B Borgen2021 skrev:
Men det där med avfallets "farlighet" är ju inte korrekt återgivet.

Men toppen att ryssarna bygger kärnkraft i Europa (läs lite om RosAtom).
Så kan de kontrollera energin ännu mer
Och det är nog här vi börjar närma oss själva problemet. I 20 år har slutförvaret diskuterats. En lösning togs fram och nya spekulationer om hur dålig den var startade direkt. Varför så svåra beslut kring något som är en så enkel och riskfri energityp?

Därtill kommer givetvis andra länder bygga vidare på kärnkraften lika hårt som vi gör. Länder driver varandras utveckling och vi har kärnkraftverk i Sveriges närområde lika snabbt som vi själva byggt upp våra. Litar vi på Sveriges kärnkraftverk men inte Rysslands? Litar vi på Ukrainas kärnkraftverk?

Knäckfrågan är väl egentligen:

Om vi säger ja till mer kärnkraft i Sverige, säger vi då inte automatiskt ja till kärnkraftverk i alla andra länder också? Vi är knappast med och väljer men vår påverkan minskar givetvis drastiskt när vi själva bygger vidare på tekniken.
 
H henlin431 skrev:
Och det är nog här vi börjar närma oss själva problemet. I 20 år har slutförvaret diskuterats. En lösning togs fram och nya spekulationer om hur dålig den var startade direkt. Varför så svåra beslut kring något som är en så enkel och riskfri energityp?

Därtill kommer givetvis andra länder bygga vidare på kärnkraften lika hårt som vi gör. Länder driver varandras utveckling och vi har kärnkraftverk i Sveriges närområde lika snabbt som vi själva byggt upp våra. Litar vi på Sveriges kärnkraftverk men inte Rysslands? Litar vi på Ukrainas kärnkraftverk?

Knäckfrågan är väl egentligen:

Om vi säger ja till mer kärnkraft i Sverige, säger vi då inte automatiskt ja till kärnkraftverk i alla andra länder också? Vi är knappast med och väljer men vår påverkan minskar givetvis drastiskt när vi själva bygger vidare på tekniken.
Eller så väljer vi att ha ett samhälle med höga energikostnader och svajig tillförlitlighet.

Det finns risker i alla vägval
 
B Borgen2021 skrev:
Eller så väljer vi att ha ett samhälle med höga energikostnader och svajig tillförlitlighet.

Det finns risker i alla vägval
Det finns inget logiskt med att anta att Ryssland skulle fortsätta strypa sig själva i all evighet bara för att det är kul att strypa hela EU. Jag säger inte att en lösning med Ryssland skulle få mig att må bättre men i min fantasi försvinner Putin och en annan ledning tar över. Om gasleveranserna skulle dra igång tror jag diskussionerna om att bygga om hela Sveriges och EUs energilösningar på dessa forum skulle bli lite mindre centrala.

Jag tror inte nån av lösningarna som tar oss ur det här problemet baseras på ett enkelt val mellan två ting.
 
H henlin431 skrev:
Det finns inget logiskt med att anta att Ryssland skulle fortsätta strypa sig själva i all evighet bara för att det är kul att strypa hela EU. Jag säger inte att en lösning med Ryssland skulle få mig att må bättre men i min fantasi försvinner Putin och en annan ledning tar över. Om gasleveranserna skulle dra igång tror jag diskussionerna om att bygga om hela Sveriges och EUs energilösningar på dessa forum skulle bli lite mindre centrala.

Jag tror inte nån av lösningarna som tar oss ur det här problemet baseras på ett enkelt val mellan två ting.
Nu hamnar vi helt off track, men ta en titt på denna, den är 5 år gammal.


Och notera att det började 2014, kriget i Ukraina
Samt att Europa inte gjorde ett skit, inte ens när de sköt ner ett holländskt passagerarplan.

Vi har grävt ett hål vi inte kommer ur tyvärr
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Hur tänker du då, rörligt pris är ju helkonstigt, du kan köra all el på "Billiga timmar" men får ändå betala för snittet
Inte konstigare än mycket annat jag konsumerar. Ingen orkar ju med timpris på bensinmacken eller på bacon.
 
B Borgen2021 skrev:
Hur tänker du då, rörligt pris är ju helkonstigt, du kan köra all el på "Billiga timmar" men får ändå betala för snittet
Rörligt pris behöver inte vara ett snittpris utan det finns rörligt med timdebitering utan fast årsavgift.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Inte konstigare än mycket annat jag konsumerar. Ingen orkar ju med timpris på bensinmacken eller på bacon.
Nja....här känns det nog allt som det finns utrymme för en liten liknelse. Det finns ju mängder av saker vi köper där vi gör ett aktivt val och skippar butiken vi är i och väljer en annan. Jag tycker det liknar trenden att flytta sin förbrukning. Det gemensamma är möjligheten att värdera situationen och välja ett bättre erbjudande/tilfälle.
B Borgen2021 skrev:
Nu hamnar vi helt off track, men ta en titt på denna, den är 5 år gammal.

[media]
Och notera att det började 2014, kriget i Ukraina
Samt att Europa inte gjorde ett skit, inte ens när de sköt ner ett holländskt passagerarplan.

Vi har grävt ett hål vi inte kommer ur tyvärr
Imponerande information redan för 5 år sen.

Men det innebär också att de spelade ut deras sista kort för alltid och nu långsamt kommer dö ut. Baserat på det dåliga resultat de för egen del åstadkommit med sin militär hittills.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nja....här känns det nog allt som det finns utrymme för en liten liknelse. Det finns ju mängder av saker vi köper där vi gör ett aktivt val och skippar butiken vi är i och väljer en annan. Jag tycker det liknar trenden att flytta sin förbrukning. Det gemensamma är möjligheten att värdera situationen och välja ett bättre erbjudande/tilfälle.


Imponerande information redan för 5 år sen.

Men det innebär också att de spelade ut deras sista kort för alltid och nu långsamt kommer dö ut. Baserat på det dåliga resultat de för egen del åstadkommit med sin militär hittills.
De äger energin i Europa
De har försökt starta nya migrationsvågor mot Europa i omgångar (via Turkiet, och via belarus)
De kan backa hem från Ukraina, det många här inte förstår att i Ryssland kommer det inte ses som ett nederlag, eller rättare sagt, ingen kommer våga yppa eller knappt tänka det.
Undertiden fryser vi arslet av oss.

Men den tiden den sorgen (rätt snart med andra ord, haha)
 
A Anaii skrev:
Även om man inte har genomströmningsberedare så är det många VVB som går igång direkt. Förbrukat vatten fylls på med nytt och måste värmas upp. Våran BVP från 2001 har varken stöd för att ställa in den temperatur som ska hållas på varmvattnet eller när det ska värmas. Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.
Din är väl redan inställd på att vara energisparande 42-47grader. Med höjning till 55? En gång i veckan eller varann vecka.
 
H henlin431 skrev:
Nja....här känns det nog allt som det finns utrymme för en liten liknelse. Det finns ju mängder av saker vi köper där vi gör ett aktivt val och skippar butiken vi är i och väljer en annan. Jag tycker det liknar trenden att flytta sin förbrukning. Det gemensamma är möjligheten att värdera situationen och välja ett bättre erbjudande/tilfälle.


Imponerande information redan för 5 år sen.

Men det innebär också att de spelade ut deras sista kort för alltid och nu långsamt kommer dö ut. Baserat på det dåliga resultat de för egen del åstadkommit med sin militär hittills.
Men jag tycker nog liknelsen med bil är bra. Oljepriset är olika varje minut året runt, men vi har länge prisspann än så på macken. Det som ändå sker är att vi med högre pris driver på för mindre konsumtion.

Det är iaf det vi beslutat i vår familj efter 2 timmar i bilen igår. Vi fokuserar på att sänka förbrukningen istället för att flytta den. Tvätta bara fulla maskiner, schemalägga golvvärme och LLVP, sänk värmen i gästrummet när ingen bor där osv.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vi fokuserar på att sänka förbrukningen istället för att flytta den. Tvätta bara fulla maskiner, schemalägga golvvärme och LLVP, sänk värmen i gästrummet när ingen bor där osv.
Det är så vi också resonerar. Att försöka sänka förbrukningen än att flytta den. Det är kanske lite mindre ångestframkallande än att snegla på klockan och en app för att se när elpriset är någon krona billigare.

Får väl jobba lite mer övertid så man dels får mer pengar till elräkningarna, dels tillbringar lite mindre tid hemma med att slösa på el.
 
Nissens
H henlin431 skrev:
De svenska kärnkraftverken har inte påverkat i princip något alls hittills. Borde dom ha gjort det? Är inte syftet att ge energi?

Ja, förutom att uranet bryts utomlands då. Tydligen var vi inte riktigt enade om att ta uranet från Sverige eftersom vi var lite osäkra på diverse hälso- och miljöeffekter. Men det löste vi enkelt genom att helt enkelt låta andra länder utvinna, varpå vi bara betalar för det.

Jag tror nog vi kan skicka iväg avfallet också nånstans. Det finns säkert något land som hyr ut plats 100 000 år framåt nästan gratis. Det är ju tydligen redan inräknat i det låga energipriset.

Någon som har kalkylen för lagring av kärnbränsle 100 000 år framåt och kan slå ut det på spotpriset?

Edit: nej, jag ångrade mig. Det där är inget att räkna på. Det där är ju nästa generations utmaning.
Öööh, det var du som skrev att kärnkraftverken påverkar omgivningen, även utanför Sverige, och jag ifrågasatte det. Men nu verkar det som att du håller med mig, så då är ju allt bra. :)
 
Har tittat och funderat på hur vi skulle kunna hantera timpris. Har konstaterat att jag tror att det skulle löna sig.
Så har pratat med familjen om timpris.
De var villiga att försöka anpassa sig så mycket det går.

Tar och kollar mitt nuvarande elavtal, och har 3 MÅNADERS UPPSÄGNINGSTID!
Känns ju sjukt omodernt.

Jaja,,, det är bara att se till att hålla nere förbrukningen hela tiden.
 
Nissens Nissens skrev:
Öööh, det var du som skrev att kärnkraftverken påverkar omgivningen, även utanför Sverige, och jag ifrågasatte det. Men nu verkar det som att du håller med mig, så då är ju allt bra. :)
Lite oklart vad du söker efter. Jag tycker jag var tydlig.

Jag ser inget problem med att vi har olika åsikter. När jag diskuterar kärnkraft gör jag det inte med bas av nästa månads faktura. Jag tittar framåt och på de generationer som kommer efter oss. Dåliga lösningar nu ger dåliga lösningar sen.

Alla energislag har påverkan. Vad den påverkan är kan man diskutera i oändlighet. Vad en kärnkraftsolycka innebär är inte öppet för diskussion. Det finns för mycket fakta om det.

Om kärnkraft inklusive brytning av uran och lagring av kärnavfall skulle vara 100% riskfritt tvivlar jag starkt på att vi skulle ha den här diskussionen. Men du har ju en vision och intressanta idéer. Just det där med risk verkar politikerna vara lite oeniga om. Du kanske kan övertyga dom...?
 
H henlin431 skrev:
Lite oklart vad du söker efter. Jag tycker jag var tydlig.

Jag ser inget problem med att vi har olika åsikter. När jag diskuterar kärnkraft gör jag det inte med bas av nästa månads faktura. Jag tittar framåt och på de generationer som kommer efter oss. Dåliga lösningar nu ger dåliga lösningar sen.

Alla energislag har påverkan. Vad den påverkan är kan man diskutera i oändlighet. Vad en kärnkraftsolycka innebär är inte öppet för diskussion. Det finns för mycket fakta om det.

Om kärnkraft inklusive brytning av uran och lagring av kärnavfall skulle vara 100% riskfritt tvivlar jag starkt på att vi skulle ha den här diskussionen. Men du har ju en vision och intressanta idéer. Just det där med risk verkar politikerna vara lite oeniga om. Du kanske kan övertyga dom...?
Kan du ge tre exempel på välfungerande samhällen som inte har kärnkraft som bas, med samma förutsättningar som vi temperaturmässigt, dvs peak energi höst vinter, när vind och sol är närmast obefintligt ur energi synpunkt?
Hur kommer den psykiska ohälsan slå mot befolkningen i närtid?
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.