Hej,
Finns säkert en mycket bättre nomenklatur än vad jag för mig med, så tar gärna tips på det också, men i all korthet.
Jag har en villa som står på krypgrund där hörnen på betongtramen urholkats och tappat mark under (gissningsvis har regnvatten fört med sig gruset då huset står i lutning), bifogar bild på en av platserna. Obs. Den bristfälliga vattenavledningen i bild är redan åtgärdad.
Hur reparerar jag bäst detta? Känns obra att huset tappar stöttning mot marken ute i hörnen (och jag tror till och med att det drar in luft där i krypgrunden på något ställe).
Tack på förhand!
Finns säkert en mycket bättre nomenklatur än vad jag för mig med, så tar gärna tips på det också, men i all korthet.
Jag har en villa som står på krypgrund där hörnen på betongtramen urholkats och tappat mark under (gissningsvis har regnvatten fört med sig gruset då huset står i lutning), bifogar bild på en av platserna. Obs. Den bristfälliga vattenavledningen i bild är redan åtgärdad.
Hur reparerar jag bäst detta? Känns obra att huset tappar stöttning mot marken ute i hörnen (och jag tror till och med att det drar in luft där i krypgrunden på något ställe).
Tack på förhand!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Håller med ovanstående men rekommenderar 0-18 mm samkross. Enklare att skyffla för hand. Men vilket som fungerar. Nollfraktionen i samkrossen kommer att låsa dina runda stenar som nu gör att det rör på sig. Man har använt runt naturgrus kring din grund och det låser sig inte.
En annan lösning kan vara en säck betong. Gräv ur lite mer (en mindre grop) fyll den med betong och skotta upp naturgrus på. Sätt ett par brädor som ram och tryck in dessa för att få kontakt. Kilar är en bra idé. Lösningen tål att vatten tar samma väg i framtiden.
Tack för alla tips!
Min fundering på fogskum: Riskerar det att skapa för stort tryck uppåt? Har inte riktigt koll på hur stora krafter det utvecklar. Finns det nackdelar med skum? Låter smidigt.
Angående grus, alltså egentligen bara att packa in grus av rätt sort hårt så det kilar fast sig själv?
Betong lät ganska smidigt, om jag tolkar er rätt, så är det egentligen bara att bygga en ram och trycka till det?
Min fundering på fogskum: Riskerar det att skapa för stort tryck uppåt? Har inte riktigt koll på hur stora krafter det utvecklar. Finns det nackdelar med skum? Låter smidigt.
Angående grus, alltså egentligen bara att packa in grus av rätt sort hårt så det kilar fast sig själv?
Betong lät ganska smidigt, om jag tolkar er rätt, så är det egentligen bara att bygga en ram och trycka till det?
Skall du använda betong så är det expanderbetong som gäller. Man använder det vid undergjutningar. Vanlig betong krymper när den bränner.L LStedt skrev:Tack för alla tips!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem med fast handtag på FM Mattsson blandare – tappat insexskruven
Vatten & Avlopp -
Husgrund - pris ?
Grund & Markarbeten -
Växthusgrund: gjuta klack direkt på berg eller göra plant med grus
Grund & Markarbeten -
Hur skall jag göra med min husgrund?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpa hus med avstängd värme men tappat vattensystem.
Köpa & Sälja hus
Tjänster
Populärt i forumet
-
Bygga stödmur intill husvägg
Grund & Markarbeten -
Hur reparerar jag husgrund som tappat mark undertill?
Grund & Markarbeten -
Hur nära huset kan man gräva?
Grund & Markarbeten -
Tolka ritning, isolerad eller oisolerad platta på mark? Värma nytt rum
Grund & Markarbeten -
Vad är denna ”brunn” för något?
Grund & Markarbeten