför inte gå runt kl 04.00 en dag när snön vräker ner och skotta en smal gång på alla uppfarter( var tyst bara)

Lägg en lapp i brevlådan att det är du som skottat för att visa dina tjänster.
Kräver mer av dig men kan ge mer genomslag
 
C
S spik&son skrev:
Om man ska smida medan järnet är varmt så borde jag prata med kunderna nu under sensommaren?
Bättre det än mitt i vintern, men jag tror fisken nappar som bäst inför och under pågående säsong.
S spik&son skrev:
Angående vinterjobb, jag har tänkt trappstädning till Bostadsrättsföreningar, damsuga och moppa. Sen finns det ju snöskottning men efterfrågan beror helt och hållet på väderleken. Hur får man stammissar då? Lågt pris och nöjda kunder...
Trappstädning är ett typiskt stammisjobb där man tecknar längre avtal som rullar på och förnyas och där ryktet sprider sig så länge man har en nöjd kund. Men det är ju inte ett rent vinterjobb. Kunderna vill ju ha städat året runt.

Lågt pris är dock otaktiskt. Priset måste så klart stå sig i konkurrens, men lägsta pris = lägsta lönsamhet och det är lätt att fastna där och jobba arslet av sig utan att få någonting för det. Kör hellre med gratisprov och liknande för att visa att du är värd pengarna.
 
Redigerat:
Dalbotant Dalbotant skrev:
Tips från mig som haft egen firma i trädgårdsbranschen - använd INTE kundens grejer. När du är på plats vill du veta att grejerna funkar, du har inte tid att meka med jox som inte startar. Eller att kunden lovat att det finns bensin men den är slut etc. Om du använder kundens grejer måste du också ha något avtalat för vad som händer om grejen går sönder när du använder den.

Bättre med egen utrustning, du måste inte börja med häcksaxar med rygghängt batteri etc även om det är klart skönast för längre användning. Det går att dra förlängningssladd i början av karriären och jobba sig uppåt i verktygsparken.

Det svåraste enligt mig var utan tvekan marknadsföringen. Jag var tyvärr kass på det, körde lappar i brevlådan etc, fick ju några uppdrag av det varje gång men fick inte tillräckligt med jobb för att kunna ha det ens som halvtidsförsörjning. Det finns en större, väl etablerad, firma i området här som var väldigt svår att konkurrera med. Jag var betydligt billigare men folk valde hellre den mer välkända firman. Jag fick mest pensionärer som ville ha hjälp att klippa hagtornshäckar som inte varit klippta på 15 år. (Det gör ont, hagtorn har dödsmördartaggar)
Ja, det är en klar fördel att veta hur sakerna fungerar.

Var detta innan social medier med betalad reklam och bara vanliga statusuppdateringar, google ads, pratade du med dina vänner och bekanta om ditt företag (jag drar mig lite för att ta kontakt med användbara kontakter men tror det är viktigt så får se till att få tummen ur). La du ner energi på lapparna i låda, var dom designade och tryckta på tryckeri? Ringde du kalla samtal? Dörrknackning?
 
A Alexn72 skrev:
Om du ska täcka ett område inom cykelavstånd och inte planerar att starta en rikstäckande kedja så skulle jag satsat på att rikta reklamen till de aktuella området.
Vad folk är villiga att betala spelar egentligen ingen roll.
Räkna på dina kostnader och vilken lön du behöver och sen har du en bra start på priset.


Men om du ska ge sig in i en bransch men saknar erfarenhet så kämpar du i motvind...

Men jag kan tänka mig att du "sommarjobbar" för att få lite start...


Eller varför inte gå runt kl 04.00 en dag när snön vräker ner och skotta en smal gång på alla uppfarter( var tyst bara)

Lägg en lapp i brevlådan att det är du som skottat för att visa dina tjänster.
Kräver mer av dig men kan ge mer genomslag
Ja, lapp i lådan, samtal och dörrknackning är ju lätt att rikta till tänkta områden. Är inte så insatt i hur vida digital reklam går att rikta till personer i tilltänka områden.

Kanske överväga att sommarjobba med trädgårdsarbete på en etablerad firma sommarensäsongen 2025 för att få erfarenheten och köra eget 2026. Men frågan är om jag har tålamodet. Men med erfarnehet kan jag erbjuda en bredd på tjänsterna medan utan erfaenhet får jag mest förlita mig på enkla grejer som klippa gräs.

Men vad jag egentligen mest är intresserad av är hur jag driver företag.
 
Har fått en del lappar i brevlådan om trädgårdsarbete, små lappar i fyrfärgstryck där saluför man som jag uppfattar det "rubbet" inom trädgårdsskötsel. Allt från trädfällning av stora träd till beskärning av buskar mm. Även plantering och småjobb inom plattsättning etc.

Kanske svårt att göra allt detta med en enmansfirma.
 
C
E etompau skrev:
Kanske svårt att göra allt detta med en enmansfirma.
Firman vi anlitar är en enmansfirma med samma "breda" profil. Sen samarbetar han mycket med andra på de jobb som kräver särskild kunskap, utrustning eller att man helt enkelt är fler.

Glömde att skriva det till TS, men just nu är det givetvis lövhantering som är aktuellt.
Men där är det ju verkligen läge att fundera på hur man löser frågan med bortforslingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.