jpsjogren jpsjogren skrev:
Nu har ju ingen pratat om att dom inte har råd. Pengar är inte problemet i denna tråd, slit och släng var problemet.
Det var svar på din fråga varför man skall nöja sig med mindre än man önskar.
Varför ska man nöja sig bara det fungerar? Det fungerar att bo i en 2:a med två vuxna och två barn. Varför ska man köpa ett stort hus? Har du inga barn hemma räcker väl en en 1:a.
Pengar styr. Alla som vill ha ett stort hus har inte råd. Eller så finns inga slott till salu. Man kan inte få som man vill alltid. Det tycker jag är ganska självklart. Det var du som tog upp saken och jag som svarade dig.

Men det har knappast heller med "slit och släng att göra".
Varför bara ha minsta möjliga funktion?
Ingen aning. Inget jag förespråkar i alla fall.

A AndersS skrev:
Beror ju på hur man räknar😉
Överlever delar av det gamla köket i snickarrummet i 30 år så har det haft en livslängd av 60 år. Allt är inte så svart/vitt, finns inget rätt svar.
[bild]
Coolt!
Vart 30:e år kan du ju byta tillbaka. Eller när köksmodet ändrats så snickarrummet är modernast 🤣

• Gilla
  • Haha
Jan Granlund1 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kvalitén på kök från säg 40-talet är högre än moderna kök.
Utan tvekan!
J JohanLun skrev:
Moderna kök har ofta funktioner som gamla kök inte har. Vilka funktioner man uppskattar är ju helt individuellt.
Att vitvaror och maskiner utvecklats till det bättre är odiskutabelt. Men de kan bytas ut i ett äldre kök utan att byta ut den fasta inredningen. Anpassningar behövs oftast, men det går att göra om man vill behålla en äldre stil.

Men bortsett från vitvaror är det inte ovanligt att äldre kök har egenskaper nya inte har. Typexempel är överskåp upp till taket och ventilerade skafferi-skåp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Kvalitén på kök från säg 40-talet är högre än moderna kök. Utan tvekan!
Vi har bytt spånskiva till massivträ, så jag har försökt backa tiden... :D
O O skrev:
Typexempel är överskåp upp till taket och ventilerade skafferi-skåp.
Vi har det i vårt "nya" kök. :D

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O O skrev:
Har du bilarna i köket? 🤣😇
Haha, nej. Reagerade mest på Haralds inlägg.

Ett modernt, vitt kök med stora fönster som släpper in mycket dagsljus, vitvaror och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena hörnet av köket för fem år sen och samma hörn ett par år senare.
Ett modernt kök med vita skåp, en spis med köksfläkt, träbänkskivor och två hängande lampor. Ett matbord och en gardin syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skäms inte över att jag gjort om, moderniserat och snyggat till 😃

• Gilla
majmun och 5 till
  • Laddar…
Men det nya köket saknar kylskåp och det finns inga överskåp...

• Haha
  • Gilla
Perolofl och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Coolt!
Vart 30:e år kan du ju byta tillbaka. Eller när köksmodet ändrats så snickarrummet är modernast 🤣
Nä, lever jag bor jag nog inte kvar. Var en del av beslutet att byta, kunde göra arbetet själv och passade bra även tidsmässigt. Också en parameter varför man kanske gör ett byte.

A Anders_Nilsson skrev:
Men det nya köket saknar kylskåp och det finns inga överskåp...
Om du menar mitt kök så finns det fler hörn än ovan visade. Med kyl, frys, diskmaskin, bänkar och överskåp. Fullt modernt, till skillnad från originalköket 😃

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om du menar mitt kök så finns det fler hörn än ovan visade. Med kyl, frys, diskmaskin, bänkar och överskåp. Fullt modernt, till skillnad från originalköket 😃
Fast "orignalköket" ser inte ut att vara original om fönstren är tidsenliga och huset är från kring 1910.

De få hus från den perioden som har kvar originalkök så bör man bevara serveringsskåp, skafferi och iallafall nåt mer skåp. Men köksbänkarna var ju av en helt annat sort. Tyvärr finns nog otroligt få sådana kök kvar idag. Vet att mina föräldrar rev ut ett kök från 1924, marmorbänkar och massivträ. Jag var för liten för att minnas, om ens född. Men det köket de satte in tidigt 70-tal fick slutet på 1990-talet ett andra liv i sommarstugan och lever vad jag förstår än idag i bra skick, stommar i spån men dörrar i massivträ...

AXS
75år gammalt kök, håller än.

Har gjort följande:
-Höjt arbetsytor, passade på att sätta in skärbräda och bakbord.
-Nya vitvaror.
-Bytt till ny Perstorpsskiva.
-Ny fläkt.
-Allt nytt vad gäller avlopp och vatten.
-Lackat luckor.

Lägenheterna med original kök verkar gå 100 000:- högre än motsvarande med Ikea-kök.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast "orignalköket" ser inte ut att vara original om fönstren är tidsenliga och huset är från kring 1910.

De få hus från den perioden som har kvar originalkök så bör man bevara serveringsskåp, skafferi och iallafall nåt mer skåp. Men köksbänkarna var ju av en helt annat sort. Tyvärr finns nog otroligt få sådana kök kvar idag. Vet att mina föräldrar rev ut ett kök från 1924, marmorbänkar och massivträ. Jag var för liten för att minnas, om ens född. Men det köket de satte in tidigt 70-tal fick slutet på 1990-talet ett andra liv i sommarstugan och lever vad jag förstår än idag i bra skick, stommar i spån men dörrar i massivträ...
Nej, originalköket finns det inga bilder på men när föregående ägare köpte huset 1977 fanns nåt skåp med bänk, en vedspis och en ho med kallvattenkran. Då gjorde de om alltihop och nu har jag gjort om det mesta utom bjälklaget, taket och två av väggarna.

Likadant bytte jag ut 40 år gamla toalettstolar (utedasset från när huset byggdes finns dock kvar)

Det jag menar är att inte allt går att bevara och bara byta ut sånt som blivit slitet eller trasigt, som några nämnt något om i tråden. Jag ser inga problem med att folk vill vara i samtiden även när det gäller att bo i hundra år gamla hus.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
D
mnils skrev:
Så var hittar ni något med bra kvalitet? Alla verkar ju vara byggda av spånskivor, stå på plastben och de flesta har fronter i MDF med plastfolie av begagnat material.
Ikea. Stommar av spån, är ju skit samma, aldrig varit med om att en stomme gått sönder. Luckor kan du få massiva om du vill. Benen kan vara av plast, är ju inget problem öht, men finns även i rostfritt stål. Beslag av högsta världsklass, Blum. Bänkskiva kan du få t.ex. i kvartskomposit. Vitvaror köper du tysktillverkade, ej hos Ingvar. Ett kök för flera decennier.

Vill du ha ännu längre livslängd än så får du bygga som man gjorde förr men arbete är dyrt idag så inte lika rimligt. Men inga problem att bygga ett kök i kvistfri björk med luckor i körsbär, valnöt, masurbjörk eller vad som nu faller dig i smaken. Är du i Göteborgsområdet kan jag förmedla ett par duktiga snickare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Stommar av spån, är ju skit samma, aldrig varit med om att en stomme gått sönder.
Hade gamla släktingar som fick en bit av Ikeas diskbänksskåps botten att svälla på mindre än 5 år, sen var de tvungna att flytta och samma sak hände igen. De hanterade nog Ikea-köket på samma sätt som de hade hanterat köket från 50-talet i 50 år.

Sen finns det ju forumtrådar om att skruvhål för gångjärn har blivit för stora med åren så att dörrarna hänger snett och det går inte att rätta till utan att göra något åt skruvhålen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
köpte ett hus byggt -46 för 10 år sedan. Senaste renoveringen gjordes -79 av förra ägaren och där gick allt i brunt och orange. Kände igen från min barndom 😂

Anledningen till att vi bytte hela köket var att det var alldeles för litet och vi rev en vägg för att få ett större kök. Annars hade jag inte haft något emot att ha kvar det gamla. Hade dock bytt vitvarorna då de var daterade -79 de med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.