B Borgen2021 skrev:
Och tack vare de som resonerar som dig kan nätet komma och tappa balansen, med nerstängning som följd
Varför skulle det göra det?
 
K Kallebo skrev:
Vi har inte börjat att diskutera timpris än. Men föreställer mig att det kommer låta ungefär som i ditt exempel. Korta duschar så att nattens varmvatten räcker till alla.

Det jobbigaste är att tvätt, disk och matlagning i ugnen måste ske på natten. Frågan är hur mycket det är värt det...
Lite oklart varför allt måste vara av eller på, 1 eller 0, tomt eller fullt (ett glas).

Tvätt, disk, varmvatten och större delen av uppvärmningen samt ev. elbilsladdning som kan flyttas till natten är ju kanonbra. Men varför flytta matlagningen? Varför dammsuga mitt i natten etc?

Nu vet jag givetvis inte vilka specialrätter folk lagar hemma men att koka upp lite pasta och steka köttbullar kostar inte många kronor oavsett spotpris (just nu iaf). Det finns en rad köksredskap/husredskap vars märkeffekt är hög, men vars driftkostnad per månad är låg, eftersom man inte kör dom speciellt ofta/länge.

Om du kör 2 plattor och lagar mat i 30 minuter bränner du inte av enorma summor pengar. Om det verkligen kniper kan man ju koka upp mycket pasta åt gången och helt enkelt äta mer kallrätter.

Jag har redan pratat med familjen. Jag smyger in verkligheten sakta dag för dag. Vänjer oss med en lägre temperatur, får folk att förstå att varmvattnet ska räcka till fler etc. Att vi vuxna tar den här diskussionen med våra barn först när det är en kris på gång är inte bra alls. Det borde ligga inbyggt hos alla människor att energi inte är något vi ska ta för givet.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Varför skulle det göra det?
Därför att om vi inte börjar styra bort användning från topparna morgon och kväll, kommer nätfrekvensen inte palla.


F Fideliox skrev:
Jag tror det kommer bli vanligare och dyrare och fastpris kommer försvinna helt. Vi kommer bli tvingade att fördela lasten mer jämt helt enkelt.
Fa
Okarlsson Okarlsson skrev:
Varför skulle det göra det?
För att
 
Z Zimeon skrev:
Funderade på om man skulle hoppa på timpriståget... Enligt folk i den här tråden är det ju mest min värmepanna som kommer att vara skurken, och den kan jag ju i så fall ställa in att bara arbeta på natten. Så får man duscha på morgonen och helt enkelt nöja sig med ljummet vatten på kvällen. Samma med uppvärmningen av huset, dra på under natten och sen låta termostaten stå på 15 grader under dagarna.

Dock vet jag inte riktigt hur det ska funka, och jag gillar inte riktigt tanken på att behöva gå och vakta spotpriset stup i kvarten. Jag känner mig själv, och vet att jag kommer att kolla på den JÄMT och det kommer att äta upp livsglädje. Att slippa det kan lätt vara värt en femhundring i månaden, men ligger skillnaden på 3000, så är det förstås värt att göra en ansträngning. Och det låter ju som om det definitivt kan bli besparningar på många tusenlappar att se till att hålla sig lågt. Och samtidigt, att binda på 3 år ger ett lägre genomsnittspris på dagen, och man framförallt SLIPPER ATT BRY SIG och vet vad man kommer att få i räkningen. Så det är svårt att välja helt. Faktiskt.

(Och i ärlighetens namn tycker jag det är felaktig samhällspolitik att slänga det här på den enstaka privatpersonen. Hur i helskotta ska man begära att var och envar ska sätta sig in i den här soppan? Hur insatt är jag i något så komplext som spådomar om energipriset? Helt plötsligt ska det vara värt 100 lax att ha bundit sitt elpris på 3 år för 1 år sen, och nu kan det avtal man väljer avgöra en smärre förmögenhet. Känns inte som att det är effektivt att köra ett sånt lotteri på befolkningen. Jag är inte vänstervriden, men skulle faktiskt hellre vilja ha tillbaka Elverket. Deras högsta prio skulle ju (gissningsvis) vara att Sverige får sin el, inte att suga ut så mycket av möjligt från sina kunder.)
Mellan 01.00 och 05.00 kan du tryggt köra elpannan. Mellan 14-15 kan du lägga in en timme om du behöver en på dagen också. Behöver du två timmer på dagen så blir det 13-15. Inte helt perfekt optimerat, men det fungerar så pass bra att man inte behöver oroa sig i alla fall. Jag kommer att köra 1-7 på natten. Detta för att kunna köra en timme mindre på dagen (då klarar jag mig med en timme på dagen nämligen, 6-7 är billigare än 13-14).

Jag kommer troligen att börja optimera efter dygnets priser också (via script), men det får bli senare. Så länge som timmarna ovan fungerar hyfsat så är jag nöjd.

För att kunna göra detta så har jag moddat elpannan, jag har även satt timers på flera andra energitjuvar (exempelvis luftavfuktaren i garaget), handdukstorken, golvvärmen i badrummet (som nu är varm på morgonen, men inte annars). Och sist men inte minst, hushållets tre laddbilar (en är en mopedbil) laddas bara på natten (frun kommer dessutom för det mesta att ladda sin på en gratisladdare nära jobbet).

Edit: Jag glömde att vi också tvättar på kvällar och helger, kvällar för att kunna torka kläderna på natten om de behövs till nästa dag. Vi har timer på tvättmaskinen och torktumlaren. Dock inte på diskmaskinen, vi får se om jag bygger min egen timer till den (sätter en trådlös strömbrytare som man stänger av den med när man just slagit igång den och sedan aktiveras den igen på natten).
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Mellan 01.00 och 05.00 kan du tryggt köra elpannan. Mellan 14-15 kan du lägga in en timme om du behöver en på dagen också. Behöver du två timmer på dagen så blir det 13-15. Inte helt perfekt optimerat, men det fungerar så pass bra att man inte behöver oroa sig i alla fall. Jag kommer att köra 1-7 på natten. Detta för att kunna köra en timme mindre på dagen (då klarar jag mig med en timme på dagen nämligen, 6-7 är billigare än 13-14).

Jag kommer troligen att börja optimera efter dygnets priser också (via script), men det får bli senare. Så länge som timmarna ovan fungerar hyfsat så är jag nöjd.

För att kunna göra detta så har jag moddat elpannan, jag har även satt timers på flera andra energitjuvar (exempelvis luftavfuktaren i garaget), handdukstorken, golvvärmen i badrummet (som nu är varm på morgonen, men inte annars). Och sist men inte minst, hushållets tre laddbilar (en är en mopedbil) laddas bara på natten (frun kommer dessutom för det mesta att ladda sin på en gratisladdare nära jobbet).

Edit: Jag glömde att vi också tvättar på kvällar och helger, kvällar för att kunna torka kläderna på natten om de behövs till nästa dag. Vi har timer på tvättmaskinen och torktumlaren. Dock inte på diskmaskinen, vi får se om jag bygger min egen timer till den (sätter en trådlös strömbrytare som man stänger av den med när man just slagit igång den och sedan aktiveras den igen på natten).

Är du elektriker eller har du anlitat en? Vad kostar det att sätta några och liknande på fasta installationer?
 
F Fideliox skrev:
Är du elektriker eller har du anlitat en? Vad kostar det att sätta några och liknande på fasta installationer?
Den enda åtgärden jag gjort som egentligen kräver elektriker är fläktstyrningen på FLVP, allt annat är gjort med brytare i eluttag eller med elektronik.

Jag har varit elektriker tidigare i livet, men det har inte längre någon relevans. Att ha en hög nivå på allmänbildning och inom teknik och datorer i synnerhet är dock en fördel när man skall göra sådant här. Det blir snabbt dyrt om man skall hyra in folk.
 
B Borgen2021 skrev:
Därför att om vi inte börjar styra bort användning från topparna morgon och kväll, kommer nätfrekvensen inte palla.
Men det högre elpriset måste ju dra ner konsumtionen av el, oavsett timme, för de med rörligt pris.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det högre elpriset måste ju dra ner konsumtionen av el, oavsett timme, för de med rörligt pris.
Ja, men det är ju på gränsen till att inte räcka ändå när man tittar på vad elen kostar då...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det är ju på gränsen till att inte räcka ändå när man tittar på vad elen kostar då...
Priset för peak bör ju bli oändligt högt när nätet är på gränsen mot överbelastning. Men om det inte hjälper bör ju timpris bli tvingande om alternativet är nedsläckning.

Men jag har förstått det som att problemet nu är prissättning, inte tillgång.

Är det så att vi kan importera el också om inhemsk efterfrågan blir för stor?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Priset för peak bör ju bli oändligt högt när nätet är på gränsen mot överbelastning. Men om det inte hjälper bör ju timpris bli tvingande om alternativet är nedsläckning.

Men jag har förstått det som att problemet nu är prissättning, inte tillgång.

Är det så att vi kan importera el också om inhemsk efterfrågan blir för stor?
Vi importerar el under en relevant del av tiden. Igår var det i södra Norge som den dyraste elen i Nordeuropa fanns. De importerade till och med från Storbritannien! Det var de som drev upp våra priser.
 
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
Vi importerar el under en relevant del av tiden. Igår var det i södra Norge som den dyraste elen i Nordeuropa fanns. De importerade till och med från Storbritannien! Det var de som drev upp våra priser.
Ursäkta men jag fattar verkligen inte hur våra priser, där vi tillverkar egen el som vi även exporterar, påverkas av ett annat land (som inte är med i EU) importerar el från ett tredje land?

För att hålla mig till ämnet, jag säger bara ”se till att släcka efter er” till barnen men i överlag tänker jag mig inte så värst mycket över elräkningen.
 
MrJay MrJay skrev:
Ursäkta men jag fattar verkligen inte hur våra priser, där vi tillverkar egen el, påverkas av ett annat land (som inte är med i EU) importerar el från ett tredje land?

För att hålla mig till ämnet, jag säger bara ”se till att släcka efter er till barnen” men i överlag tänker jag mig inte så värst mycket över elräkningen.
Se det som en försäljning på en auktion. Du ser ett skrivbord du vill ha och bjuder på det. Det slutar dock med att någon annan vinner budgivningen då de bjuder 1000kr, du var bara beredd att betala 900kr för det skrivbordet. Så kommer det en ny auktion med ett identiskt skrivbord. Eftersom toppbudaren sedan tidigare redan fått sitt skrivbord så kan du nu vinna budgivningen på ett lägre pris. Tänk dig nu att många sådana här auktioner pågår samtidigt med många budgivare och på olika platser med olika kostnader för att resa och transportera möblerna. Nu har du en förutsättning för elens spotpriser. Det kan finnas stort utbud på ett ställe, men höga fraktkostnader gör att priserna på skrivborden hålls nere och de går till de som bjuder och inte behöver transportera.

Tänk nu att transportkostnaderna också varierar beroende på hur många som vill utnyttja transporterna. Nu har du fått situationen med flaskhalsar i elöverföringen också. Den som sitter på transporten maximerar sin intäkt genom att vara en del i auktionen och ändra sitt pris allteftersom buden ändras.

Systemet maximerar vinsterna för de inblandade parterna som agerar på den säljande sidan och tanken är att man på detta sätt skall få fler att ge sig in i transportbranschen, men även i produktionen av skrivbord, när det finns pengar att tjäna. Problemet vi har just nu är att både produktion och transporter tar lång tid att bygga upp, medan efterfrågan från utlandet kraftigt har ökat och det jättesnabbt. Systemet är inte byggt för detta, utan det är designat för långsamma förändringar.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
MrJay
pacman42 pacman42 skrev:
Se det som en försäljning på en auktion. Du ser ett skrivbord du vill ha och bjuder på det. Det slutar dock med att någon annan vinner budgivningen då de bjuder 1000kr, du var bara beredd att betala 900kr för det skrivbordet. Så kommer det en ny auktion med ett identiskt skrivbord. Eftersom toppbudaren sedan tidigare redan fått sitt skrivbord så kan du nu vinna budgivningen på ett lägre pris. Tänk dig nu att många sådana här auktioner pågår samtidigt med många budgivare och på olika platser med olika kostnader för att resa och transportera möblerna. Nu har du en förutsättning för elens spotpriser. Det kan finnas stort utbud på ett ställe, men höga fraktkostnader gör att priserna på skrivborden hålls nere och de går till de som bjuder och inte behöver transportera.

Tänk nu att transportkostnaderna också varierar beroende på hur många som vill utnyttja transporterna. Nu har du fått situationen med flaskhalsar i elöverföringen också. Den som sitter på transporten maximerar sin intäkt genom att vara en del i auktionen och ändra sitt pris allteftersom buden ändras.

Systemet maximerar vinsterna för de inblandade parterna som agerar på den säljande sidan och tanken är att man på detta sätt skall få fler att ge sig in i transportbranschen, men även i produktionen av skrivbord, när det finns pengar att tjäna. Problemet vi har just nu är att både produktion och transporter tar lång tid att bygga upp, medan efterfrågan från utlandet kraftigt har ökat och det jättesnabbt. Systemet är inte byggt för detta, utan det är designat för långsamma förändringar.
Som en lekman tycker man att den el vi producerar borde gå till vår egen befolkning primärt och överskott säljas på elmarknaden till högstbjudande. Men så är det alltså inte, utan man är bara ute efter att sälja till de som betalar mest? Fint system.
 
MrJay MrJay skrev:
Som en lekman tycker man att det som produceras borde gå till vår egen befolkning primärt och överskott säljas på elmarknaden till högstbjudande. Men så är det alltså inte, utan man är bara ute efter att sälja till högstbjudande? Fint system…
Nja, tanken är inte så dum egentligen. Problemet är bara att det går för långsamt att bygga ut produktionen jämfört med hur snabbt det går att stänga kärnkraftverk och gasledningar.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det högre elpriset måste ju dra ner konsumtionen av el, oavsett timme, för de med rörligt pris.
Hur tänker du då, rörligt pris är ju helkonstigt, du kan köra all el på "Billiga timmar" men får ändå betala för snittet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.