H Harald Blåtumme skrev:
Det är rent ut sagt farligt att ens försöka sig på att göra en omkörning med dylikt hybridkrafs, absolut ingenting händer när man trycker till på gasen. Jag blev häpen över vad det är för skitprestanda folk kan ens acceptera.
Eh, jag kör förvisso ingen hybrid men väl en ”motorsvag” bil med en 1.2l 3-cyl bensinare om 110hk. Inga omkörningsproblem. Att skita i att kasta sig ut sista 3-400m på en omkörningssträcka på en 2+1 väg hjälper en del.

Har även ytterligare en bil med 1.6l 4:a och 134hk men den är så lätt (1000kg) så den flyger fram ändå ;)
 
  • Gilla
tallismannen
  • Laddar…
Bytte furuköket med lister till släta vita luckor. Det blev skönt att slippa städa listerna med tandborste..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Var 5-30e år låter rimligt.
Skall man tex göra en större renovering som kan påverka köket, och har pengarna, är det väl inte orimligt att byta det ?

I mitt fall är köket ca 20 år gammalt nu, men vi gjorde en köksrenovering för ca 5 år sen med ommålade luckor och lite allmän uppfräshning samt byte av vitvaror (Det var egentligen bara hällen som var helt hel, men en induktionshäll stod på önskelistan så den fick åka med): Så det är ju en kompromiss; Att inte byta, men renovera ?
 
HTH-köket bytes efter dryga 30 år och blev i sin tur "ny" inredning i snickarrummet och garage, där det äldsta köket från -60 satt, vilket nu blev utslängt efter att ha fått tjäna i 60 år men med olika syften.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är tråkigt att köken ofta byts ut efter så kort tid.

Håller helt med Hans G2, det är miljömässigt och ekonomist inte rimligt att byta för ofta.

Och att de som har hyresfastigheter byter har snarare med hyressättning (möjlighet till höjning att göra, än driftsekonomi). Och att vid stambyte är arbete mycket dyrare (att montera ur och tillbaka skåp mot att kasta och sätta nytt) - samma med tex lertaktegel som skulle kunna läggas tillbaka vid takbyte (då papp och läkt är det som ofta måste bytas medan teglet till stor del kan hålla 50 år till). Sen är kvaliteten hög på kök som är från 40-50-60-tal, men många lägenheter är ju byggda med spånskivekök från början, de håller inte lika bra...

Kvaliteten på nya "IKEA" kök (och många konkurrenter) är lägre än de kök som byggdes på 40-talet. Men det finns kök som är byggda med bättre material (för dyrare behöver inte betyda att det faktiskt håller längre, tex ett Ballingslöv kan ha precis samma material som IKEA men är 3-4 gånger dyrare). Det viktiga är att välja massivträ i luckor och helst stommar. Då har köket förutsättningar att hålla länge. Spånskivor tål inte fukt, och är det en del i köket så kommer det inte kunna hålla över tid. Det finns förvisso "skivmaterial" som tål fukt mycket bättre, men få verkar kosta på det i kökssnickerier.

Vi bytte ut hela köket, för att tidigare ägare satt in sådant spånskivekök. Nu har vi massivträ och jag hoppas det håller mitt liv ut. Troligen måste det efter ett antal år målas om, men det är en rimlig åtgärd.

Ett IKEA kök (eller marbodal, ballingslöv osv) kan faktiskt hålla väldigt länge, om man bara ser till att är försiktig så man inte slår i kanter på luckor osv och att det inte blir blött. Men blir det först slitet och sen blött så dör det fort. Så för ett pensionärspar kan det hålla superlänge, för en barnfamilj ett fåtal år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på hur man räknar😉
Överlever delar av det gamla köket i snickarrummet i 30 år så har det haft en livslängd av 60 år. Allt är inte så svart/vitt, finns inget rätt svar.
Snickarrum med verktygsvägg, arbetsbänkar och träskåp, delvis återanvänt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Personligen kanske vart 20-30 år på kök.

Bilar, inte så intresserad att köra runt i det nyaste. Ca 15-25 år gamla bilar med bra pulver under huven och fräscht välavstämt chassi typ gamla bmws ger mig full körupplevelse.

Lustigt nog, helt nya motorsvaga och klent byggda bilar typ nyare Kia-hybrider ger mig nästan kräk-känslor tyvärr. Blev tvungen till dylik hyrbil när vår kära Volvo S80 2.5T (BSR-trim på den till 260 hkr) fick litet kamremshaveri härom året, AC-remmen brann av och åkte in i kamremmen.

Det är rent ut sagt farligt att ens försöka sig på att göra en omkörning med dylikt hybridkrafs, absolut ingenting händer när man trycker till på gasen. Jag blev häpen över vad det är för skitprestanda folk kan ens acceptera.
Så tänker du, själv har jag en motorstark ny bil, men största anledningen är komfort och framförallt säkerheten. Känner personer som förolyckats i bilar som varit lite billigare och mer osäkra. Bilar blir allt säkrare hela tiden.
 
  • Gilla
Millnert
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Lustigt nog, helt nya motorsvaga och klent byggda bilar typ nyare Kia-hybrider ger mig nästan kräk-känslor tyvärr. Blev tvungen till dylik hyrbil när vår kära Volvo S80 2.5T (BSR-trim på den till 260 hkr) fick litet kamremshaveri härom året, AC-remmen brann av och åkte in i kamremmen.

Det är rent ut sagt farligt att ens försöka sig på att göra en omkörning med dylikt hybridkrafs, absolut ingenting händer när man trycker till på gasen. Jag blev häpen över vad det är för skitprestanda folk kan ens acceptera.
Off topic: Vi har en äldre laddhybrid. Med 700 Nm är prestanda inget problem i vardagen. Det är de allra minsta bensinarna som är läskiga. Bilarna har blivit allt tyngre men motorerna hänger inte med.

On topic: Vi köpte ett begagnat kök snorbilligt och satte in för tio år sedan. Strök lite målarfärg på luckorna. Spisen fungerar ännu fast den måste vara 25 år gammal idag. En nackdel är att det inte är moderna gångjärn på luckorna utan vanliga. Inom tio år ska det bytas ut, när allt annat är fixat.
 
G
Så sällan som möjligt är väl det rimliga svaret.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Och det kommer nya funktioner jämfört med det gamla.
Mjukstängande luckor och lådor.
En motordriven låda under diskbänken, tryck till med knä, öppnar, och kasta ned kladdigt i avfall.
Från spis med ugn under, till större induktionshäll som fungerar bättre och ugn nu i högskåp i arbetshöjd, även mikron sitter i högskåpet.
Och bort med en underlimmad diskho med sprickor i skivkant till en hel lång rostfri diskbänk. Även den gamla fläkten hade gjort sitt.
Och allt är efter vad vi ville ha i ett kök efter 30 år med det gamla.
 
Hel lång rostfri diskbänk är fantastiskt. Dyrt men så värt det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och det kommer nya funktioner jämfört med det gamla.
Mjukstängande luckor och lådor.
En motordriven låda under diskbänken, tryck till med knä, öppnar, och kasta ned kladdigt i avfall.
Från spis med ugn under, till större induktionshäll som fungerar bättre och ugn nu i högskåp i arbetshöjd, även mikron sitter i högskåpet.
Och bort med en underlimmad diskho med sprickor i skivkant till en hel lång rostfri diskbänk. Även den gamla fläkten hade gjort sitt.
Och allt är efter vad vi ville ha i ett kök efter 30 år med det gamla.
Kök, soffor, TV, bil osv - visst utvecklas allt och har man pengar så förstår jag att man kan vilja ha det senaste och helt nytt.

Miljömässigt är det dock värt att tänka på om det man själv "slänger ut" kan få ett andra liv hos någon annan. I många fall, TV, bil osv så funkar ju det. Sen kan man slänga helt fungerande TV eller skrota bilar som är bra också.

Att köra runt runt med en V8, slänga ut helt nya kök för man vill ha en annan färg, åka till london 3 gånger i månaden för att handla fina underkläder osv tycker jag är att förstöra vårt jordklot på ett onödigt sätt. Även om man har råd är det inte ok att göra så.

Att byta till ett fint kök, och sälja det gamla på blocket... Att åka till london en vecka på semester två gånger om året... Att skänka bort sin ett år gamla TV på marketplace och köpa en ny... Det känner jag är "OK". Man kanske inte har det lägsta miljöavtrycket men man har iallafall beaktat det.

Jag har dock inget emot att "slöseri" beskattas. Törstiga bilar får gärna ha högre skatt än snåla. Utbyte av kök eller bilar ska inte ha "bonusar", ROT avdrag mm utan betalas av den som vill ha nytt. Inte av oss andra skattebetalare.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Kök, soffor, TV, bil osv - visst utvecklas allt och har man pengar så förstår jag att man kan vilja ha det senaste och helt nytt.

Miljömässigt är det dock värt att tänka på om det man själv "slänger ut" kan få ett andra liv hos någon annan. I många fall, TV, bil osv så funkar ju det. Sen kan man slänga helt fungerande TV eller skrota bilar som är bra också.

Att köra runt runt med en V8, slänga ut helt nya kök för man vill ha en annan färg, åka till london 3 gånger i månaden för att handla fina underkläder osv tycker jag är att förstöra vårt jordklot på ett onödigt sätt. Även om man har råd är det inte ok att göra så.

Att byta till ett fint kök, och sälja det gamla på blocket... Att åka till london en vecka på semester två gånger om året... Att skänka bort sin ett år gamla TV på marketplace och köpa en ny... Det känner jag är "OK". Man kanske inte har det lägsta miljöavtrycket men man har iallafall beaktat det.

Jag har dock inget emot att "slöseri" beskattas. Törstiga bilar får gärna ha högre skatt än snåla. Utbyte av kök eller bilar ska inte ha "bonusar", ROT avdrag mm utan betalas av den som vill ha nytt. Inte av oss andra skattebetalare.
Rätt intressant att du har så höga krav i vissa sammanhang, medan du i andra sammanhang är likgiltig för sådant som i mångas ögon är betydligt värre än det du tar upp här. 😊
 
J JohanLun skrev:
Kök, soffor, TV, bil osv - visst utvecklas allt och har man pengar så förstår jag att man kan vilja ha det senaste och helt nytt.

Miljömässigt är det dock värt att tänka på om det man själv "slänger ut" kan få ett andra liv hos någon annan. I många fall, TV, bil osv så funkar ju det. Sen kan man slänga helt fungerande TV eller skrota bilar som är bra också.

Att köra runt runt med en V8, slänga ut helt nya kök för man vill ha en annan färg, åka till london 3 gånger i månaden för att handla fina underkläder osv tycker jag är att förstöra vårt jordklot på ett onödigt sätt. Även om man har råd är det inte ok att göra så.

Att byta till ett fint kök, och sälja det gamla på blocket... Att åka till london en vecka på semester två gånger om året... Att skänka bort sin ett år gamla TV på marketplace och köpa en ny... Det känner jag är "OK". Man kanske inte har det lägsta miljöavtrycket men man har iallafall beaktat det.

Jag har dock inget emot att "slöseri" beskattas. Törstiga bilar får gärna ha högre skatt än snåla. Utbyte av kök eller bilar ska inte ha "bonusar", ROT avdrag mm utan betalas av den som vill ha nytt. Inte av oss andra skattebetalare.
Ska vi hålla oss till kök i tråden, innan den spårar ur totalt. 😎
Var god läs inlägg också, t.ex. #49 och #51, så blir det enklare att diskutera.
 
A AndersS skrev:
Ska vi hålla oss till kök i tråden, innan den spårar ur totalt. 😎
Tycker jämförelsen ändå är relevant.
Jag ogillar också youtubeklipp som köper tex en ny ferrarri och kör sönder den.

Man kan byta kök varje vecka om man har gott om pengar.

Kvaliten på kök från säg 40-talet är högre än moderna kök.
Moderna kök har ofta funktioner som gamla kök inte har. Vilka funktioner man uppskattar är ju helt individuellt.

Man kan slänga hela, rena och funktionella kläder och köpa nya varje månad pga modet om man har pengar och skiter i miljön. Folk får gärna slösa sina pengar, men inte vår gemensamma miljö. Därav tycker jag det är orimligt att byta kök säg var 5e år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.