A AndersS skrev:
Ska vi hålla oss till kök i tråden, innan den spårar ur totalt. 😎
Var god läs inlägg också, t.ex. #49 och #51, så blir det enklare att diskutera.
Absolut, att "återvinna" sitt gamla kök som du gjort så är det för mig helt ok att byta. Med återvinna menar jag inte att elda upp det och ta tillvara värmen. Håller med om att det är smart att flytta köket till snickarverkstan och köpa nytt kök istf att köpa nya skåp till snickarverkstan.

Men i stan så ligger nya kök i big-bag säckar på trottoaren, där gör de ingen nytta för någon.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Många nya kök tål inte vatten och har luckor i material som inte går att fixa till. Typ tunna skikt som släpper. Då blir det ju till att riva ut och bygga nytt.
A AndersS skrev:
Mjukstängande luckor och lådor.
Det där är ju någon slags kapprustning. Det är hopplöst med personer med kök som har dämpning när de kommer på besök och smäller i luckorna så porslinet skallrar.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tycker jämförelsen ändå är relevant.
Jag ogillar också youtubeklipp som köper tex en ny ferrarri och kör sönder den.

Man kan byta kök varje vecka om man har gott om pengar.

Kvaliten på kök från säg 40-talet är högre än moderna kök.
Moderna kök har ofta funktioner som gamla kök inte har. Vilka funktioner man uppskattar är ju helt individuellt.

Man kan slänga hela, rena och funktionella kläder och köpa nya varje månad pga modet om man har pengar och skiter i miljön. Folk får gärna slösa sina pengar, men inte vår gemensamma miljö. Därav tycker jag det är orimligt att byta kök säg var 5e år.
Nej, det var kök det gällde, starta gärna en miljötråd och läs #49 och #51. Så kan vi ta dialogen vidare.
 
J Jaggatagga skrev:
Det där är ju någon slags kapprustning. Det är hopplöst med personer med kök som har dämpning när de kommer på besök och smäller i luckorna så porslinet skallrar.
Nä, men det generaliserar I tråden och jag ger min syn på det utifrån vårt behov av kök, sedan får ts och andra fundera på om det är rimligt, de kanske har andra behov.😉
 
J Jaggatagga skrev:
Det där är ju någon slags kapprustning. Det är hopplöst med personer med kök som har dämpning när de kommer på besök och smäller i luckorna så porslinet skallrar.
Fast man kan byta gångjärn i gamla skåp till mjukstängande också om det var det enda man vill göra med köksbytet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Byter kök gör jag när jag vill. Sällan att det ligger något annat krav eller behov bakom. Precis som med det mesta i livet är i slutändan väldigt få måsten, men många vill som styr.

Så på frågan om rimlighet så är svaret när jag anser att det är rimligt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, det var kök det gällde, starta gärna en miljötråd och läs #49 och #51. Så kan vi ta dialogen vidare.
Ja, men rimligheten kan ställas till ekonomi, livslängd , miljö, mode, funktion eller stil.

Har man god ekonomi och skiftande smak eller faller för nymodigheter och modets nycker kan man tycka det är rimligt byta varje månad.

Jag har inte med någon annans ekonomi eller smak att göra, men bor på samma planet. Altså tycker jag det är orimligt att skicka ett kök på tippen var 5e år. 10 bör det med marginal hålla för de flesta. 20-25 år för spånskivekök är nog tyvärr livslängden. Ur miljöaspekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
om man byter kök vart femte år mest pga trender och allt måste vara superfrächt, är det då Ok att använda ROT. Här har jag lite svårt att förstå statens slöseri med våra skattepengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Ja, men rimligheten kan ställas till ekonomi, livslängd , miljö, mode, funktion eller stil.

Har man god ekonomi och skiftande smak eller faller för nymodigheter och modets nycker kan man tycka det är rimligt byta varje månad.

Jag har inte med någon annans ekonomi eller smak att göra, men bor på samma planet. Altså tycker jag det är orimligt att skicka ett kök på tippen var 5e år. 10 bör det med marginal hålla för de flesta. 20-25 år för spånskivekök är nog tyvärr livslängden. Ur miljöaspekt.
Fjärrvärmeverken hanterar ämnena som frigörs vid förbränning, så miljön lastas nog inte speciellt mycket ändå. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Fjärrvärmeverken hanterar ämnena som frigörs vid förbränning, så miljön lastas nog inte speciellt mycket ändå. 😊
Åjo, att hugga ned skog, i IKEA fallet ibland urskog dessutom, och göra nya kök samtidigt som man eldar upp gamla kan inte vara bra för miljön. Det är mer än bara utsläppen när det eldas upp man måste ta in. Man måste räkna på hela cirkulära flödet, både brytning / skördning av natrurresurser, energi och underhåll under livstiden och hur det skrotas.

Ett kykskåp skulle teoreitskt kunna dra så mycket el att det lönar sig att byta.

Ett köksskåp tror jag har väldigt låg miljöpåverkan under sitt brukande, det är nog så enkelt att man kan räkna tillverkning, transport, montering, urmontering, skrotning / destruktion.

Fler måste börja tänka på detta om planeten ska överleva till våra barn och barnbarn.

MÅSTE man verkligen ha senaste köket, 500 hästkrafter i bilen, senaste iPhone osv.

Jag såg på den norska serien "EXIT", som handlar om de rika finansgossarna som totalt skiter i alla utom sig själva. Den kan vara bra att se och fundera på. Sen är det ju en skala från batiktröjor och kollektiv till egoister med ferrarribilar och horor, de flesta av oss ligger väl nånstans i mitten. Men får jag välja så tycker jag de som drar åt batiksidan trevligare än asen i EXIT.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
jpsjogren jpsjogren skrev:
Varför ska man nöja sig bara det fungerar?
För att det räcker och att man inte har råd att köpa ett slott och renovera till Versailles-nivå.
jpsjogren jpsjogren skrev:
Man köper ju ett hus för att man vill trivas hemma. Att stå och titta på den gamla spisen som försöker koka pastavatten i 15 innan det börjar bubbla är inte kul, men det fungerar. Osv.
Om spisen i ett gammalt fint kök är dålig räcker det att byta den. Eller faktiskt bara byta den plattan som är dålig, för att inte förstöra det fina köket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
För att det räcker och att man inte har råd att köpa ett slott och renovera till Versailles-nivå.

Om spisen i ett gammalt fint kök är dålig räcker det att byta den. Eller faktiskt bara byta den plattan som är dålig, för att inte förstöra det fina köket.
Nu har ju ingen pratat om att dom inte har råd. Pengar är inte problemet i denna tråd, slit och släng var problemet.

Köket som den spisen satt i var allt annat än fint. Varför bara ha minsta möjliga funktion?
 
T TypRätt skrev:
Vet inte vart du får intrycket av att det bara är kök som renoveras.
Det skrev jag inte. Det intrycket har jag inte.
T TypRätt skrev:
Vi har blåst ut pannrum/tvättstugan, ena badrummet, hallen, vårt sovrum, vardagsrummet uppe, walk-in-closet. På tur står snart barnens rum efter köket är klart. Kök omnämns kanske mer för att det är en större grej än ett sovrum där det bara blir nytt golv, tapeter o nya garderober.
Bra exempel. Ni har bara med pannrummet av det jag räknade upp
O O skrev:
Men varför är det så vanligt att just köket skall ändras om och om igen? Men inte garaget, gräsmattan, fönstren, taket, fasaden eller "pann"-rummet?
Poängen är att oavsett hur denna lista på uppdateringar ser ut är nästan alltid köket med.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
"Jag ser ingen anledning "...nu pratar även DU utifrån dina egna tankar
Eftersom jag inte kan läsa andras tankar har jag bara mina egna att komma med. Det är liksom grejen i ett meningsutbyte.
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Alla tänker inte som dig. Du är inte universums medelpunkt.
🙄
 
S Styrman_jansson skrev:
Eh, jag kör förvisso ingen hybrid men väl en ”motorsvag” bil med en 1.2l 3-cyl bensinare om 110hk. Inga omkörningsproblem. Att skita i att kasta sig ut sista 3-400m på en omkörningssträcka på en 2+1 väg hjälper en del.

Har även ytterligare en bil med 1.6l 4:a och 134hk men den är så lätt (1000kg) så den flyger fram ändå ;)
Har du bilarna i köket? 🤣😇
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.