13th Marine 13th Marine skrev:
Just begagnade kök tycker jag funkar fint till tvättstugor, grovkök och garage.
Det har du väldigt rätt i, men just att hitta ett som du gillar och där du ska demontera och ta hand om resten är inte så lätt, helst inom rimligt avstånd också.

När jag renoverade tvättstugan i våras efter en mindre vattenskada runt en golvbrunn där vi var tvungna att riva allt pga klinkergolv med golvvärme så blev det ett IKEA-kök som inredning.
Kollade på Blocket efter nya begagnade kök men inte värt krånglet med resa, rivning och bortforsling av det man inte behövde om man hittat något som passade vår smak och behov.
Ett garage däremot, eller sommarställe, jaktlada eller liknande borde ju vara klockrent för att få ett gratis kök till.
 
S sjoelund skrev:
Runt 30 år? Vet inte när de började med melamin. Och ja, i gamla kök går det. Men nyare kök behöver du köpa nya luckor för att ersätta de vattenskadade. Går så klart att köpa bättre kök där luckor kan målas om, men hur många gör det?
Kan meddela att jag växte upp i ett melaminkök från 1986, så närmare 40år i så fall.

Visst, just melaminluckor är väl inte de lättaste, men det finns ju fortfarande lackade luckor som man kan slipa och spackla, valde själv lackade luckor för att undvika melamin och samtidigt kunna måla dem själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det har du väldigt rätt i, men just att hitta ett som du gillar och där du ska demontera och ta hand om resten är inte så lätt, helst inom rimligt avstånd också.

När jag renoverade tvättstugan i våras efter en mindre vattenskada runt en golvbrunn där vi var tvungna att riva allt pga klinkergolv med golvvärme så blev det ett IKEA-kök som inredning.
Kollade på Blocket efter nya begagnade kök men inte värt krånglet med resa, rivning och bortforsling av det man inte behövde om man hittat något som passade vår smak och behov.
Ett garage däremot, eller sommarställe, jaktlada eller liknande borde ju vara klockrent för att få ett gratis kök till.
Nu har jag ju Malmö inom rimligt avstånd så jag har ett större utbud att välja på, jag räds inte heller att måla om luckor.
Om inte annat kan man beställa nya luckor, för mig är det själva stommar och inredning som är viktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tja, jag tycker frågan i mångt och mycket är felställd.

Jag tror nämligen att det är rätt få som byter kök på grund av dess ålder.
Däremot kan man ha önskemål om ett nytt utseende, en annan funktion, fått förändrade livssituationer eller vanor som gör att det gamla köket passar mindre bra och så vidare.

Jag tror att de flesta har en orsak/motivation till varför de byter ut sitt kök.
Men det är nog extremt sällan som det är årtalet.
 
  • Gilla
Uppner och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju också tänka på att köken gått från en vrå där man ställer husfrun till en central punkt i huset för umgänge.
 
  • Gilla
tallismannen och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur gammalt är ett äldre kök?

Man måste ju inte byta alla luckor, man kan ju måla om alla istället, det är ju inte precis som att du hittar samma färg 30år senare när du behöver måla om en lucka i det äldre köket.
Alla färghandlare i vår närhet har en scanner som talar om vilken NCS-kod färgen på ett medtaget prov har. Det är bara att ta med en lucka eller lådfront så scannar dom och blandar till rätt nyans av färg. Efter 30 år så har den ursprungliga färgen ändrat nyans något så det hade inte hjälp om du kunde köpa samma färg som användes för 30 år sedan. Med scanner blir det så bra som det kan bli.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Alla färghandlare i vår närhet har en scanner som talar om vilken NCS-kod färgen på ett medtaget prov har. Det är bara att ta med en lucka eller lådfront så scannar dom och blandar till rätt nyans av färg. Efter 30 år så har den ursprungliga färgen ändrat nyans något så det hade inte hjälp om du kunde köpa samma färg som användes för 30 år sedan. Med scanner blir det så bra som det kan bli.
Vad hindrar mig då från att göra samma manöver på ett nyare kök?
 
  • Gilla
Titan123 och 2 till
  • Laddar…
Hur menar du nu? Scannern levererar en färgkod utan att haka upp sig på ålder 🤔
 
T TommyC skrev:
Hur menar du nu? Scannern levererar en färgkod utan att haka upp sig på ålder 🤔
Jag tolkade ditt inlägg fel ser jag nu.
Men jag håller med, där är inga problem att hitta rätt färg till varken nya eller gamla luckor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte ut ett Ikea-kök med melaminklädda luckor och lådfronter. Melaminet hade troligen utsatts för väl mycket fukt då det hade börjat släppa i kanterna på många ställen. Lägre kvalité än så på kök är nog svårt att hitta. Det byttes mot ett nytt kök från Ikea. Ikeas lackade MDF är också billigt skräp men går troligen att bättringsmåla när det blir för många störande hack i färgen.

Vårt nuvarande kök från 1981 målades om av säljarna inför försäljningen. Nu har det flagnat lite här och där. Det skulle gå att måla om igen men det största felet är att det är glidskenor av plast till alla lådor. Skenorna börjar bli väl slitna. Stommarna är något billigt skit med tunn masonit utåt och veckad papp mellan masonitskivorna. Konstigt nog har stommarna hållit men jag bedömer det som lönlöst att montera moderna beslag i de stommarna. Det enda vettiga är nog att byta ut rubbet som har gjort sitt efter 43 år.

Det lutar nu åt stommar från Ikea med egenbyggda luckor och lådfronter i ek som behandlas med vitpigmenterad hårdvaxolja. Förhoppningsvis har Ikea kvar de fina beslagen från Blum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför utgår alla skapare av dessa trådar från sin egen synvinkel? Folk kanske VILL ha ett nytt fräscht kök, anpassat för 2000-talet, folk kanske INTE VILL ha ett gammalt surkök i massiv mahogny från 1897. Flyttar man in i en ny kåk så är det väl rimligt att man vill sätta sin egen prägel på den, och inte någon annans.
Nu drar du ju exemplen lite väl extremt också. Givetvis kan det ju finnas stora funktionella skillnader mellan 1897 och 2000 som motiverar ett byte.
Nytt och fräscht kan ju såklart vara trevligt och man ska väl egentligen inte ifrågasätta personligt tycke och smak vad gäller stilen. Men det är ju också tråkigt att se att kök har blivit en slit- och släng- produkt som alldeles för tidigt hamnar på tippen. Slit- och slängkulturen med överkonsumtion är ju i sig en tung beslastning på miljön

Självklart påhejjat av inredningsmagasinen som förespråkar det senaste och trendigaste. Givetvis spiller detta över på att köksleverantörer succesivt kan bygga kök av sämre och sämre kvalitet eftersom den förväntade livslängden blir kortare och kortare
 
  • Gilla
  • Älska
Pörtet och 9 till
  • Laddar…
"Rimligt" är ju ett flytande begrepp. Är köket opraktiskt är det rimligt att byta.
Är det trasigt kan det vara rimligt om det inte går att laga. Åldern är ju ingen orsak om allt är bra annars. För många är utseendet viktigt. Rimligt?
 
  • Gilla
Trojo
  • Laddar…
VI flyttade in i ett hus byggt 2002 förra hösten. Det köket har vi nu bytt ut helt och hållet.
Varför? Jo, stommarna (Vedum) hade vattenskador på vissa ställen, nån blind hade missat att det gick att få in något högre än 60 höga väggskåp (ca 40cm täckskiva fanns). Och massa andra saker som jag kan svara på om nån bryr sig.
Vi kollade på att bara köpa nya luckor och kanske lite andra småsaker för att hålla nere kostnaderna. Det kostade lika mycket som att köpa nya stommar och luckor från Ikea. Och då hade det fortfarande varit massa irritationsmoment kvar i köket. Nä, då var det lika bra att byta ut allt!
 
  • Gilla
Millnert och 2 till
  • Laddar…
Byter ut saker när de är trasiga, men gjorde om några saker i mitt då 3 år gamla kök för att få bättre funktion.
Jag är väldigt försiktig om mina saker, så det nu 10 år gamla köket överlever nog mig, kanske lackar jag om luckorna med tiden, det är ju kul med lite förändring ibland.
Bodde förra veckan i ett hus med toppmodernt kök efter gällande trend, helt slätt, inget utstickande, allt inbyggt, inga överskåp, diskho stor nog att bada i, häll på köksö mm.
Om mitt hus haft ett sånt kök när jag flyttade in, skulle jag nog bytt ut det, funktion går före utseende och trender för mig.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Byter ut saker när de är trasiga, men gjorde om några saker i mitt då 3 år gamla kök för att få bättre funktion.
Ja, det är väl mer rimligt. När jag gjorde om så var det att sätta upp en bänk + överskåp mot en vägg som var outnyttjad. Men då vart det med luckor som inte matchade de gamla (samma stil och ungefärlig färg). Att byta ut ett helt ganska fungerande kök känns dock onödigt.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.